Het is nu 23 okt 2021 14:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




 Pagina 1682 van 1686 [ 25288 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 1679, 1680, 1681, 1682, 1683, 1684, 1685, 1686  Volgende
 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Waar ik vandaag triest/kwaad/geërgerd om werd.
BerichtGeplaatst: 18 sep 2021 14:55 
Emmeke schreef:
Als je niet de intentie hebt om er terug te gaan werken, is dat het systeem misbruiken. Jou een schuldgevoel aanpraten, neen, niet de bedoeling, want jij vindt dat het helemaal je recht was en zal hiervoor nooit ook maar iets van schuldgevoel hebben :D ! Het is niet omdat het systeem het toelaat, dat je er misbruik van moet maken.
Maar eigenlijk is het systeem gewoon verkeerd, omdat het zo'n misbruik toelaat.

Ik had de intentie om terug te gaan werken, miss wijsneus . Anders had ik zeker m’n zwangerschapsverlof geweigerd, had jij wellicht ook gedaan, niet, want voor jou is dat allemaal profiteren van het systeem? ;)
Wat een pretentie om mij te veroordelen over zo’n persoonlijke zaken waar jij niets over afweet. Echt typisch iets voor betweterige kwatongen…


  
 
 Berichttitel: Re: Waar ik vandaag triest/kwaad/geërgerd om werd.
BerichtGeplaatst: 18 sep 2021 15:01 

Geregistreerd: 05 jun 2008 11:23
Berichten: 56163
Jeezes mens, stop met zagen :roll: . Het gaat erom dat een leerkracht die niet kan lesgeven, geen diploma leerkracht moet krijgen, ook al kan ze goed een Italiëreis organiseren. Net zoals een bakker die niet kan bakken ook niet moet slagen voor zijn opleiding als hij niet eens brood kan bakken, ook al is hij héél goed in brood uitstallen in zijn bakkerij en kan hij zonder fout uitrekenen hoeveel een klant moet betalen.
Lesgeven kunnen geven zou het MINIMUM moeten zijn om leerkracht te kunnen worden (of ten minste het potentieel hebben om les te kunnen geven, want voor een stuk is het idd al doende leren voor sommigen).



_________________
Judging a person does not define who they are
It defines who you are.
Offline
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Waar ik vandaag triest/kwaad/geërgerd om werd.
BerichtGeplaatst: 18 sep 2021 15:02 

Geregistreerd: 05 jun 2008 11:23
Berichten: 56163
Gast schreef:
Emmeke schreef:
Als je niet de intentie hebt om er terug te gaan werken, is dat het systeem misbruiken. Jou een schuldgevoel aanpraten, neen, niet de bedoeling, want jij vindt dat het helemaal je recht was en zal hiervoor nooit ook maar iets van schuldgevoel hebben :D ! Het is niet omdat het systeem het toelaat, dat je er misbruik van moet maken.
Maar eigenlijk is het systeem gewoon verkeerd, omdat het zo'n misbruik toelaat.

Ik had de intentie om terug te gaan werken, miss wijsneus . Anders had ik zeker m’n zwangerschapsverlof geweigerd, had jij wellicht ook gedaan, niet, want voor jou is dat allemaal profiteren van het systeem? ;)
Wat een pretentie om mij te veroordelen over zo’n persoonlijke zaken waar jij niets over afweet. Echt typisch iets voor betweterige kwatongen…

Oh, maar ik bekijk het hele plaatje, ook over hoe je je hier gedraagt :mrgreen: .



_________________
Judging a person does not define who they are
It defines who you are.
Offline
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Waar ik vandaag triest/kwaad/geërgerd om werd.
BerichtGeplaatst: 18 sep 2021 15:11 
Btw, om jaloerse roddeltantes hier wat te kalmeren: de jaren tbs die je kan aanvragen om voor je kinderen te zorgen zijn een gunst die de school kan toekennen, het is geen recht. Het is (terecht) volledig onbezoldigd, je anciënniteit gaat ondertussen ook niet vooruit.
Ik zie dus echt niet in waarom dit misbruik of profiteren moet genoemd worden. En nogmaals, de intentie om terug te gaan was er voor 100%, alleen heeft het leven soms onverwachte wendingen in petto, persoonlijke zaken die ik hier aan niemands lange neus zal hangen. Ik kon trouwens nog 2 jaar in het tbs-stelsel blijven toen ik mijn benoeming heb opgegeven omdat ik dat uit respect voor mijn opvolger gedaan heb van zodra duidelijk werd dat ik niet zou terugkeren.
Mijn punt was eigenlijk gewoon dat het zeker geen teken is van gebrek aan capaciteiten als je na lange tijd niet benoemd geraakt. Je kan moeten ophoepelen door reaffectatie of zoals in bovenstaand voorbeeld door iemand die ervoor kiest terug te keren eens de kinderen wat ouder zijn. Dat roddeltantes dan gaan concluderen dat dit wel moet betekenen dat je ongeschikt was voor het lesgeven is compleet ridicuul, maar zo’n mensen die altijd rap een oordeel klaar staan hebben zullen er altijd wel zijn.


  
 
 Berichttitel: Re: Waar ik vandaag triest/kwaad/geërgerd om werd.
BerichtGeplaatst: 18 sep 2021 15:15 

Geregistreerd: 05 jun 2008 11:23
Berichten: 56163
Seg, miss lange tenen: het ging hier in oorsprong niet over jou, niemand is hier jaloers ;) . Maar je hebt weer mooi een kans gezien om uit te halen naar anderen, allez ja, naar mij :rofl: . Get a life.



_________________
Judging a person does not define who they are
It defines who you are.
Offline
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Waar ik vandaag triest/kwaad/geërgerd om werd.
BerichtGeplaatst: 18 sep 2021 15:28 
Gast schreef:
Btw, om jaloerse roddeltantes hier wat te kalmeren: de jaren tbs die je kan aanvragen om voor je kinderen te zorgen zijn een gunst die de school kan toekennen, het is geen recht. Het is (terecht) volledig onbezoldigd, je anciënniteit gaat ondertussen ook niet vooruit.
Ik zie dus echt niet in waarom dit misbruik of profiteren moet genoemd worden. En nogmaals, de intentie om terug te gaan was er voor 100%, alleen heeft het leven soms onverwachte wendingen in petto, persoonlijke zaken die ik hier aan niemands lange neus zal hangen. Ik kon trouwens nog 2 jaar in het tbs-stelsel blijven toen ik mijn benoeming heb opgegeven omdat ik dat uit respect voor mijn opvolger gedaan heb van zodra duidelijk werd dat ik niet zou terugkeren.
Mijn punt was eigenlijk gewoon dat het zeker geen teken is van gebrek aan capaciteiten als je na lange tijd niet benoemd geraakt. Je kan moeten ophoepelen door reaffectatie of zoals in bovenstaand voorbeeld door iemand die ervoor kiest terug te keren eens de kinderen wat ouder zijn. Dat roddeltantes dan gaan concluderen dat dit wel moet betekenen dat je ongeschikt was voor het lesgeven is compleet ridicuul, maar zo’n mensen die altijd rap een oordeel klaar staan hebben zullen er altijd wel zijn.


Doe je dat nu bewust, negeren wat ik schrijf? Jij refereert steevast naar die vaste benoeming, maar er is meer dan een benoeming. En ik blijf het zeggen: voor goeie leerkrachten doen directeurs veel. Als ze niet in de eigen school kunnen blijven (dat kan vastbenoemden ook overkomen), dan wordt er een plek gezocht. Tot zelfs buiten de scholengemeenschap.
Ik zie daarin weinig verschil met het bedrijfsleven, waar een job ook afhankelijk is van bedrijfsinkomsten.


  
 
 Berichttitel: Re: Waar ik vandaag triest/kwaad/geërgerd om werd.
BerichtGeplaatst: 18 sep 2021 17:33 
Gast schreef:
Gast schreef:
Btw, om jaloerse roddeltantes hier wat te kalmeren: de jaren tbs die je kan aanvragen om voor je kinderen te zorgen zijn een gunst die de school kan toekennen, het is geen recht. Het is (terecht) volledig onbezoldigd, je anciënniteit gaat ondertussen ook niet vooruit.
Ik zie dus echt niet in waarom dit misbruik of profiteren moet genoemd worden. En nogmaals, de intentie om terug te gaan was er voor 100%, alleen heeft het leven soms onverwachte wendingen in petto, persoonlijke zaken die ik hier aan niemands lange neus zal hangen. Ik kon trouwens nog 2 jaar in het tbs-stelsel blijven toen ik mijn benoeming heb opgegeven omdat ik dat uit respect voor mijn opvolger gedaan heb van zodra duidelijk werd dat ik niet zou terugkeren.
Mijn punt was eigenlijk gewoon dat het zeker geen teken is van gebrek aan capaciteiten als je na lange tijd niet benoemd geraakt. Je kan moeten ophoepelen door reaffectatie of zoals in bovenstaand voorbeeld door iemand die ervoor kiest terug te keren eens de kinderen wat ouder zijn. Dat roddeltantes dan gaan concluderen dat dit wel moet betekenen dat je ongeschikt was voor het lesgeven is compleet ridicuul, maar zo’n mensen die altijd rap een oordeel klaar staan hebben zullen er altijd wel zijn.


Doe je dat nu bewust, negeren wat ik schrijf? Jij refereert steevast naar die vaste benoeming, maar er is meer dan een benoeming. En ik blijf het zeggen: voor goeie leerkrachten doen directeurs veel. Als ze niet in de eigen school kunnen blijven (dat kan vastbenoemden ook overkomen), dan wordt er een plek gezocht. Tot zelfs buiten de scholengemeenschap.
Ik zie daarin weinig verschil met het bedrijfsleven, waar een job ook afhankelijk is van bedrijfsinkomsten.


Ik geloof daar ook niet echt in. Die schooldirecteuren zijn niet allemachtig. Als er geen plek is, is er geen plek. En als je van Pier naar Pol vliegt, moet je dat ook nog maar allemaal willen doen he.
Maar hadden ze het systeem om vastbenoemd te geraken niet versoepeld?


  
 
 Berichttitel: Re: Waar ik vandaag triest/kwaad/geërgerd om werd.
BerichtGeplaatst: 18 sep 2021 17:44 
Emmeke schreef:
Jeezes mens, stop met zagen :roll: . Het gaat erom dat een leerkracht die niet kan lesgeven, geen diploma leerkracht moet krijgen, ook al kan ze goed een Italiëreis organiseren. Net zoals een bakker die niet kan bakken ook niet moet slagen voor zijn opleiding als hij niet eens brood kan bakken, ook al is hij héél goed in brood uitstallen in zijn bakkerij en kan hij zonder fout uitrekenen hoeveel een klant moet betalen.
Lesgeven kunnen geven zou het MINIMUM moeten zijn om leerkracht te kunnen worden (of ten minste het potentieel hebben om les te kunnen geven, want voor een stuk is het idd al doende leren voor sommigen).


Het gaat erom (en ik ben een andere gast) dat het luikje 'lesgeven' maar een klein deel van het totaalpakket van de functie van leerkracht is, of geworden is. Een leerkracht moet veel meer kunnen dan enkel lesgeven. En ik heb het dan zelfs niet over activiteiten en reizen organiseren. Iemand kan een les perfect didactisch in elkaar steken, maar toch geen goede leerkracht zijn. Men moet in staat zijn leerlingen goed op te volgen, te ondersteunen en bij te sturen. Ook na de lesuren, in staat zijn om immens veel problemen goed te kunnen oplossen, stressbestendig zijn, en alles goed te kunnen organiseren en plannen en ook alles administratief bijhouden, ... Vooral in een tijd als nu waar elke leerling een traject op maat volgt en er nog weinig op een standaard manier met een leerling of student wordt omgegaan. Er komt heel veel meer bij kijken. Ik heb 3 jaar gewerkt als lector en ik heb zelfs amper les gegeven.


  
 
 Berichttitel: Re: Waar ik vandaag triest/kwaad/geërgerd om werd.
BerichtGeplaatst: 18 sep 2021 17:55 
Gast schreef:
Gast schreef:
Gast schreef:
Btw, om jaloerse roddeltantes hier wat te kalmeren: de jaren tbs die je kan aanvragen om voor je kinderen te zorgen zijn een gunst die de school kan toekennen, het is geen recht. Het is (terecht) volledig onbezoldigd, je anciënniteit gaat ondertussen ook niet vooruit.
Ik zie dus echt niet in waarom dit misbruik of profiteren moet genoemd worden. En nogmaals, de intentie om terug te gaan was er voor 100%, alleen heeft het leven soms onverwachte wendingen in petto, persoonlijke zaken die ik hier aan niemands lange neus zal hangen. Ik kon trouwens nog 2 jaar in het tbs-stelsel blijven toen ik mijn benoeming heb opgegeven omdat ik dat uit respect voor mijn opvolger gedaan heb van zodra duidelijk werd dat ik niet zou terugkeren.
Mijn punt was eigenlijk gewoon dat het zeker geen teken is van gebrek aan capaciteiten als je na lange tijd niet benoemd geraakt. Je kan moeten ophoepelen door reaffectatie of zoals in bovenstaand voorbeeld door iemand die ervoor kiest terug te keren eens de kinderen wat ouder zijn. Dat roddeltantes dan gaan concluderen dat dit wel moet betekenen dat je ongeschikt was voor het lesgeven is compleet ridicuul, maar zo’n mensen die altijd rap een oordeel klaar staan hebben zullen er altijd wel zijn.


Doe je dat nu bewust, negeren wat ik schrijf? Jij refereert steevast naar die vaste benoeming, maar er is meer dan een benoeming. En ik blijf het zeggen: voor goeie leerkrachten doen directeurs veel. Als ze niet in de eigen school kunnen blijven (dat kan vastbenoemden ook overkomen), dan wordt er een plek gezocht. Tot zelfs buiten de scholengemeenschap.
Ik zie daarin weinig verschil met het bedrijfsleven, waar een job ook afhankelijk is van bedrijfsinkomsten.


Ik geloof daar ook niet echt in. Die schooldirecteuren zijn niet allemachtig. Als er geen plek is, is er geen plek. En als je van Pier naar Pol vliegt, moet je dat ook nog maar allemaal willen doen he.
Maar hadden ze het systeem om vastbenoemd te geraken niet versoepeld?


Schooldirecteuren kennen elkaar en zorgen echt voor elkaars mensen. Van pier naar pol vliegen, dat gebeurt met vastbenoemden ook. Ook die kunnen boventallig geraken en moeten dan verkassen.
En hoe meer vastbenoemden hoe meer er ook boventallig zullen worden. Soms is dat zelfs een vergiftigd geschenk…


  
 
 Berichttitel: Re: Waar ik vandaag triest/kwaad/geërgerd om werd.
BerichtGeplaatst: 18 sep 2021 18:06 

Geregistreerd: 05 jun 2008 11:23
Berichten: 56163
Gast schreef:
Emmeke schreef:
Jeezes mens, stop met zagen :roll: . Het gaat erom dat een leerkracht die niet kan lesgeven, geen diploma leerkracht moet krijgen, ook al kan ze goed een Italiëreis organiseren. Net zoals een bakker die niet kan bakken ook niet moet slagen voor zijn opleiding als hij niet eens brood kan bakken, ook al is hij héél goed in brood uitstallen in zijn bakkerij en kan hij zonder fout uitrekenen hoeveel een klant moet betalen.
Lesgeven kunnen geven zou het MINIMUM moeten zijn om leerkracht te kunnen worden (of ten minste het potentieel hebben om les te kunnen geven, want voor een stuk is het idd al doende leren voor sommigen).


Het gaat erom (en ik ben een andere gast) dat het luikje 'lesgeven' maar een klein deel van het totaalpakket van de functie van leerkracht is, of geworden is. Een leerkracht moet veel meer kunnen dan enkel lesgeven. En ik heb het dan zelfs niet over activiteiten en reizen organiseren. Iemand kan een les perfect didactisch in elkaar steken, maar toch geen goede leerkracht zijn. Men moet in staat zijn leerlingen goed op te volgen, te ondersteunen en bij te sturen. Ook na de lesuren, in staat zijn om immens veel problemen goed te kunnen oplossen, stressbestendig zijn, en alles goed te kunnen organiseren en plannen en ook alles administratief bijhouden, ... Vooral in een tijd als nu waar elke leerling een traject op maat volgt en er nog weinig op een standaard manier met een leerling of student wordt omgegaan. Er komt heel veel meer bij kijken. Ik heb 3 jaar gewerkt als lector en ik heb zelfs amper les gegeven.

Ik hoop dat we het er wel over eens zijn dat dus het MINIMUM wat van een leerkracht verwacht kan worden, is dat die OP ZIJN MINST kan lesgeven, en dat al de rest erbij komt. Wat ik dus al heel de tijd aan het zeggen ben...



_________________
Judging a person does not define who they are
It defines who you are.
Offline
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Waar ik vandaag triest/kwaad/geërgerd om werd.
BerichtGeplaatst: 18 sep 2021 20:10 
Emmeke schreef:
Gast schreef:
Emmeke schreef:
Jeezes mens, stop met zagen :roll: . Het gaat erom dat een leerkracht die niet kan lesgeven, geen diploma leerkracht moet krijgen, ook al kan ze goed een Italiëreis organiseren. Net zoals een bakker die niet kan bakken ook niet moet slagen voor zijn opleiding als hij niet eens brood kan bakken, ook al is hij héél goed in brood uitstallen in zijn bakkerij en kan hij zonder fout uitrekenen hoeveel een klant moet betalen.
Lesgeven kunnen geven zou het MINIMUM moeten zijn om leerkracht te kunnen worden (of ten minste het potentieel hebben om les te kunnen geven, want voor een stuk is het idd al doende leren voor sommigen).


Het gaat erom (en ik ben een andere gast) dat het luikje 'lesgeven' maar een klein deel van het totaalpakket van de functie van leerkracht is, of geworden is. Een leerkracht moet veel meer kunnen dan enkel lesgeven. En ik heb het dan zelfs niet over activiteiten en reizen organiseren. Iemand kan een les perfect didactisch in elkaar steken, maar toch geen goede leerkracht zijn. Men moet in staat zijn leerlingen goed op te volgen, te ondersteunen en bij te sturen. Ook na de lesuren, in staat zijn om immens veel problemen goed te kunnen oplossen, stressbestendig zijn, en alles goed te kunnen organiseren en plannen en ook alles administratief bijhouden, ... Vooral in een tijd als nu waar elke leerling een traject op maat volgt en er nog weinig op een standaard manier met een leerling of student wordt omgegaan. Er komt heel veel meer bij kijken. Ik heb 3 jaar gewerkt als lector en ik heb zelfs amper les gegeven.

Ik hoop dat we het er wel over eens zijn dat dus het MINIMUM wat van een leerkracht verwacht kan worden, is dat die OP ZIJN MINST kan lesgeven, en dat al de rest erbij komt. Wat ik dus al heel de tijd aan het zeggen ben...


Ja natuurlijk moet er een minimum zijn. Maar wat ik wil zeggen, is dat je de goede leerkrachten van de toekomst niet altijd kan filteren uit de opleiding. En jij denkt van wel, hij moet enkel goed kunnen lesgeven volgens jou, en dat zou standaard zijn in de lerarenopleiding. Het is complexer dan dat. Er komt in het onderwijs zodanig veel bij kijken dat het moeilijk is om zicht te hebben op elke student zijn totaalplaatje en hoe die zich zal gedragen en zal evolueren in de toekomst. Studenten kunnen voldoende goede didactische lessen presenteren, maar wat hun carrière later zal uitwijzen, daar heeft niemand een glazen bol voor.


  
 
 Berichttitel: Re: Waar ik vandaag triest/kwaad/geërgerd om werd.
BerichtGeplaatst: 18 sep 2021 20:14 
Ik durf het zelfs nog sterker zeggen. De hedendaagse leerkracht kan pas echt een goeie lesgever zijn als hij ook alle andere kwaliteiten van het totaalpakket bezit.
En dat kun je idd onvoldoende meten tijdens een opleiding. Zelfs niet na een jaar in het werkveld. Men groeit er in. Of zo zou het toch moeten zijn.


  
 
 Berichttitel: Re: Waar ik vandaag triest/kwaad/geërgerd om werd.
BerichtGeplaatst: 18 sep 2021 20:21 

Geregistreerd: 05 jun 2008 11:23
Berichten: 56163
Gast schreef:
Ja natuurlijk moet er een minimum zijn. Maar wat ik wil zeggen, is dat je de goede leerkrachten van de toekomst niet altijd kan filteren uit de opleiding. En jij denkt van wel, hij moet enkel goed kunnen lesgeven volgens jou, en dat zou standaard zijn in de lerarenopleiding. Het is complexer dan dat. Er komt in het onderwijs zodanig veel bij kijken dat het moeilijk is om zicht te hebben op elke student zijn totaalplaatje en hoe die zich zal gedragen en zal evolueren in de toekomst. Studenten kunnen voldoende goede didactische lessen presenteren, maar wat hun carrière later zal uitwijzen, daar heeft niemand een glazen bol voor.

Neen, ik denk niet dat je goede leerkrachten altijd kan filteren uit de opleiding. Ik denk wel dat men er veel meer slechte uit kan halen, maar het niet doet. Als iemand al totaal niks bakt van lesgeven, niet open staat voor kritiek van zijn docenten, duidelijk maakt dat die zichzelf perfect vindt, moet je die er niet doorlaten enkel en alleen omdat hij aan die opleiding begonnen is.
Iedereen die indertijd een D-cursus gevolgd had, mag les geven. Het is niet omdat iemand een cursus gevolgd heeft, dat die les kan geven.



_________________
Judging a person does not define who they are
It defines who you are.
Offline
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Waar ik vandaag triest/kwaad/geërgerd om werd.
BerichtGeplaatst: 18 sep 2021 23:51 
Die overdreven focus op dat lesgeven alleen doet denken aan die mensen die schamper doen over dat licentiaten ‘maar’ 20 uur (van 50 minuten ;) ) moeten werken. Veel kennis van zaken blijkt daar toch niet uit.
Btw, het aggregaat stelde vroeger ook niet veel voor, tegenwoordig moeten studenten een heel extra jaar spenderen aan de (verkorte) lerarenopleiding. Of ze daardoor nu veel beter zijn weet ik niet, mss liggen de eisen op het werkveld gewoon veel hoger.


  
 
 Berichttitel: Re: Waar ik vandaag triest/kwaad/geërgerd om werd.
BerichtGeplaatst: 19 sep 2021 00:02 
Ik ken toch schooldirecties die elkaar het licht in de ogen niet gunnen omdat ze elkaar zien als concurrentie.
Een goeie kracht zien ze soms nog liever naar een andere provincie vertrekken dan naar een naburige school die ongeveer dezelfde richtingen aanbiedt. Niet al te naïef zijn…


  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1682 van 1686 [ 25288 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 1679, 1680, 1681, 1682, 1683, 1684, 1685, 1686  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 5 gasten


Je mag nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: