Het is nu 14 aug 2018 19:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 

Auteur Bericht
 Berichttitel: Eerst wassen, dan dragen. Gevaarlijke kleding...
BerichtGeplaatst: 09 jul 2018 15:00 

Citaat:
De FOD Volksgezondheid raadt aan om nieuwe kleding éérst te wassen voor ze te dragen. Vorige week werd hetzelfde advies geformuleerd in Frankrijk, nadat een studie had gewezen op de aanwezigheid van chemicaliën. Door het stijgende gebruik van synthetische stoffen zien dermatologen meer irritaties van de huid.

Eén op de vijf nieuwe kledingstukken en schoenen bevat allerlei chemische goedjes zoals nonylfenol, benzidine, formaldehyde, chroom en nikkel, zo blijkt uit een onderzoek van het Franse Nationaal Agentschap voor de Veiligheid van Voedsel, Milieu en Arbeid. Hoewel die stoffen onder bepaalde grenswaarden toegelaten zijn, kunnen ze allergische reacties veroorzaken én zelfs kankerverwekkend zijn. Voor chromaat - aanwezig in sommige schoenen - werden er zelfs allergische reacties gemeld ónder de wettelijke drempel. Na het wassen verdwenen de meeste chemicaliën uit de kleding.
Volledig artikel HLN
Wassen jullie je kleding voor jullie die dragen? Ik meestal niet. Normaal gezien wordt hier alles toch één keer gedragen voor het de was ingaat. Maar als je nu ziet dat er idd bijna een halve tabel van Mendelejev in kan zitten, doet je dat toch nadenken :? ...

Profiel  

Berichttitel: Re: Eerst wassen, dan dragen. Gevaarlijke kleding...
BerichtGeplaatst: 09 jul 2018 15:21 

Hier hetzelfde Emmeke, toch zeker een bloesje e.d.

BerichtGeplaatst: 09 jul 2018 15:56 
Nee, ik was dat altijd voor het aan gedaan wordt. Mijn mama deed dat ook al van vroeger omdat je ten eerste dat voelt dat er nog rommel in zit (bv stijf of 'nieuw' geur) en ten tweede omdat anderen dat wel al ne keer gepast kunnen hebben. :)
Nee, van die chemicaliën wist ik al lang, hoor.

BerichtGeplaatst: 09 jul 2018 16:21 
Gast schreef:
Nee, ik was dat altijd voor het aan gedaan wordt. Mijn mama deed dat ook al van vroeger omdat je ten eerste dat voelt dat er nog rommel in zit (bv stijf of 'nieuw' geur) en ten tweede omdat anderen dat wel al ne keer gepast kunnen hebben. :)
Nee, van die chemicaliën wist ik al lang, hoor.

Dat van die chemicaliën wist ik. Soms vraag ik me af tijdens het passen wie dit al eens gepast heeft. Propere of mindere propere mensen maar daar mag je niet bij stil staan anders kan je geen nieuwe kleding kopen. Ik was nieuwe kleding nooit vooraf en zeker geen dure feestkleding. Stel je voor dat het mis gaat en heel de boel naar de vaantjes is.

BerichtGeplaatst: 09 jul 2018 18:19 

Feestkledij zal ik niet op voorhand wassen maar andere kledij laat ik eens spoelen zodat de stijfheid er uit is.
Ik weet maar al te goed wat die kleurstoffen kunnen veroorzaken. Vroeger hadden wij voor een bepaald soort mantel een speciale voering en telkens reageerde ik daar allergisch op, gans mijn gezicht en vooral mijn lip werd gans dik, ik moest dan naar de dokter voor een spuit. Ondanks een briefje van de dokter was ik verplicht dit werk verder te doen. Ik heb veel keer de dokter gezien. :nok:

BerichtGeplaatst: 09 jul 2018 18:50 
Ik denk dat dit vroeger nog meer het geval was dan nu. Mijn moeder heeft nog 'snit en naad' gevolgd en alle kledij werd gewassen voor we die aan mochten. Er zitten vaak chemische stoffen op de gebruikte materialen die reactie kunnen geven bij contact met de huid (zeker op plaatsen waar je wat zweet).

BerichtGeplaatst: 14 jul 2018 02:06 
Voor kleine kinderen doe ik het, voor mij niet ;) En dan de online kleding? Soms is die zelfs gedragen...

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]