Het is nu 14 dec 2018 00:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Pagina 2 van 2 [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Taalcursussen voor kinderen in Leuven ?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2011 08:21 
Gast schreef:
kikii schreef:
Ik zou het ook niet doen. Een kind moet tijdens de vakantie kunnen spelen, energie kwijt raken,...ze moeten tijdens het schooljaar al genoeg.
Aan de andere kant is het zoals Emmeke zegt en nemen ze veel meer op als ze nog klein zijn.
Ieder zijn idee he, ik hoop alleen dat de kinderen als ze naar dat taalkamp gaan er ook plezier aan hebben.

Wat met een kind dat zich straal verveelt op school kikii, en dat ernaar verlangt om eens iets bij te leren, iets nieuws?

Dat moet je vooral in de vakanties bijscholen in wat de volgende jaren nog op school zal zien.
Zo'n kind zou ik leren om zichzelf te amuseren i.p.v. het te blijven entertainen met cursusjes die de verveling op school alleen nog groter zullen maken.

BerichtGeplaatst: 26 jul 2011 09:07 

Gast schreef:
louke schreef:
bwa, er zijn inderdaad kinderen die graag eens iets bijleren en voor 5 jarigen zal dat via spelletjes zijn en niet met een pen en papier erbij ;)

Omdat mama en papa dat bejubelen zeker?

Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken gast. Ik vond dat heel leuk. Indertijd werd er bij ons in de kleuterschool zelf Engels gegeven, 2 keer per week kwam er een lerares langs. Ik vond de lessen echt leuk, het was eens iets anders dan op de schommel zitten ;) Zoals ik zei, bij sommige woorden viel mijn frank pas jaaaaren later (de betekenis ervan). Als kleuter was ik ervan overtuigd dat de lerares haar naam Teacher was :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 aug 2011 18:11 
Mimundo in Leuven is nieuwe afdeling, kijk op http://www.mimundo.be,
in Leuven pas begonnen, in Mechelen +/- 3 jaar bezig.
Mijn kids van 6 en 9 vonden het leuk, 2 jaar Spaans gedaan, perfect voor op vakantie! Heel speels, toffe juf :) Wel duur, maar minder duur dan tennis :o
en extra taal aanleren is altijd nuttig, kids moeten voldoende kansen krijgen om te ontwikkelen, anders zitten ze uren voor TV/playstation.
Maar Mimundo geeft les tijdens het schooljaar, geen taalkampen (of toch niet in Mechelen..)

BerichtGeplaatst: 04 jun 2012 13:09 
Er zijn veen voor en tegenstanders, maar als iemand toch interesse heeft in de taallessen (Frans en Engels) in Leuven, hier is hun website: http://www.mimundo.be
Kids van 5-7 jaar spelen gewoon in t'Frans (na school, in plaats van in de opvang te zitten kleuren tot 18 u)
En de kinderen van 10-12 jaar leren echt praten in t'frans of in het engels, wat ze niet krijgen op school, en hun resultaten op school sterk verbeteren

BerichtGeplaatst: 02 jan 2013 19:17 
Ik denk er ook aan om mijn dochter naar deze lessen te sturen, niet zozeer voor mezelf maar voor haar.
Zij wilt niet met de fiets leren rijden of leren zwemmen.
Het enige dat zij wilt doen is zingen en woorden in andere talen leren.
Waarom zou ik dit dan niet stimuleren.
Dit heeft niets te maken met opscheppen naar andere toe.
Het grote voordeel hiervan is dat zij mss tweetalig kan worden wat naar de toekomst toe alleen maar goed kan zijn.
Ik heb al enkele jobs mislopen door mijn gebrek aan taalkennis.
Elk kind afzonderlijk beoordelen en laten doen wat ze graag doen.
Ook al is dit een taal leren.

BerichtGeplaatst: 02 jan 2013 19:19 
Hoe vroeger ze een nieuwe taal leren hoe beter! Ik denk niet dat daar enige discussie over hoeft te bestaan.

BerichtGeplaatst: 02 jan 2013 19:32 
Gast schreef:
kikii schreef:
Ik zou het ook niet doen. Een kind moet tijdens de vakantie kunnen spelen, energie kwijt raken,...ze moeten tijdens het schooljaar al genoeg.
Aan de andere kant is het zoals Emmeke zegt en nemen ze veel meer op als ze nog klein zijn.
Ieder zijn idee he, ik hoop alleen dat de kinderen als ze naar dat taalkamp gaan er ook plezier aan hebben.

Wat met een kind dat zich straal verveelt op school kikii, en dat ernaar verlangt om eens iets bij te leren, iets nieuws?

Als mama steeds voor uitdaging moet zorgen worden dat luie kinderen. Laat ze dat eens zelf uitzoeken!
Wie zich verveelt en creatief is zal ZELF voor uitdaging zorgen.
Van die gecreeerde hoogbegaafde kinderen krijg ik de sputterpoep!

BerichtGeplaatst: 02 jan 2013 19:34 
waarom niet schreef:
Ik denk er ook aan om mijn dochter naar deze lessen te sturen, niet zozeer voor mezelf maar voor haar.
Het grote voordeel hiervan is dat zij mss tweetalig kan worden wat naar de toekomst toe alleen maar goed kan zijn.

Dan zal dat eerder aan je inzet op school gelegen hebben. Ze leren al Frans, Engels, en Duits op school. In sommige gevallen zelfs Latijn, Grieks en Spaans.
Tweetalig word je niet door eens een taalkamp te volgen.

BerichtGeplaatst: 02 jan 2013 20:17 
Ofwel hebben ze die taal nodig en dan leren ze die al doende, ofwel leren ze het later wel op school. Wat moeten kinderen een taal gaan bijleren na de schooluren? Ik vind dat eerlijk gezegd zielig... Bang dat ze niet mee gaan kunnen later?

BerichtGeplaatst: 02 jan 2013 20:20 
waarom niet schreef:

Mijn kinderen hebben een basis Engels verworven door naar kinderprogramma's te kijken op de BBC, door Engelstalige liedjes mee te zingen, door zaken op te zoeken op Engelstalige websites, als ze nood hadden aan informatie. Dan heeft het zin om een taal te gebruiken en leren ze vanzelf wat nodig is.
Geen haar op mijn hoofd dat eraan dacht om hen 's avonds in een klaslokaal te droppen om Engels te leren. Ik volg momenteel zelf taalles in avondonderwijs en eerlijk gezegd: dat is elk op een bankje en je leert daar niemand bij kennen. Iedereen komt aan, de les begint, de les is uit en iedereen gaat naar huis.
Als je wil dat ze vriendjes kweekt, zou ik iets zoeken waar ze meer met anderen kan communiceren. In een lessituatie kan je dat nl. niet.

BerichtGeplaatst: 02 jan 2013 20:28 
Gast schreef:
Hoe vroeger ze een nieuwe taal leren hoe beter! Ik denk niet dat daar enige discussie over hoeft te bestaan.

Dat doen ze alleen als ze die taal echt moeten gebruiken en zelfs dan is het opmerkelijk hoe snel de actieve taalkennis verdwijnt als ze weer weg zijn uit die situatie. Het komt dan wel sneller terug als ze er op school weer aan beginnen, maar het is normaal gezien nergens voor nodig om op voorhand al taallessen in te zetten. De taallessen die ze op school krijgen zijn goed onderbouwd en degelijk genoeg om een taal te verwerven. Als ze de moeite doen om woordenschat te studeren en grammatica bij te houden. Mijn oudste is het middelbaar uit en kan zich perfect uitdrukken in het Frans en het Engels en spreekt ook nog een mondje Duits en Spaans. Zelfs haar broer, die dyslexie heeft en moeilijk schrijft, kan zich mondeling verstaanbaar maken en verstaat ook wat er tegen hem wordt gezegd. Hij stapte op schoolreis in Londen zonder aarzelen af op een man die in een park werd geïnterviewd om te vragen wie hij was - het bleek een schrijver van misdaadromans te zijn en hij heeft daar een fijn gesprek mee gehad. Ik denk niet dat je taalkennis kan opfokken door kinderen zo vroeg mogelijk les te laten volgen. Ze leren het pas als ze merken dat het nuttig kan zijn om een andere taal te spreken. Tot zo lang kan je alleen maar afkeer kweken door het er op een schoolse manier in te drammen.

BerichtGeplaatst: 02 jan 2013 20:29 
Gast schreef:
Ofwel hebben ze die taal nodig en dan leren ze die al doende, ofwel leren ze het later wel op school. Wat moeten kinderen een taal gaan bijleren na de schooluren? Ik vind dat eerlijk gezegd zielig... Bang dat ze niet mee gaan kunnen later?

Iemand die enkel op een schoolse manier met een taal in contact komt valt ook snel door de mand. Tenzij je een echte talenknobbel hebt. Dat ene taalkamp zal dan het verschil niet maken, maar andere benaderingen en manieren om met een taal in contact te komen zijn absoluut een voordeel bij het leerproces.

Trouwens, ik denk wel dat het bestaat, mensen met en mensen zonder talenknobbel. Dat heeft niet altijd direct iets te maken met 'je best doen'. Maar talenknobbel of niet, hoe meer (en van hoe jonger) je met een taal in contact komt, hoe makkelijker je die zal leren. Taalcursussen, -kampen, reizen enz. zijn een mooi cadeau voor je kinderen, waar ze mogelijks de rest van hun leven iets zullen aan hebben.

BerichtGeplaatst: 02 jan 2013 20:42 
Iedereen leert dat ook op zijn manier. Ik heb zelf een taalopleiding gevolgd en ben meer van een mathematisch type, dat regels en uitzonderingen in stroomschema's zette en te vertalen teksten heel structureel benaderde. Een vriendin van me kon die regels niet eens onthouden maar had een natuurlijk aanvoelen over hoe ze zaken gezegd kon krijgen. Desnoods met wat 'gedinges' tussenin. Maar ik denk niet dat ik mijn kinderen zou verplichten om les te volgen op dat vlak. Ik heb vrij snel één van mijn talen niet meer actief gebruikt en ben mijn actieve kennis daarvan ook vrij snel verloren. Kan nog wel alles lezen, een gesprek onder vier ogen verstaan, zelfs grotendeels volgen met films, maar zelf iets zeggen of schrijven... Ik denk dus dat het weinig zin heeft om de vrije tijd van je kinderen op te souperen aan talen die ze niet echt gebruiken.

BerichtGeplaatst: 02 jan 2013 20:43 
Gast schreef:
Iedereen leert dat ook op zijn manier. Ik heb zelf een taalopleiding gevolgd en ben meer van een mathematisch type, dat regels en uitzonderingen in stroomschema's zette en te vertalen teksten heel structureel benaderde. Een vriendin van me kon die regels niet eens onthouden maar had een natuurlijk aanvoelen over hoe ze zaken gezegd kon krijgen. Desnoods met wat 'gedinges' tussenin. Maar ik denk niet dat ik mijn kinderen zou verplichten om les te volgen op dat vlak. Ik heb vrij snel één van mijn talen niet meer actief gebruikt en ben mijn actieve kennis daarvan ook vrij snel verloren. Kan nog wel alles lezen, een gesprek onder vier ogen verstaan, zelfs grotendeels volgen met films, maar zelf iets zeggen of schrijven... Ik denk dus dat het weinig zin heeft om de vrije tijd van je kinderen op te souperen aan talen die ze niet echt gebruiken.

Normaal zouden zo'n lessen leuk moeten zijn. Van zodra het niet meer leuk is moet je er idd mee ophouden.

Pagina 2 van 2 [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur