Het is nu 18 okt 2018 01:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 93 van 93 [ 1388 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 89, 90, 91, 92, 93

Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Welk soort lectuur lezen jullie?
BerichtGeplaatst: 22 okt 2016 11:31 

Ik stel ook de term litteratuur niet in discussie, ik denk gewoon dat daar een aparte categorie van maken voor een soort opwaardering zou kunnen zorgen. Liedjesteksten worden vaak als minderwaardig aanzien, terwijl daar gewoon echte kunstwerken tussen zitten. En neen, ik vind niet dat ze dat moeten gaan opsplitsen, maar ik zou er zeker niets op tegen hebben en er achter staan, omdat ik denk dat die soort litteratuur dan meer de erkenning zou krijgen die ze verdient.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 okt 2016 11:57 
Emmeke schreef:
Ik stel ook de term litteratuur niet in discussie, ik denk gewoon dat daar een aparte categorie van maken voor een soort opwaardering zou kunnen zorgen. Liedjesteksten worden vaak als minderwaardig aanzien, terwijl daar gewoon echte kunstwerken tussen zitten. En neen, ik vind niet dat ze dat moeten gaan opsplitsen, maar ik zou er zeker niets op tegen hebben en er achter staan, omdat ik denk dat die soort litteratuur dan meer de erkenning zou krijgen die ze verdient.

Maar allee, poëzie hoeft helemaal niet opgewaardeerd te worden?! Op academisch niveau krijgt poëzie zelfs meer aandacht en erkenning dan proza.
Voor het Engelstalig gebied: Ezra Pound, TS Eliot, maar ook veel oudere poëzie: Chaucer, Shakespeare tot zelfs helemaal terug naar Beowulf. Moet dat nog opgewaardeerd worden??
Verlaine, Baudelaire, Louise Labbée in Frankrijk, Rainer Maria Rilke in Duitsland. Allee zeg, die hoeven toch niet bij wijze van opwaardering in een aparte categorie met songteksten geplaatst worden? Wat zeg jij nu?

Aan de faculteit Nederlandstalige letteren besteedt men bijvoorbeeld meer aandacht aan de gedichten van Claus dan aan zijn proza. Hugo Brems, 'de poëziepaus' is de professor met het meeste aanzien in Leuven op deze faculteit.
Hoe grappig dat jij vindt dat poëzie opgewaardeerd moet worden, dat moet het helemaal niet.

Sorry Emmeke, maar hoe meer je erover zegt, hoe meer ik het idee heb dat je er just niks van kent. Maar goed, het feit dat ik jou niet volmondig gelijk geef zal wel weer te maken hebben met dat mensen nu eenmaal negatief willen doen tov jou, zoals je hier eerder stelde. En zo win je iedere discussie natuurlijk...

BerichtGeplaatst: 22 okt 2016 12:02 

Lezen wat er staat, zó moeilijk... Ik heb het over liedjesteksten die opgewaardeerd zouden mogen worden, meer appreciatie krijgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 okt 2016 12:20 
Emmeke schreef:
Lezen wat er staat, zó moeilijk... Ik heb het over liedjesteksten die opgewaardeerd zouden mogen worden, meer appreciatie krijgen.

Helemaal niet. Persoonlijk vind ik die teksten van Dylan al behoorlijk op het randje hoor, als je het vergelijkt met de poëzie die traditioneel tot de canonliteratuur gerekend wordt.
Als zo'n teksten voldoen aan de normen van de definitie over literatuur die Alfred Nobel voor ogen had, én het gehele oeuvre van de auteur weegt zwaar genoeg, dan is er geen probleem, zo niet hoeft daar toch helemaal geen Nobelprijs voor uitgereikt te worden.

En nog iets, ik weet dat jij van jezelf vindt dat jij de slimste van de hoop bent, en al de anderen dom, want ze kunnen zelfs niet lezen, maar je moet nu echt niet hypocriet gaan doen over het feit dat jij het zgz. nooit hebt gehad over poëzie maar enkel over liedjesteksten. Ik kan wel degelijk lezen en anderen met mij en jij wou een aparte categorie voor poëzie. Er zijn genoeg argumenten gegeven om aan te tonen hoe belachelijk dat is, maar als jij die niet wil lezen en enkel maar overtuigd bent van je eigen gelijk om dan de calimero uit te hangen wanneer iemand je daar niet in volgt, dan is dat echt wel jouw probleem.

En spijtig dat je de post van Carrera verwijderde, want hij had overschot van gelijk.

BerichtGeplaatst: 22 okt 2016 12:27 

Ik had het idd over poëzie en liedjesteksten, omdat die meer bij elkaar aanleunen. Jij bent degene die er de ene keer poëzie uitneemt om mijn ongelijk te proberen bewijzen, de andere keer liedjesteksten, wat maar in je kraam past om toch maar negatief te kunnen reageren. Jij bent degene die hier doet alsof ik EIS dat er een nieuwe categorie bijkomt. Het enige wat ik deed was zeggen dat die voor mij een aparte categorie zouden mogen krijgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 nov 2016 11:23 
:|

Bijlagen:
Cw_JzhCXcAATrS0.jpg
Cw_JzhCXcAATrS0.jpg [ 132.91 KiB | 2124 keer bekeken ]

BerichtGeplaatst: 05 okt 2017 22:26 
Sprakeloos - Tom Lanoye

BerichtGeplaatst: 22 jan 2018 17:43 
De verloren familie - Jenna Blum

Pagina 93 van 93 [ 1388 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 89, 90, 91, 92, 93

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]