Het is nu 23 okt 2021 14:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ] 

Auteur Bericht
 Berichttitel: Openbaar vervoer gratis?
BerichtGeplaatst: 25 sep 2021 12:11 

Citaat:
Paul Magnette wil openbaar vervoer, en dus ook NMBS, “volledig gratis” maken

PS-voorzitter Paul Magnette pleit er in Le Soir voor om het openbaar vervoer “volledig gratis” te maken. Dat geldt dus ook voor de NMBS. Volgens Magnette is er in de klimaatcrisis een “elektroshock” nodig. Dat gaat samen met grootschalige investeringen en gratis openbaar vervoer.
Volledig artikel HLN
Dat ze eens eerst deftig openbaar vervoer waarop je kan rekenen organiseren, dat betaalbaar is! Ik woon dichtbij een treinstation, maar bijna 10 euro per persoon betalen om heen en terug naar Antwerpen te gaan, da's er voor mij over. Zeker omdat ik daar bovenop nog voor de bus/tram zou moeten betalen om op mijn bestemming te geraken, of parking zou moeten betalen wanneer ik met de auto tot bij de parking rij. Bepaalde bussen staan er ook voor gekend dat ze regelmatig niet rijden, terwijl wel aangegeven staat dat ze op dat uur zouden rijden.
Parkeren ergens aan de rand om dan met het openbaar vervoer naar de stad te trekken, is ook een onbegonnen zaak: ofwel betalend parkeren, ofwel weer de ene overstap na de andere, met dus enorm veel tijdverlies.
Op zich vind ik wel dat openbaar vervoer gratis zou moeten zijn, maar ook dat het efficiënt moet zijn. Liever dat ons geld naar zoiets gaat, dan dat er subsidies gegeven worden aan dingen die geen subsidies zouden moeten krijgen...

Profiel  

Berichttitel: Re: Openbaar vervoer gratis?
BerichtGeplaatst: 25 sep 2021 13:17 
Als je hier op de boerenbuiten niet rond de kerk woont staat het openbaar vervoer gelijk met ergernis. Wij maken er geen gebruik van. In mijn omgeving rijdt er slecht 2 x per dag een bus en die geeft geen vlotte aansluiting met de andere bussen rond de kerktoren.

De PS is zich de laatste weken wel met vanalles en nog wat in de belangstelling aan het werken. Het ene idee is al zotter dan het andere. Ik begin te denken dat het een afleidingsmanoeuvre is voor alles wat fout liep in de overstroomde gebieden.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2021 14:12 

Wij hebben het geluk om op wandelafstand van het centrum van het dorp te wonen, maar dan nog... sommige verbindingen zijn heel gemakkelijk, maar andere heel tijdrovend en met omwegen tot en met.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 sep 2021 14:35 
Dan denk ik gelijk aan de Steve en aan 'we kapen een gratis bus' ... Gratis hoeft dat niet te zijn, het heeft immers een kostprijs. Maar het mag wel efficiënter georganiseerd. Waarom bv. tijdens de spits geen shuttelbussen inleggen op snelwegen? Naast treinen en lokale buslijnen? Op 1 bus passen 50 mensen, dat is 50 personenwagens gespaard. Waarom ook niet blijvend inzetten op thuiswerk? Dat hoeft niet dagelijks te zijn, maar kan het verkeer ook al een pak ontlasten. Waarom in centrumsteden niet meer inzetten op voldoende open ruimte en groen? Bij ons is het plan voor een centrumpark onlangs afgeketst omdat dat niet nodig zou zijn. Intussen bouwt men haast elk plekje vol met eengezinswoningen. Weg groen. Dan zie ik ze liever iets hoger bouwen en iets meer groen voorzien. Dan zou ik bv. als oudere mens liever in een centrumstad gaan wonen. Wat ook minder nood aan vervoer inhoudt om aan alle basiszaken te geraken. Het openbaar vervoer gratis maken, zal het verschil niet maken.

Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]