|
|
|
|
|
|
|
|
Auteur |
Bericht |
Emmeke
|
Berichttitel: Vluchtmisdrijf: gedronken, niet verzekerd, niet gekeurd,... Geplaatst: 19 dec 2015 12:01 |
|
" De 31-jarige man die vluchtmisdrijf pleegde nadat hij Saar Gevaert (15) van haar fiets maaide, werd al eens veroordeeld voor vluchtmisdrijf. Na het dodelijke ongeval vertelde Miguel V. uit Aartrijke aan z'n vriendin dat hij 'maar' tegen een auto was gebotst. Omdat z'n pas gekochte tweedehandswagen niet verzekerd en gekeurd was, was hij doorgereden. Met "een paar" biertjes op. "Hij is een wrak sinds hij weet dat hij een meisje heeft doodgereden. Hij heeft spijt dat hij is weggereden", zegt advocaat Herman Baron. Miguel V. beweert lang niet te hebben beseft dat hij donderdag rond 18 uur in Gits een tienermeisje van haar fiets had gemaaid. Ook al was door de klap zijn voorruit kapot. Miguel V. reed met zijn beschadigde Land Rover nog ruim 15 kilometer verder naar huis. Intussen vocht Saar Gevaert voor haar leven terwijl omstanders haar reanimeerden. Drie uren later overleed het meisje in het ziekenhuis in het bijzijn van haar ouders." Volledig artikel HLNIn plaats van belachelijk te doen over nultolerantie, zouden ze beter eens het échte probleem aanpakken: de idioten die zich nergens aan houden! Dat zijn degenen die het grootste gevaar zijn in het verkeer. Hoe moeilijk kan het zijn om de aankoop van een wagen te koppelen aan een verzekering, om wagens die rondrijden te controleren of ze gekeurd zijn? Gewoon door een vignet te laten kleven op de voorruit ofzo. Met al die slimme camera's zouden ze er nogal wat uit kunnen halen volgens mij... Of gewoon een beetje controle, dat zou ook al iets doen!
_________________ Judging a person does not define who they are It defines who you are.
|
|
|
|
|
Lobstercat
|
Berichttitel: Re: Vluchtmisdrijf: gedronken, niet verzekerd, niet gekeurd, Geplaatst: 19 dec 2015 12:11 |
|
Emmeke schreef: " De 31-jarige man die vluchtmisdrijf pleegde nadat hij Saar Gevaert (15) van haar fiets maaide, werd al eens veroordeeld voor vluchtmisdrijf. Na het dodelijke ongeval vertelde Miguel V. uit Aartrijke aan z'n vriendin dat hij 'maar' tegen een auto was gebotst. Omdat z'n pas gekochte tweedehandswagen niet verzekerd en gekeurd was, was hij doorgereden. Met "een paar" biertjes op. "Hij is een wrak sinds hij weet dat hij een meisje heeft doodgereden. Hij heeft spijt dat hij is weggereden", zegt advocaat Herman Baron. Miguel V. beweert lang niet te hebben beseft dat hij donderdag rond 18 uur in Gits een tienermeisje van haar fiets had gemaaid. Ook al was door de klap zijn voorruit kapot. Miguel V. reed met zijn beschadigde Land Rover nog ruim 15 kilometer verder naar huis. Intussen vocht Saar Gevaert voor haar leven terwijl omstanders haar reanimeerden. Drie uren later overleed het meisje in het ziekenhuis in het bijzijn van haar ouders." Volledig artikel HLNIn plaats van belachelijk te doen over nultolerantie, zouden ze beter eens het échte probleem aanpakken: de idioten die zich nergens aan houden! Dat zijn degenen die het grootste gevaar zijn in het verkeer. Hoe moeilijk kan het zijn om de aankoop van een wagen te koppelen aan een verzekering, om wagens die rondrijden te controleren of ze gekeurd zijn? Gewoon door een vignet te laten kleven op de voorruit ofzo. Met al die slimme camera's zouden ze er nogal wat uit kunnen halen volgens mij... Of gewoon een beetje controle, dat zou ook al iets doen! En hij heeft spijt? Zal wel, wss spijt dat hij gepakt is.
_________________ ‘You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time.’
|
|
|
|
|
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Vluchtmisdrijf: gedronken, niet verzekerd, niet gekeurd, Geplaatst: 19 dec 2015 12:16 |
|
Idd, dat is het enige wat dat soort mensen kan raken: iets waar ze zelf last van hebben... Een voorwaardelijke straf is een bevestiging dat ze de iedereen te slim af zijn, dat het allemaal wel kan en mag.
_________________ Judging a person does not define who they are It defines who you are.
|
|
|
|
|
Lobstercat
|
Berichttitel: Re: Vluchtmisdrijf: gedronken, niet verzekerd, niet gekeurd, Geplaatst: 19 dec 2015 12:20 |
|
Emmeke schreef: Idd, dat is het enige wat dat soort mensen kan raken: iets waar ze zelf last van hebben... Een voorwaardelijke straf is een bevestiging dat ze de iedereen te slim af zijn, dat het allemaal wel kan en mag. Dat is het. Zou hij zijn slaap laten over het feit dat hij een meisje heeft doodgereden of eerder over het feit dat hij misschien effectief moet brommen?
_________________ ‘You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time.’
|
|
|
|
|
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Vluchtmisdrijf: gedronken, niet verzekerd, niet gekeurd, Geplaatst: 19 dec 2015 12:22 |
|
Zonder twijfel dat laatste ...
|
|
|
|
|
Carrera
|
Berichttitel: Re: Vluchtmisdrijf: gedronken, niet verzekerd, niet gekeurd, Geplaatst: 19 dec 2015 13:06 |
|
Dit is inderdaad een intriestig verhaal. Het ergste wat je als ouder kunt overkomen.
De vraag stelt zich hoe je dergelijke criminelen uit het verkeer kunt houden. Moest het antwoord simpel zijn, ik denk dat er al lang een oplossing zou zijn.
Er kunnen diverse maatregelen genomen worden, maar niets biedt garanties dat het niet meer gebeurt :
- ik ben pro nultolerantie ; maar je kunt niet elke automobilist gaan controleren voordat die in zijn wagen stapt. Ik ben niet technisch aangelegd, maar was er geen sprake van de mogelijkheid dat je een auto pas kunt starten nadat je door een apparaat in de auto getest wordt ? En zelfs dan nog kan er gefoefeld worden, want een dronken bestuurder kan een nuchtere passagier laten testen....
- rijden zonder keuring : hoe ga je in godsnaam vermijden dat dit gebeurt ? Kan een auto ingesteld worden dat de boordcomputer weet of die gekeurd is of niet ? Moest dit bestaan, kan die zo geprogrammeerd worden dat bij niet-keuring niet kan gestart worden ? Alhoewel, dan gaan er wel gasten zijn die door te foefelen met de apparatuur hem toch kunnen doen starten...
- rijden zonder verzekering : ok, een wagen pas inschrijven wanneer men kan bewijzen dat die degelijk verzekerd is. Maar wat het jaar nadien, als de premie niet betaald wordt ? En zelfs al zou je zo'n wagens kunnen opsporen, wie zal beletten dat men toch rijdt ?
Het is dus allemaal niet zo eenvoudig volgens mij. Maar dat er iets moet gebeuren is duidelijk.
Als preventieve maatregelen niet helpen, dan maar hard repressief optreden zeker ? In de plaats van mensen te kloten die 's nachts op de autostrade aan 130 rijden, zou men beter heel hard optreden tegen dronken achter het stuur, rijden zonder verzekering, zonder rijbewijs enz. Je kunt ze niet allemaal in de gevangenis steken, die zitten nu al overvol. Maar je kunt grote boetes opleggen, auto in beslag laten nemen en een lang rijverbod, tot levenslang voor het geval de feiten ernstig zijn of bij recidivisten.
Er bestaat bij mijn weten een fonds dat tegemoet komt aan de geleden schade van slachtoffers van daders die onvermogend zijn. Dat fonds mag voor mijn part gerust uitgebreid worden, ik wil daar gerust toe bijdragen. Veel liever dan aan al die pesterijen-taksen die we kennen. Het hoeft de overheid niet eens iets extra te kosten, wanneer men snoeit (een heel klein beetje zou al voldoende zijn) in de vele nutteloze uitgaven die al die slimme mensen in Brussel dagelijks maken.
Hoedanook, ik vrees dat ongevallen zoals de laatste dagen, nooit helemaal uit te sluiten zijn.
_________________ Aan iedereen goeie morgen, goeie middag, goeie avond en slaapwel ! Is er al een bekend iemand dood vandaag ?
|
|
|
|
|
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Vluchtmisdrijf: gedronken, niet verzekerd, niet gekeurd, Geplaatst: 19 dec 2015 13:29 |
|
Auto in beslag nemen zou al veel verschil maken, en die dan verkopen en de opbrengst kan gaan naar degenen die schade geleden hebben of naar een fonds voor verkeersslachtoffers bijvoorbeeld. Een vignet op de voorruit waaruit afgeleid kan worden of verkeersbelasting, verzekering, keuring in orde is, lijkt me vrij eenvoudig, maar dan gaan ze wel eens georganiseerd moeten geraken met hun administratie...
|
|
|
|
|
Gast
|
Berichttitel: Re: Vluchtmisdrijf: gedronken, niet verzekerd, niet gekeurd, Geplaatst: 19 dec 2015 13:56 |
|
Hangen daar geen camera's? Scannen ze daar nooit nummerplaten met anonieme auto's? Ik denk niet dat je in de omgeving van Turnhout-Geel lang gaat kunnen rondrijden zonder verzekering, inschrijving, keuring en wegentaks.
|
|
|
|
|
Babbel
|
Berichttitel: Re: Vluchtmisdrijf: gedronken, niet verzekerd, niet gekeurd, Geplaatst: 19 dec 2015 17:03 |
|
Emmeke schreef: Auto in beslag nemen zou al veel verschil maken, en die dan verkopen en de opbrengst kan gaan naar degenen die schade geleden hebben of naar een fonds voor verkeersslachtoffers bijvoorbeeld. Een vignet op de voorruit waaruit afgeleid kan worden of verkeersbelasting, verzekering, keuring in orde is, lijkt me vrij eenvoudig, maar dan gaan ze wel eens georganiseerd moeten geraken met hun administratie... En wat als de auto de gezinsauto is? De niet-verantwoordelijke partner dan ook maar mee straffen? Het kan toch niet zijn dat je als volwassene gestraft wordt voor iets dat een andere volwassene uitvreet dat tegen de wet is!?!
|
|
|
|
|
Gast
|
Berichttitel: Re: Vluchtmisdrijf: gedronken, niet verzekerd, niet gekeurd, Geplaatst: 19 dec 2015 17:20 |
|
Babbel schreef: Emmeke schreef: Auto in beslag nemen zou al veel verschil maken, en die dan verkopen en de opbrengst kan gaan naar degenen die schade geleden hebben of naar een fonds voor verkeersslachtoffers bijvoorbeeld. Een vignet op de voorruit waaruit afgeleid kan worden of verkeersbelasting, verzekering, keuring in orde is, lijkt me vrij eenvoudig, maar dan gaan ze wel eens georganiseerd moeten geraken met hun administratie... En wat als de auto de gezinsauto is? De niet-verantwoordelijke partner dan ook maar mee straffen? Het kan toch niet zijn dat je als volwassene gestraft wordt voor iets dat een andere volwassene uitvreet dat tegen de wet is!?! Babbel, als er een boete moet betaald worden, zal dat hetzelfde effect geven hé: dan wordt de partner ook gestraft....
|
|
|
|
|
Gast
|
Berichttitel: Re: Vluchtmisdrijf: gedronken, niet verzekerd, niet gekeurd, Geplaatst: 19 dec 2015 18:56 |
|
Gast schreef: Babbel schreef: Emmeke schreef: Auto in beslag nemen zou al veel verschil maken, en die dan verkopen en de opbrengst kan gaan naar degenen die schade geleden hebben of naar een fonds voor verkeersslachtoffers bijvoorbeeld. Een vignet op de voorruit waaruit afgeleid kan worden of verkeersbelasting, verzekering, keuring in orde is, lijkt me vrij eenvoudig, maar dan gaan ze wel eens georganiseerd moeten geraken met hun administratie... En wat als de auto de gezinsauto is? De niet-verantwoordelijke partner dan ook maar mee straffen? Het kan toch niet zijn dat je als volwassene gestraft wordt voor iets dat een andere volwassene uitvreet dat tegen de wet is!?! Babbel, als er een boete moet betaald worden, zal dat hetzelfde effect geven hé: dan wordt de partner ook gestraft.... Is ook niet juist hé, rijbewijs afpakken van degene die met niets in orde zijn en een strafblad hebben. Mensen die zoiets aanrichten zijn er meestal die al meerdere keren iets uitgevreten hebben hoor. Ze zouden beter de strafbladen nagaan en daar ingrijpen op het rijgedrag. Nultolerantie op alcohol zal niet veel helpen. Ik heb zelf ook al positief geblazen en veel van mijn vrienden ook, maar wij zijn niet het type die iemand zullen doodrijden en vluchtmisdrijf plegen.
|
|
|
|
|
Gast
|
Berichttitel: Re: Vluchtmisdrijf: gedronken, niet verzekerd, niet gekeurd, Geplaatst: 19 dec 2015 19:27 |
|
Gast schreef: Gast schreef: Babbel schreef:
En wat als de auto de gezinsauto is? De niet-verantwoordelijke partner dan ook maar mee straffen? Het kan toch niet zijn dat je als volwassene gestraft wordt voor iets dat een andere volwassene uitvreet dat tegen de wet is!?!
Babbel, als er een boete moet betaald worden, zal dat hetzelfde effect geven hé: dan wordt de partner ook gestraft.... Is ook niet juist hé, rijbewijs afpakken van degene die met niets in orde zijn en een strafblad hebben. Mensen die zoiets aanrichten zijn er meestal die al meerdere keren iets uitgevreten hebben hoor. Ze zouden beter de strafbladen nagaan en daar ingrijpen op het rijgedrag. Nultolerantie op alcohol zal niet veel helpen. Ik heb zelf ook al positief geblazen en veel van mijn vrienden ook, maar wij zijn niet het type die iemand zullen doodrijden en vluchtmisdrijf plegen. rijbewijs afpakken is spijtig genoeg een veel te lichte straf: de kans dat je opnieuw gecontroleerd wordt is zo klein, dat velen durven blijven rijden zonder rijbewijs. Of ze gaan melden dat hun rijbewijs gestolen is, en ze krijgen zó een nieuw.....
|
|
|
|
|
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Vluchtmisdrijf: gedronken, niet verzekerd, niet gekeurd, Geplaatst: 19 dec 2015 23:22 |
|
Idd, hoeveel worden er niet betrapt op rijden zonder rijbewijs? Die doodrijders zijn degenen die zich niets aantrekken van hoeveel ze drinken, hoe snel ze rijden, of ze onverzekerd rijden,... Die moeten ze aanpakken.
|
|
|
|
|
Gast
|
Berichttitel: Re: Vluchtmisdrijf: gedronken, niet verzekerd, niet gekeurd, Geplaatst: 24 jan 2016 16:28 |
|
Gast schreef: Hangen daar geen camera's? Scannen ze daar nooit nummerplaten met anonieme auto's? Ik denk niet dat je in de omgeving van Turnhout-Geel lang gaat kunnen rondrijden zonder verzekering, inschrijving, keuring en wegentaks. Zoals ik hier schreef kunnen ze hier onverzekerde en niet gekeurde auto's gemakkelijk opsporen. Nadeel van deze camera's is dat ze dienst doen voor trajectcontrole. http://www.gva.be/cnt/dmf20160124_02086 ... e-camera-s
|
|
|
|
|
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Vluchtmisdrijf: gedronken, niet verzekerd, niet gekeurd, Geplaatst: 09 maart 2016 15:52 |
|
Citaat: De 36-jarige Stefaan B., die in september 2008 in Eeklo een jonge mama en een grootmoeder doodreed, verscheen gisteren opnieuw voor de politierechtbank. Op 20 juli vorig jaar dommelde hij weer in achter het stuur en reed daarbij frontaal in op een tegenligger, die gewond raakte. "Heb je je les nog niet geleerd?" vroeg de politierechter hem. Hij kreeg een rijverbod van drie maanden en 1.800 euro boete.
Stefaan B. kwam die dag uit de richting van Gent gereden op de Brugse Steenweg in Evergem. Hij had er een lange werkdag als kok opzitten en besloot achteraf nog wat te gaan drinken. Op de brug over de Ringvaart liep het mis: hij dommelde in en week van zijn baanvak af, waardoor hij frontaal in aanrijding kwam met een tegenligger. Hij bleek achteraf 1,69 promille alcohol in zijn bloed te hebben. Dat komt overeen met ongeveer tien pinten. ... "Ze hadden levenslang zijn rijbewijs moeten afnemen", gaat De Jaeger (weduwnaar 1ste slachtoffer) verder. "Iedereen kan zoiets meemaken, maar twee mensen doodrijden en nog niet beseffen dat je beter niet achter het stuur kruipt, dat gaat er bij mij niet in. Het is een schande dat hij nog met de auto reed. Hij heeft een veel te lichte straf gekregen in 2008. Het is onmogelijk om een bedrag te noemen dat gepast is. Niets brengt mijn vrouw terug, maar een boete van 1.650 euro, dat is wat je krijgt als je een fazant aanrijdt. Hopelijk beseft hij nu wel dat hij een gevaar op de weg is." Volledig artikel HLNEen rijverbodje van 3 maanden en een boete om eens goed mee te lachen... En dat nadat hij een voorwaardelijke gevangenisstraf van 3 maanden gekregen had de eerste keer, toen hij twee mensen de dood injoeg...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Je mag nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|