Het is nu 14 dec 2018 00:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Pagina 1 van 2 [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Bericht
 Berichttitel: Vrienden van je kinderen mee op reis ?
BerichtGeplaatst: 15 jun 2012 20:50 
Wij hebben twee dochters en één zoon. Op reis vindt onze zoon het soms vervelend geen jongen van zijn leeftijd te hebben om mee te spelen of praten - zijn zussen hebben inderdaad ook andere interesses. Nu vroeg hij of zijn beste vriend niet mee mocht op reis. Dat zou in principe wel kunnen, we kunnen wel iemand extra meenemen in de wagen en een bagagewagentje gebruiken, het huisje dat we geboekt hebben, heeft ook voldoende bedden, maar de meningen zijn verdeeld. Vooral de meisjes zijn er niet echt voor te vinden. We vinden het zelf voor- en nadelen hebben, maar hebben er verder geen ervaring mee, buiten occasioneel eens een vriend van onze zoon een paar dagen te logeren te vragen. Soms leuk, soms minder, maar volgens mij toch anders dan echt samen op vakantie gaan. Vandaar mijn vraag: iemand ervaring met vrienden van kinderen meenemen op reis? Is dat meegevallen en voor herhaling vatbaar? Of zou je het niet meer doen?

Berichttitel: Re: Vrienden van je kinderen mee op reis ?
BerichtGeplaatst: 16 jun 2012 06:37 
Gast schreef:
Wij hebben twee dochters en één zoon. Op reis vindt onze zoon het soms vervelend geen jongen van zijn leeftijd te hebben om mee te spelen of praten - zijn zussen hebben inderdaad ook andere interesses. Nu vroeg hij of zijn beste vriend niet mee mocht op reis. Dat zou in principe wel kunnen, we kunnen wel iemand extra meenemen in de wagen en een bagagewagentje gebruiken, het huisje dat we geboekt hebben, heeft ook voldoende bedden, maar de meningen zijn verdeeld. Vooral de meisjes zijn er niet echt voor te vinden. We vinden het zelf voor- en nadelen hebben, maar hebben er verder geen ervaring mee, buiten occasioneel eens een vriend van onze zoon een paar dagen te logeren te vragen. Soms leuk, soms minder, maar volgens mij toch anders dan echt samen op vakantie gaan. Vandaar mijn vraag: iemand ervaring met vrienden van kinderen meenemen op reis? Is dat meegevallen en voor herhaling vatbaar? Of zou je het niet meer doen?

Moeilijke vraag en veel verantwoordelijkheid.
Zelf heb ik geen ervaring om andere kinderen mee op reis te nemen. Wel neem ik geregeld een vriendinneke van mijn dochter( enig kind) mee naar een pretpark en co. Ze blijft dan ook slapen en dat valt wel mee.Ze zijn redelijk kalm , meisjes hé alhoewel dat nog niks wil zeggen. Op reis gaan is nog anders hé!
Is jouw zoon en zijn vriend kalm? Gehoorzamen ze, zagen ze niet te veel??? Ken de kinderen niet, daar hangt veel van af. Ook de leeftijd? Succes alleszins. Eerst proberen met een daguitstap?

BerichtGeplaatst: 16 jun 2012 08:34 

Ik heb er ook geen ervaring mee maar ik zou het vooral laten afhangen van de leeftijden van de kinderen en hun karakters. Er goed over spreken vooraf en geen overhaaste beslissingen nemen, het zou wel eens nefast kunnen zijn voor de sfeer op vakantie als er ook maar iemand "tegen" is. Dat wil je natuurlijk niet op vakantie.
Als die vriend een hele verstandige jongen is en je weet dat ze zich aan de afspraken zullen houden, zou ik het mss overwegen, maar je mag niet uit het oog verliezen dat je idd verantwoordelijkheid meedraagt voor een kind dat het jouwe niet is. Persoonlijk vind ik dat meer stress met zich meebrengen. (Ik denk bijv. aan onze schoolreizen, ik ben altijd blij dat we na die ene dag weer heelhuids en zonder problemen thuiskomen... :oops: )
Als de zoon mss alternatieven heeft om zich niet te vervelen op vakantie, zal hij mss sneller akkoord gaan om geen vriend mee te nemen ? Bestaat de kans dat hij ter plaatse een vakantievriend ontmoet ? Die ervaring heb ik dan weer wel, Simon had maar een paar uur nodig om een paar vrienden te vinden op reis. Ik spreek wel van toen hij nog in de lagere school zat. Eens 'n echte tiener liggen de kaarten anders...

Nu, elke situatie is anders, jullie alleen kunnen de voor- en nadelen overwegen want vergelijken met anderen kan niet voor de volle 100 % hè...

Succes en veel plezier op vakantie.

BerichtGeplaatst: 16 jun 2012 19:49 
Ik zou het niet doen.
Mijn ouders hebben vroeger steeds een vriendinnetje van mij laten meegaan op reis. Jaren aan een stuk is ze mee geweest, nooit iets moeten betalen. Het enige dat ze mee moest hebben waren haar kleren en wat zakgeld voor als ze iets leuk wou kopen. En zelfs dat moest ze vaak niet gebruiken, want mijn moeder kreeg het niet over haar hart om voor,mij iets te kopen en voor haar niet.

Ze was eigenlijk kind aan huis, bleef in de week heel vaak slapen, en mijn moeder hielp haar dan evengoed met haar huiswerk als dat ze mij hielp.
Haar eigen moeder zag niet echt naar haar om. Voor mijn ma was ze gewoon een tweede dochter.

Tot ze veranderde van school. Ze kreeg andere vriendinnen, en blijkbaar hoorde ik daar niet meer bij.
Van de ene dag op de andere hoorde we niks meer van haar.

Mijn ma zegt nu vaak dat ik nooit zo zot en braaf mag zijn als zij toen was.
Ze heeft het allemaal met veel liefde en vriendschap gedaan, maar stank voor dank gekregen.

BerichtGeplaatst: 16 jun 2012 22:48 
Héhé, komt me hééééééééél bekend voor!

Heden ten dage zou ik nooooooit nog andermans kind meenemen op onze reis, never!!

En bovendien: mocht er iets gebeuren met andermans kind, wat dan?

Al bij stilgestaan?

Ik wel.

:nok:

BerichtGeplaatst: 17 jun 2012 08:13 
Ik zou vooral moeite hebben met de verminderde privacy :? - een reis dient toch om te ontspannen, niet om constant rekening te houden met een 'vreemde' in je gezin.

BerichtGeplaatst: 17 jun 2012 08:15 

Zou ik ook nooit doen. Wel voor een daguitstap maar nooit om op reis te gaan. Vakantie is ontspanning en dat hoor je met het gezin te beleven.

BerichtGeplaatst: 17 jun 2012 09:42 
Ik zou ook het meest probelemn hebben met het gbrek aan privacy. Ik weet niet hoe oud je dochters zijn maar ik kan mij voorstellen dat ze niet staan springen om een "vreemde" jongen tegen te komen als ze bv. in hun onderbroekje staan. Je gaat veel meer op je tenen lopen en dat leidt volgens mij tot spanningen.
Ok, je zoon is de enige jongen, maar hij heeft toch ook gezelschap aan zijn zussen. Of het is misschien eens leuk voor wat vader-zoonmomenten.
Persoonlijk zou ik het niet doen, zeker niet in een vakantiehuisje waar je voortdurend op elkaars lip zit.
Het hangt een beetje van jullie af maar als ik lees dat de zussen het al niet zien zitten, vrees ik toch een beetje voor de sfeer. Waarom zien ze het eigenlijk niet zitten ?

BerichtGeplaatst: 17 jun 2012 10:19 
Gast schreef:
Ze heeft het allemaal met veel liefde en vriendschap gedaan, maar stank voor dank gekregen.

Wat een rare redenering.... Als je zo denkt, hoef je natuurlijk nooit iets voor iemand te doen, uit vrees stank voor dank te krijgen....

Een vriend op reis mee nemen is ook niet hetzelfde als voor die vriend vervangende ouders zijn. Een beetje de context respecteren aub....

Toen onze jongste dochter nog baby/peuter was en onze oudste dochter een jaar of 17-18, zijn wij een paar keer op reis geweest terwijl de oudste dochter een vriendin of vriend mocht meedoen. Is telkens reuze meegevallen, maar wij kenden de persoon die meeging wel al een tijdje en wisten dat we er geen miserie gingen mee hebben. Had niets anders dan voordelen : de oudste dochter ging met plezier mee met ons, kon 's avonds al es op stap met haar vriendin of vriend terwijl wij op de kleinste pasten (of omgekeerd :mrgreen: ). Veel extra kosten hadden wij niet : de ene keer was het met de auto (dus kosten blijven dezelfde), de andere keer spotgoedkope tickets met Ryanair. De ene keer in een vakantiehuisje in Frankrijk voor 6 personen (prijs bleef dus dezelfde), de andere keer rondtrekken met huurwagen (kosten dezelfde) doorheen Portugal en van hotel tot hotel waar we zonder die vriendin toch sowieso 2 kamers hadden moeten boeken. Het heeft ons telkens al bij al misschien 250 eur extra gekost, en dat hadden wij er graag voor over om de vakantie ook voor de oudste dochter aangenaam te maken. Het waren ongeveer de laatste keren dat ze mee is geweest op reis.

Overlaatst nog met onze kleinste voor enkele dagen naar Nederland geweest (onder andere Efteling), met een klasvriendinnetje. Ik kan je verzekeren, die 2 hadden de tijd van hun leven ! Het is wel zo dat je, zeker met kleinere kinderen, nog meer kijkt als ze niets verkeerd uitspoken, als er niets kan gebeuren enz.

Wij hebben er dus alleen maar positieve ervaringen mee.

BerichtGeplaatst: 17 jun 2012 13:33 
Hier ook alleen maar positieve ervaringen daarmee.
Wij doen dit dus wel vaker :ok:

BerichtGeplaatst: 19 jun 2012 17:50 
Carrera schreef:
Gast schreef:

Wat een rare redenering.... Als je zo denkt, hoef je natuurlijk nooit iets voor iemand te doen, uit vrees stank voor dank te krijgen....

Een vriend op reis mee nemen is ook niet hetzelfde als voor die vriend vervangende ouders zijn. Een beetje de context respecteren aub....

Toen onze jongste dochter nog baby/peuter was en onze oudste dochter een jaar of 17-18, zijn wij een paar keer op reis geweest terwijl de oudste dochter een vriendin of vriend mocht meedoen. Is telkens reuze meegevallen, maar wij kenden de persoon die meeging wel al een tijdje en wisten dat we er geen miserie gingen mee hebben. Had niets anders dan voordelen : de oudste dochter ging met plezier mee met ons, kon 's avonds al es op stap met haar vriendin of vriend terwijl wij op de kleinste pasten (of omgekeerd :mrgreen: ). Veel extra kosten hadden wij niet : de ene keer was het met de auto (dus kosten blijven dezelfde), de andere keer spotgoedkope tickets met Ryanair. De ene keer in een vakantiehuisje in Frankrijk voor 6 personen (prijs bleef dus dezelfde), de andere keer rondtrekken met huurwagen (kosten dezelfde) doorheen Portugal en van hotel tot hotel waar we zonder die vriendin toch sowieso 2 kamers hadden moeten boeken. Het heeft ons telkens al bij al misschien 250 eur extra gekost, en dat hadden wij er graag voor over om de vakantie ook voor de oudste dochter aangenaam te maken. Het waren ongeveer de laatste keren dat ze mee is geweest op reis.

Overlaatst nog met onze kleinste voor enkele dagen naar Nederland geweest (onder andere Efteling), met een klasvriendinnetje. Ik kan je verzekeren, die 2 hadden de tijd van hun leven ! Het is wel zo dat je, zeker met kleinere kinderen, nog meer kijkt als ze niets verkeerd uitspoken, als er niets kan gebeuren enz.

Wij hebben er dus alleen maar positieve ervaringen mee.

