Het is nu 19 dec 2018 05:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Pagina 1 van 2 [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Bericht
 Berichttitel: Genderneutraal opvoeden
BerichtGeplaatst: 16 apr 2018 12:58 

Citaat:
Ze willen niet dat hun kind in een vakje van een specifiek geslacht wordt gestopt en daarom hebben de Amerikaanse Kyl en Brent Myer beslist om kleine Zoomer (2) genderneutraal op te voeden. Het wordt met onzijdige voornaamwoorden aangesproken, krijgt zowel speelgoed van jongens als van meisjes en draagt kleren van allebei de geslachten.

Het gezin uit Salt Lake City in de staat Utah is aangesloten bij de ‘Gender Creative Parenting’-beweging en houdt de lippen stijf op elkaar als het over het geslacht van hun kind gaat. “We onthullen het aan niemand die dat niet hoeft te weten”, zo klinkt het vastbesloten.
Volledig artikel HLN
Voor mij is dit niet genderneutraal opvoeden... Elke mens heeft een geslacht, daar is niets mis mee en kan je gewoon niet rond. Dat staat in mijn ogen los van genderneutraal opvoeden: dan laat je het spelen met poppen en auto's, leer je het koken, tuinieren, vuilbakken buiten zetten, de was en de plas, lampen vervangen, vogelhuisjes timmeren,...
Ik hoop dat die kleine er niks aan overhoudt :? ...

Profiel  

Berichttitel: Re: Genderneutraal opvoeden
BerichtGeplaatst: 16 apr 2018 13:05 

Ik vind het een raar gegeven. Hoe kan dat kind uit zichzelf gaan weten of hij of zij een jongen of een meisje is? Dit vind ik geen vrije opvoeding. Dit is het kind gewoon dom houden.

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018 13:08 
Dat is toch een kind zijn persoonlijkheid ontnemen? Je bent toch mannelijk of vrouwelijk? Enkel de sporadische abnormaliteit zijn transgender.
Nu gaan ze doen alsof je nog eens de keuze hebt om je geslacht te kiezen?
Hoever gaat die zever nog gaan, zeg?

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018 13:14 
https://www.theguardian.com/technology/2017/jan/12/give-robots-personhood-status-eu-committee-argues

Al even absurd.

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018 14:11 
Belachelijk heel dat gedoe van genderneutraal opvoeden en dat je het geslacht van het kindje niet mag weten. Grote kans dat een jongetje zich als volwassene belachelijk voelt omdat hij met roze rokjes en speldjes rondliep in zijn kinderjaren.

Dat men kinderen laat spelen met alle soorten speelgoed zonder onderscheid te maken welk geslacht vind ik OK. De kleindochter speelt hier ook graag eens met de autootjes en de kleinzoon was gisteren een pop aan het bewonderen. Dat men geen onderscheid maakt in de klusjes die er te doen zijn vind ik ook goed. Mijn zoon heeft tijdens de eerste 2 jaar in het technische ook een beetje leren koken. Simpele gerechtjes maar hij heeft groenten leren snijden, vlees en cake bakken etc. In de lagere school heeft mijn zoon zelfs leren breien en lapjes met kruisjessteek gemaakt. Nadat we verhuisd waren heeft hij dat nooit meer gedaan want zijn nieuwe vriendjes vonden dit super belachelijk. Ik vind het ferm dat hij hier een basiskennis van heeft. Hij is niet te beroerd om iets simpel te koken of een knoop aan te naaien.

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018 14:20 
Gast schreef:
Belachelijk heel dat gedoe van genderneutraal opvoeden en dat je het geslacht van het kindje niet mag weten. Grote kans dat een jongetje zich als volwassene belachelijk voelt omdat hij met roze rokjes en speldjes rondliep in zijn kinderjaren.

Dat men kinderen laat spelen met alle soorten speelgoed zonder onderscheid te maken welk geslacht vind ik OK. De kleindochter speelt hier ook graag eens met de autootjes en de kleinzoon was gisteren een pop aan het bewonderen. Dat men geen onderscheid maakt in de klusjes die er te doen zijn vind ik ook goed. Mijn zoon heeft tijdens de eerste 2 jaar in het technische ook een beetje leren koken. Simpele gerechtjes maar hij heeft groenten leren snijden, vlees en cake bakken etc. In de lagere school heeft mijn zoon zelfs leren breien en lapjes met kruisjessteek gemaakt. Nadat we verhuisd waren heeft hij dat nooit meer gedaan want zijn nieuwe vriendjes vonden dit super belachelijk. Ik vind het ferm dat hij hier een basiskennis van heeft. Hij is niet te beroerd om iets simpel te koken of een knoop aan te naaien.

Dat is hier ook zo al geweest maar je merkt toch dat ze dan nog terug vallen op jongens/meisjes zaken.
Als je bedenkt hoe moeilijk geadopteerde kinderen het hebben in hun pubertijd als ze op zoek gaan naar zichzelf, hoe erg gaat dat kind met zichzelf in de knoop liggen?
Kindermishandeling.

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018 14:39 
Persoonlijk vind ik dat men een kind moet kleden naar zijn geslacht. Een kind ontwikkelt zijn eigen interesses en vaardigheden en dat moet niet persé afhankelijk zijn van de sexe. Ik ben van mening dat een gelukkig persoon belangrijker is dan wat hij graag doet of kan. Als ze hun aangeboden kansen grijpen ben ik tevreden wat het ook is. Je kan iemand proberen in een bepaalde richting te duwen maar als die persoon iets anders wil zal dit zich op termijn wreken.

Gast schreef:

Dat is hier ook zo al geweest maar je merkt toch dat ze dan nog terug vallen op jongens/meisjes zaken.
Als je bedenkt hoe moeilijk geadopteerde kinderen het hebben in hun pubertijd als ze op zoek gaan naar zichzelf, hoe erg gaat dat kind met zichzelf in de knoop liggen?
Kindermishandeling.

Klopt in de meeste gevallen vallen die kinderen automatisch terug op jongens/meisjeszaken afhankelijk van hun sexe. In de meeste gevallen krijgen geadopteerde kinderen een identiteitscrisis in hun puberjaren en gaan op zoek naar het ontbrekende stukje. Ik vrees dat die genderneutrale kinderen het in hun pubertijd ook best lastig kunnen krijgen.

Toen ik dit onderwerp las was mijn eerste gedacht wat gaan ze nog allemaal verzinnen en welk soort ouders staat open voor dit?

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018 17:52 
Dat is er voor mij ook over. Een mens heeft nu eenmaal een geslacht, ook al wijkt dat soms af van wat uiterlijk te zien is, maar dat is zeldzaam en zal wel opvallen als het zo is.

Genderneutraal opvoeden was voor mij elk kind de kans geven om zijn interesses te ontdekken en daar iets mee te doen. Ze mochten speelgoed kiezen volgens hun interesses. Voor mijn ene dochter waren dat massa's poppen en toebehoren, voor mijn andere dochter creatief materiaal, voor mijn zoon bouwdozen.
Mijn ma heeft me nog verweten dat de eerste zoveel poppen kreeg, maar het kind was absoluut niet geïnteresseerd in bouwen. Moet je dat dan verplicht gaan opleggen of zo?

Genderneutraal opvoeden is voor mij ook aangeven dat iedereen twee handen heeft en dat er geen taak is die alleen door mannen of alleen door vrouwen kan worden uitgevoerd. En naar studies toe heb ik gewoon gelet op de vaardigheden die ze hadden en hen gewezen op de opties die ze daarbij konden kiezen.

Voor de rest elk zijn gevoel en keuzes, dat moet je als ouder niet gaan opleggen, vind ik.

BerichtGeplaatst: 17 apr 2018 09:04 
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180416_03467105
Als de stoelen door de klas vliegen: kwart meer leerlingen misdraagt zich op school

[url]https://www.hln.be/de-krant/-broeders-van-liefde-staken-tegen-agressie-op-school-opvoeders-gaan-s-avonds-wenend-naar-huis~a6697476/[url]Opvoeders kunnen hun werk niet aan[/url][/url]

Zoek het verband. ;)

Blijkbaar werkt het overlegmodel niet echt. Zelfs de bekende kinderpsychiater komt terug van het vriendjes zijn met kinderen. Nu opeens valt de euro dat je ergens nog authoriteit moet invoeren om respect en goed fatsoen te krijgen.
Maar in de geitenwollensokkensector is alles opgelost door ze in de psychiatrie te steken en vol pillen te proppen.
Is een ouderwets "verbeteringsgesticht" of heropvoedingskamp dan toch de oplossing ipv te pamperen en hen niets in de weg te leggen?

BerichtGeplaatst: 17 apr 2018 09:41 

Een goed evenwicht met respect voor de eigenheid van het kind is het belangrijkste hé.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 apr 2018 09:47 
Emmeke schreef:
Een goed evenwicht met respect voor de eigenheid van het kind is het belangrijkste hé.

Ik vroeg gisteren aan mijn oudste of ze vond dat ze streng werd opgevoed. Haar antwoord was :"Een beetje... maar dit is goed."

BerichtGeplaatst: 17 apr 2018 09:50 

Een kind heeft gewoon nood aan regels en duidelijkheid, en naarmate ze ouder worden, moeten ze gewoon steeds meer op eigen benen leren staan, terwijl ze wel weten en voelen dat ze gesteund worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 apr 2018 09:51 

Emmeke schreef:
Een kind heeft gewoon nood aan regels en duidelijkheid, en naarmate ze ouder worden, moeten ze gewoon steeds meer op eigen benen leren staan, terwijl ze wel weten en voelen dat ze gesteund worden.

Meer dan dat is er inderdaad niet nodig om evenwichtig volwassen te worden en hun eigen weg te vinden.

BerichtGeplaatst: 17 apr 2018 09:56 
Dat is natuurlijk moeilijker dan gewoon alles toegeven, he.
We hebben een heel gesprek gehad over kinderen en kinderen opvoeden. Ze vroeg zich af of je als moeder soms niet het gevoel krijgt dat je dat kind beu bent (ging over huilende baby'tjes), enz.

BerichtGeplaatst: 17 apr 2018 10:05 

Gast schreef:
Dat is natuurlijk moeilijker dan gewoon alles toegeven, he.
We hebben een heel gesprek gehad over kinderen en kinderen opvoeden. Ze vroeg zich af of je als moeder soms niet het gevoel krijgt dat je dat kind beu bent (ging over huilende baby'tjes), enz.

Toegeven aan je kind is het makkelijkste van allemaal want dan heb je zelf geen zorgen! laat ze maar doen, laat ze hun gang maar gaan. Alleen beseffen die ouders niet dat ze hun kinderen dubbel straffen. Door hen altijd maar te laten doen, creëer je een indruk bij dat kind van : ze trekken het zich allemaal niet aan. Dan gaan ze dikwijls vandalenstreken uithalen om aandacht te vragen en dan worden ze daar, uiteraard, voor gestraft want tenslotte vandalenstreken kunnen niet.
Een kind dat aandacht krijgt van in het begin zal zich altijd en immer weerbaarder kunnen stellen dan een kind dat ze maar laten aanmodderen. Dat eerste kind weet en beseft als er iets is dat ze altijd bij hun ouders terecht zullen kunnen. Dat tweede kind weet toch dat ze er niet mee inzitten waarom de moeite doen om daar te gaan smeken?

Pagina 1 van 2 [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur