Het is nu 23 okt 2021 14:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1681 van 1686 [ 25288 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 1678, 1679, 1680, 1681, 1682, 1683, 1684 ... 1686  Volgende

Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Waar ik vandaag triest/kwaad/geërgerd om werd.
BerichtGeplaatst: 16 sep 2021 06:37 
Emmeke schreef:
Gast schreef:
Maar iemand kan toch redelijk goed zijn stages doen, of toch voldoende halen om te slagen, en dan later in het werkveld op bepaalde punten zijn job niet goed meer doen? Zelfde met verpleegkundigen. Er zijn ook verpleegkundigen die grof en bot zijn tegen patiënten op de werkvloer. Nochtans hebben die toch ook veel stages gedaan tijdens hun opleiding, waar hoge vereisten op gebied van communicatie/ inlevingsvermogen gesteld werden. Hebben ze er die dan niet uitgehaald tijdens hun opleiding?
Slagen voor een opleiding is geen garantie om de job op alle gebied te blijven goed uitoefenen in de toekomst hoor.

Neen. Maar met een andere opleiding kan je veel kanten uit, met een opleiding tot leerkracht kan je één kant uit. Allez, dat is toch de bedoeling van die opleiding: lesgeven. Dus je kan nog zoveel met je ogen rollen als je wilt, een leerkracht moet één ding kunnen en dat is lesgeven, dat is de minimumvereiste om leerkracht te mogen worden.
Idem voor een verpleegkundige: die moeten goed verplegen en daar hoort vriendelijk zijn bij. Als die patiënten zit af te blaffen, gaat die hopelijk daarop aangesproken worden en als die haar gedrag niet bijstuurt, moet haar ook duidelijk gemaakt worden dat ze de verkeerde job doet. En als ze zo al doet tijdens haar stage, moet er ook dan al ingegrepen worden.
Ik beweer nergens dat slagen voor een opleiding een garantie is, ik zeg enkel dat niet iedereen die aan een opleiding begint, ook moet slagen.

En wat is lesgeven in jouw ogen?
Hoe moet een een lector quoteren op het luikje “lesgeven”?
Gast heeft echt gewoon gelijk hoor.
Vriendelijkheid bvb, hoe ga je dat objectief gaan beoordelen?

BerichtGeplaatst: 16 sep 2021 10:41 

Als iemand een ander zit af te snauwen, ruw is, zegt 'dat kan je zelf',... lijkt me duidelijk dat die niet vriendelijk is. Als iemand slecht les geeft, een beoordeling krijgt waar gezegd wordt wat die fout doet, zegt dat het niet aan hem maar een ander ligt, en de keren erop juist dezelfde fouten maakt, lijkt het me duidelijk dat die niet gaat leren van kritiek.
Ze mogen wat kritischer zijn daarop, in plaats van te zeggen: tja, hij heeft de tijd van zijn opleiding uitgedaan, dus krijgt zijn diploma. Als je zo'n gericht diploma haalt, zou je als lesgever moeten kunnen inschatten of iemand totaal niet geschikt is of niet.
En wanneer iemand na 10 jaar nog altijd van de ene naar de andere job moet gaan omdat niemand tevreden is, mag die voor mijn part een herscholing of een verbod krijgen om voort in die job te werken. Zorg en onderwijs zijn té belangrijke sectoren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 sep 2021 21:47 
Emmeke schreef:
Als iemand een ander zit af te snauwen, ruw is, zegt 'dat kan je zelf',... lijkt me duidelijk dat die niet vriendelijk is. Als iemand slecht les geeft, een beoordeling krijgt waar gezegd wordt wat die fout doet, zegt dat het niet aan hem maar een ander ligt, en de keren erop juist dezelfde fouten maakt, lijkt het me duidelijk dat die niet gaat leren van kritiek.
Ze mogen wat kritischer zijn daarop, in plaats van te zeggen: tja, hij heeft de tijd van zijn opleiding uitgedaan, dus krijgt zijn diploma. Als je zo'n gericht diploma haalt, zou je als lesgever moeten kunnen inschatten of iemand totaal niet geschikt is of niet.
En wanneer iemand na 10 jaar nog altijd van de ene naar de andere job moet gaan omdat niemand tevreden is, mag die voor mijn part een herscholing of een verbod krijgen om voort in die job te werken. Zorg en onderwijs zijn té belangrijke sectoren.

Ja dat vind ik ook hoor, maar de discussie ging erover dat je niet kan inschatten of een middelmatige student later al dan niet goed zijn job zal uitoefenen. Mensen evolueren ook met de jaren.

BerichtGeplaatst: 16 sep 2021 21:53 

Gast schreef:
Emmeke schreef:

Ja dat vind ik ook hoor, maar de discussie ging erover dat je niet kan inschatten of een middelmatige student later al dan niet goed zijn job zal uitoefenen. Mensen evolueren ook met de jaren.

De discussie begon ermee dat er mensen zijn die na 10 jaar nog altijd vinden dat de fout ligt bij anderen en die niet open staan voor kritiek. Zoiets is niet iets wat pas na 10 jaar bovenkomt.
Natuurlijk kunnen ze niet bij iedereen inschatten wat het zal geven, maar er zijn er die afstuderen waarvan ze gewoon weten dat ze die beter geen diploma zouden geven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 sep 2021 21:55 
Gast schreef:
Emmeke schreef:

Inderdaad. Zeker op vlak van lesgeven (allesomvattend: inhoudelijk, differentiëren, klasmanagement,…) je leert de basis in de opleiding, maar je wordt pas echt goed eens je ervaring opdoet.
Ik klaag wel aan dat leerkrachten die aan geen vaste job geraken vaak echt eens aan zelfreflectie moeten doen, maar ik hou echt wel voor ogen dat iedereen leerkansen moet krijgen. Een starter heeft nu eenmaal weinig ervaring, al doende leert men. Daar wordt tijdens stagebeoordelingen terecht rekening mee gehouden.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2021 20:04 

Citaat:
Het parket van Luik heeft een onderzoek geopend naar de mislukte reddingspoging van vijf Gentse brandweerlui, die met een bootje bewoners van hun dak haalden tijdens de overstromingen in Pepinster. Drie bewoners lieten toen het leven nadat de reddingsboot omkantelde. Maar zaten de slachtoffers wel veilig genoeg in de boot? En werd er alles aan gedaan om hen te redden? Met andere woorden: kon hun dood voorkomen worden?
Volledig artikel HLN
Ongelooflijk... Dat men gaat onderzoeken wat er mis liep om procedures te verbeteren, kan ik snappen, maar een onderzoek naar onvrijwillige doodslag? Dat is er gewoon totaal over! Dat zijn mensen die hun eigen leven riskeren om anderen te redden, helemaal vrijwillig! Als het aan de brandweer van Luik gelegen had, zouden er véél meer slachtoffers gevallen zijn, want voor hen alleen was deze ramp te groot...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 sep 2021 23:54 
Cru gezegd als de brandweer van Gent niet was komen helpen waren de verdronken personen vermoedelijk ook vogels voor de kat geweest. Het Parket beseft precies niet dat die mannen hun leven gewaagd hebben om mensen te redden. Dat helpen voorrang had op hun familiaal leven en hobby's. Wel dat noemen ze stank voor dank. Het Parket moesten zich schamen. Al het goeds wat die mannen deden zijn ze blijkbaar al vergeten. In plaats van een onderzoek te openen zouden ze beter mee de boel gaan opkuisen. Dan zouden ze pas iets nuttigs doen!!!

BerichtGeplaatst: 18 sep 2021 00:31 
Rare dingen gelezen hier.

Leerkrachten die niet vastbenoemd geraken hebben het aan zichzelf te danken: ik stond op het punt vastbenoemd te geraken in mijn eerste vaste school (na een jaar interims) toen ik weg moest door reaffectatie. Door denataliteit (blijvend probleem waar ik woon en werk aan de kust) ging de hele scholengemeenschap gestadig achteruit en ik zie echt niet hoe je je kan wapenen tegen reaffectatie, maar jullie gaan het mij wel vertellen.

Later werd ik in een andere scholengemeenschap vastbenoemd maar maakte ik de keuze om thuis te blijven voor de kinderen. Daarbij kon ik gebruik maken van het ene na het andere statuut waardoor mijn uren niet vrij kwamen voor mijn opvolger en die na bijna 10 jaar hard en goed werken voor de school toch nog zijn job dreigde te verliezen als ik terugkwam. Ook zijn schuld?

Een leraar moet maar 1 ding kunnen: lesgeven. Haha, dit moet toch echt komen van iemand die niks kent van onderwijs. Wellicht nog nooit van mesotaken gehoord, maar het wel vanzelfsprekend vinden dat Italië- en andere reizen georganiseerd en gegidst worden door leerkrachten, dat zoon of dochterlief met het schooltoneel kan meedoen onder regie van een leraar, dat er interscolaire sportwedstrijden doorgaan, dat er bezinningsdagen zijn rond weerbaarheid en drugspreventie, dat er mini-ondernemingen opgestart worden, dat er bewaking is op de speelplaats enz. enz.

Om dan nog maar te zwijgen over het vele andere naschoolse en administratieve werk en de algemene opvoedende taak van scholen en leerkrachten.

En dat je maar 1 kant zou op kunnen als leerkracht: lesgeven. Mijn oudste is net afgestudeerd als master en de helft van haar vriendenkring begint al te werken: eentje in een museum, eentje in een bank, een andere op het monitoraat van de unief, nog een ander in een onderzoekscentrum enz., slechts een minderheid doet volgend jaar nog een educatieve master maar die zijn daarna echt niet gedoemd enkel in het onderwijs te kunnen werken, die kunnen heus wel meer dan ‘lesgeven’.

BerichtGeplaatst: 18 sep 2021 07:28 
Gast schreef:
Rare dingen gelezen hier.

Leerkrachten die niet vastbenoemd geraken hebben het aan zichzelf te danken: ik stond op het punt vastbenoemd te geraken in mijn eerste vaste school (na een jaar interims) toen ik weg moest door reaffectatie. Door denataliteit (blijvend probleem waar ik woon en werk aan de kust) ging de hele scholengemeenschap gestadig achteruit en ik zie echt niet hoe je je kan wapenen tegen reaffectatie, maar jullie gaan het mij wel vertellen.

Later werd ik in een andere scholengemeenschap vastbenoemd maar maakte ik de keuze om thuis te blijven voor de kinderen. Daarbij kon ik gebruik maken van het ene na het andere statuut waardoor mijn uren niet vrij kwamen voor mijn opvolger en die na bijna 10 jaar hard en goed werken voor de school toch nog zijn job dreigde te verliezen als ik terugkwam. Ook zijn schuld?

Ik had het hoofdzakelijk over leerkrachten lager onderwijs. Jij bent master. Die zitten als leerkracht allemaal in een eng vakgebied. Maar ook voor masters zijn de tijden al veranderd hoor: ik zie in mijn ASO scholen heel vaak dezelfde gezichten opduiken. Jaar na jaar. Zijn die allen benoemd? Neen. Maar tadd zijn betekent ook al iets…
En ik denk wel dat je beseft dat jij een vrij uniek “geval” bent? Weinig mensen die gewoon stoppen met werken he. De meeste nemen eens een verlofstelsel, maar komen wel terug.
Als de scholengemeenschap krimpt, dan moet je bereid zijn om uit te wijken he. Dat heeft toch niets met het onderwijssysteem te maken? Als een bedrijf verliezen lijdt, zullen ze ook krimpen. Ook die werknemers zullen zich dan verder moeten verplaatsen.
Er zijn altijd uitzonderingen, maar ik blijf echt achter mijn woorden staan. Teveel leerkrachten gezien die echt niet goed genoeg zijn om ergens te mogen blijven. Soms niet echt door hun lesgeven, maar door hun persoonlijkheid. Iemand die de sfeer verziekt, wil een directeur ook niet aan boord houden.
Hoeveel leerkrachten heb jij al horen zeggen: ik verlaat het onderwijs, omdat ik er echt niet voor dien. Ik heb dat nog nooit gehoord. Absoluut nog nooit. Het is altijd de fout van iemand anders. De perceptie leeft nu dat vastbenoemde leerkrachten luiaards zijn en we door hun fout heel wat talent verliezen.
Terwijl het overgrote deel van de vastbenoemde leerkrachten absolute toppers zijn. Die zich elke dag opnieuw keihard smijten, voor een job die -zoals je weet- echt niet makkelijk en niet iedereen gegeven is.

BerichtGeplaatst: 18 sep 2021 13:00 
Hoelang moet je eigenlijk minimum werken in het onderwijs voor je in aanmerking komt voor een vast benoeming?

BerichtGeplaatst: 18 sep 2021 13:15 
Gast schreef:
Hoelang moet je eigenlijk minimum werken in het onderwijs voor je in aanmerking komt voor een vast benoeming?

Vanaf dit schooljaar kan je na één jaar al TADD krijgen dacht ik.

BerichtGeplaatst: 18 sep 2021 13:31 

Gast schreef:
R

Een leraar moet maar 1 ding kunnen: lesgeven. Haha, dit moet toch echt komen van iemand die niks kent van onderwijs. Wellicht nog nooit van mesotaken gehoord, maar het wel vanzelfsprekend vinden dat Italië- en andere reizen georganiseerd en gegidst worden door leerkrachten, dat zoon of dochterlief met het schooltoneel kan meedoen onder regie van een leraar, dat er interscolaire sportwedstrijden doorgaan, dat er bezinningsdagen zijn rond weerbaarheid en drugspreventie, dat er mini-ondernemingen opgestart worden, dat er bewaking is op de speelplaats enz. enz.

Dat die collega zijn job dreigde te verliezen: voor een groot stuk jouw schuld. Er is een verschil tussen het systeem gebruiken en het systeem misbruiken.
Een leraar moet maar 1 ding echt kunnen, en dat is lesgeven. Als die dat niet kan, hoort die niet thuis in het onderwijs. Al de rest dat erbij komt, is minder belangrijk, want wat heb je aan een leerkracht die een ramp is in lesgeven, maar goed een Italiëreis kan organiseren? Kunnen lesgeven is de basisvereiste, en daarom dus iets wat een leraar echt moet kunnen.
Maar eigenlijk doet dat niet echt ter zake, het leek me duidelijk dat ik het had over de specifieke lerarenopleidingen, en niet over andere opleidingen waarna men achteraf bij studeert om les te mogen geven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 sep 2021 14:37 
Hoezo is thuisblijven voor je kinderen het systeem misbruiken? Drie zwangerschappen in 4 jaar tijd, dat zijn 3 zwangerschapsverloven, ouderschapsverlof en later een tbs die moet goedgekeurd worden door de directie. Dan kom je al gauw aan een heel aantal jaren waarin je uren niet vrij komen.

Als die zaken misbruik zijn moeten ze het maar afschaffen, zwangerschapsverlof inkorten, ouderschapsverlof afschaffen en tbs verbieden. Die statuten zijn er om gebruikt te worden, da’s iets heel anders dan misbruik.
Ik kom uit een nest van zelfstandigen, ik weet uit eigen ervaring dat het perfect mogelijk is om 3 dagen na de bevalling al weer aan het werk te gaan en je kinderen grotendeels door vreemden te laten opvoeden, maar als loontrekkende is dit gelukkig niet nodig. Ga een ander een schuldgevoel gaan aanpraten.

BerichtGeplaatst: 18 sep 2021 14:43 

Als je niet de intentie hebt om er terug te gaan werken, is dat het systeem misbruiken. Jou een schuldgevoel aanpraten, neen, niet de bedoeling, want jij vindt dat het helemaal je recht was en zal hiervoor nooit ook maar iets van schuldgevoel hebben :D ! Het is niet omdat het systeem het toelaat, dat je er misbruik van moet maken.
Maar eigenlijk is het systeem gewoon verkeerd, omdat het zo'n misbruik toelaat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 sep 2021 14:52 
En een leraar moet echt veel meer kunnen dan enkel lesgeven. Ik weet perfect wat de (verkorte) lerarenopleiding tegenwoordig inhoudt en daar komt ook nu nog echt veel meer bij kijken.

In mijn tijd moest ik 20 uur stage geven in eigen school, 2 examenlessen in bijzijn van een examinator uit Leuven en daarna werd je voor de leeuwen geworpen. Tegenwoordig is het andere koek en besef je als toekomstige leerkracht dat er veel meer komt bij kijken.
In de school waar ik benoemd werd heb ik trouwens voor de meeste van mijn uren een eigen cursus in elkaar moeten boksen op basis van het leerplan. Er was geen lesmateriaal, geen cursussen, laat staan invulboeken. (Ik gaf oa media van in 4 verschillende jaren en nog een andere vakken in de derde graad waarvoor de school geen handboeken had aangekocht).
Als je zo’n opdracht krijgt waarbij je zelf je materiaal volledig moet samenstellen besef je wel heel goed dat het lesgeven zelf vaak het lichtste en makkelijkste van je taak als leerkracht is want alles valt of staat dan met goed materiaal om mee aan de slag te gaan.

Pagina 1681 van 1686 [ 25288 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 1678, 1679, 1680, 1681, 1682, 1683, 1684 ... 1686  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]