Het is nu 19 nov 2018 13:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 

Auteur Bericht
 Berichttitel: Vermindering registratierechten.
BerichtGeplaatst: 08 dec 2012 21:35 
Bij de aankoop van een bouwgrond is er een vermindering van registratierechten door het abattement. Volgens de akte moet je dan binnen de 5 jaar na aankoop in je huis wonen. Dit zal juist niet lukken. De binnenafwerking is niet volledig klaar maar ook de nutsvoorziening van electriciteit en gas moeten op straat nog doorgetrokken worden tot het huis.

Weet iemand van jullie of met voor dat abattement strikt die 5 jaar neemt? Kan men eventueel een uitstel van heffing bekomen omdat de nutsvoorzieningen nog niet tot voor de woning liggen?

Berichttitel: Re: Vermindering registratierechten.
BerichtGeplaatst: 09 dec 2012 11:05 
Je hebt bij de aankoop genoten van het abattement (vrijstelling van registratierechten op de eerste schijf van 15.000 eur à 10% = 1.500 eur). Heb je ook genoten van het verhoogd abattement (extra korting van 1.000 eur wanneer je binnen de 2 jaar na aankoop een hypothecair krediet afsluit) ?

In elk geval, wanneer je je hoofdverblijfplaats niet hebt in de nieuwbouw binnen de 5 jaar (om welke reden ook), ga je moeten het genoten abattement (en verhoogd abattement) terug betalen. In principe komt daar nog een boete bovenop. Je kunt proberen overmacht in te roepen om aan die boete te ontsnappen. Dat de binnenafwerking niet af is lijkt mij geen overmacht. Dat de nutsvoorzieningen niet klaar zijn kan ik minder beoordelen. Ik vind het heel vreemd dat je een bouwvergunning hebt gekregen zonder dat de nutsvoorzieningen uitgevoerd waren...... Je kunt in elk geval proberen dit punt als overmacht in te roepen.

BerichtGeplaatst: 10 dec 2012 23:50 
Bedankt Carrera voor je antwoord in dit topic en in dat van Kadastraal inkomen. :ok:

Tijdens het bouwen hadden wij een stroomgroep staan die er nu nog staat. Omdat die dingen niet geluidloos zijn moet je dat alle dagen voor 22 uur stilleggen om de buren geen slapeloze nachten te bezorgen. Omdat de verwarming niet opgestart kan worden droogt de bouw niet goed en loopt de binnenafwerking vertraging op. Ik heb vandaag een bezoekje gebracht aan het notariskantoor die de bouwgrond beschreven heeft. De notaris heeft vanavond gebeld . Ik heb de indruk dat hij het zoals jij raar vond dat het huis er al staat. Hij heeft het toch meerdere keren gevraagd. Omdat de termijn van abatttement morgen afloopt gaat hij een brief opstellen voor de registratie en de zaak bepleiten. Afwachten hoe het afloopt.

Vandaag vertelde mijn zoon dat ze hem bij de electriciteitsmaatschappij hadden gezegd dat het onmogelijk is dat je een bouwvergunning kan krijgen als de nutsvoorzieningen niet orde zijn. In dit geval is er een stedebouwkundig attest en een bouwvergunning afgeleverd zonder dat de nutsvoorzieningen in orde zijn.

Dan nog iets. De bouwgrond werd aangekocht in december 2007. Eind maart 2008 kon het officieel stedebouwkundig attest afgehaald worden. Is dat allemaal normaal en wettig?

Sorry voor de volgende vraag maar door al die dingen begint een mens zich nog meer vragen te stellen.

BerichtGeplaatst: 11 dec 2012 19:16 
Het is moeilijk iets zinnigs te zeggen als je geen stukken ziet hé....

Ligt de grond in een verkaveling ? Heb je in de aankoopakte de grond als echte "bouwgrond" gekocht of staat er vermeld "grond" terwijl geen garantie wordt gegeven dat het bouwgrond is ?

Ik vind het eigenaardig dat het stedenbouwkundig attest niet aanwezig was bij de aankoopakte (voor zover dit attest nodig was, want in een verkaveling is dit niet nodig) en dat er een bouwvergunning werd afgeleverd zonder dat alle nutsvoorzieningen aanwezig waren (of minstens de provisionele kosten hiervan werden betaald).

Maar nogmaals, het is moeilijk als je geen stukken ziet. Best de notaris contacteren. Die moet je perfect kunnen antwoorden.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2013 16:22 
Notaris heeft een brief gemaakt voor registratiekantoor om kwijtschelding te vragen. Hij zei dat hij zijn best ging doen. Nu is het afwachten.

Op 31 december is de electriciteit en de gas aangesloten. De bouw is bijna klaar. :D

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur