Het is nu 27 mei 2019 09:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 61 van 89 [ 1326 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64 ... 89  Volgende

Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Spijbelen voor het klimaat, voor of tegen?
BerichtGeplaatst: 15 maart 2019 08:48 
En Greta met de nobelprijs, dat wordt een icoon voor deze tijd: het softiestijdperk. Kunnen ze over een paar eeuwen verwonderd over zijn en boeken over schrijven (elk tijdperk heeft zijn zotten).

BerichtGeplaatst: 15 maart 2019 09:03 
Wat groen eigenlijk wil is dat tweeverdieners met jonge kinderen

- geen wagen meer kunnen betalen,
- 's morgens nog vroeger opstaan om door weer en wind te voet of met de fiets de kinderen naar de crèche te brengen (of geen kinderen meer krijgen),
- zich dan naar de bushalte reppen om met het openbaar vervoer naar het werk te gaan (als dat niet staakt) en 's avonds weer terug, en daar minstens even lang over doen als met de wagen,
- 's avonds thuis komen na sluitingstijd van alle lokale winkels, dan maar online bestellen en laten leveren wat nodig is terwijl alle lokale zelfstandigen op de fles gaan,
- hun kinderen meteen na thuiskomst in bed moeten steken omdat het intussen al lang bedtijd is, en dus enkel op papier nog ouder zijn tijdens de werkweek
- niet meer dagelijks een snel bezoekje kunnen brengen aan hun bejaarde ouders om te kijken of alles daar in orde is, zodat ze sneller in een sterfhuis moeten afgezet
- door de lange pendeltijden misschien hun werk verliezen of kiezen voor thuiswerk in een omgeving die daar misschien wel totaal ongeschikt voor is, aangezien verwarming en elektriciteit door de keuze voor nog onderontwikkelde, inefficiënte productiemethoden en bijkomende taksen wellicht onbetaalbaar wordt
- en duidelijk voelen dat ze maar simpele burgers zijn.

BerichtGeplaatst: 15 maart 2019 09:50 
Van mij mag het namiddag tijdens de mars hard waaien en regenen dat het giet. Zo maken onze stappers eens kennis met normale maartse buien. Een jaarlijks terugkerend fenomeen.

BerichtGeplaatst: 15 maart 2019 10:07 
https://www.hln.be/de-krant/onze-opinie ... ~a6c2c758/

Hier zie, begint de pers zijn kar te keren?

BerichtGeplaatst: 15 maart 2019 10:24 
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/li ... ~a3f08d46/
Terreur en machtswellust lijkt me een veel groter probleem dan het klimaat.

BerichtGeplaatst: 15 maart 2019 11:08 
Gast schreef:
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/live-49-doden-bij-terreuraanslag-op-moskeeen-in-nieuw-zeeland~a3f08d46/
Terreur en machtswellust lijkt me een veel groter probleem dan het klimaat.

:agree: En een onderschat probleem waar we enkel over horen als er iets ergs gebeurd is.

BerichtGeplaatst: 15 maart 2019 11:20 
Gast schreef:
https://www.hln.be/de-krant/onze-opinie-mogen-we-zelf-ook-nog-nadenken-over-het-klimaat~a6c2c758/

Hier zie, begint de pers zijn kar te keren?

De boomerang die links kon verwachten.

BerichtGeplaatst: 15 maart 2019 11:51 
Gast schreef:
Van mij mag het namiddag tijdens de mars hard waaien en regenen dat het giet. Zo maken onze stappers eens kennis met normale maartse buien. Een jaarlijks terugkerend fenomeen.

Inderdaad want die softies zijn niks gewoon!

BerichtGeplaatst: 15 maart 2019 12:11 
Mijn jongste is vandaag zoals altijd met regenbroek en K-Way op de fiets naar de les vertrokken. Moet daarvoor 17 km heen en straks ook weer terug. Door weer en wind. Ze wil het openbaar vervoer zelfs niet overwegen...

BerichtGeplaatst: 15 maart 2019 14:00 

Gast schreef:
Denk dat Crevits een beetje teveel commentaar gekregen heeft op haar uitspraken van vanmorgen. Maar dat ze daar nu een commissie voor moet inschakelen is erover.

