Het is nu 19 nov 2018 15:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Pagina 1 van 8 [ 113 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Auteur Bericht
 Berichttitel: Gedrag na castratie ?
BerichtGeplaatst: 12 apr 2013 07:52 

Even hier een lichtje opsteken...

Onze kater Pruts werd een kleine twee weken geleden gecastreerd. Dixit de dierenarts was alles goed verlopen en was het zelfs een "brave" kat :lol: .
Hij was de eerste dagen na die ingreep ook heel snel weer fit en in zijn eigen doen.

Echter... sedert gisterenmorgen is hij zo lusteloos, hij doet niets wat hij anders doet, integendeel.
Hij komt zijn mand niet uit - enkel om een beetje te eten.
Hij is niet meer zo nieuwsgierig als anders, hij volgt niet waar we gaan, hij speelt niet meer met zijn favoriete balletje...
Met momenten ademt hij ook heel onrustig in zijn slaap.
Nu, ik heb daar anders nog nooit echt op gelet, dat kon mss voorheen ook zo zijn.

Op het net vind ik niet meteen iets dat in die zin wijst, behalve dat ze niet meer sproeien (is OK), dat ze huiselijker worden (moeten we nog ondervinden), dat ze dikker wordt (lijkt niet zo aan te leggen), dat ze minder vechten (is idd OK :D de kater van de buren valt er wel mee)...
Maar nergens dat ze zo veel slapen en lusteloos worden.
We voelden ook dat hij in de hals, nabij de schouders een genaaid wondje (?) heeft sedert de operatie.
Is dat enigszins normaal, de dierenarts heeft daar niets van gezegd.

Ik weet dat hier wat kattenkenners en -liefhebbers zitten, daarmee mijn vraag.
Ik ben een katerleek, ik had altijd al katinnekes ;) .

Alvast bedankt !

Bijlage:
foto.JPG
foto.JPG [ 35.8 KiB | 2604 keer bekeken ]

Berichttitel: Re: Gedrag na castratie ?
BerichtGeplaatst: 12 apr 2013 08:00 

Dat genaaid wondje is geenszins normaal. Daar moet je uitleg over vragen.
Een gecastreerde kater wordt niet zo maar na 14 dagen al tammer of kalmer. Dat komt pas met de jaren dat je dat merkt.
De eerste levensjaren worden niet beperkt door de castratie hoor.
Ik zou, als ik van jou was, met mijn kater toch naar een dierenarts gaan want zijn gedrag is niet normaal en het zou bv een teken kunnen zijn dat hij iets aan zijn niertjes of zo heeft. Een infectie zou bv perfect kunnen. Als je dar te lang mee wacht, zou dat nefaste gevolgen kunnen hebben.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013 08:03 

Lobstercat schreef:
Dat genaaid wondje is geenszins normaal. Daar moet je uitleg over vragen.
Een gecastreerde kater wordt niet zo maar na 14 dagen al tammer of kalmer. Dat komt pas met de jaren dat je dat merkt.
De eerste levensjaren worden niet beperkt door de castratie hoor.
Ik zou, als ik van jou was, met mijn kater toch naar een dierenarts gaan want zijn gedrag is niet normaal en het zou bv een teken kunnen zijn dat hij iets aan zijn niertjes of zo heeft. Een infectie zou bv perfect kunnen. Als je dar te lang mee wacht, zou dat nefaste gevolgen kunnen hebben.

Klinkt idd niet zo best. Ik hou 'm vandaag nauwlettend in de gaten en als t echt niet anders is tegen vanavond, ga ik ermee nr de dierenarts.
;)
Merci voor je reactie !

Ik probeer straks nog eens een duidelijke foto te nemen van dat wondje in zijn hals.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013 08:07 

Wat ook zou kunnen zijn en had heeft mijn zoon voorgehad met zijn kat : een hartkwaal. Dat komt pas nadien aan het licht en de symptomen die jij beschrijft komen daar grotendeels mee overeen. Dat lusteloos zijn, weinig eten, onregelmatigheden in zijn slaap.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013 08:10 
Ik zou ook denken aan bv. een probleem met de niertjes, want daar kunnen katten erg loom door zijn en een castratie kan misschien wel zorgen voor een obstructie van de urinewegen en dus voor nierproblemen zorgen. Ik zou om te beginnen al eens naar die dierenarts bellen om dit te melden. Je hoort dan wel of het normaal of ernstig is, en als hij afwijkend reageert, kan je een andere dierenarts zoeken voor een neutrale diagnose he...

