Het is nu 23 okt 2021 13:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 918 [ 13770 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 918  Volgende

Auteur Bericht
 Berichttitel: Coronavirus
BerichtGeplaatst: 25 feb 2020 12:44 
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Ik weet niet in hoeverre deze cijfers kloppen, maar ze lijken wel enigszins onderbouwd met gepubliceerde documenten.

Als 20% van de besmette en actief zieke personen ernstig ziek is en hospitalisatie nodig heeft, vraag ik me af hoe onze ziekenhuizen dit gaan opvangen.

Van degenen die gehospitaliseerd worden (20% actieve cases), lijkt de helft het niet te overleven (10% afgeronde cases). Van de besmette maar niet meer actief zieke personen zou 90% genezen en 10% overleden zijn.

Op het einde van de rit zou dit een mortaliteit van 10% geven, of zie ik dat nu fout? Toch net iets ernstiger dan de 2% die men ons tot nu toe voorhoudt, denk ik dan?

Als dit beestje echt zo besmettelijk is als het lijkt, en in geen tijd het merendeel van onze bevolking treft, gaat het om een dikke 11 miljoen potentiële zieken. Als 10% daarvan overlijdt, dan gaat het om ongeveer 1 miljoen mensen. En 2 miljoen mensen die dringende medische hulp in het ziekenhuis nodig heeft. Waar gaan ze zoveel bedden halen?

Geen reden tot paniek?

Berichttitel: Re: Waar ik vandaag triest/kwaad/geërgerd om werd.
BerichtGeplaatst: 25 feb 2020 13:23 

Cijfers over hoeveel mensen besmet en overleden zijn, zijn blijkbaar moeilijker terug te vinden ineens :scratch: ? De laatste cijfers die ik terug vind, zijn ongeveer 77 000 besmettingen en 2400 overlijdens eergisteren.
Sowieso zit je met de cijfers van 80 000 en 2707 uit het artikel van gast hierboven aan een mortaliteit van net geen 3,5% en ondertussen 34,63% volledig hersteld. Bij de laatste cijfers die ik vond, zit je aan een dikke 3% overlijdens. Maar blijkbaar zijn er ook gewoon veel mensen besmet zonder dat ze zich ziek voelen? Die zijn daar allemaal niet bijgeteld hé. Ook die lange incubatietijd maakt het heel moeilijk om conclusies te trekken uit die cijfers.
Ik denk dat we er vrij zeker van mogen zijn dat het zich wel wereldwijd zal verspreiden, dat veel mensen ziek zullen worden, maar dat het echt wel vergeleken mag worden met een gewone griep? Het grote nadeel is dat zwakke mensen hier niet beschermd zijn door een griepspuit.

Edit: blijkbaar was er nog geen apart topic, nu dus wel!

Profiel  

Berichttitel: Re: Coronavirus
BerichtGeplaatst: 25 feb 2020 13:32 
De uiteindelijke mortaliteit kan pas afgeklokt als alle zieken ofwel genezen ofwel overleden zijn. Nu zijn er nog veel mensen actief ziek, maar als je naar het aantal niet meer actief zieke mensen kijkt (die ofwel genezen ofwel overleden zijn), lijkt die mortaliteit toch behoorlijk hoger dan de 3% waarvan jij spreekt. 1 op de 10 heeft het tot nu toe niet overleefd op het einde van de rit.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2020 13:39 

Gast schreef:
De uiteindelijke mortaliteit kan pas afgeklokt als alle zieken ofwel genezen ofwel overleden zijn. Nu zijn er nog veel mensen actief ziek, maar als je naar het aantal niet meer actief zieke mensen kijkt (die ofwel genezen ofwel overleden zijn), lijkt die mortaliteit toch behoorlijk hoger dan de 3% waarvan jij spreekt. 1 op de 10 heeft het tot nu toe niet overleefd op het einde van de rit.

Wel, als je dingen verkeerd met elkaar vergelijkt, kom je idd tot van die scheefgetrokken 'feiten'. Je negeert gewoon de grootste groep: de mensen die momenteel ziek zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 feb 2020 13:47 
die voor een deel zullen genezen en voor een deel zullen sterven - over deze groep kan je alleen maar speculeren

De verhouding die je vindt in de groep afgeronde gevallen geeft een stand van zaken die op vaststellingen en niet op speculatie berust

Het is een methode die ook gebruikt wordt in de American Journal of Epidemiology:

"An alternative method, which has the advantage of not having to estimate a variable, and that is mentioned in the American Journal of Epidemiology study cited previously as a simple method that nevertheless could work reasonably well if the hazards of death and recovery at any time t measured from admission to the hospital, conditional on an event occurring at time t, are proportional, would be to use the formula:
CFR = deaths / (deaths + recovered)
which, with the latest data available, would be equal to:
2,707 / (2,707 + 27,835) = 9% CFR (worldwide)
If we now exclude cases in mainland China, using current data on deaths and recovered cases, we get:
43 / (43 + 262) = 14.1% CFR (outside of mainland China)"

Je mag m.a.w. verwachten er van degenen die nu ziek zijn 90% recupereren en 10% sterven.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2020 13:52 

Maar je houdt totaal geen rekening met degenen die het virus hadden en niet ziek geworden zijn, wat volgens mij nog altijd de grootste groep is. Die 10% zegt enkel iets over degenen die ziek zijn, niets over degenen die besmet zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 feb 2020 14:26 
Idd, velen hebben niet veel of geen symptomen gehad en hebben zich dan ook niet gemeld. Deze behoren ook tot de groep die het virus wel hadden, maar niet overleden zijn.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2020 18:56 
Daarnet bij de apotheker langsgegaan, en die hing aan de lijn met een klant die op zoek was naar mondmaskers. De zoveelste al intussen. Ze had geen mondmaskers liggen en er waren ook geen op voorraad bij de distributeurs. De klant in kwestie bleek een oudere dame te zijn die nog amper buiten kwam, en de apotheker gaf haar (na 10 keer zeggen dat ze er geen kon regelen) mee dat ze op die manier weinig risico liep.

