Het is nu 23 okt 2021 14:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 

Auteur Bericht
 Berichttitel: Ik ga op kot en ik neem mee...?
BerichtGeplaatst: 20 sep 2021 11:42 

Zoon gaat op kot en natuurlijk is het de bedoeling om hem zo vlot mogelijk te laten starten ginder. Maar gegarandeerd zijn er dingen waar we niet meteen aan denken, dus: wat heeft een kotstudent zoal nodig? Wat zijn nog andere dingen die met het kotleven te maken hebben waaraan we moeten denken?

Profiel  

Berichttitel: Re: Ik ga op kot en ik neem mee...?
BerichtGeplaatst: 20 sep 2021 12:02 
Welke richting gaat hij uit?

BerichtGeplaatst: 20 sep 2021 16:56 
Ik heb 3 kinderen op 3 verschillende koten (in 3 verschillende steden) met alle 3 verschillende 'noden'.

Oudste zit op residentie van KULeuven. We konden pas op de dag van het inhuizen zien hoe de kamer was, we hadden de residentie wel bezocht, maar alle kamers zagen er verschillend uit, ook andere afmetingen. De dag van het inhuizen hebben we na de sleuteloverdracht alles opgemeten, en naar de IKEA in Zaventem gereden.
Oa gekocht: rekje voor aan de lavabo, fauteuil, gezellige sfeerverlichting oa staande lamp en tafellampje, want de lichten aan het plafond zelf zijn extreem ongezellig, die worden praktisch nooit aangedaan , bureaulamp, bureaustoel (er stond gewoon een houten stoel) en aangezien er een vreselijke, knalrode stenen vloer in de kamer was (sommige andere kamers hadden parket zagen we op de rondleiding) ook een heel groot, zacht tapijt. Ook dons, kussens en beddengoed kochten we nieuw, matras hoefde niet.
De gordijnen hingen er verkreukeld en verpieterd bij en waren niet erg duister, dus die kochten we ook nieuwe bij IKEA, van die hele lange standaardgordijnen, ze pasten er toevallig perfect (al mag je de gordijnen strikt genomen niet vervangen in de residentie). Papiermand!
Borden, bestek, glazen en pannen enz. had ze helemaal niet nodig, dat werd gemeenschappelijk gebruikt in de keuken en krijgen ze van de residentie zelf. Ik gaf later wel een oud croque-monsieur toestel mee om er in hun keuken te laten staan, eigenlijk vooral op vraag van haar internationale kotgenoten.
Verder zit ze vlak bij een supermarkt en ze drinkt voornamelijk kraantjeswater, dus van proviand krijgt ze eigenlijk zo goed als niks mee.
Wel nog kapstokken om in de kast te hangen die er stond.

Tweede had wel eigen keukengerei nodig, zit in een gloednieuw privékot, waar iedereen precies alles voor zichzelf houdt (tot potten en pannen toe) en had ook nog vanalles nodig in z'n kamer, er stond zelfs geen kast, enkel bed, bureau en boekenplank aan de muur. Wel eigen douche en toilet, als enige van de 3, dus daar was dan ook weer ander gerief voor nodig als WC-borstel en zo.

M'n jongste hebben we net geïnstalleerd in Gent en naast de inrichting van haar kamer (extra kastje, rekje, lampjes, zeteltje, tapijtje, matras(!), bureaustoel, decoratie, plantjes...), kochten we voor haar een paar glazen, borden en kommen, maar de gemeenschappelijke keuken zat er precies overvol met potten, pannen en bestek, en we hoorden dat het daar wel allemaal gemeenschappelijk gebruikt wordt (er is ook een vaatwas die volgens beurtrol moet geleegd worden) en er wordt ook altijd veel achtergelaten, door studenten die weg zijn. Dus daar kochten we nog niet echt veel, we wachten nog even af wat nodig is.

Oja, m'n oudste vond dat m'n jongste een kamerjas moest meenemen om naar de gemeenschappelijke douche te gaan door de gang. Da's ook zoiets waar je niet direct zou aan denken.

Verder wordt de student best lid van de kring voor z'n cursussen, wijzelf waren voor onze oudste heel voorbarig zelf op voorhand gaan zoeken bij ACCO, maar de faculteitskring verkoopt boeken en cursusmateriaal aan verminderde prijzen. Lid worden van een kring heeft veel voordelen, je kan reizen meedoen, er worden leuke avonden georganiseerd, bals enz. en bij de kring van m'n dochter hoef je je daarvoor niet te laten dopen.

Als hij met de trein gaat heeft hij een campuskaart nodig. Oudste stond met allerlei inschrijvingsformulieren aan het treinloket daarvoor, maar dat bleek niet nodig, want ze was nog geen 18. Zolang je nog geen 18 bent hoef je geen bewijs van inschrijving te tonen van school/unief, ook niet eens je dan achteraf wel 18 geworden bent. Eens je die kaart hebt kan je die blijven vernieuwen aan de automaten.
Ik denk dat zij daarmee voor nog geen 2 euro van Oostende naar Leuven kan reizen. Enkel dat traject en terug zijn toegelaten met de campuskaart. Interessant als je het 2 keer per week nodig hebt.

Ze hebben ook alle 3 een fiets, maar oudste in Leuven gebruikt die eigenlijk nooit, ze zit voor alles in het centrum en Leuven is klein. Als je op Heverlee zit is een fiets wel onmisbaar denk ik.

Ah, en middelste heeft een EHBO-kistje mee, die vond dat belangrijk.

Van die plakdingen ook om foto's op te hangen aan de muur zodat je geen punaises nodig hebt, dat kan ook handig zijn! Bij jongste mag zelfs dat niet, daar hangt een magnetische staaf aan de ene muur bij haar bed, en een volledig magneetbord boven haar bureau.

En oudste en jongste hebben ook een printer op kot, middelste vond dat dan weer niet nodig.

Ik somde maar van alles op wat in me opkwam, hopelijk hebben jullie er iets aan. Succes aan de zoon, altijd spannend, zo'n grote stap! :ok:

BerichtGeplaatst: 20 sep 2021 18:37 
Mijn covidsafepas
:mrgreen:

BerichtGeplaatst: 20 sep 2021 19:08 
Alles wat je standaard meeneemt op reis, beddengoed, wat kook- en eetgerief, en wat hij nodig heeft om te studeren? De rest wijst zichzelf wel uit.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2021 19:43 

Merci gast, voor die hele uitleg, er staan zeker nuttige dingen in :D ! Het is een residentie van KuLeuven in Heverlee, die bureaustoel trekt idd op ni veel... Wat hebben jullie daarmee gedaan, mee naar huis of als extra stoel gehouden in de kamer? Want die moet er natuurlijk wel terug staan op het einde...
Ik had wel wat potten en pannen zien staan in de keuken, maar die zagen er eerder uit als noodgerief :mrgreen: . Het is idd wel lastig dat je ni veel tijd krijgt, zeker nu het WK wielrennen daar nog georganiseerd wordt, slechte timing :D !

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 sep 2021 20:38 
Emmeke schreef:
Merci gast, voor die hele uitleg, er staan zeker nuttige dingen in :D ! Het is een residentie van KuLeuven in Heverlee, die bureaustoel trekt idd op ni veel... Wat hebben jullie daarmee gedaan, mee naar huis of als extra stoel gehouden in de kamer? Want die moet er natuurlijk wel terug staan op het einde...
Ik had wel wat potten en pannen zien staan in de keuken, maar die zagen er eerder uit als noodgerief :mrgreen: . Het is idd wel lastig dat je ni veel tijd krijgt, zeker nu het WK wielrennen daar nog georganiseerd wordt, slechte timing :D !

Die stoel staat hier bij ons thuis op zolder. Die moet later idd terug. Te groot en te lelijk om op kot te blijven, maar hem daar ergens in de keuken zetten vonden we te riskant voor moest hij verdwijnen.
Wij huren trouwens voor 10 maanden en tijdens de 2 zomermaanden blijft alles op het kot als stockage. Je moet dan de sleutel afgeven en je mag er niet meer komen, en je betaalt maar de helft van de huur voor die 2 maanden. Het voordeel is dat je dan niet alles telkens heen en weer moet slepen. Ik weet niet of dat in alle residenties zo is.
Voor 2de zit kan je dan per week weer volledig huren, maar dat hebben we (gelukkig) nooit nodig gehad.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2021 11:11 

Het is een contract voor 10 maanden, maar tijdens de vakantie kon ook wel voort gehuurd worden, maar geen idee hoe dat in praktijk gaat. Ik meen gelezen te hebben dat ze tijdelijk een ander kot kunnen krijgen dan. Ik vermoed dat de kamers sowieso leeg moeten gemaakt worden.
Enig idee trouwens hoe ze verwachten dat al die studenten op hun kot gaan geraken met het WK :scratch: ? Iemand die zijn weg daar al kent, zal zijn plan wel kunnen trekken, maar om daar dan voor de eerste keer toe te komen, waarschijnlijk in een grote chaos, lijkt me niet echt ideaal...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 sep 2021 12:21 
Emmeke schreef:
Het is een contract voor 10 maanden, maar tijdens de vakantie kon ook wel voort gehuurd worden, maar geen idee hoe dat in praktijk gaat. Ik meen gelezen te hebben dat ze tijdelijk een ander kot kunnen krijgen dan. Ik vermoed dat de kamers sowieso leeg moeten gemaakt worden.
Enig idee trouwens hoe ze verwachten dat al die studenten op hun kot gaan geraken met het WK :scratch: ? Iemand die zijn weg daar al kent, zal zijn plan wel kunnen trekken, maar om daar dan voor de eerste keer toe te komen, waarschijnlijk in een grote chaos, lijkt me niet echt ideaal...

Slechte timing. Mijn dochter gaat altijd met de trein en dan stukje te voet, dus voor haar geen probleem.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2021 14:45 

Gast schreef:
Emmeke schreef:

Slechte timing. Mijn dochter gaat altijd met de trein en dan stukje te voet, dus voor haar geen probleem.

Mijn zoon zou dus normaal gezien voor de eerste keer met de trein gaan en daarna de bus naar Heverlee nemen, hij heeft nog geen fiets daar, maar ik denk dat ik hem toch maar gewoon zondagavond ga afzetten...

Profiel  

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]