Het is nu 19 okt 2018 16:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 2 [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Bericht
 Berichttitel: Te veel huiswerk (voor mama en papa)?
BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 08:54 
Ik val er eerlijk gezegd van achterover hoeveel ouders vinden dat hun kind te veel huiswerk krijgt omdat ze er zelf zoveel tijd in moeten steken. Maar die kinderen worden naschools wel van hot naar her gevoerd voor -tig o zo belangrijke hobby's, want dat staat chique en zal hen heel veel leren. Maar is huiswerk niet een kans om de leerstof te verwerken, te leren uit fouten, en vooral iets dat de kinderen zelf moeten doen i.p.v. pa en ma? En waarop ze gerust wel eens 'gebuisd' mogen zijn?

Berichttitel: Re: Te veel huiswerk (voor mama en papa)?
BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 09:26 
Ik vind het fijn om te helpen bij het huiswerk, mijn kind zit nu in het eerste leerjaar. Ik vind niet dat ze veel huiswerk krijgen. Ze moeten meestal één blad lezen (waar hooguit 12 woordjes op staan), dan een blaadje rekenoefeningetjes en dan wordt er aangeraden nog dagelijks een woordkaartje te laten lezen (20 woorden). Op woensdag en vrijdag krijgen ze nooit huiswerk.
Ik vind dit niet te veel, maar wat noem jij "niet te veel"? Huiswerk is voor mij inderdaad een kans om te oefenen, te herhalen, jezelf te verbeteren. Maar als je de kinderen zodanig veel huiswerk meegeeft dat ze er uren aan bezig moeten zijn, vind ik dat je fout bezig bent. Toch voor het lager onderwijs. Ze moeten nog kunnen bewegen en spelen ook.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 09:29 
In het lagere zou dat huiswerk wat mij betreft tot een minimum herleid mogen worden. Ze zitten al genoeg uren op de schoolbanken voor hun leeftijd. Huiswerk zou moeten dienen om de ouders te tonen waarmee ze bezig zijn en wat de eventuele pijnpunten zijn van de kinderen, maar verder zou er in klas voldoende moeten ingeoefend worden.
In de voetbal en atletiek leren mijn kinderen 100 keer meer dan dat ze zouden leren met het herhalen van een zoveelste rekenoefeningetje: doorzetting, teamgeest, tactisch inzicht, mens sana in corpore sano!
Daarnaast volgen ze ook nog voordracht en drama, op die manier leren ze spreken in het openbaar, met een feilloze uitspraak en de nodige durf en improvisatietalent... Zeker iets wat heel nuttig is in hun latere leven/(school)loopbaan.

Naschoolse activiteiten zijn idd luxe. Mensen die ze kunnen aanbieden aan hun kinderen geven hun kroost daarmee ook heel vaak een mooie voorsprong in het leven. Niet nodig om thuis eindeloos te zitten priegelen met cijferoefeningen of zinsontleding als het in klas voldoende kan gegeven worden. Er is meer in het leven dan die pure schoolse zaken.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 11:17 
Gast schreef:
Ik val er eerlijk gezegd van achterover hoeveel ouders vinden dat hun kind te veel huiswerk krijgt omdat ze er zelf zoveel tijd in moeten steken. Maar die kinderen worden naschools wel van hot naar her gevoerd voor -tig o zo belangrijke hobby's, want dat staat chique en zal hen heel veel leren. Maar is huiswerk niet een kans om de leerstof te verwerken, te leren uit fouten, en vooral iets dat de kinderen zelf moeten doen i.p.v. pa en ma? En waarop ze gerust wel eens 'gebuisd' mogen zijn?

Vind ik ook!
Wat kunnen ouders tgw nog? Zagen dat de school alles moet betalen maar wel geld steken in hobby's ed...
Van huiswerk is nog niemand gestorven en kinderen die altijd geholpen moeten worden zitten niet in onderwijs dat ze aankunnen.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 11:25 
Gast schreef:
Gast schreef:

Vind ik ook!
Wat kunnen ouders tgw nog? Zagen dat de school alles moet betalen maar wel geld steken in hobby's ed...
Van huiswerk is nog niemand gestorven en kinderen die altijd geholpen moeten worden zitten niet in onderwijs dat ze aankunnen.

En kinderen die het allemaal heel vlotjes kunnen stoppen beter hun tijd in verdere ontplooiing van zichzelf dan in die oefeningen die ze al lang kunnen oplossen: laat ze sporten, muziek, kunstacademie of dictie volgen!

BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 11:27 
Huiswerk is idd noodzakelijk om leerstof in te oefenen. Wat me wel stoort aan sommige scholen, is dat ze de stof die ze in de les niet afkregen, meegegeven wordt met de leerling en die moet er thuis maar zijn plan mee trekken.

Een aantal dingen kan men inderdaad wel leren uit hobby's, maar dat neemt niet weg dat de school op de eerste plaats moet blijven. Voordracht ed leren ze toch ook op school? Of zijn de opstelvoordrachten en spreekbeurten uit mijn tijd afgeschaft?

BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 11:38 
Gast schreef:
Huiswerk is idd noodzakelijk om leerstof in te oefenen. Wat me wel stoort aan sommige scholen, is dat ze de stof die ze in de les niet afkregen, meegegeven wordt met de leerling en die moet er thuis maar zijn plan mee trekken.

Een aantal dingen kan men inderdaad wel leren uit hobby's, maar dat neemt niet weg dat de school op de eerste plaats moet blijven. Voordracht ed leren ze toch ook op school? Of zijn de opstelvoordrachten en spreekbeurten uit mijn tijd afgeschaft?

Wel, mijn dochter zit nu in de derde Latijnse en uiteraard hebben ze spreekbeurten, maar zij haalt daarvoor altijd de hoogste punten van de klas. Ze volgt al sinds het lagere dictie en nu dus voordracht en drama.
Het helpt haar ook op mondelinge examens, ze werd gevraagd voor het schooltoneel (een jaar voor haar leeftijd, want normaal moeten ze ouder zijn), ze doet mee aan vrije podia die de school organiseert enz.
Buitenschoolse activiteiten kunnen dus juist een extra boost geven aan schoolactiviteiten. Gelukkig had ik nooit te maken met een school die buitensporig veel werk meegaf naar huis in het lagere, dat was ook niet nodig voor haar, want ze had het meestal al rap door van in klas.

Mijn jongste die nog in het lagere zit heeft het iets moeilijker (spelling vooral), wanneer zij dan een spellingtaak meekrijgt van school ga ik er mij dan ook meestal even mee bezig houden. Vaak zijn dat overschrijfoefeningen, maar dat is voor haar niet genoeg om die woordjes echt onder de knie te krijgen, dus dicteer ik ze en moet zij ze voor mij nog eens extra opschrijven. Telkens opnieuw wijs ik haar dan op de spellingsregels, uitzonderingen enz. Dat is toch niet verboden veronderstel ik.
Gelukkig heeft ze daarnaast nog tijd voor een uurtje turnen in de week, tekenacademie en dictie.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 11:51 
Die van mij haalt ook zeer goede punten zonder dictie en gans de reutemeut te volgen. Ze kon dat zelfs al van in het lager.
Blijkbaar is het meer voor het prestige van mama dat ze al die hobby's moet doen.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 11:53 
Gast schreef:
Die van mij haalt ook zeer goede punten zonder dictie en gans de reutemeut te volgen. Ze kon dat zelfs al van in het lager.
Blijkbaar is het meer voor het prestige van mama dat ze al die hobby's moet doen.

Ja, dan is je dochter getalenteerd hé. Maar toch, een gouden raad: Il faut cultiver son jardin.
Wees maar zeker dat zich kunnen verfijnen in een toneelopleiding hoe goed ze ook zijn. Weinig professionele acteurs, televisielezers enz. die geen gepaste opleiding volgden...

BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 14:59 
Ik hoor ook altijd iedereen klagen dat hun kinderen zoveel huiswerk hebben en dat mama (of papa) dan ook zoveel werk heeft. Ik begrijp dat dus niet. Zitten jullie daar dan constant naast? Dat kan toch de bedoeling niet zijn. Ze zien de leerstof in de klas, de oefeningen thuis dienen om dit nog eens zelfstandig te kunnen inoefenen. Als mama en papa daar constant moeten naast zitten, dan is er toch iets fout?
Mijn kinderen zitten beiden in de lagere school en ik heb me nog nooit veel met hun huiswerk bezig gehouden. Ik heb daar ook geen tijd voor. Ik ben altijd laat thuis van mijn werk en tegen dat ik thuis kom, hebben mijn kinderen hun huiswerk al alleen gemaakt. En hebben ze dat niet gedaan, of hebben ze de verkeerde oplossingen ingevuld, dan zullen ze dat wel de dag erna horen op school. Daar moeten ze dan ook maar uit leren, zo leren ze zelfstandig plannen.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 15:05 
Gast schreef:
Ik hoor ook altijd iedereen klagen dat hun kinderen zoveel huiswerk hebben en dat mama (of papa) dan ook zoveel werk heeft. Ik begrijp dat dus niet. Zitten jullie daar dan constant naast? Dat kan toch de bedoeling niet zijn. Ze zien de leerstof in de klas, de oefeningen thuis dienen om dit nog eens zelfstandig te kunnen inoefenen. Als mama en papa daar constant moeten naast zitten, dan is er toch iets fout?
Mijn kinderen zitten beiden in de lagere school en ik heb me nog nooit veel met hun huiswerk bezig gehouden. Ik heb daar ook geen tijd voor. Ik ben altijd laat thuis van mijn werk en tegen dat ik thuis kom, hebben mijn kinderen hun huiswerk al alleen gemaakt. En hebben ze dat niet gedaan, of hebben ze de verkeerde oplossingen ingevuld, dan zullen ze dat wel de dag erna horen op school. Daar moeten ze dan ook maar uit leren, zo leren ze zelfstandig plannen.

Als ik zie dat ze fouten maken, leg ik het desnoods wel opnieuw uit, dat is voor mij dan toch een alarmsignaal dat het nog niet begrepen is van in de klas.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 15:20 
Gast schreef:
Gast schreef:

Als ik zie dat ze fouten maken, leg ik het desnoods wel opnieuw uit, dat is voor mij dan toch een alarmsignaal dat het nog niet begrepen is van in de klas.

Ik leer mijn kinderen dat, als ze iets niet begrijpen, dit moeten zeggen en extra uitleg moeten vragen aan de juf. Niet ja knikken en dan thuis de uitleg vragen. Zo leren ze ook assertief worden. En daar dienen scholen en juffen toch voor.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 15:25 
Gast schreef:
Ik leer mijn kinderen dat, als ze iets niet begrijpen, dit moeten zeggen en extra uitleg moeten vragen aan de juf. Niet ja knikken en dan thuis de uitleg vragen. Zo leren ze ook assertief worden. En daar dienen scholen en juffen toch voor.

Ja, dat kan ook.
Alleen zou ik het niet kunnen aanzien dat ze iets fout maken of niet doorhebben.
En ik ben nogal van het gedacht dat wat ik zelf doe, ik beter doe.
Ik ben er ook van overtuigd dat die stof beter kan uitgelegd worden in een rustige thuisomgeving dan door een juf in een klas met meer dan 20 leerlingen.
Ik zou bovendien niet kunnen zitten wachten tot de juf het nog eens uitlegt. Tenzij ik met tijdstekort zou kampen, als het niet kan dan kan het niet natuurlijk.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 17:04 
Gast schreef:

Het hangt misschien van de leeftijd af maar ik (kind in het eerste leerjaar) ga er toch bijzitten. Ik wil zelf horen hoe vlot er gelezen wordt en toekijken als de rekenoefeningen gemaakt worden. Tot nu toe gaat dat probleemloos, maar als ik in de toekomst zou merken dat er iets niet begrepen is, zie ik niet in waarom ik mijn kind dan niet wat extra uitleg zou geven. Dat is in de klas al uitgelegd en ze mogen zeker meer verduidelijking vragen in de klas wanneer ze iets niet begrijpen. Maar ik kan me voorstellen dat iets soms duidelijk lijkt in de klas en je 's avonds niet meer weet hoe het juist zat. Waarom zou ik dan die kleine moeite niet doen om het nog eens uit te leggen?
Ik denk niet dat ik er in de volgende leerjaren nog echt bij ga zitten (misschien over een paar maanden al niet meer), maar dan zou ik het wel regelmatig eens willen bekijken. Gewoon om te weten hoe het lukt op school, of mijn kind mee kan, waar eventuele moeilijkheden zitten en wat daar dan aan gedaan kan worden.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 17:46 
Gast schreef:
Gast schreef:

Het hangt misschien van de leeftijd af maar ik (kind in het eerste leerjaar) ga er toch bijzitten. Ik wil zelf horen hoe vlot er gelezen wordt en toekijken als de rekenoefeningen gemaakt worden. Tot nu toe gaat dat probleemloos, maar als ik in de toekomst zou merken dat er iets niet begrepen is, zie ik niet in waarom ik mijn kind dan niet wat extra uitleg zou geven. Dat is in de klas al uitgelegd en ze mogen zeker meer verduidelijking vragen in de klas wanneer ze iets niet begrijpen. Maar ik kan me voorstellen dat iets soms duidelijk lijkt in de klas en je 's avonds niet meer weet hoe het juist zat. Waarom zou ik dan die kleine moeite niet doen om het nog eens uit te leggen?
Ik denk niet dat ik er in de volgende leerjaren nog echt bij ga zitten (misschien over een paar maanden al niet meer), maar dan zou ik het wel regelmatig eens willen bekijken. Gewoon om te weten hoe het lukt op school, of mijn kind mee kan, waar eventuele moeilijkheden zitten en wat daar dan aan gedaan kan worden.

Dat bijzitten voor het maken van oefeningen is nu al niet nodig, maar eens af en toe controleren of ze goed bezig zijn en achteraf evalueren en eventueel opnieuw uitleggen of laten corrigeren zou ik wel doen.
Ik schreef wel altijd op een huistaak of ik had moeten helpen of niet, zodat de juf het dan ook wist. Dat werd geapprecieerd.

Pagina 1 van 2 [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]