Het is nu 20 okt 2018 02:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 2 [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Bericht
 Berichttitel: Kansarmoede, kinderarmoede
BerichtGeplaatst: 12 jun 2018 21:37 

Citaat:
De kansarmoede-index 2017 voor het Vlaamse Gewest bedraagt 13,76 procent en ligt daarmee 0,94 procentpunt hoger dan die van 2016. Die index van Kind en Gezin geeft aan hoeveel procent van de kinderen tussen 0 en 3 jaar bij de geboorte opgroeit in een situatie van kansarmoede. Dat meldt Kind & Gezin vandaag in een persbericht.

De verpleegkundigen en gezinsondersteuners van Kind en Gezin gaan tijdens hun contacten met gezinnen na of er signalen zijn van kansarmoede op zes domeinen. Het gaat om het maandinkomen van het gezin, de opleiding van de ouder(s), het stimulatieniveau van het kind, de arbeidssituatie van de ouder(s), de huisvesting en de gezondheid. Wanneer een gezin zwak scoort op drie of meer criteria, spreken we over een kind dat in kansarmoede leeft.

Bij meer dan 8 op de 10 kinderen gaat kansarmoede vooral gepaard met een beperkt inkomen, met werkloosheid of een precaire arbeidssituatie en met een laag opleidingsniveau van de ouder(s). Iets meer dan de helft van de kinderen in kansarmoede heeft een gebrekkige huisvestingssituatie.
Volledig artikel HLN
Citaat:
Vlaams minister van Armoedebestrijding Liesbeth Homans (N-VA) ziet in de toename van het aantal vluchtelingen één van de oorzaken van de stijging van de kansarmoede-index. Zo reageert de minister in een mededeling op de bekendmaking van de index door Kind & Gezin.

De index geeft aan hoeveel procent van de kinderen tussen 0 en 3 jaar bij de geboorte opgroeit in een situatie van kansarmoede. De index 2017 voor het Vlaamse Gewest bedraagt 13,76 procent en ligt daarmee 0,94 procentpunt hoger dan die van 2016.

Volgens Homans doet de Vlaamse regering heel wat inspanningen, maar worden die ingehaald door de maatschappelijke omstandigheden. “Niemand beweert uiteraard dat de stijging van de index een goede evolutie is, maar sinds 2008 zijn er toch een aantal maatschappelijke trends en externe factoren die een impact hebben, zoals bijvoorbeeld de economische crisis, de vluchtelingencrisis en de lage arbeidsparticipatie van vrouwen van buitenlandse origine.”
Volledig artikel HLN
In het eerste artikel zeggen ze dat bij meer dan 8/10 het gepaard gaat met een beperkt inkomen, werkloosheid, of opleidingsniveau van de ouder(s). In het tweede artikel zegt men dat 65% van die kinderen een moeder van buitenlandse origine heeft. Als je naar een vreemd land komt, moet je die taal leren, anders moet je content zijn met jobs waar je die taal niet of amper bij nodig hebt. Hoe komt het dat Aziaten er wel in slagen om hier hun draai te vinden, job te vinden, de taal te leren?

In het eerste artikel wordt het feit dat vluchtelingen 3 jaar moeten wachten eer ze een sociale woning kunnen krijgen aangehaald. Tja, hoe lang staan autochtonen op die wachtlijsten? Hoe worden de autochtonen geholpen? Niet dus, allez ja, die worden wel geholpen als ze de regeltjes kennen, weten waar ze recht op hebben, het zelf gaan vragen, heel hun leven en financiën blootleggen, en dan kunnen ze misschien wel hulp krijgen...

Waarom zouden mensen die kinderen als inkomstenbron hebben moeten gaan werken? Ze zijn dan slechter af! Moeten werken, opvang betalen, belastingen betalen, minder kindergeld, niks voordelen meer, overal volle pot voor moeten betalen,... Hoe meer kinderen, hoe beter.
Ze zouden beter mensen die echt moeite doen om werk te zoeken of op een andere manier toch bijdragen tot de maatschappij belonen, en niet geld blijven pompen op allerlei manieren in mensen die echt niet van plan zijn om ooit iets te doen :? .

Laat die allochtonen eens verplicht cursussen Nederlands volgen en koppel dat op zijn minst als voorwaarde aan een uitkering, en niet enkel op papier, ook in realiteit! Zorg voor opvang in het Nederlands voor die kinderen, en laat hen niet naar erkende (!) opvangen gaan waar enkel een andere taal wordt gesproken. Laat gezinshereniging enkel toe als degene die hier al woont voor hun onderhoud kan voorzien.

Profiel  

Berichttitel: Re: Kansarmoede, kinderarmoede
BerichtGeplaatst: 12 jun 2018 23:29 
Probleem is dat als men de juiste weg kent kunt teren op kindergeld, uitkeringen en voedselbank. Veel van die mensen worden op deze manier niet gemotiveerd om buitenshuis te werken of de taal te leren want dan verliezen ze voordelen en dat willen ze niet. Eigenlijk mag men deze profiteurs van mij een schop onder hun kont geven zodat ze niet langer op hun lauweren rusten en gaan werken.

Helaas, ik maak me geen illusies dat dit gaat gebeuren. :(

Mensen die echte tegenslag hebben mogen van mij wel een korte tijd genieten maar zeker niet tot hun pensioen zoals velen doen.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018 00:27 
Ik denk dat we die armoede voor een deel toch importeren. Gezinnen waarin de moeder thuis tussen vier muren het ene kind na het andere krijgt en waarin de vader in het beste geval een job heeft die drie keer niets verdient. Als hij al werkt. De kinderen blijven onder moeders vleugels omdat gemengde scholen des duivels zijn, en halen de achterstand die ze daarbij oplopen op school niet meer in als ze eenmaal schoolplichtig zijn. Ik weet dat arm zijn moeilijk is, maar ook dat het niet dodelijk is als je erin slaagt om de juiste prioriteiten te leggen. En dat gebeurt volgens mij vaak niet.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018 09:15 
Gast schreef:
Ik denk dat we die armoede voor een deel toch importeren. Gezinnen waarin de moeder thuis tussen vier muren het ene kind na het andere krijgt en waarin de vader in het beste geval een job heeft die drie keer niets verdient. Als hij al werkt. De kinderen blijven onder moeders vleugels omdat gemengde scholen des duivels zijn, en halen de achterstand die ze daarbij oplopen op school niet meer in als ze eenmaal schoolplichtig zijn. Ik weet dat arm zijn moeilijk is, maar ook dat het niet dodelijk is als je erin slaagt om de juiste prioriteiten te leggen. En dat gebeurt volgens mij vaak niet.

:agree: Volgens sommigen mag je zoiets niet zeggen want dan ben je een racist en gun je die mensen niets. Veel van die immigranten hebben het hier veel beter dan in hun thuisland. Ze hebben een dak boven hun hoofd. De kinderen krijgen gratis onderwijs. Hebben een vervangingsinkomen, kindergeld en krijgen een voedselpakket. En dit allemaal zonder zich moe te moeten maken of enige tegenprestatie te moeten verrichten. Hierdoor is het moeilijk om die mensen te motiveren zich aan te passen en werk te zoeken.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018 15:49 
Waarom denk je dat er geen rapport mag komen met de cijfers over hoeveel de vluchtelingencrisis ons eigenlijk kost?
Je moet geen raketgeleerde zijn om zelf de conclusie te trekken. Ik las net iemand die er op wees dat vluchtelingen naar hier laten komen 1 ding is maar hoe gaan die de rest van hun leven slijten? In armoede toch? Maar wel met het idee dat ze hier gratis kunnen leven.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018 16:12 
Als men ze in de waan laat dat alles gratis is, is dit de ondergang van ons land. Mensen in nood helpen is iets geheel anders dan mensen heel hun leven kost en inwoon te geven. Ik vrees de dag men beslist dit privilege af te schaffen want dan zullen wij onze menslievendheid mogen bekopen.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018 16:21 
Het is toch complete waanzin om te blijven volhouden dat we iedereen moéten opvangen. We kunnen nu al de pensioenen niet betalen. Er zijn nu al genoeg problemen met de écht zieken, sociale woningen, kinderarmoede, werkloosheid, hoge loonkosten, ...
Denken die echt niet na? Blijkbaar hebben rood en groen een ezeltje dat geld kakt;.. in hun ogen de multinationals... :lol:

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018 19:58 

We moeten degenen die echt in nood zijn wel opvangen, maar slechts tijdelijk en vooral: zien dat ze opgevangen worden in de buurlanden. Ze hebben hier gewoon geen toekomst, niet op de manier dat ze het nu doen. Ze willen niet vooruit, niet werken, niets realiseren, ze willen vooral gemakkelijk leven, en dat gaat niet, dat holt ons sociaal systeem uit. Steek geld en moeite in mensen die snappen dat geven en nemen samenhoort, dat het voor wat, hoort wat is, mensen die deel willen uitmaken van onze maatschappij... Stop met geld te steken in profiteurs, mensen die enkel naar hier komen omdat het hier beter is, om dan dezelfde regels te willen toepassen van hun thuisland, zonder te willen beseffen dat het juist die regels zijn die een goed sociaal systeem tegenwerken :? . Geef hen deftig onderwijs, leer hen over de evolutietheorie, over de verlichting, over symboliek,... en laat het hen voor de rest zelf uitzoeken. Ze moeten zelf ook vooruit willen, beseffen dat ze onderdrukt worden.

Nog een leuke:
Citaat:
Van de 32.235 asielzoekers die in 2017 het bevel kregen om het grondgebied te verlaten, zijn er volgens Europese cijfers maar 5.255 die dat effectief deden. ­Daarmee bengelt België op 22ste plaats, achteraan in het peloton van de 28 lidstaten van de Europese Unie. Dat meldt Het Nieuwsblad vandaag.

“Francken zou beter minder zaniken op sociale media en werk maken van beleid dat echt werkt”, reageert Europarlementslid Ivo Belet (CD&V). “Andere landen slagen er wel in om dat percentage omhoog te krijgen. Maar dat is hard labeur. Afspraken maken met andere staten, hen over de brug trekken met handelsakkoorden of ontwikkelingshulp.”
Volledig artikel HLN
De ene keer is hij te hard en onmenselijk, mag hij niemand terugsturen, en nu gaan ze ff klagen dat hij er te weinig terugstuurt :scratch: ? Hij stuurt er effectief te weinig terug, daar niet van, maar met wat minder tegenwerking, zou dat wel gemakkelijker gaan...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018 23:30 
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180613_03560002

"Onderzoeker Wim Van Lancker (UAntwerpen, KU Leuven) verwijt Homans ook een ‘verzonnen link’ met de vluchtelingencrisis. ‘Deze trend van stijgende kinderarmoede is al heel lang aan de gang’, zegt Van Lancker. ‘Dat de kans op armoede groter is bij kinderen van moeders met niet-Belgische origine is ook niet nieuw. Het probleem nu framen als een vluchtelingenprobleem is problematisch. Het is geen probleem van vluchtelingen, wel van slechte integratie op de arbeidsmarkt van migranten, en van lage inkomens. De armoede bij gezinnen waar niet wordt gewerkt stijgt, dat blijkt ook uit andere armoedecijfers (SILC). Dát is de verklaring. Het is aan Vlaanderen en het federale niveau om daar iets aan te doen.’"

Dat moet hij niet de overheid verwijten, maar degenen die niet werken voor hun gezin.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018 23:58 
Nu al is 70 % van de kinderen in Antwerpen van niet belgische afkomst. Dat het er veel waren wist ik. Van dit percentage ben ik serieus geschrokken. Voor de rasechte belgen zoals ik ziet het er niet goed uit. Binnen een tiental jaar zullen wij ons aan hun moeten aanpassen, als het al niet eerder is.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/he ... ~ad91b99d/

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018 07:19 
Als de helft van die moeders zich niet wil aanpassen en perse die lange doeken willen blijven dragen en dit belangrijker vinden, dan vinden ze nooit werk en krijgen ze altijd een uitkering en verhoogde kinderbijslag

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018 09:12 

Het is dus wél een probleem dat groter wordt door de migratie. En voor een groot deel is dat hun eigen schuld: enkel willen nemen en er niets voor terug willen doen. Ik kan me niet voorstellen dat ik een paar maanden in een land zou zitten, zonder dat ik een minimum van de taal leer, en bij mij was het dan nog nooit met de intentie om er te blijven, enkel tijdelijk!
Eigenlijk is die armoede bij migranten vaak gekozen, zijn ze hier op papier wel arm, maar irl (en naar hun normen) absoluut niet. Ze zouden meer aandacht moeten hebben voor de mensen van hier, de gewone tweeverdieners die maar net of net niet rondkomen, de eenoudergezinnen, alleenstaanden. In verhouding hebben die verl meer kosten, komen ze voor minder in aanmerking.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018 09:27 
de armoede bij niet-werkende gezinnen wordt groter.
Ok, en dan, als er geen loon binnen komt en je de ene na de andere kleine krijgt, wat moet je dan doen?
Altijd maar meer geven?
En wie moet dat betalen, de werkende gezinnen, die nergens maar recht op hebben?
de verantwoordelijkheid wordt nu altijd alleen bij de staat gelegd, zij moet er maar voor zorgen dat die niet-werkende gezinnen altijd maar onderhouden worden, op elk vlak.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018 12:09 
Als ik zie wat wij jaarlijks aan belastingen en taksen betalen en wat we op het einde overhouden dan voel ik mij een geplukt kieken. Zeggen dat arbeid loont is volgens mij verleden tijd.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018 12:30 
Gast schreef:
Als ik zie wat wij jaarlijks aan belastingen en taksen betalen en wat we op het einde overhouden dan voel ik mij een geplukt kieken. Zeggen dat arbeid loont is volgens mij verleden tijd.

Als je die niet-werkende moeders met kinderen in hun sociale woning moet onderhouden, moet het geld ergens van komen.

Pagina 1 van 2 [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]