Dat Greta genomineerd is voor de nobelprijs vind ik persoonlijk een billenkletser. Dan kunnen ze iedereen wel nomineren.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/cr ... ~a87c166f/

Door al die media aandacht en de jeugd (toekomstige kiezers) dachten ze stemmen te kunnen winnen door mee met de meute te zeggen hoe fantastisch 'de jeugd' bezig is. Omdat zo weinigen er tegenin durfden gaan, omdat ze dan als anti-natuur en egoïst bestempeld werden én omdat ze niet luid schreeuwend in de media konden/wilden tegenkanting geven, dachten ze dat ze nog meer stemmen konden winnen en ze heel veel mensen achter zich zouden krijgen. Maar toen bleken er toch meer mensen te zijn die kritisch waren, en moesten ze hun strategie aanpakken, want ze waren ff uit het oog verloren dat het die kritische mensen zijn die mogen gaan stemmen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2019 14:29 
Gast schreef:
Mijn jongste is vandaag zoals altijd met regenbroek en K-Way op de fiets naar de les vertrokken. Moet daarvoor 17 km heen en straks ook weer terug. Door weer en wind. Ze wil het openbaar vervoer zelfs niet overwegen...

Idem hier toen de kinderen nog naar het middelbaar gingen. Voor hun was het een 13 km enkel. Zij hebben nooit de bus genomen zelfs bij sneeuw was het de fiets.

BerichtGeplaatst: 15 maart 2019 15:16 
Hier ook. Zelfs deze week met die keiharde regen en wind.

BerichtGeplaatst: 15 maart 2019 15:27 
Wistjedatje - allez, ik wist dat niet :)-: Vrijdag op een lezing van Bart van Loo is mijn wereld opengegaan. :mrgreen:

In de 11e eeuw lagen Oostende en Westende op een EILAND voor onze kust. Met andere woorden, een paar eeuwen geleden lag de kustlijn iets verder in het land. Is dat niet iets waar de ecofascisten voor waarschuwen?
Ik dacht niet dat er toen zoveel vervuiling was door de mensen. Dit is gewoon de natuur.

Nog iets ivm het zogezegde niet-politieke karakter van de klimaatmarsen: daarnet een lagerschoolkind (!!!!!) horen roepen: "Verzet, verzet, internationaal, tegen de vervuiling van het kapitaal".
Persoonlijk vind ik dat degoutant. :roll: :roll:
Comac, PVDA en PTG delen handjes uit met 'Faites les payer'.

BerichtGeplaatst: 15 maart 2019 15:42 

Beetje geschiedenis over de zeespiegel

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2019 16:29 
Gast schreef:
Wistjedatje - allez, ik wist dat niet :)-: Vrijdag op een lezing van Bart van Loo is mijn wereld opengegaan. :mrgreen:

In de 11e eeuw lagen Oostende en Westende op een EILAND voor onze kust. Met andere woorden, een paar eeuwen geleden lag de kustlijn iets verder in het land. Is dat niet iets waar de ecofascisten voor waarschuwen?
Ik dacht niet dat er toen zoveel vervuiling was door de mensen. Dit is gewoon de natuur.

Tersterep lag op de plaats waar nu de zee is. Als (kust)kind heb ik altijd gehoord dat er nog huizen in de zee zaten voor de kust van Raversijde. Bij laag water probeerde ik die te spotten, al heb ik ze nooit kunnen zien (jaren '70). Maar het sprak tot de verbeelding.
Het eiland waar je van spreekt werd bijna volledig overspoeld in de jaren 1300, waardoor de meeste bewoners er wegtrokken.
Het huidige Oostende werd gesticht en dat ligt dus meer landinwaarts. De laatste bewoners van Ter Streep bleven er tot de 17de eeuw.
De mensen beseften dat de afgeplatte duinen en kreken niet voldoende waren om zich tegen de zee te beschermen bij zware stormen en bouwden dijken om onze kustlijn definitief vast te leggen.
In '53 bleken ook die niet feilloos.
Na die ramp kwamen er de Deltawerken in Nederland, hogere dijken en stormmuurtjes bij ons.
Ondertussen blijft de zeespiegel stijgen, sinds de jaren '50 met een significant hogere versnelling.