Ik vind dat helemaal geen rare redenering. Ik vind het raar dat ze altijd met mensen op reis mag en dan nadien het meisje laat vallen als een baksteen. Ik vind het normaal dat die moeder daarover teleurgesteld is. En ok, ze hebben misschien veel meer gedaan dan alleen op reis meegenomen. Maar zelfs als ze dat vriendinnetje enkel mee op reis genomen zou hebben, enkele keren, dat ze nog teleurgesteld zou zijn dat die vriendin nadien haar dochter zomaar laat vallen. Dat is toch normaal? Ik zou dan toch ook voorzichtiger zijn om iemand mee te nemen. Je doet het niet om iets terug te krijgen maar als ze dan zomaar gedumpt wordt als vriendin zou ik toch ook niet goedgezind zijn. Blijkbaar vind jij dat normaal, maar daar verschiet ik niet van.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2012 18:47 
Ik ben blij dat het ook kan meevallen, het zou voor ons de eerste keer zijn dat we zoiets doen. Wat oppassen betreft op andermans kind: die vriend gaat ook naar zomerkampen, het gaat niet om een kleuter of een schoolkind, ik denk niet dat hij bij ons extra risico loopt. Al is het wel iets om aan te denken als je in het buitenland zit, de verzekering moet toch in orde zijn. Ik denk dat we er na de examens nog eens rustig over praten. Mijn dochters zijn meer op eigen volk gesteld, zijn ook geen kampliefhebbers, mijn zoon vindt groepsactiviteiten met andere jongeren wel leuk, maakt op reis ook vrij snel vrienden, alleen denk ik dat dit nu moeilijker zal zijn omdat we niet op een vakantiedomein zitten en we naar Spanje gaan - en hij die taal niet machtig is. Zijn vriend is een leuke gast, in elk geval niet lastiger dan onze zoon (we zijn ook wel getraind in zijn soort kuren ;)), dus zou dat moeten lukken. Als iedereen zich in een extra reisgenoot kan vinden. Wordt dus vervolgd...

BerichtGeplaatst: 19 jun 2012 20:58 
Carrera, ik snap niet wat jij daar zo raar aan vindt. Het was niet enkel die reis hè.
Dat meisje zat dag in dag uit bij ons. Ze ging enkel nog naar huis om nieuwe kledij te halen bij wijze van spreken.
Het ging ook niet over een vriendschap van even.ze is toch zeker een zes jaar kind aan huis geweest bij ons.
Het heeft mij heel veel verdriet gedaan toen ze ma als een baksteen heeft laten vallen, en ik kan mijn moeder haar reaktie nu heel goed begrijpen.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2012 22:00 
Gast schreef:
Carrera, ik snap niet wat jij daar zo raar aan vindt. Het was niet enkel die reis hè.
Dat meisje zat dag in dag uit bij ons. Ze ging enkel nog naar huis om nieuwe kledij te halen bij wijze van spreken.
Het ging ook niet over een vriendschap van even.ze is toch zeker een zes jaar kind aan huis geweest bij ons.
Het heeft mij heel veel verdriet gedaan toen ze ma als een baksteen heeft laten vallen, en ik kan mijn moeder haar reaktie nu heel goed begrijpen.

Je hebt mij klaarblijkelijk verkeerd begrepen. Ik heb niet gezegd dat ik het vreemd vind dat men een heel slecht gevoel overhoudt aan het feit dat iemand waarvoor je je jaren hebt ingezet, je laat vallen. Ik zou dat ook erg vinden en dat zou mij ook opstandig maken.

Ik vind het wel vreemd dat men door die negatieve ervaring anderen de raad geeft om toch maar niemand mee op reis te nemen wegens stank voor dank. Als men zo redeneert, dan moet men gewoonweg nooit nog iets doen voor iemand anders, want "ik ken iemand die jaren een vriendin van haar kind heeft behandeld als ware het haar eigen kind, die haar als een baksteen heeft laten vallen, en dit risico wil ik niet lopen". Het loopt niet altijd zo af, integendeel zelfs. En bovendien ging het in kwestieus geval over veel meer dan een keer iemand mee nemen op reis. Die enkele keren dat wij iemand meenamen op reis zijn heel aangenaam geweest en mijn dochter is nog altijd bevriend met de vriend en de vriendin die meegeweest zijn. Je raad aan opstartster was dus duidelijk ingegeven door frustratie.

Ik ga er de volgende keer een tekeningetje bij maken, ok ? :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 20 jun 2012 21:53 
Hopelijk teken je dan duidelijker dan dat je het hebt uitgelegd. Dan is het ok ja. :mrgreen:

Pagina 1 van 2 [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur