Het is nu 19 nov 2018 15:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Pagina 1 van 3 [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Auteur Bericht
 Berichttitel: verwerking handicap
BerichtGeplaatst: 27 jan 2010 16:40 
Hoe nemen jullie dat op als je te horen krijgt dat je kindje niet is zoals de andere? Reacties van de omgeving?

Berichttitel: Re: verwerking handicap
BerichtGeplaatst: 27 jan 2010 16:53 
Een mens denkt altijd vooruit en wil er altijd het beste van maken. Eerst zullen jullie zelf aan het idee moeten gewoon worden en het aanvaarden. De medische wetenschap kan veel en evolueert. Ook u optrekken aan zaken dat je kind wel kan. Reacties van mensen niet te veel van aantrekken , ook voor hen is dat nieuw en niet gemakkelijk om over te spreken.. Na verloop van tijd betert dat wel , men wordt gewoon aan het idee. Veel moed en voor alles zijn er wel oplossingen. Het gaat jullie goed :ok:

BerichtGeplaatst: 27 jan 2010 17:10 
dank u gast

BerichtGeplaatst: 27 jan 2010 17:31 

Is dat een ongeboren kindje of een kindje waarbij nu iets vastgesteld werd ?
Niet dat het verschil uitmaakt, denk ik maar mss voor jullie zelf wel. Als het kindje nog niet geboren is, hebben jullie er nu tijd voor om het met z'n tweetjes te verwerken, een plekje te geven. Daarna komt de buitenwereld aan de beurt... Je zult mss wel te maken krijgen met reacties die je ongelooflijk zullen pijn doen, dingen die mensen zeggen waarbij je ze oprecht een zwaai om de oren voor zou willen geven, maar ook reacties die hartverwarmend zijn, waaraan je je kunt optrekken als het even wat moeilijker is.
Probeer vooral met de mensen die je nauw aan het hart liggen aan hetzelfde zeel te trekken en je zo weinig mogelijk van negatieve dingen aan te trekken. Het zal je sterken als je in je eigen hart die domme opmerkingen moet verwerken...

En... je staat er niet alleen voor, er zullen zeker lotgenoten zijn bij wie je terecht kunt !

BerichtGeplaatst: 27 jan 2010 18:48 

Ergens denk ik dat je het als ouder nooit echt kan aanvaarden.
Je maakt er het beste van, je gaat volledig voor je kind, en zal alles doen wat nodig blijkt te zijn, je zal het zeker niet minder graag erom zien.
Iedere goede ouder die bezonnen aan een kind is begonnen zou dat ook doen.
Maar ECHT aanvaarden, ik denk dat nooit.
En ik heb het dan niet over het kind, maar wel over de handicap he.
Ik vrees dat je steeds vragen gaat hebben naar het waarom.
Maar zoals Loverke al zei, je bent niet de enige, en ik denk dat je de grootste steun zal vinden bij andere ouders met een gehandicapt kindje.
Tenslotte zijn dat de mensen die je echt kunnen snappen.
Laat inderdaad negatieve reakties over je heen gaan, die zijn er meestal uit onwetenheid en domheid.
(ik weet het hoor, makkelijker gezegd dan gedaan he)
Erover praten, met lotgenoten en dierbare is denk ik het beste dat je kan doen.
En je niet isoleren.
Vaak durven mensen met een gehandicapt kindje niet echt meer deelnemen aan verschillende zaken in de maatschappij.
En dat is ook nergens voor nodig, want 1 ding ga je aan zo een kind ondervinden.
Ze zijn vaak veel dankbaarder dan kinderen zonder handicap, en wat je van hun terugkrijgt is onbetaalbaar.

Veel sterkte!!

BerichtGeplaatst: 27 jan 2010 21:02 
Als mama van een kindje met een handicap kan ik enkel zeggen dat tijd alle wonden heelt. Bij de ene gaat dit vlug, bij de ander heeft dit echt lang nodig.
En er zijn periodes dat je alles aanvaard en dat je er heel goed mee kan omgaan en er zijn periodes waar je er sterk mee geconfronteerd wordt. Je leert met die moeilijkere periodes omgaan en die komen ook steeds minder voor.
Reacties van omgeving zijn soms moeilijk. Sommige mensen bedoelen het goed, maar zeggen verkeerde dingen. Sommige reacties zijn positief, anderen reageren ronduit negatief of afwijzend tegenover je kind. Je leert er wel je echte vrienden door kennen.
Reacties van vreemden doen ons eigenlijk weinig. Als ze staren, staar ik eens terug. Ze mogen altijd iets komen vragen over de handicap of over ons kind. Zeker andere kinderen zijn daar wel nieuwsgierig naar. Negatieve opmerkingen van vreemden, daar reageer ik wel op. Niet om ons te 'verdedigen', wel om die ander duidelijk te maken dat het nog altijd een persoon is waar ze over spreken.

BerichtGeplaatst: 28 jan 2010 13:54 
Ik ben mama van een kindjes een grote ontwikkelingsachterstand en tal van medische problemen.
Sommigen syndromaal dus ergens ook een handicapt.
Ik weet dat we er als koppel 100% mee om kunnen gaan, het enige waar ik steeds mee worstel is in hoeverre alles later zal zijn. Zal het funcioneren zoals een ouder dat hoopt van zijn kind.
Reacties van mensen mag je ook altijd verwachten. ;)

BerichtGeplaatst: 28 jan 2010 18:45 

Gast schreef:
Ik ben mama van een kindjes een grote ontwikkelingsachterstand en tal van medische problemen.
Sommigen syndromaal dus ergens ook een handicapt.
Ik weet dat we er als koppel 100% mee om kunnen gaan, het enige waar ik steeds mee worstel is in hoeverre alles later zal zijn. Zal het funcioneren zoals een ouder dat hoopt van zijn kind.
Reacties van mensen mag je ook altijd verwachten. ;)

Inderdaad, de zorg voor later... Daar hoor ik zus ook over praten. Ze zitten nu in de fase dat er een nieuwe school (internaat) voor hun zoon gezocht moet worden en das niet zo simpel. Afstand, type opvang, de "klik" met het kind zelf.
Ze kregen ondertussen ook al te horen dat het werken in een beschutte werkplaats niet echt in zijn profiel zal passen en das pas voor binnen 6 jaar... Das toch effe wakker liggen, denk ik !

BerichtGeplaatst: 28 jan 2010 19:29 

Ik denk ook dat het kostplaatje dat veel ouders zorgen baren.
Als het bv over een zware handicap gaat dan is bv een instelling op latere termijn een kostelijke zaak.
Ok ze hebben verhoogd kindergeld, maar ik vraag me toch af in hoeverre ze daarmee toekomen. :?

BerichtGeplaatst: 28 jan 2010 19:32 
kikii schreef:
Als het bv over een zware handicap gaat dan is bv een instelling op latere termijn een kostelijke zaak.
Ok ze hebben verhoogd kindergeld, maar ik vraag me toch af in hoeverre ze daarmee toekomen. :?

Kikii, ik vind het echt niet nodig dat jij er hier mee komt lachen en een zware handicap "kostelijk" komt noemen.
Een beetje rekening houden met gevoelens van anderen zou je niet misstaan.

BerichtGeplaatst: 28 jan 2010 19:33 

Kostelijk in de betekenis van duur, zover was je niet zeker? :roll:
Als er één is dat niet met handicaps zal lachen zal ik het wel zijn.

BerichtGeplaatst: 28 jan 2010 19:34 

Gast schreef:
kikii schreef:

Kikii, ik vind het echt niet nodig dat jij er hier mee komt lachen en een zware handicap "kostelijk" komt noemen.
Een beetje rekening houden met gevoelens van anderen zou je niet misstaan.

HUHHHH ? :scratch:

En dit heeft niets te maken met het feit dat ik kikii ken en haar wil beschermen zenne, ik snap gewoon niets van deze reactie !!!!

BerichtGeplaatst: 28 jan 2010 19:35 
kikii schreef:
Kostelijk in de betekenis van duur, zover was je niet zeker? :roll:
Als er één is dat niet met handicaps zal lachen zal ik het wel zijn.

In het Nederlands betekent "kostelijk" niet duur!
Misschien toch eens je taal leren en geen woorden gebruiken die je niet kent?

BerichtGeplaatst: 28 jan 2010 19:37 

Al goed gast, ik ga dit topic niet verkloten omdat jij plots belachelijk wil doen.
Het is te hopen dat jij zoveel voor mensen met een handicap doet als ik.
En dat is het laatste beetje energie dat ik aan u wil verspillen.

Laatst bijgewerkt door kikii op 28 jan 2010 19:38, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 28 jan 2010 19:38 
Ik denk nu niet dat Kikii hier komt lachen hoor. En de ouders zullen ook wel weten dat medische verzorging geld kost. Hopelijk worden ze voldoende gesteund . Van mij mag alles terugbetaald worden.
Beste ouders veel moed hoor en voor veel problemen zijn er oplossingen, ook voor jullie kindje! :ok:

Pagina 1 van 3 [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur