Het is nu 17 okt 2018 14:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 2 van 2 [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: epc woning
BerichtGeplaatst: 13 nov 2013 23:46 
Gast schreef:
"Volgens minister van Energie en Wonen Van Den Bossche gaat het vooral over EPC's waarvan de kwaliteit niet klopt, of die niet op tijd opgemaakt worden. Ze wijst dus vooral op de verhuurders en verkopers zelf, die bewust foefelen of niet wijs geraken aan de nieuwe procedure. "De cowboys moeten eruit. We zullen daarom fikse boetes uitdelen en mensen schorsen. Anderzijds zien we dat er een paar slechtgeschoolden tussen zitten. Die bieden we lessen aan over het ECP", zegt Freya."

http://www.clint.be/actua/veel-epc-desk ... eschoolden

Dit was een artikel van 2011, ondertussen zijn die boetes effectief regelmatig uitgeschreven.

Ik ga er geen welles-nietes spelletje van maken. Ik lees in het artikel dat je aanhaalt enkel de bevestiging van wat ik al eerder zei : dat heel dat EPC-gedoe een klucht is en dat ze strenger gaan controleren. Ik denk dat het bij goede voornemens is gebleven. Tussen theorie en praktijk is een heel groot verschil... Maar ok, zoveel te beter als er gecontroleerd en beboet wordt, kan dit enkel maar toejuichen. Zou het nog beter vinden als ze heel dat gedoe volledig afschaffen....

BerichtGeplaatst: 13 nov 2013 23:49 
Carrera schreef:
Gast schreef:
"Volgens minister van Energie en Wonen Van Den Bossche gaat het vooral over EPC's waarvan de kwaliteit niet klopt, of die niet op tijd opgemaakt worden. Ze wijst dus vooral op de verhuurders en verkopers zelf, die bewust foefelen of niet wijs geraken aan de nieuwe procedure. "De cowboys moeten eruit. We zullen daarom fikse boetes uitdelen en mensen schorsen. Anderzijds zien we dat er een paar slechtgeschoolden tussen zitten. Die bieden we lessen aan over het ECP", zegt Freya."

http://www.clint.be/actua/veel-epc-desk ... eschoolden

Dit was een artikel van 2011, ondertussen zijn die boetes effectief regelmatig uitgeschreven.

Ik ga er geen welles-nietes spelletje van maken. Ik lees in het artikel dat je aanhaalt enkel de bevestiging van wat ik al eerder zei : dat heel dat EPC-gedoe een klucht is en dat ze strenger gaan controleren. Ik denk dat het bij goede voornemens is gebleven. Tussen theorie en praktijk is een heel groot verschil... Maar ok, zoveel te beter als er gecontroleerd en beboet wordt, kan dit enkel maar toejuichen. Zou het nog beter vinden als ze heel dat gedoe volledig afschaffen....

Ik ben zelf geen keurder hé, maar ik heb het van een goede vriend die dat wel is (een van de eersten). Die wil het risico zelfs niet meer lopen, omdat hij sowieso aan het afbouwen was met die controles en hij schrik heeft voor die steekproeven en bijhorende boetes, omdat die vaak overdreven streng gebeuren.

BerichtGeplaatst: 13 nov 2013 23:53 

Gast schreef:

Ik ben zelf geen keurder hé, maar ik heb het van een goede vriend die dat wel is (een van de eersten). Die wil het risico zelfs niet meer lopen, omdat hij sowieso aan het afbouwen was met die controles en hij schrik heeft voor die steekproeven en bijhorende boetes, omdat die vaak overdreven streng gebeuren.[/quote] Ik kan je wel gelijk geven. Wij hebben in 3 stadia ons huis verbouwd en hoe meer we isoleerden, ik bedoel dan dak het ene jaar en ramen, deuren en poort het andere jaar hoe meer EPC we hadden. :shock:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 nov 2013 00:59 
Dat EPC gedoe is soms heel belachelijk. Sommige dingen die vroeger een goede score behaalden zijn nu slecht. Zet je in een veranda 1 radiator dan is je EPC is om zeep.

Ik vraag me nog steeds af waarom je alles luchtdicht moet isoleren en dan een duur verluchtingssysteem moet plaatsen. Voordeel van dit systeem is dat je kookgeuren, stookgeuren,..., van de buren gratis binnen krijgt. Het systeem is niet geluidloos en veroorzaakt tocht. Dan ben je in nieuwbouw nog verplicht een luchtspleet te laten onder de binnendeuren. (Ik vermoed 1 à 2 cm.) Gemakkelijk voor de muizen dan moeten ze minder wringen om je huis te verkennen. Omdat je een verluchtingssysteem hebt mag je normaliter niet meer verluchten door de ramen open te zetten. (In Nederland mag je in nieuwbouw zelfs geen ramen meer plaatsen die open kunnen. Hier mag het voorlopig nog.) Volgend jaar worden de normen weer veel strenger. De kostprijs van een nieuwbouw veel duurder. Bouwen wordt hierdoor voor velen onbetaalbaar.

TS, persoonlijk vind ik dat je huis geen slechte score heeft. Men kan altijd meer isoleren maar soms kost het meer dan je ooit in je leven terug kan verdienen. Volgens mij zijn veel van die EPC normen enkel goed voor de staatskas.

BerichtGeplaatst: 14 nov 2013 01:40 
Wij hebben ons al dik beklaagd dat we ons door de architect lieten overhalen om boven de ramen overal invisiventsystemen te plaatsen. Rolluiken vond hij lelijk en af te raden omdat het koudebruggen zouden zijn die schimmels geven op de muren. Die invisivents zijn geen haar beter. Hoewel ze volgens de architect thermisch geïsoleerd zouden zijn, geven ze constant tocht. Een paar zijn dan nog zo slecht geïnstalleerd dat de afsluitklep geforceerd is en niet volledig sluit. Ik spuit ze binnenkort vol koudschuim om van die tocht vanaf te zijn. Dan zet ik liever af en toe een raam open. Tien minuten verluchten ververst de binnenlucht, maar koelt muren en vloeren niet af - eigenlijk heb je dus amper warmteverlies, de vloeren en muren geven direct weer een basiswarmte aan de verse lucht.
En ik ben blij dat er nog ramen open kunnen. Ik zou claustrofobie krijgen in een huis waar niets meer open kan.

BerichtGeplaatst: 14 nov 2013 17:50 
Gast schreef:
Wij hebben ons al dik beklaagd dat we ons door de architect lieten overhalen om boven de ramen overal invisiventsystemen te plaatsen. Rolluiken vond hij lelijk en af te raden omdat het koudebruggen zouden zijn die schimmels geven op de muren. Die invisivents zijn geen haar beter. Hoewel ze volgens de architect thermisch geïsoleerd zouden zijn, geven ze constant tocht. Een paar zijn dan nog zo slecht geïnstalleerd dat de afsluitklep geforceerd is en niet volledig sluit. Ik spuit ze binnenkort vol koudschuim om van die tocht vanaf te zijn. Dan zet ik liever af en toe een raam open. Tien minuten verluchten ververst de binnenlucht, maar koelt muren en vloeren niet af - eigenlijk heb je dus amper warmteverlies, de vloeren en muren geven direct weer een basiswarmte aan de verse lucht.
En ik ben blij dat er nog ramen open kunnen. Ik zou claustrofobie krijgen in een huis waar niets meer open kan.

Wij gaan bouwen en de ventilatieroosters worden ingewerkt in de rolluikafkasting. Als het zou tochten plak ik er later tape over. Ik vind dat de bewoners zelf moeten kunnen beslissen hoe ze hun huis deftig verluchten. Bij ons zullen de ramen allemaal open kunnen.

BerichtGeplaatst: 19 sep 2016 12:20 
Isoleren e.d. is goed om je epc-waarde beter te krijgen, maar je bespaart er ook op lange termijn serieus wat geld mee ook. Ook al is de initiële investering groot.

Pagina 2 van 2 [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]