Het is nu 21 aug 2019 08:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 

Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoe melkproductie afbouwen?
BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 12:16 
Hallo,

Jammer genoeg moet ik volgende week weeral gaan werken. Maar ik zit nog met een overvloed aan melk. Hoe los ik dat op?
Als ik niet afkolf zit ik op de middag gegarandeerd met 2 natte plekken. Maar zolang ik blijf afkolven, blijft de productie op pijl natuurlijk. En afkolven op mijn werk daar heb ik niet echt de mogelijkheid toe. Niet echt qua tijd en er is ook geen ruimte waar ik me even rustig kan zetten.

Bij mijn eerste had ik inneens geen melk meer dus daar stelde dit probleem zich niet.

Berichttitel: Re: Hoe melkproductie afbouwen?
BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 12:17 
Gast schreef:
Hallo,

Jammer genoeg moet ik volgende week weeral gaan werken. Maar ik zit nog met een overvloed aan melk. Hoe los ik dat op?
Als ik niet afkolf zit ik op de middag gegarandeerd met 2 natte plekken. Maar zolang ik blijf afkolven, blijft de productie op pijl natuurlijk. En afkolven op mijn werk daar heb ik niet echt de mogelijkheid toe. Niet echt qua tijd en er is ook geen ruimte waar ik me even rustig kan zetten.

Bij mijn eerste had ik inneens geen melk meer dus daar stelde dit probleem zich niet.

peil!
ineens!

BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 12:22 

Normaal gezien zou dat redelijk vanzelf moeten gaan: je melkproductie past zich aan aan de vraag. Probeer gewoon genoeg af te kolven, maar zeker niet meer afkolven dan nodig is. Je kan ook een beetje afkoven zodat de druk weg is, dan zal het afbouwen trager gaan, maar hopelijk heb je minder last van natte plekken dan...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 12:28 
Sowieso zal je over de middag moeten afkolven. Anders loop je kans op een borstontsteking.
Stuwing is goed, dat is een teken voor je borsten dat er minder melk moet aangemaakt worden, maar als de stuwing pijnlijk wordt, dan zal je echt wel moeten afkolven. Je kan het afkolven ook afbouwen door steeds wat minder lang te kolven en steeds wat meer tijd tussen de kolfbeurten te laten.
Ik weet dat het praktisch niet altijd simpel is, maar je hebt recht op borstvoedingspauzes tot je baby 7 maand is. Je werkgever moet daar in voorzien.
Je kan ook altijd bellen naar LLL voor tips. Zij gaan je zeker helpen om comfortabel te kunnen afbouwen.

Emmeke, een beetje afkolven tot de druk weg is, is eigenlijk niet aan te raden. Door telkens kleine beetjes (of de grootste druk) er af te kolven ga je de productie juist stimuleren. Beter is het om 1 keer goed leeg te kolven en er telkens wat meer tijd tussen te laten en wat minder lang te kolven. ;)

BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 12:38 

Tiens, bij mij lukte het wel op die manier... Ik moet wel zeggen dat de reactie vraag-aanbod redelijk snel ging bij mij, dat zal daar dan wel mee te maken hebben gehad :D ! Ik liet er ook altijd meer en meer tijd tussen, da's idd een goeie tip.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 13:00 
Emmeke schreef:
Tiens, bij mij lukte het wel op die manier... Ik moet wel zeggen dat de reactie vraag-aanbod redelijk snel ging bij mij, dat zal daar dan wel mee te maken hebben gehad :D ! Ik liet er ook altijd meer en meer tijd tussen, da's idd een goeie tip.

Dat kan hoor, dat het bij jou op die manier lukte.
Maar bij veel vrouwen is het zo dat wanneer ze de grootste druk er afkolven, de borsten wel nog 'vol' zijn en je dus vlug terug stuwing hebt. Waardoor je geneigd bent terug de druk er af te kolven enz en je dus de productie verhoogt ipv verlaagt.
Wanneer je goed leegkolft zal het langer duren voor je dat 'volle' gevoel terug hebt, waardoor je maar éénmalig moet afkolven en je zo de productie vermindert.

BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 13:10 

Als je het zo bekijkt, kan ik je alleen maar gelijk geven :D !

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 13:19 
Ik zal eens rondvragen of er ergens een kamertje is waar ik even kan gaan kolven.

Is het eigenlijk vol te houden om enkel 's ochtends en 's avonds BV te geven?

Ben niet zo een BV krak, bij de eerste is het 3 maanden 'gelukt' en dan was het inneens gedaan, nu lukt het beter en langer, maar met 'deze dingen' heb ik dus echt geen ervaring.

BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 13:24 

Ik heb nog heel lang enkel 's morgens en 's avonds bv gegeven, dat ging perfect bij mij!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 13:30 
Met 2 voedingen is er kans dat je productie niet voldoende blijft. Maar met 3 voedingen moet dit zeker te doen zijn. Je kan dan 's morgens geven, wanneer je thuis komt en voor je baby gaat slapen.

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]