|
 |
|
 |
|
|
|
|
Auteur |
Bericht |
Gast
|
Berichttitel: Re: Vroege miskraam Geplaatst: 21 apr 2008 15:34 |
|
k beschouw een positieve test toch ook nog niet als een zekerheid maar dat zal wel bij iedereen verschillend zijn.
Nu dat verhaal van die vrouw die huilend wegliep en nog niet een blij kon zijn. Ik weet dat ik in een andere situatie zat maar even het volgende: toen mijn oudste broer papa werd was ik AL 32. Op dat moment dacht ik dat ik, door omstandigheden, dat ik nooit aan kinderen zou geraken. Dat knaagde aan mij. Maar ik was heel blij voor mijn broer, heb hen proficiat gewenst en heb gereageerd zoals iedereen zou reageren. Terwijl ik zelfs nog geen kinderen had en er heel graag wilde ! Een miskraam is misschien erg maar hebben jullie ooit het gevoel gehad nooit nog kinderen te zullen hebben terwijl je er heel graag hebt ????? Ik vind, ondanks alles, dat iemand anders niet kan doen aan jouw miserie en dat je tenminste blij kunt zijn voor iemand anders. Het feit dat familie of goede vrienden niet blij kunnen zijn voor jouw geluk kan een domper zijn om het geluk van die mensen. Mensen moeten altijd maar de kant van de mensen met miserie bekijken maar ik vind dat het ook wel eens andersom kan.
Ik vind dat, wanneer je niet even je verdiet van je af kan zetten dat je geen vriendin bent. Die vriendin had al een kind, die wist dat ze waarschijnlijk nog aan kinderen zou geraken. Hoeveel mensen hebben er geen miskraam en nadien nog een hele voetbalploeg kinderen. Maar ik was er toen echt van overtuigd dat het mij niet ging lukken om zelfs aan maar 1 kindje te geraken. En toch heb ik dat even van mij afgezet om blij te zijn voor andere mensen die kindjes kregen.
|
|
|
|
 |
Mama van 2
|
Berichttitel: Re: Vroege miskraam Geplaatst: 27 apr 2008 13:25 |
|
Gast schreef: Gast schreef: Verdriet opzijzetten? Zo makkelijk is dat niet hoor! Het is ook niet omdat je een kindje hebt, dat een mk minder erg zou zijn. Misschien zou jij ook eens een beetje meer moeite mogen doen om je in haar plaats te stellen? Stel dat jouw zwangerschap ineens misloopt, hoe zou jij je dan voelen? Niet dat je je dat überhaupt kan voorstellen hé, maar probeer het eens. De eerste schok zal voor haar te hard geweest zijn, geef het wat tijd, probeer er met haar over te praten. Ik ben er zeker van dat ze jullie jullie geluk wel gunt hoor, maar daarom moet zij niet ineens gelukkig worden hé! Ikzelf kon de zwangerschappen van een ander een beetje loskoppelen van mijn mk, maar als het pas gebeurd is, lijkt me dat heel moeilijk en ik denk ook dat niet iedereen dat kan. Spreek haar er eens over aan: Gaat het met jou, hopelijk bracht ons nieuws niet teveel verdriet naar boven? Het is niet omdat ik zwanger ben, dat je niet meer met mij kan praten. Ik mag me niet voorstellen dat ik ons baby'tje zou verliezen, dat moet een groot verlies geweest zijn voor jou. Of eender wat eigenlijk, het hangt allemaal wat af van jullie vriendschapsrelatie. Zet gewoon een deur open voor als zij wilt praten, en verwacht niet teveel van haar, ze heeft het er duidelijk heel moeilijk mee! Dat betert na een tijdje wel, maar kan wel even duren... Sorry, maar het is al een jaar geleden sinds hun laatste ivfpoging. Ik heb altijd met haar meegeleefd en ja, ik verwacht eigenlijk dat zij nu ook met mij meeleeft en gelukkig is voor mij. Moet het dan altijd draaien om miserie? Als je man gestorven is, kun je toch ook nog blij zijn om andermans huwelijk? Ik begrijp best dat er een rouwperiode nodig is, maar haar reactie heeft me eigenlijk echt op de tenen getrapt. Zelfs als je verdriet hebt, kun je nog wel iemand proficiat wensen. Ik heb nog familie en vriendinnen die ook een miskraam hebben gehad en helemaal niet zo reageren. Ze zijn blij voor me. Met hen kan ik er normaal over praten en hun miskraam maakt gewoon deel uit van onze gesprekken. Ik denk echt dat ze schrik heeft de belangstelling te verliezen...  Mooie vriendin ben jij! Ik heb voor mijn 2 kindjes, 3 miskramen te verwerken gekregen en ik kan haar reactie heel goed begrijpen. Als je niet weet wat het is om een mk te hebben, kan je daar niet over oordelen. Een bevriend koppel was zwanger als ik mijn eerste mk had. Na 2 jaar was ze terug zwanger en via mijn man hebben ze gevraagd of ze het "bekend mochten maken". Ik ben onmiddellijk in tranen uitgebarsten en staan roepen en staan tieren. Gelukkig waren ze er op dat moment niet bij. Na enkele weken heb ik hen pas proficiat kunnen wensen. Zelfs 18 maanden na de geboorte van mijn 1ste kindje had ik het moeilijk met vriendinnen en familie die zonder problemen zwanger werden. Het is een raar gevoel en de reacties kunnen soms verkeerd overkomen. Nu mijn kinderwens voldaan is, sta ik er veel beter tegenover. Maar ik moet ook eerlijk toegeven dat ik er stiekem van geniet dat iemand uit mijn omgeving moeilijkheden heeft om zwanger te worden. Klinkt heel hard en erg, maar helaas, zo voel ik mij (terwijl ik normaal nooit zo reageer).
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Vroege miskraam Geplaatst: 27 apr 2008 19:19 |
|
En jij durft iemand anders te zeggen dat ze een slechte vriendin is??? Mooie vriendin ben JIJ! Ik heb na de geboorte van mijn eerste ook enkele miskramen achter de rug voor het lukte voor een tweede. NOOIT heb ik het betreurd als een vriendin of zus zwanger werd en ik was dat nog niet! NOOIT heb ik anderen toegewenst wat ik zelf heb meegemaakt! NOOIT heb ik me zo laten gaan omdat ik anderen hun geluk niet wil belemmeren. Ik vind het erg egoïstisch van je en alhoewel ik de pijn begrijp, begrijp ik je gedrag allerminst. Ik ben net blij voor hen die gemakkelijk zwanger geraken, dat zij niet door dat verdriet moeten, want dat wens je niemand toe. Aan de vrouw die geen felicitaties kreeg van haar vriendin: probeer het te begrijpen, zoals mevrouw van hierboven wentelen sommige mensen zich graag in hun miserie. Zij niet gelukkig, niemand gelukkig... Probeer erboven te staan en laat het je geluk niet vergallen. En proficiat met je zwnagerschap! Ik wens je een probleemloze en gelukkige tijd toe!
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Vroege miskraam Geplaatst: 28 apr 2008 06:56 |
|
Gast schreef: Maar ik moet ook eerlijk toegeven dat ik er stiekem van geniet dat iemand uit mijn omgeving moeilijkheden heeft om zwanger te worden. Klinkt heel hard en erg, maar helaas, zo voel ik mij (terwijl ik normaal nooit zo reageer). Amai, dat je kan genieten van andermans miserie Hebben er mensen soms genoten van jouw miserie? Ik denk van niet.
|
|
|
|
 |
Knolletje
|
Berichttitel: Re: Vroege miskraam Geplaatst: 08 jun 2008 18:58 |
Geregistreerd: 29 mei 2008 06:54 Berichten: 38379 Woonplaats: Ergens op deze aardbol
|
Mama van 2 schreef: Maar ik moet ook eerlijk toegeven dat ik er stiekem van geniet dat iemand uit mijn omgeving moeilijkheden heeft om zwanger te worden. Klinkt heel hard en erg, maar helaas, zo voel ik mij (terwijl ik normaal nooit zo reageer). Dit vind ik wel lelijk van je, mama van 2 ! Je weet potverdorie zelf wat het is om een mk te hebben, en dan nog genieten als er iemand moeilijk zwanger kan worden ? Amai, das écht wel een rotslechte eigenschap die jij bezit ! Ik heb zelf 7 miskramen gehad maar NOOIT, NOOIT heb ik het geluk niet aan een ander gegund ! Integendeel, ik was altijd héél blij voor hen, omdat ze zo'n lijdensweg als ik niet hebben moeten meemaken. Mensen zouden inderdaad tactvoller mogen zijn !!
_________________ De kunst van het leven combineert loslaten en vastklampen.
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Vroege miskraam Geplaatst: 08 jun 2008 21:24 |
|
Knolletje schreef: Mama van 2 schreef: Maar ik moet ook eerlijk toegeven dat ik er stiekem van geniet dat iemand uit mijn omgeving moeilijkheden heeft om zwanger te worden. Klinkt heel hard en erg, maar helaas, zo voel ik mij (terwijl ik normaal nooit zo reageer). Dit vind ik wel lelijk van je, mama van 2 ! Je weet potverdorie zelf wat het is om een mk te hebben, en dan nog genieten als er iemand moeilijk zwanger kan worden ? Amai, das écht wel een rotslechte eigenschap die jij bezit ! Ik heb zelf 7 miskramen gehad maar NOOIT, NOOIT heb ik het geluk niet aan een ander gegund ! Integendeel, ik was altijd héél blij voor hen, omdat ze zo'n lijdensweg als ik niet hebben moeten meemaken. Mensen zouden inderdaad tactvoller mogen zijn !! Gewoon een menselijke reactie?
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Vroege miskraam Geplaatst: 17 jun 2008 11:23 |
|
Egocentrisme is inderdaad een menselijke reactie. Maar omdat ze menselijk is, is ze daarom nog niet goed. Ze zou zich moeten schamen!
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Vroege miskraam Geplaatst: 17 jun 2008 15:38 |
|
Gast schreef: Voor mij is een kindje een geboren kindje . Een doodgeboren kindje dat is heel erg. Alles hangt ook af hoever je zwangerschap was. Een vruchtje is voor mij nog geen kind. En natuurlijk waren er plannen . Hopelijk zal betrokken vrouw terug in verwachting geraken en dan kunnen genieten van haar kindje. Vergeet niet dat de natuur zich zelf elimineert. Ik heb liever een MK dan een abnormaal sukkelaartje. Ik ben niet hard maar realist! En mensen die hun kindje op het einde nog kwijtspelen. Op 6 of 7 maand. Dat is niet erg of wat. Ok, helemaal in het begin, daar valt over te discussiëren. IK vraag mij trouwens af of jij een man bent of misschien nog nooit zwanger geweest bent. En tuurlijk heb je liever een ms dan een sukkeltje van een kind. Maar dan nog vind ik het erover dat het pas erg is wanneer het geboren is. Grof zelfs.
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Vroege miskraam Geplaatst: 18 jun 2008 21:05 |
|
Gast schreef: Gast schreef: Voor mij is een kindje een geboren kindje . Een doodgeboren kindje dat is heel erg. Alles hangt ook af hoever je zwangerschap was. Een vruchtje is voor mij nog geen kind. En natuurlijk waren er plannen . Hopelijk zal betrokken vrouw terug in verwachting geraken en dan kunnen genieten van haar kindje. Vergeet niet dat de natuur zich zelf elimineert. Ik heb liever een MK dan een abnormaal sukkelaartje. Ik ben niet hard maar realist! En mensen die hun kindje op het einde nog kwijtspelen. Op 6 of 7 maand. Dat is niet erg of wat. Ok, helemaal in het begin, daar valt over te discussiëren. IK vraag mij trouwens af of jij een man bent of misschien nog nooit zwanger geweest bent. En tuurlijk heb je liever een ms dan een sukkeltje van een kind. Maar dan nog vind ik het erover dat het pas erg is wanneer het geboren is. Grof zelfs. Bij een zwangerschap van 5 of 6 weken is er geen sprake meer van een vruchtje. Ik geef gast 1 gelijk. Een vruchtje is nog geen kindje, maar een klein hoopje cellen.
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Vroege miskraam Geplaatst: 18 jun 2008 21:16 |
|
Tot je zelf een MK meemaakt... Hoe je dat beleeft is toch voor iedereen anders? Ik voelde mij mama vanaf die eerste positieve test, er zijn er die zich pas mama voelen wanneer de kleine geboren wordt ook hé! Verdriet kan je niet meten. Ikzelf ben heel realistisch en weet dat er iets grondig verkeerd moest zijn dat het al zo vroeg misliep, maar toch... Een mens is trouwens ook 'maar' een hoopje cellen hé, waar trek je de grens?
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Vroege miskraam Geplaatst: 18 jun 2008 22:05 |
|
Verdriet is geen reden om onbeschoft te zijn tegen anderen en hun het geluk te misgunnen.
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Vroege miskraam Geplaatst: 18 jun 2008 22:10 |
|
Volledig mee akkoord, maar je moet het verdriet van een ander ook niet gaan minimaliseren hé! Gevoel kan je onmogelijk vergelijken met elkaar. Waar de ene enorm van afziet, heeft een ander misschien amper last van.
|
|
|
|
 |
E.
|
Berichttitel: Re: Vroege miskraam Geplaatst: 19 jun 2008 07:46 |
|
Ik heb zelf 9 miskramen gehad tussen de 6 en 17 weken, en mijn ervaring is dat die vroege miskramen 'minder erg' zijn dan de latere. Voor mijn gevoel waren de vroege miskramen ook gewoon een 'klompje cellen', maar vanaf dat je een kloppend hartje hebt kunnen zien wordt het toch geestelijk iets zwaarder omdat je dan meer het gevoel hebt dat er iets leeft in je. Ik was soms ook best wel jaloers als het bij anderen wel lukte terwijl het bij mij steeds mis ging maar dat probeerde ik nooit te laten merken.Dat zijn gevoelens die je niet tegen kunt houden. Ik zei altijd:"Ik gun het iedereen om zwanger te raken maar mezelf gun ik het net zo erg!" Uiteindelijk is het gelukkig toch nog goed gegaan bij mij en heb na al die miskramen nog 2 lieve kindjes mogen krijgen. Dus aan alle vrouwen waarbij het een beetje moeilijk gaat....Geef de hoop nooit op!
|
|
|
|
 |
loesje
|
Berichttitel: Re: Vroege miskraam Geplaatst: 19 jun 2008 11:34 |
|
Gast schreef: Maar ik moet ook eerlijk toegeven dat ik er stiekem van geniet dat iemand uit mijn omgeving moeilijkheden heeft om zwanger te worden. Klinkt heel hard en erg, maar helaas, zo voel ik mij (terwijl ik normaal nooit zo reageer). amai; dan hoop ik dat één van je kinderen nooit sterft  door een ongeluk of door leukemie of zo; wat ga je dan doen; hopen dat andere mensen rondom jou hetzelfde meemaken met hun kinderen?? Ongeluk; op gelijk welke manier, wens ik niemand, maar dan ook niemand toe; en dan zeker al niet als het over kinderen gaat 
_________________ Good just doesn't cut it. There's no point in being good if you can be great.
|
|
|
|
 |
aagje
|
Berichttitel: Re: Vroege miskraam Geplaatst: 19 jun 2008 11:44 |
|
loesje schreef: Gast schreef: Maar ik moet ook eerlijk toegeven dat ik er stiekem van geniet dat iemand uit mijn omgeving moeilijkheden heeft om zwanger te worden. Klinkt heel hard en erg, maar helaas, zo voel ik mij (terwijl ik normaal nooit zo reageer). amai; dan hoop ik dat één van je kinderen nooit sterft  door een ongeluk of door leukemie of zo; wat ga je dan doen; hopen dat andere mensen rondom jou hetzelfde meemaken met hun kinderen?? Ongeluk; op gelijk welke manier, wens ik niemand, maar dan ook niemand toe; en dan zeker al niet als het over kinderen gaat  Leedvermaak noemt men dat! Volgens mij eigen aan jaloerse nesten.
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
Je mag nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|