Het is nu 12 dec 2018 00:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Pagina 1 van 4 [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Auteur Bericht
 Berichttitel: Psychosomatische klachten
BerichtGeplaatst: 24 sep 2016 19:25 

Mijn zoon van 10 jaar. Hij heeft maagpijn . Braken.
Alles is negatief. Zoals bloedafname en echo
Blijkbaar zou het psychosomatisch zijn
Herkent iemand dit probleem? welke behandeling zou daar voor bestaan ?

Profiel  

Berichttitel: Re: Psychosomatische klachten
BerichtGeplaatst: 24 sep 2016 21:16 
Axelle schreef:
Mijn zoon van 10 jaar. Hij heeft maagpijn . Braken.
Alles is negatief. Zoals bloedafname en echo
Blijkbaar zou het psychosomatisch zijn
Herkent iemand dit probleem? welke behandeling zou daar voor bestaan ?

Praten.... Probeer te achterhalen wat er in hem omgaat

BerichtGeplaatst: 24 sep 2016 21:25 

Idd, praten... Zit hij in een nieuwe klas, vriendje in een andere klas, klikt het niet met de leerkracht, wordt hij misschien gepest, alles ok bij de hobby,... Aangezien het schooljaar net begonnen is, zou ik denken dat het daar iets mee te maken heeft. Hij is er 10, dan zit hij in het 5de? Ze beginnen dan met Frans, misschien snapt hij er niets van?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 sep 2016 21:27 
Emmeke schreef:
Idd, praten... Zit hij in een nieuwe klas, vriendje in een andere klas, klikt het niet met de leerkracht, wordt hij misschien gepest, alles ok bij de hobby,... Aangezien het schooljaar net begonnen is, zou ik denken dat het daar iets mee te maken heeft. Hij is er 10, dan zit hij in het 5de? Ze beginnen dan met Frans, misschien snapt hij er niets van?

Idd, misschien is het dit maar.....
Probeer te achterhalen wat in hem omgaat

BerichtGeplaatst: 25 sep 2016 08:45 
Stress kan de ademhaling bv. beïnvloeden, voor chronische hyperventilatie zorgen, misselijkheid inclusief. Heb het zelf ooit meegemaakt zonder er zelf erg in te hebben, op een moment waarop er zowel op het werk als thuis van alles mis liep. Ik dacht dat goed op te vangen maar mijn lichaam dacht daar blijkbaar anders over.

Ik weet niet of je zoon makkelijk over zijn gevoelens praat, of toch met jou, en als dat niet zo is (pubers willen thuis soms niet zoveel kwijt), of er dan een vertrouwenspersoon is bij wie hij wel terecht kan. En of externe hulp voor hem bespreekbaar is. Want dan kan je eventueel een paar sessies inlassen kijken wat daaruit komt.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2016 21:19 
Gast schreef:
Emmeke schreef:

Idd, misschien is het dit maar.....
Probeer te achterhalen wat in hem omgaat

Hmm.. Als het alleen buikpijn was zou ik dit ook denken, maar braken? Ik zou toch verder blijven zoeken. Je hoort vaak genoeg dat men eerst niets vond en achteraf vindt een andere dokter toch dat het dit of dat is.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2016 21:26 

Braken is zo vreemd niet zenne, hoeveel mensen voelen zich niet misselijk wanneer ze in een stress-situatie zitten, bijvoorbeeld voor een grote groep mensen spreken? Er zijn er genoeg die dan toch ook ff een spurtje naar de toiletten moeten doen... Meestal verdwijnt dat gevoel eens je van de stress weg bent, maar stel dat je er niet van wegkan, dat het blijft spoken in je hoofd?
Het kan zeker geen kwaad om naar een andere oorzaak te gaan zoeken hé, maar waarom daardoor moeten als het probleem misschien bovenkomt bij een gewoon goed gesprek?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 sep 2016 21:37 
Emmeke schreef:
Braken is zo vreemd niet zenne, hoeveel mensen voelen zich niet misselijk wanneer ze in een stress-situatie zitten, bijvoorbeeld voor een grote groep mensen spreken? Er zijn er genoeg die dan toch ook ff een spurtje naar de toiletten moeten doen... Meestal verdwijnt dat gevoel eens je van de stress weg bent, maar stel dat je er niet van wegkan, dat het blijft spoken in je hoofd?
Het kan zeker geen kwaad om naar een andere oorzaak te gaan zoeken hé, maar waarom daardoor moeten als het probleem misschien bovenkomt bij een gewoon goed gesprek?

