Het is nu 16 aug 2018 20:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 4 [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Auteur Bericht
 Berichttitel: Gids voor thuisblijvende mama's
BerichtGeplaatst: 18 jul 2008 12:35 
Hallo!

Ik ben op zoek naar informatie voor thuisblijvende mama's.
Zoals
- wat betekent het voor de belastingen als je ten laste komt van je echtgenoot?
of kom je niet ten laste?
- tips om te helpen berekenen of het financieel haalbaar is,
samen leven van 1 werknemersloon
- van thuis uit werken en iets bijverdienen?
kan dat, gaat dat? hoeveel mag je verdienen?
- welk statuut krijg je dan?

Ik heb reeds wat rondgesurft op het internet, maar
vind voornamelijk sites uit Nederland.
Heeft iemand tips of ideeën, een goede website?
Alvast bedankt en groetjes!

Veerle

Berichttitel: Re: Gids voor thuisblijvende mama's
BerichtGeplaatst: 18 jul 2008 13:40 
Je kan als thuisblijfmama werken als zelfstandige in bijberoep als je man een fulltime job heeft. 't Is te zeggen: je wordt dan gelijkgesteld aan een zelfstandige in bijberoep, hetgeen je mag verdienen is beperkt - of anders betaal je dezelfde lasten als een zelfstandige in hoofdberoep zonder daarmee ook rechten op te bouwen. Je bouwt hiermee geen pensioenrechten op. Je moet dat dus wel een beetje in de gaten houden.

BerichtGeplaatst: 18 jul 2008 18:44 
is je man aangesloten bij de vakbond? Die zouden de antwoorden moeten hebben.

BerichtGeplaatst: 19 jul 2008 18:43 
Je man zijn netto loon zal verhogen. Hoeveel is afhankelijk van het inkomen van uw man. Zijn werkgever of het sociaal secretariaat die de loonsbereking doen kunnen je juist vertellen hoeveel.

Voor de belastingen wordt het loon opgesplitst en krijg jij ook een bepaald bedrag toegewezen. Hierdoor kom je meestal in een lagere belastingsschijf terecht.

Of je iets kan bijverdienen en op welke manier, daarvan ben ik niet op de hoogte. Of dit mogelijk is op uw naam in bijberoep, daar durf ik geen antwoord op geven. Je kan hiervoor inlichtingen opvragen bij Acerta (sociaal fonds zelfstandigen), Unizo (Unie zelfstandige ondernemers).

Als je thuisblijft en niets bijverdient val je onder het statuut huisvrouw. En ben je financieel ten laste van uw man. Als je eventueel onthaalmoeder zou worden, blijf je ook financieel ten laste van uw man en zal zijn netto loon ook verhogen idem als je gewoon zou thuis blijven. Dit laatste gewoon ter informatie.

BerichtGeplaatst: 05 nov 2009 08:44 
hallo,

als ik het goed begrijp, als je ten lasten van je man bent.

mijn man werkt voltijds

mag ik dan een bijberoep doen van nagelstyliste?

groetjes,X

BerichtGeplaatst: 05 nov 2009 09:07 

x schreef:
hallo,

als ik het goed begrijp, als je ten lasten van je man bent.

mijn man werkt voltijds

mag ik dan een bijberoep doen van nagelstyliste?

groetjes,X

Bij het VEV kan je ook een brochure bekomen ivm werken als zelfstandige in bijberoep.

Voor dames die reeds een gewone job hebben, die kunnen zonder problemen een bijberoep opstarten. Via de sociale kassen kan je te weten komen hoeveel je maximum mag bijverdienen zonder dat je extra belastingen moet betalen.
Als je een gewone job hebt en je oefent reeds een tijdje een bijberoep uit, je valt zonder job en moet gaan doppen, dan mag je je bijberoep gewoon blijven uitoefenen.
Ben je werkloos en je trekt dop én je wilt een bijberoep uitoefenen, moet je toestemming vragen aan de RVA.
Wat betreft bijberoepen als zelfstandige moet je ook rekeninghouden met btw-nr (noemt nu anders), niet elk bijberoep heeft dit nodig bv Tupperware en Mylène, daar hoef je geen btw nr voor te hebben. Dit komt doordat deze twee firma's een speciale overeenkomst hebben met de overheid.
Wat je zeker moet doen is één je laten inschrijven bij één van de sociale kassen ofwel VEV ofwel ACERTA. Je moet zorgen dat je een goede boekhouder hebt die zijn weg kent in de bijberoepen. Als je er ééntje hebt die geen kaas heeft gegeten, kan je héél lelijk gesjareld worden.

BerichtGeplaatst: 05 nov 2009 09:37 
Proficiat met je beslissing. Het zal je kinderen en huwelijk enkel ten goede komen.

BerichtGeplaatst: 05 nov 2009 09:47 
hallo,

als ik nagelstyliste doen als hobby en ten lasten van mijn man ben ,kan dat ook?

groetjes,X

BerichtGeplaatst: 05 nov 2009 09:49 

x schreef:
hallo,

als ik nagelstyliste doen als hobby en ten lasten van mijn man ben ,kan dat ook?

groetjes,X

Als hobby mag alles, maar eens je mensen laat betalen voor je hobby is het iets anders. Ik ken veel dames die hun 'hobby' uitoefenen op naam van hun man. Zoals ik reeds zei, vraag aan VEV een brochure aan.

BerichtGeplaatst: 05 nov 2009 10:02 
x schreef:
hallo,

groetjes,X

Je maakt nu wel een vergissing hoor want je kan nooit ten laste van je man staan.

BerichtGeplaatst: 05 nov 2009 12:31 
roosje schreef:
Proficiat met je beslissing. Het zal je kinderen en huwelijk enkel ten goede komen.

Nogal een zwart-wit redenering :wall:

BerichtGeplaatst: 05 nov 2009 12:42 
lou' schreef:
roosje schreef:

Nogal een zwart-wit redenering :wall:

Maar lou toch. Vanwaar zo een bittere reactie? Niemand kan toch ontkennen dat de beste persoon om voor kinderen te zorgen de mama is? Niemand anders doet dat met zoveel liefde en toewijding. En we weten allemaal dat de eerste jaren heel belangrijk zijn voor een kind.

BerichtGeplaatst: 05 nov 2009 12:45 
Mijn moeder zaliger zei altijd dat we er moesten voor zorgen om nooit financieel afhankelijk te worden van je man, zéker wanneer je gestudeerd hebt. Ik ben, toen de kinderen klein waren, deeltijds gaan werken en later, toen ze mij niet meer zo nodig hadden, driekwart.
Nooit spijt van gehad en onze kinderen zijn ook goed terecht gekomen.

BerichtGeplaatst: 05 nov 2009 12:46 

Gast schreef:
Mijn moeder zaliger zei altijd dat we er moesten voor zorgen om nooit financieel afhankelijk te worden van je man, zéker wanneer je gestudeerd hebt. Ik ben, toen de kinderen klein waren, deeltijds gaan werken en later, toen ze mij niet meer zo nodig hadden, driekwart.
Nooit spijt van gehad en onze kinderen zijn ook goed terecht gekomen.

Awel, dan heb jij dat heel goed gedaan! ;)

BerichtGeplaatst: 05 nov 2009 12:49 
Je kan iets bijverdienen als zelfstandige gelijkgesteld aan bijberoep als je man een fulltime betrekking heeft, maar je verdienste daarin is erg beperkt, anders moet je sociale bijdragen betalen die overeenkomen met die voor een zelfstandige in hoofdberoep, zonder daarbij ook rechten op pensioen te openen. Je kan dat eens navragen bij je ziekenfonds of bij een boekhouder.

Pagina 1 van 4 [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]