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013 08:13 
Twee weken is in elk geval lang. Normaal loopt een kater al na een paar dagen rond alsof er niets gebeurd is. Als hij nu nog steeds niet de oude is, is er volgens mij meer aan de hand.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013 08:18 
Pruts is toch dat katje dat je gevonden hebt he Loverke?
Zou het ook niet zo kunnen zijn dat er misschien iets ernstigers is met hem, iets wat de vorige eigenaars wisten?
Iets wat in de toekomst voor vrij dure kosten gaat zorgen, waardoor zij hem hebben gedumpt???
Klinkt misschien heel negatief van mij, maar het zou wel het een en het ander verklaren.
Ik zou een volledige check-up laten doen.
Heel veel succes en beterschap voor Pruts.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013 08:21 

Bedankt voor de reacties.
Hij is al fit geweest hoor, na de ingreep. Heel snel zelfs maar sedert gisteren ist over met de pret.
Nu weet ik niet of ik t me allemaal inbeeld maar ik had, toen ik m gisteren oppakte ook al gedacht van "wat klopt je hartje snel..."
Maar weerom, ik heb daar vroeger nooit op gelet. Ik weet dus niet of het in zijn geval abnormaal is.
In elk geval : vanavond nr de dierenarts met mijn dutske...

Gast over dumpen... We hebben ons altijd afgevraagd hoe hij zo verzeild raakte, zo'n lieve aanhankelijke kat. Ik zal er alleszins eens om vragen aan de arts, n eerder uitgebreide checkup, idd.
:ok:

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013 09:43 

Ik zou denken aan een infectie, dus zeker ff langs de dierenarts gaan. Het hoeft niet met die castratie te maken te hebben, maar die kans is er natuurlijk wel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013 09:52 
Wondje in de nek?
Eventuele besmetting met kattenaids?
Ik ken de symptonen daar niet van, ik ga eens eventjes op Google ;)

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013 10:49 
Loverke schreef:
Bedankt voor de reacties.
Hij is al fit geweest hoor, na de ingreep. Heel snel zelfs maar sedert gisteren ist over met de pret.
Nu weet ik niet of ik t me allemaal inbeeld maar ik had, toen ik m gisteren oppakte ook al gedacht van "wat klopt je hartje snel..."
Maar weerom, ik heb daar vroeger nooit op gelet. Ik weet dus niet of het in zijn geval abnormaal is.
In elk geval : vanavond nr de dierenarts met mijn dutske...

Gast over dumpen... We hebben ons altijd afgevraagd hoe hij zo verzeild raakte, zo'n lieve aanhankelijke kat. Ik zal er alleszins eens om vragen aan de arts, n eerder uitgebreide checkup, idd.

Hij heeft misschien een infectie opgelopen bij de dierenarts, daar komen nog zieke dieren over de vloer. En als ze ziek zijn en koorts hebben, klopt hun hartje ook veel sneller, eten ze slecht, ademen ze soms gejaagd. Ik zou het laten nakijken, dan ben je zeker.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013 18:25 

We moeten niet langer gissen : Pruts heeft ergens een virus opgescharreld.... hij zit mij bijna 41° koorts, de duts !
3 prikken in zijn lijfje en nu een paar dagen uitzieken.
Hopelijk is hij snel beter.

Het wondje met de 2 draadjes in zijn nek/schouder waren een wondje door het borstelen. De dierenarts had - toen hij onder narcose was - van de gelegenheid gebruik gemaakt om alles een goed te doorkammen. Met zijn halflange stugge haren is dat een hels karwei want hij heeft het niet graag.
Er moet daar een ferme klit gezeten hebben die er te fel werd uitgerukt... maar bon.

Dat hij er nu maar snel weer door is, ons curieuzeneuske.
Bijlage:
foto.JPG
foto.JPG [ 40.47 KiB | 2543 keer bekeken ]

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013 18:26 

Oja, iedereen nog eens bedankt voor de reacties !

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013 18:44 
Oefff, eindelijk gerust! ;)
De Pruts heeft het maar getroffen met zo'n fijne "pleegmoeder" :ok:
Veel beterschap voor Pruts
xxx

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013 19:57 

Loverke schreef:
Oja, iedereen nog eens bedankt voor de reacties !

Goed dat je geweest bent, hopelijk herstelt jullie pruts vlug! ;)

Pagina 1 van 8 [ 113 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur