Het is nu 23 okt 2021 14:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 2 van 3 [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: PFOS-vervuiling in Zwijndrecht
BerichtGeplaatst: 17 jun 2021 16:52 

Gewoon opletten dat je gevarieerd eet, een beetje vergif van hier, een beetje ander vergif van daar, een beetje vergif uit exotische landen,... :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 jun 2021 11:04 
PFOS vastgesteld op Oostendse luchthaven en brandweersite, Vooruit vraagt oprichting werkgroep

https://www.hln.be/oostende/pfos-vastge ... ~a1283da8/

Mor enfin, zit dat nu ineens overal ofwa? Straks mag ik ook geen eieren meer eten van m'n kippetjes. :shock:

BerichtGeplaatst: 22 jun 2021 11:21 

Gast schreef:
PFOS vastgesteld op Oostendse luchthaven en brandweersite, Vooruit vraagt oprichting werkgroep

https://www.hln.be/oostende/pfos-vastge ... ~a1283da8/

Mor enfin, zit dat nu ineens overal ofwa? Straks mag ik ook geen eieren meer eten van m'n kippetjes. :shock:

Ja, dat zit overal. En als je je eieren bakt in een tefal-pan, krijg je het via die pan ook wel binnen...
Maar als het gaat om brandweersites is er in de directe omgeving wel meer kans op sterker vervuilde grond, maar dat lijkt niet zo ver te gaan? En als het toch te ver zou gaan, passen ze de normen wel aan, no worries :mrgreen: .

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 jun 2021 11:24 
Ja, ik gebruik eigenlijk wel tefalpannen. I'm doomed. :mrgreen:
Nu, sowieso leggen m'n kippen al een tijdje niet, die verdomde broedsheid. :wall:

BerichtGeplaatst: 22 jun 2021 11:28 

Gast schreef:
Nu, sowieso leggen m'n kippen al een tijdje niet, die verdomde broedsheid. :wall:

En hier willen ze ni broeden, de kip die altijd broedde, is ondertussen zo stokoud dat ze scheef begint te lopen van de reuma :( . Die moet richting 10 jaar gaan, als ze er al geen 10 is!
Je moet er vooral op letten dat je tefalpannen niet oververhit, dus ne goeie steak, die bak je beter in een andere pan! En het minste krasje is eigenlijk al gevaarlijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 jun 2021 11:42 
Emmeke schreef:
Gast schreef:

En hier willen ze ni broeden, de kip die altijd broedde, is ondertussen zo stokoud dat ze scheef begint te lopen van de reuma :( . Die moet richting 10 jaar gaan, als ze er al geen 10 is!
Je moet er vooral op letten dat je tefalpannen niet oververhit, dus ne goeie steak, die bak je beter in een andere pan! En het minste krasje is eigenlijk al gevaarlijk.

Steak bak ik er idd niet in.
Ikzelf heb geen haan. Moest je dichter wonen mocht je gerust je eieren onder het gat van mijn kippen komen steken. Dat zijn kampioenen broedsheid. Gewoon niet uit hun trance te krijgen, gelijk waar ik ze neerzet en dat soms wekenlang.

BerichtGeplaatst: 22 jun 2021 11:56 

Wel, zo was die ene kip ook, dat is een kruising van een gewone kip en een Brahma, maar als ze nu zou beginnen broeden, ze zou erin blijven denk ik.
Als je ooit geïnteresseerd zou zijn in eieren om uit te laten broeden, kan ik er altijd wel nen daguitstap van maken, of ik stuur mijnen haan ff op verlof bij u :rofl: .

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 jul 2021 17:17 

Citaat:
Het chemiebedrijf 3M in Zwijndrecht stootte jarenlang een pak meer broeikasgassen uit dan gedacht. Dat heeft minister van Leefmilieu Zakia Khattabi (Ecolo) bevestigd in de Kamer. Omdat de emissies in 2017 uiteindelijk naar boven werden herzien, kan er in het komende decennium bovendien meer vervuild worden. De Europese emissiereductiedoelstellingen worden immers berekend op basis van de uitstoot in de periode daarvoor. “Het zal u niet verwonderen dat ik met verstomming geslagen ben door de gevolgen van zulke rapportering”, aldus Khattabi.
...
“Het zal u niet verbazen dat ik met verstomming geslagen ben door wat de huidige regels voor de rapportage van de broeikasgasemmissies mogelijk maken”, zei Khattabi nog. Volgens de minister gaat het alles samen om 11 miljoen ton extra CO2-equivalent. “Dat komt overeen met de uitstoot van ongeveer het hele Belgische wagenpark op een jaar.”
Volledig artikel HLN
Misschien zouden beter eerst die extreem vervuilende industrie eens wat beter aan banden leggen en die bedrijven laten opdraaien voor hun vervuiling, in plaats van de gewone mensen te pesten met LEZ-zones en hen te verplichten om een nieuwe wagen te kopen die vaak enkel op papier beter is voor het milieu?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 aug 2021 13:24 

Citaat:
Manipuleerde 3M afvalwater afgelopen weken? Resultaten wijzen die richting uit

Heeft chemiebedrijf 3M de afgelopen weken haar afvalwater gemanipuleerd? Daar lijkt het alleszins op nu de resultaten van stalen die de milieu-inspectie vorige week nam duidelijker worden. Die wijzen op sterk opgezuiverd water. Het ziet ernaar uit dat 3M anticipeerde op de komst van de inspectie en de waarden van heel wat PFAS-stoffen bewust naar beneden haalde. Deze namiddag nog zou er een maatregel tegen 3M volgen vanuit de milieu-inspectie.
Volledig artikel HLN
Degoutant, want dat zou betekenen dat ze wél in staat zijn om het water beter te filteren!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 sep 2021 15:40 

Citaat:
“Iedereen in Vlaanderen blootgesteld aan ongezonde hoeveelheid PFAS”

Iedereen in Vlaanderen krijgt een ongezonde hoeveelheid PFAS binnen, blijkt uit de eerste resultaten van het onderzoek van de expertengroep die in opdracht van de Vlaamse regering de omvang van de PFOS-vervuiling in kaart brengt. Dat schrijft het Nieuwsblad.

De experten kregen van de Vlaamse regering de opdracht om de vervuiling met de chemische stof te onderzoeken naar aanleiding van het schandaal over de PFOS-vervuiling in de omgeving van de 3M-fabriek in Zwijndrecht.

Uit het eerste rapport van de expertengroep blijkt dat het in Vlaanderen niet mogelijk is om onder de grens van 4,4 nanogram per kilogram lichaamsgewicht te blijven. Dat is de norm die door de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid is vastgesteld.
Volledig artikel HLN
Interessant zou zijn om dit te kunnen vergelijken met andere landen, want volgens mij krijgt iedereen dat teveel binnen via voeding, potten, pannen, plastieken bakjes, tandpasta, make-up,... En komt die vervuiling van bijvoorbeeld 3M er gewoon bovenop :? .

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 sep 2021 16:06 
Deze ochtend ook gehoord dat Nederland ons ermee lastig begint te vallen. ( en gelijk hebben ze wss wel) we vervuilen Zeeland. Door het lozen van 3M begint de Westerschelde vervuild te geraken.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2021 16:08 

Eigenlijk moeten ze de moederfabriek daarmee lastig vallen, die weten al jaren wat ze aan het doen zijn en wat de effecten kunnen zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 sep 2021 16:13 
Emmeke schreef:
Eigenlijk moeten ze de moederfabriek daarmee lastig vallen, die weten al jaren wat ze aan het doen zijn en wat de effecten kunnen zijn.

Vlaanderen moet actie ondernemen blijkbaar. Ik heb het maar half gevolgd.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2021 21:14 

Citaat:
Ook de partij Groen wilde geld uitdelen aan chemiebedrijf 3M. In 2000 en 2003 zetten Vera Dua en Ludo Sannen, toen beide groene ministers van Leefmilieu voor Agalev, het licht op groen voor een federale belastingaftrek voor 3M. Dat deden ze door het chemiebedrijf een attest te geven dat moest aantonen dat 3M een “milieuvriendelijk karakter" had. Opvallend, want Groen wijst al maandenlang op de politieke verantwoordelijkheid van andere partijen.

Het gaat om twee attesten die Vera Dua en Ludo Sannen in 2000 en 2003 afleverden aan 3M. Aanleiding hiervoor waren investeringen die 3M wilde uitvoeren op haar fabriekssite, en waarvoor ze een federale korting wilde krijgen. Om in aanmerking te komen voor die korting, moest 3M over een attest beschikken van de Vlaamse overheid waaruit blijkt dat het bedrijf milieuvriendelijk is. Zowel Vera Dua als Ludo Sannen, beide in die tijd Vlaams minister van Leefmilieu, gaven 3M zo'n attest.

Nochtans was het net rond die tijd dat er heel wat internationale studies naar boven kwamen over de slechte reputatie van PFOS. Naar aanleiding daarvan, kondigde 3M begin jaren 2000 aan de productie van PFOS stop te zetten omdat de stof nauwelijks afbreekt in het milieu. Het is net in die periode dat Dua en Sannen aan het bedrijf een attest voor “milieuvriendelijk karakter" afleverden.

“Ik kan me hier echt niets meer bij voorstellen”, reageert Vera Dua vanuit het buitenland. “De problematiek van PFOS was volgens mij in die tijd nog niet aan de orde. Dit attest zal me voorgelegd zijn door de administratie en ik heb het getekend." Ook Sannen voelt zich niet aangesproken: “Ik heb als minister nooit een signalement gekregen dat er problemen waren bij 3M. Misschien ging het hier wel om een milieuvriendelijke investering?"
Volledig artikel HLN
Oh, geen probleem, ze hebben niets verkeerd gedaan, want ze herinneren het zich niet meer :ok: !

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 sep 2021 17:50 
Emmeke schreef:
Citaat:
Ook de partij Groen wilde geld uitdelen aan chemiebedrijf 3M. In 2000 en 2003 zetten Vera Dua en Ludo Sannen, toen beide groene ministers van Leefmilieu voor Agalev, het licht op groen voor een federale belastingaftrek voor 3M. Dat deden ze door het chemiebedrijf een attest te geven dat moest aantonen dat 3M een “milieuvriendelijk karakter" had. Opvallend, want Groen wijst al maandenlang op de politieke verantwoordelijkheid van andere partijen.

Het gaat om twee attesten die Vera Dua en Ludo Sannen in 2000 en 2003 afleverden aan 3M. Aanleiding hiervoor waren investeringen die 3M wilde uitvoeren op haar fabriekssite, en waarvoor ze een federale korting wilde krijgen. Om in aanmerking te komen voor die korting, moest 3M over een attest beschikken van de Vlaamse overheid waaruit blijkt dat het bedrijf milieuvriendelijk is. Zowel Vera Dua als Ludo Sannen, beide in die tijd Vlaams minister van Leefmilieu, gaven 3M zo'n attest.

Nochtans was het net rond die tijd dat er heel wat internationale studies naar boven kwamen over de slechte reputatie van PFOS. Naar aanleiding daarvan, kondigde 3M begin jaren 2000 aan de productie van PFOS stop te zetten omdat de stof nauwelijks afbreekt in het milieu. Het is net in die periode dat Dua en Sannen aan het bedrijf een attest voor “milieuvriendelijk karakter" afleverden.

“Ik kan me hier echt niets meer bij voorstellen”, reageert Vera Dua vanuit het buitenland. “De problematiek van PFOS was volgens mij in die tijd nog niet aan de orde. Dit attest zal me voorgelegd zijn door de administratie en ik heb het getekend." Ook Sannen voelt zich niet aangesproken: “Ik heb als minister nooit een signalement gekregen dat er problemen waren bij 3M. Misschien ging het hier wel om een milieuvriendelijke investering?"
Volledig artikel HLN
Oh, geen probleem, ze hebben niets verkeerd gedaan, want ze herinneren het zich niet meer :ok: !

Zo is dat meestal met hun. Maar als ze zouden zeggen dat ze geen recht meer hebben op hun riante opzegvergoeding dan zullen ze je wel onmiddellijk vertellen waar dat staat want dat zullen ze zich wel herinneren.

Pagina 2 van 3 [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]