De mondmaskers zijn hier dus ook al op... Niet dat het helpt, want na 5 minuten zijn die dingen gesatureerd - je zou ze dus eigenlijk om de 5 minuten moeten vervangen. Recente studies in het OK wijzen uit dat het al dan niet dragen van zo'n doekje geen enkel verschil uitmaakt. Men zou dat misschien beter eens vermelden in de pers, want mensen geloven echt dat die dingen superbelangrijk zijn...

BerichtGeplaatst: 25 feb 2020 18:57 
Dat is wel al herhaaldelijk vermeld hoor.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2020 19:08 
Gast schreef:
Idd, velen hebben niet veel of geen symptomen gehad en hebben zich dan ook niet gemeld. Deze behoren ook tot de groep die het virus wel hadden, maar niet overleden zijn.

Die zijn er bij een griepepidemie ook : mensen die niet echt ziek zijn en niet naar een arts gaan, dus niet als grieppatiënt worden gemeld en ook niet in de mortaliteitscijfers van de griep worden verwerkt.

Van degenen die zich wel melden met het coronavirus blijkt 20% nood te hebben aan spoedeisende hulp, recupereert 90% en legt 10% het loodje.

Ik zou wel eens willen weten hoeveel % van de mensen die zich met griep melden bij de huisarts nood hebben aan spoedeisende hulp, zou dit ook 20% zijn? Of minder? De mortaliteit onder de mensen die zich aanmelden met griep ligt in elk geval een stuk lager dan 10%.

Verder wordt gevreesd dat het coronavirus 60-70% van de bevolking zou treffen. Bij griep ligt dat percentage een stuk lager. Omdat er tegen griep wordt gevaccineerd (dit jaar zou een griepprik 50% beschermen tegen de griep en als je dan toch de griep krijgt zorgen voor mildere symptomen) en omdat een groot deel van de bevolking door eerder contact met de griep een zekere immuniteit heeft opgebouwd en dus niet ziek wordt.

Op basis daarvan lijkt het me zeer waarschijnlijk dat de doortocht van dat coronavirus veel meer doden zal geven dan de jaarlijkse griep. Zeker omdat de ziekenhuizen op dit moment al vrij vol liggen met grieppatiënten. Wie complicaties maakt bij de coronagriep riskeert dus niet opgenomen te kunnen worden wegens plaatsgebrek. Wat de mortaliteit zeker niet zal verlagen...

BerichtGeplaatst: 25 feb 2020 19:14 

Een mondmasker maakt wel degelijk een verschil: als je zelf de zieke bent, om anderen niet zo gemakkelijk te besmetten. En om jezelf te beschermen zal zo'n masker zeker ook wel iets doen, maar blijkbaar gebruiken mensen het vaak verkeerd en je gaat idd niet elke keer een nieuw masker nemen. Dus in praktijk geeft dat een vals gevoel van veiligheid.
Ik moet nu wel zeggen dat ik online toch ook al gezocht heb naar welke maskers iets zouden uithalen en waar je die kan kopen, gewoon zodat mijn mama er al zou hebben als het tot hier zou komen. Al denk ik niet dat ze dat gemakkelijk zou dragen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 feb 2020 19:19 
En is het zo dat, eenmaal je het coronavirus eens gehad hebt, je levenslang immuun bent? Of is het zoals bij de griep, dat je dan nog altijd een andere variant kan krijgen? Weet iemand dit?

BerichtGeplaatst: 25 feb 2020 19:26 

Gast schreef:
En is het zo dat, eenmaal je het coronavirus eens gehad hebt, je levenslang immuun bent? Of is het zoals bij de griep, dat je dan nog altijd een andere variant kan krijgen? Weet iemand dit?

Je gaat datzelfde virus niet meer tegenkomen hé, maar waarschijnlijk wel een tijd beschermd zijn tegen datzelfde virus of een zeer gelijkaardige variant.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 feb 2020 19:29 
Emmeke schreef:
Gast schreef:

Je gaat datzelfde virus niet meer tegenkomen hé, maar waarschijnlijk wel een tijd beschermd zijn tegen datzelfde virus of een zeer gelijkaardige variant.

Maar is het zo zoals bij mazelen, windpokken, rode hond, ... dat je dan levenslang immuun bent of heeft dat virus veel varianten? Kan die Belg die het gehad heeft dit nogmaals hebben nu?

BerichtGeplaatst: 25 feb 2020 19:35 

Voor zover ik weet, kan je hetzelfde virus geen twee keer krijgen, dus iemand die genezen is, gaat niet nog eens ziek worden. Maar het is niet omdat je dit corona-virus gehad hebt, dat je beschermd zal zijn tegen een volgend corona-virus, daar zijn idd varianten van.

Profiel  

Pagina 1 van 918 [ 13770 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 918  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]