Mondiaal:
Tussen 1901 en 2015 nam het gemiddeld zeeniveau op aarde jaarlijks gemiddeld met 1,7 mm toe en 19,5 cm in totaal. Sinds de jaren 50 blijkt bovendien een significante versnelling van de wereldwijde zeespiegelstijging ingezet. Zo komt de zeespiegelstijging tussen 1993 en 2015 uit op een gemiddelde van circa 3 mm/jaar, of 7,0 cm in totaal. Er zijn ook steeds meer en nadrukkelijker aanwijzingen dat de door de mens geïnduceerde klimaatverandering aan de bron ligt van die versnelling. De thermische uitzetting van zeewater en het afsmelten van ijskappen en gletsjers zijn goed voor 75 % van de zeespiegelstijging waargenomen sinds 1971.

Belgische kust:

De Belgische kust laat zien dat het jaargemiddelde zeeniveau in 2017 significant hoger ligt dan bij het begin van de meetreeks enkele decennia geleden:

in Oostende steeg de trendlijn van het zeeniveau met 129 mm tussen 1951 en 2017;
in Nieuwpoort steeg de trendlijn van het zeeniveau met 110 mm tussen 1967 en 2017;
in Zeebrugge steeg de trendlijn van het zeeniveau met 81 mm tussen 1979 en 2017.

Oostende is het meetpunt aan onze kust met de langste ononderbroken meetreeks. Daarom is deze reeks het meest geschikt om langetermijntrends te detecteren en te kwantificeren (zie figuur). Aanvankelijk steeg het zeeniveau hier vrij langzaam (met 1 mm/jaar). Maar sinds het midden van de jaren 60 nam de stijging gestaag toe tot 2,6 mm/jaar eind jaren 90. Ook de laatste jaren blijft de stijging hier aanhouden, maar het stijgingstempo is licht teruggevallen tot 2,4 mm/jaar (zie figuur). Ook Zeebrugge en Nieuwpoort lieten voorgaande decennia significante stijgingen optekenen.

https://www.milieurapport.be/milieuthem ... /zeeniveau

Momenteel is er constante bedrijvigheid aan de kust als bescherming tegen de stijgende zeespiegel. Er is de voortdurende zandsuppletie (zand dat alweer aan het wegwaaien is hier as we speak), de stormvloedkering in Nieuwpoort waarvoor de werken ook begonnen zijn...

Vraag is of dat zal volstaan wanneer de stijgende zeespiegel gecombineerd wordt met een enorm storm. Ik heb het voorrecht op ongeveer 1 km van het strand te wonen (mijn hele leven al en vele generaties voor mij ook) en ik volg de inzichten over de stijging van de zeespiegel op de voet. Volgens mij is het creëren van een nieuw eiland voor de kust, om de golfslag te breken de beste en meest duurzame oplossing. Het werd al voorgesteld, maar de meeste kustburgemeesters willen dat niet voor hun deur. Voor het zicht, de authenticiteit van hun zee, de watersporters enz.
Mijn zoon is nochtans ook een kite/golfsurfer en ja, dat zou een ramp zijn voor onze geliefde surfclubs, maar ik denk toch dat er iets zal moeten gebeuren om onze kostbare kustlijn te beveiligen.

Btw, ik ga binnenkort ook naar Van Loo gaan luisteren, hij komt naar Middelkerke. Eens benieuwd hoe hij zal verklaren dat er nog huizen van het eiland tersterep in zee zaten toen mijn ouders nog jong waren, terwijl hij beweert dat dit eiland veel meer landinwaarts lag. Ik ben benieuwd. Hij is duidelijk zelf niet in deze streek opgegroeid als hij zo'n onzin verkoopt als bewijs dat de zeespiegel niet stijgt.

Pagina 61 van 89 [ 1326 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64 ... 89  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]