Ik volg je wel, maar aan de andere kant... stel dat er niks aan de hand is op psychologisch gebied? Dan gaat zo'n kind misschien nog twijfelen aan zichzelf als je te diep blijft doorgaan op dat "Hoe voel je je?"

Mijn ma kon dat goed. Telkens als ik ziek werd, dan kon ze zo duidelijk aan mij twijfelen, dat ik later zelfs als volwassene aan mezelf twijfelde: "Ben ik echt wel ziek genoeg om nu even te gaan liggen/ de dokter te bellen?" En dan was ik bijna opgelucht als ik 40° koorts had of moest braken: hét bewijs dat ik echt wel ziek was. En nu zou jij dat laatste flintertje bewijs ook nog twijfelachtig maken! Shame on you! :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 25 sep 2016 21:44 

Lol, je moet dat wel niet zo op de man af vragen hé, maar met omwegen. Wat heb je op school gedaan vandaag? Was het leuk? Welke spelletjes worden er op de speelplaats eigenlijk gespeeld? Wat vind jij het leukste? En speel je dan ook mee, of kijk je eerder? ...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 sep 2016 21:47 
Emmeke schreef:
Lol, je moet dat wel niet zo op de man af vragen hé, maar met omwegen. Wat heb je op school gedaan vandaag? Was het leuk? Welke spelletjes worden er op de speelplaats eigenlijk gespeeld? Wat vind jij het leukste? En speel je dan ook mee, of kijk je eerder? ...

Dat doe ik eigenlijk altijd. Gewoon omdat het me interesseert, maar ook omdat zoonlief vroeger inderdaad buikpijn had als hij naar school moest. Dat was in het tweede studiejaar, toen ze na mrs Honey, een gewone juf kregen die dan in vergelijking met mrs Honey veel strenger uitvalt. Dat was even wennen maar het is gelukkig ook weer goed gekomen (op een tot nu toe blijvende afkeer voor rekenen na)..

BerichtGeplaatst: 26 sep 2016 10:45 

Hij heeft nog altijd een druk in zijn maag. Testen zijn negatief. Hij heeft soms stress Zoals bij het skiën of nieuwe school. Maar meestal is Hij opgewekt

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 sep 2016 13:32 
Ik zou een "dagboek" bijhouden: wanneer gebeurt het, wat zegt hij dan, wat at hij dan, wat stond er op zijn dagplanning... Lijkt omslachtig maar misschien vind je er een lijn in en ligt de oplossing iets makkelijker voor handen?
Misschien ook eens gaan praten met de leerkracht, die merkt misschien dingen op die jullie nog niet opvielen. Ik zeg niet dat het schoolgerelateerd is maar je weet beter teveel dan te weinig. Ik zou er dan wel voor zorgen dat je kind dat niet op voorhand weet... es bellen na schooltijd of zo? Ik zeg dit enkel omdat ik ook leerkracht ben en daar geen problemen mee zou hebben moest een bezorgde mama dat doen. ;)

Zijn bij de echo ook de gal en lever gecontroleerd? Zal wel zeker...?

BerichtGeplaatst: 26 sep 2016 17:17 

Alles getest gal. Appendix enz

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 sep 2016 19:15 
Heeft hij echt maagpijn of is het een misselijkheid die eerder 'uit het hoofd' komt, zoals bij migraine bv. het geval kan zijn? En is het gelinkt aan naar school gaan, of heeft hij dat ook op dagen waarop hij niet naar school moet gaan?

BerichtGeplaatst: 26 sep 2016 20:52 

Hij moet echt braken. Druk in de maag. School,is geen probleem. Juist een boze turnlerares. Daar spreekt hij wel eens over. En huj heeft wel stress door haar. Maar ja. ?

Profiel  

Pagina 1 van 4 [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur