Het is nu 16 jun 2019 05:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 2 van 4 [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Borstvoeding
BerichtGeplaatst: 23 jul 2010 17:20 
kikii schreef:
paardebloempje schreef:
Over bepaalde zaken zijn er verschillende visies en bestaat er niet één juiste, dan moet je gewoon je eigen gevoel volgen en je gezond verstand gebruiken.
Ik ben direkt beginnen afkolven, al van in het ziekenhuis, hoewel sommigen daar ook tegen zijn. Mijn baby kon dus zowel aan een speentje als aan een borst zuigen.
Sommigen leggen de baby aan op vraag maar omdat ik rap terug beginnen werken ben, moest ik daar wel een beetje eens schema insteken. Een baby schikt zich daar ook naar en kan ook 'wachten' op zijn mama, dat is mijn ervaring dan.

Wel, ik zou ook liever op schema geven.
Niet omdat ik geen tijd heb, maar gewoon om er wat structuur in te hebben.
Zowel voor mezelf als mijn kindje.

Ik vrees dat je daar een verkeerd denkpatroon in hebt.
Borstvoeding is vraag en aanbod.
Een vaste structuur is daar héél moeilijk in aan te brengen, en als het je lukt, zal het voor korte duur zijn.
Je borstvoeding past zich aan, aan je kindje, dus de samenstelling en hoeveelheid, enz...
Dan heb je van die dagen dat je bijna hele dagen blijft voeden, maar daar pluk je nadien dan wel weer de vruchten van.
1 gouden tip, denk niet in structuur enz... want dan raak je snel ontmoedigd.
Volg je kindje en je gevoel...

BerichtGeplaatst: 23 jul 2010 17:23 
Nog een tip, let erop dat de baby je hele tepel in zijn mondje "hapt".
En als je wisselt van borst, moet je het vacuum doorbreken door het puntje van je pink tussen je kindjes mondhoekje en je tepel te stoppen.
Op die manier trek je je kindje er niet vanaf.
Dit zijn 2 tips om kloven te voorkomen. ;)

BerichtGeplaatst: 23 jul 2010 17:31 

Een tepelhoedje is een goeie oplossing als het nodig is, maar mijn zoontje wou lang niet zonder eten... Je moet er dus altijd aan denken om het mee te nemen, kan het niet altijd meteen afwassen, is toch ook iets gevaarlijker voor infecties,... Ze hebben het mij gegeven omdat het zogezegd anders nooit zou lukken, en ik geloofde die vroedvrouw natuurlijk. Mijn twee andere kinderen hebben nooit problemen gehad zenne! Ze hadden mij beter deftige uitleg gegeven en me mijn plan laten trekken, dat die vroedvrouw er maar bleef op zien, hielp echt niet! Ze wist er eigenlijk zelf niet genoeg van om uitleg te geven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jul 2010 17:46 

Ivm die structuur.Geloof me als ik zie dat het zo niet lukt zal ik ook wel de noden van mijn kind volgen.
Maar zoals ik lees van paardebloempje is het niet onmogelijk om het te proberen.
Daarmee dat ik blijf zeggen dat ik het op dat vlak een beetje zal aanzien hoe het loopt. ;)

BerichtGeplaatst: 23 jul 2010 17:47 

Gast schreef:
Nog een tip, let erop dat de baby je hele tepel in zijn mondje "hapt".
En als je wisselt van borst, moet je het vacuum doorbreken door het puntje van je pink tussen je kindjes mondhoekje en je tepel te stoppen.
Op die manier trek je je kindje er niet vanaf.
Dit zijn 2 tips om kloven te voorkomen. ;)

:ok: Super! Bedankt.

BerichtGeplaatst: 23 jul 2010 17:48 

Emmeke schreef:
Een tepelhoedje is een goeie oplossing als het nodig is, maar mijn zoontje wou lang niet zonder eten... Je moet er dus altijd aan denken om het mee te nemen, kan het niet altijd meteen afwassen, is toch ook iets gevaarlijker voor infecties,... Ze hebben het mij gegeven omdat het zogezegd anders nooit zou lukken, en ik geloofde die vroedvrouw natuurlijk. Mijn twee andere kinderen hebben nooit problemen gehad zenne! Ze hadden mij beter deftige uitleg gegeven en me mijn plan laten trekken, dat die vroedvrouw er maar bleef op zien, hielp echt niet! Ze wist er eigenlijk zelf niet genoeg van om uitleg te geven.

Dat is natuurlijk zonde als je zo iemand voor je hebt.

BerichtGeplaatst: 23 jul 2010 18:35 
kikii schreef:
Op aanraden van een gast. ;)
Wie kan me raad geven ivm borstvoeding?
Hoe lang mag het duren?
Tot wanneer hebben jullie het gegeven?
Afkolven ja of nee en vanaf wanneer?
...
Ben benieuwd. :D SOS :D

Hoelang de borstvoeding duurt, hangt van de behoefte van je kindje af.
Van het eerste moment proberen aan te leggen in het ziekenhuis, niet elk ziekenhuis wilt dit doen hoor!
Probeer ook direct af te kolven, zo kan je je kindje leren om aan de borst te drinken én kan je man ook een flesje geven (indien je kindje dit aanpakt uiteraard).
Ik heb direct afgekolfd en dat kwam mijn productie alleen maar ten goede :ok: veel melk had ik dus waardoor ik de melk ook kon diepvriezen en zo altijd voorraad had in huis.

BerichtGeplaatst: 23 jul 2010 20:55 
Bij LLL zal je zeker de juiste info krijgen!

Ivm afkolven: dit doe je beter niet in het begin om zo vraag en aanbod niet in de war te sturen. Bij een (mogelijke) borstontsteking is dit wel nodig, maar dan is dit een specifieke situatie.
Tutje en flesje worden afgeraden de eerste 6 weken. Dit om 2 redenen: wanneer een kindje op tutje zuigt worden voedingen (onbewust) uitgesteld waardoor je melkproductie niet optimaal wordt en je kindje misschien niet voldoende melk krijgt. En tutje of flessenspeel kan ook zorgen voor zuigverwarring. De techniek om de borst te legen is anders dan het zuigen op tutje/flessenspeen. Wanneer dit te vlug geïntroduceerd wordt heb je kans dat je kindje niet meer goed aan de borst kan drinken en dus te weinig melk binnen krijgt (of jou kloven bezorgd).

Tepelhoedje is zeker niet aan te raden. Moeilijk terug af te leren. Verkeerde zuigtechniek. En je hebt enerzijds kans op te weinig melk (omdat de tepelhof niet mee in het mondje zit en juist daar moet de baby goed drinken) of anderzijds op te veel melk (kindje dat niet goed de borst kan legen en dus véél voeding vraagt met overproductie en mogelijke borstontsteking tot gevolg).

Bv geef je bij voorkeur op vraag. Min 8-12 voedingen per dag, meer mag, minder niet, zeker niet bij een klein babytje. Bv werkt via het principe van vraag en aanbod. Als je dus meer melk wil, moet je meer aanleggen. En zeker die eerste weken zijn van groot belang voor je (latere) productie. Later komt daar sowieso meer structuur in.

BerichtGeplaatst: 23 jul 2010 20:59 
Nog iets: het is heel belangrijk om niet op de klok te kijken. Dus niet 10min ene borst, 10min andere borst, maar echt goed de eerste borst laten leegdrinken en dan kan je de 2e borst nog aanbieden. Sommige kindjes hebben genoeg aan 1 borst, anderen drinken graag beide kanten.
Het goed laten leegdrinken is belangrijk omdat de melk 'vetter' en meer verzadigend wordt naar het einde van de voeding.

De duur van een voeding hangt ook van verschillende factoren af. Je hebt vlugge drinkertjes en trage drinkertjes. Mijn 2 jongste waren vlugge drinkers en dronken nooit langer dan 10 min, mijn oudste dronk makkelijk een halfuur en langer.

BerichtGeplaatst: 23 jul 2010 22:52 
Ach, al 'doende' leert men.

BerichtGeplaatst: 23 jul 2010 22:59 
Ik heb tot 6 maanden enkel bv gegeven.
Zalige tijd.
Ik gaf enkel op vraag.
Ik kolfde zelden af.
Nooit tepelkloven ed. gehad.
Ik kende mijn baby door en door en ze heeft nooit gehuild om eten.
I legde ze aan bij de eerste signalen.
En soms waren het wel meer dan 12 voedingen per dag.
Ik spreek nu over mijn 4de kindje.
Dus het is allemaal doenbaar.
En nee, ik ben geen marginale, ik sta in het onderwijs en heb kunnen genieten van verlof wegens moederschapsbescherming.
Ik vind BV superrr :ok: :ok:

BerichtGeplaatst: 23 jul 2010 23:15 

Ik was net aan het denken,...als je alles eens leest moet je eens zien hoeveel tegenstrijdigheden hier staan op die paar blz.
:wn:
:D

BerichtGeplaatst: 23 jul 2010 23:16 
Kikii, al doende zal je alles wel leren.

BerichtGeplaatst: 23 jul 2010 23:18 

Gast schreef:
Kikii, al doende zal je alles wel leren.

;)

BerichtGeplaatst: 24 jul 2010 09:23 
kikii schreef:
Ik was net aan het denken,...als je alles eens leest moet je eens zien hoeveel tegenstrijdigheden hier staan op die paar blz.
:wn:
:D

Nogmaals: neem contact op met LLL, dan ben je zeker van de juiste informatie!
Als je liever niet belt of mailt kan je ook altijd het handboek bv van LLL lezen. De nieuwste versie kan je kopen, maar bibliotheken hebben meestal wel de oudere versie van het handboek in hun collectie.
Nog 2 goede boeken met juiste info:
-Borstvoeding natuurlijk eenvoudig Nancy Mohrbacher & Kathleen Kendall-Tacket (vertaald door de Bakermat)
-Borstvoeding Stefan Kleintjes en Mary Broekhuysen

Pagina 2 van 4 [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]