Het is nu 14 dec 2018 00:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Pagina 1 van 2 [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Bericht
 Berichttitel: mijn kind wil latijn gaan doen maar kan ze het wel ??
BerichtGeplaatst: 04 mei 2012 18:37 
Mijn kind wil Latijnse gaan doen ze heeft in het 5de leerjaar 94 % gehaalt maar in het zesde heeft ze ongeveer 85 % gehaalt . rekenen kan ze redelijk goed en Frans gaat zeer goed en doet ze ook graag ze doet graag talen . studeert redelijk graag maar soms ook niet .

Volgend jaar latijnse of toch moderne ?
:?: :?:

Berichttitel: Re: mijn kind wil latijn gaan doen maar kan ze het wel ??
BerichtGeplaatst: 04 mei 2012 18:43 

Als ze het graag wil doen en zich ervoor kan inzetten, zou ik het haar laten proberen. Hoeveel % ze haalde, vind ik niet echt relevant: in de ene school is die % veel, in de andere het gemiddelde. Heeft ze geen studie-advies gekregen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 mei 2012 18:52 
Hoeveel haalde ze op de LVS-testen? Dat geeft een beter zich aangezien die zich tov heel Vlaanderen verhoudt.
Heeft ze nog overschot of moet ze zich al uit de naad werken om die punten te halen?

BerichtGeplaatst: 04 mei 2012 18:57 
Als ze dit wil doen, laat het haar dan proberen. Als ze talen goed kan en dit leuk vind, is dat al een grote motivatie. En motivatie zorgt voor grotere studie-inzet. Beter iemand die het wil leren en er misschien wat meer moeite moet voor doen dan iemand die het met gemak zou moeten aankunnen, maar er geen zin in heeft.
En lukt het niet, dan kan ze het jaar er na toch naar het moderne.

Studie-advies kan een richtlijn zijn, maar dat is het dan ook. Vaak wordt iets geadviseerd, terwijl dit eigenlijk een vertekend beeld geeft van wat een kind kan en wil.

BerichtGeplaatst: 04 mei 2012 19:33 
heidi schreef:
Mijn kind wil Latijnse gaan doen ze heeft in het 5de leerjaar 94 % gehaalt maar in het zesde heeft ze ongeveer 85 % gehaalt . rekenen kan ze redelijk goed en Frans gaat zeer goed en doet ze ook graag ze doet graag talen . studeert redelijk graag maar soms ook niet .

Volgend jaar latijnse of toch moderne ?
:?: :?:

gehaald!

BerichtGeplaatst: 04 mei 2012 19:34 
Gast schreef:
Als ze dit wil doen, laat het haar dan proberen. Als ze talen goed kan en dit leuk vind, is dat al een grote motivatie. En motivatie zorgt voor grotere studie-inzet. Beter iemand die het wil leren en er misschien wat meer moeite moet voor doen dan iemand die het met gemak zou moeten aankunnen, maar er geen zin in heeft.
En lukt het niet, dan kan ze het jaar er na toch naar het moderne.

Studie-advies kan een richtlijn zijn, maar dat is het dan ook. Vaak wordt iets geadviseerd, terwijl dit eigenlijk een vertekend beeld geeft van wat een kind kan en wil.

vindt!

BerichtGeplaatst: 04 mei 2012 21:33 
Klinkt als voldoende voor Latijn. Mijn dochter haalde iets van 87% vorig jaar in het zesde en volgt dit jaar latijn. Haar algemeen gemiddelde ligt ongeveer 5% lager als die 87% van vorig jaar en met die 82% zit ze bijna 10% boven haar huidige klasgemiddelde in de Latijnse.

Je zal ook wel advies krijgen van de leerkrachten van de lagere school op het einde van het jaar. Van het clb kregen wij dat niet of we moesten het speciaal aanvragen.

BerichtGeplaatst: 04 mei 2012 21:34 
Dat voel je toch wel aan? Waarom hier trouwens met punten zwaaien om dat door vreemden te laten beoordelen? Wij kennen jouw dochter niet, weten niet hoeveel ze voor iets over heeft, of ze met andere kinderen mee wil gaan, of ze regelmatig werkt, ...

BerichtGeplaatst: 04 mei 2012 21:51 
Gast schreef:
Dat voel je toch wel aan? Waarom hier trouwens met punten zwaaien om dat door vreemden te laten beoordelen? Wij kennen jouw dochter niet, weten niet hoeveel ze voor iets over heeft, of ze met andere kinderen mee wil gaan, of ze regelmatig werkt, ...

Ik kan me voorstellen dat de opstartster onzeker is en dat hier eens in de groep wil gooien.
Erover praten kan inzicht geven of verhelderen. Of net niet, maar dan zijn er nog geen brokken gemaakt.

Of ben jij de HM-politie die steeds met het lijstje 'onderwerpen die je hier niet mag bespreken' zwaait? Wat een gemekker altijd zeg?! :roll:

BerichtGeplaatst: 05 mei 2012 06:41 
Ik had in de latere jaren van de lagere school ook maar rond de 85% en heb met alle gemak Latijnse gedaan. Zonder problemen. Ik was dan nog niet supergemotiveerd, ik moest dat doen van mijn ouders. Maar ja, dat wilt natuurlijk niks over jouw kindje zeggen.

Als ze gemotiveerd is moet je haar dat laten doen. Mijn ouders zeiden altijd: zo hoog mogelijk mikken, zakken kan je altijd nog !

BerichtGeplaatst: 05 mei 2012 08:46 
Vind ik niet voor elk kind een goed advies. Voor mijn dochters is dat een extra stimulans om iets waaraan ze twijfelen toch te proberen, na verloop van tijd te evalueren en desnoods over te schakelen op plan B. Voor mijn zoon het beste advies om hem in een waterval terecht te laten komen. Die is eerder een dieselmotor als het op studeren aankomt: liever langzaam op toeren komen en gaandeweg een tandje bijsteken dan meteen te veel kracht te moeten geven en te breken. Je moet je kinderen kennen op dat vlak ;)

BerichtGeplaatst: 05 mei 2012 08:58 
Gy

BerichtGeplaatst: 05 mei 2012 09:46 
Ik ken zelfs iemand die met minder dan 80% naar de Latijnse is gegaan en met glans was geslaagd.
Bij ons in't College mocht je niet inschrijven, of het werd eigenlijk sterk afgeraden want weigeren mogen ze niet, als je minder dan 85% had.
De persoon van die 80% is wel naar een VSO-school gegaan en we weten allemaal dat dat niveau niet het niveau van een Jezuïtencollege is.
Het hangt dus ook af van de school en het niveau daar.

BerichtGeplaatst: 05 mei 2012 10:10 
Gast schreef:
Ik ken zelfs iemand die met minder dan 80% naar de Latijnse is gegaan en met glans was geslaagd.
Bij ons in't College mocht je niet inschrijven, of het werd eigenlijk sterk afgeraden want weigeren mogen ze niet, als je minder dan 85% had.
De persoon van die 80% is wel naar een VSO-school gegaan en we weten allemaal dat dat niveau niet het niveau van een Jezuïtencollege is.

En gij denkt dat???

BerichtGeplaatst: 05 mei 2012 10:11 
Gast schreef:
Gast schreef:

En gij denkt dat???

Ik ben daar zelfs heel zeker van.

Pagina 1 van 2 [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur