Het is nu 21 feb 2018 09:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Pagina 1 van 1 [ 3 berichten ] 

Auteur Bericht
 Berichttitel: Kadastraal inkomen
BerichtGeplaatst: 08 dec 2012 22:07 
Als je in december verhuist moet je dan voor dat jaar nog kadastraal inkomen betalen?

Berichttitel: Re: Kadastraal inkomen
BerichtGeplaatst: 09 dec 2012 08:51 

Gast schreef:
Als je in december verhuist moet je dan voor dat jaar nog kadastraal inkomen betalen?

Ik vermoed van wel want volgens mij wordt het berekend op datum van 01/01.

Berichttitel: Re: Kadastraal inkomen
BerichtGeplaatst: 09 dec 2012 11:23 
Gast schreef:

Wat bedoel je eigenlijk :
- de onroerende voorheffing voor het huis dat je verlaat (en uw eigendom is/was en verkocht hebt) ?
- de onroerende voorheffing van het huis waar je naar toe gaat (en aangekocht hebt) ?
- of verhuis je naar een nieuwbouw waar het KI nog moet vastgesteld worden ?

Bij verkoop van een eigendom is het simpel : wie op 1 januari van het desbetreffende aanslagjaar eigenaar is moet het ganse jaar betalen aan de staat. Wanneer de eigendom in de loop van dat jaar verkocht wordt, is het gebruikelijk dat de koper zijn aandeel in de grondlasten aan de verkoper betaalt vanaf zijn ingenottreding (is meestal de dag van de notariële verkoopakte). Deze verrrekening gebeurt doorgaans door de notaris bij de akte.

Voorbeeld : ik verkoop op 1 juli mijn eigendom. Het aanslagbiljet van de grondlasten van dat jaar zal op mijn naam toekomen en ik moet het ganse bedrag betalen aan de Staat. Maar bij de akte zal de koper mij de helft van bedrag (een half jaar) terugbetalen. Wanneer bij de akte de verkoper zijn aanslagbiljet al heeft ontvangen (en betaald) is het makkelijk : hij bezorgt zijn aanslagbiljet aan de notaris, de notaris maakt de verrekening en de koper betaalt zijn aandeel bij de akte aan de verkoper. Wanneer de verkoper zijn aanslagbiljet nog niet heeft ontvangen, berekent de notaris zelf het bedrag van de verschuldigde grondlasten voor dat jaar (hebben wij een programmaatje voor), hij maakt de berekening wat het aandeel van de koper hierin is en de koper betaalt bij de akte zijn aandeel aan de verkoper. Wanneer de verkoper later op het jaar dan zijn aanslagbiljet ontvangt, betaalt hij dit volledig (hij heeft zijn aandeel van de koper al ontvangen). Allé, nog een beetje mee ? ;)

Bij nieuwbouw : de grondlasten moeten de eerste keer betaald worden in het jaar volgend op de eerste ingebruikname. Je hebt er dus alle belang bij om, als je in december verhuist, te wachten tot kort na nieuwjaar om je domicilie te veranderen ! Op die manier spaar je een jaar grondlasten uit ;)

Pagina 1 van 1 [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur