Het is nu 19 okt 2018 16:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 8 van 8 [ 110 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Lagere schoolkinderen moeten niets studeren
BerichtGeplaatst: 27 jun 2012 22:09 
Mijn oudste haalde halverwege het lager amper de helft op die officiële toetsen, de gewone toetsen waren goed. Die officiële toetsen werden op het einde van het schooljaar in blok en onder hoge druk van de leerkrachten afgenomen, als ze niet geslaagd waren, mochten ze zogezegd niet naar het volgend jaar. De school wou goede cijfers halen zeker? Dat had blijkbaar een averechts effect.

BerichtGeplaatst: 27 jun 2012 22:19 

De officiële toetsen waar ik het over heb, zijn de OVSG-toetsen van het gemeentelijk net en die zijn alleen voor de 6de klassers. Het meet hoe goed je scoort met je klas die de lagere school verlaat op het behalen van de eindtermen en leerplandoelen voor hun leeftijd.
In principe kun je slagen (50 %) halen met de leerstof die je kreeg tot en met het 4de leerjaar. Uiteraard is het weggelegd voor kinderen die een normaal parcours aflegden een gewoon matig tot goed resultaat te scoren.
Die toets heeft niets met forceren te maken noch met "als school goede punten halen", want onder het Vlaamse gemiddelde eindigen heeft eigenlijk ook te maken met het feit dat je als team die punten best eens onder loepe neemt. Het helpt je ook de pijnpunten van je eigen lesgeven bloot te leggen. Als je dat niet wil, moet je niet deelnemen.
Ik weet persoonlijk graag waar ik te kort in schiet als lkr van een derde graad. Het legt ons geen windeieren, want de delen waar we vorige keren niet zo best op scoorden, hebben we intensief aangepakt en daar dragen we nu de bonus van (boven het Vl. gemid. scoren dus) .

BerichtGeplaatst: 28 jun 2012 11:41 
Loverke schreef:
De officiële toetsen waar ik het over heb, zijn de OVSG-toetsen van het gemeentelijk net en die zijn alleen voor de 6de klassers. Het meet hoe goed je scoort met je klas die de lagere school verlaat op het behalen van de eindtermen en leerplandoelen voor hun leeftijd.
In principe kun je slagen (50 %) halen met de leerstof die je kreeg tot en met het 4de leerjaar. Uiteraard is het weggelegd voor kinderen die een normaal parcours aflegden een gewoon matig tot goed resultaat te scoren.
Die toets heeft niets met forceren te maken noch met "als school goede punten halen", want onder het Vlaamse gemiddelde eindigen heeft eigenlijk ook te maken met het feit dat je als team die punten best eens onder loepe neemt. Het helpt je ook de pijnpunten van je eigen lesgeven bloot te leggen. Als je dat niet wil, moet je niet deelnemen.
Ik weet persoonlijk graag waar ik te kort in schiet als lkr van een derde graad. Het legt ons geen windeieren, want de delen waar we vorige keren niet zo best op scoorden, hebben we intensief aangepakt en daar dragen we nu de bonus van (boven het Vl. gemid. scoren dus) .

Onze school zat 15 punten boven het gemiddelde. Ik hoorde het off the record, maar eigenlijk zouden zo'n dingen gepubliceerd moeten worden, zodat iedereen het kon zien. En ook spijtig dat katholiek en gemeentelijk onderwijs verschillende toetsen hebben.

BerichtGeplaatst: 28 jun 2012 11:56 
Gast schreef:
Wat is er meer doorslaggevend: de LVS toetsen of de toetsen van de leerkracht? Mijn neefje haalde erg slechte LVS toetsen maar de toetsen in school waren dan wel goed.

Eigenlijk wil dat zeggen dat die leerkracht met punten gooit.
LVSsen zijn inderdaad wel momentopnames maar als ze over het algemeen laag liggen maar de reguliere toetsen hebben hoge cijfers dan klopt er iets niet in de puntenverdeling.

Ik had zo onlangs een discussie met een vriendin waarvan de kinderen bijna 100% scoorden op de gewone toetsen van de leerkracht maar op LVS maar B/C scoorden.
LVS-toetsen zeggen meer over het niveau van een kind dan de gewone toetsen omdat je dan vergelijkt met de rest van Vlaanderen.
Op onze school streven ze naar A voor de meeste kinderen hoewel C "op niveau" wil zeggen en de eisen liggen echt hoog.

BerichtGeplaatst: 28 jun 2012 11:59 
Loverke schreef:

Blijkbaar waren de OVSG-toetsen aangepast. Was bij jullie de begrijpend lezen toets ook zo moeilijk?
Het Vlaams gemiddelde lag blijkbaar op 6/10.

Pagina 8 van 8 [ 110 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]