Het is nu 19 sep 2018 11:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 2 van 5 [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Waarborg bij onthaalmoeder
BerichtGeplaatst: 16 jul 2011 21:44 
Nog aan toevoegen dat ook ik heel bewust voor een creche heb gekozen. Ik wou geen onthaalmoeder. Want, met alle respect, iedereen kan en mag onthaalmoeder worden. En de meesten doen het zeker niet uit liefde voor kinderen, maar gewoon om hun huishouden te kunnen doen en tegelijkertijd een inkomen te verwerven.
Er zijn zelfs vbn bekend van onthaalmoeders , wiens eigen kinderen geplaatst zijn, maar ondertussen wel andermans kinderen mogen opvangen.

BerichtGeplaatst: 16 jul 2011 21:46 

Gast schreef:
Hart en ziel, hart en ziel?
Ik denk het eerlijk gezegd niet als je daar een stuk of 6-8 lopen hebt. Volgens mij mag je al blij zijn dat ze op tijd ververst en gevoed worden.

Kijk maar naar het woordgebruik van die onthaalmoeder. Dat zegt al genoeg over hoeveel 'hart' er wordt gebruikt. Het is gewoon een inkomen om niet op den dop te moeten staan.

Niet elke onthaalmoeder over dezelfde kam scheren, hé beste gast ;)

Eén van mijn vriendinnen is onthaalmoeder, heeft gemiddeld een kind of zes zitten. En zij doet haar huishouden na haar uren, is veel met de kindjes bezig maar leert ze ook om alleen te spelen, wat toch ook wel belangrijk is.

BerichtGeplaatst: 16 jul 2011 22:00 
Knolletje schreef:
Gast schreef:
Nog even aan toevoegen: die worden ook niet per definitie kinderverzorgster uit liefde voor kinderen, maar omdat ze niet geschikt zijn om andere 'studies' af te ronden.

Wat een veralgemening én arrogantie ség :roll:

Zeer juist Knolletje. En trouwens, ook al zijn die meisjes "maar" in staat om het toch kinderverzorgster te schoppen, ze kunnen ten minste hun vak. En dat is meer dan dat je van menig onthaalmoeders kunt zeggen. Kijk, ik blijf bij mijn standpunt. Iedereen kan en mag onthaalmoeder worden. Van de liefste vrouw, tot de smerigste. Geldt misschien ook voor kinderverzorgsters in een creche, maar daar is tenminste controle op wie wordt aangeworven en hoe ze hun job uitvoeren. Ik vraag me trouwens af wat daar achterzit, op dat blindstaren op diploma's?

BerichtGeplaatst: 16 jul 2011 22:04 

Gast schreef:
Zeer juist Knolletje. En trouwens, ook al zijn die meisjes "maar" in staat om het toch kinderverzorgster te schoppen, ze kunnen ten minste hun vak. En dat is meer dan dat je van menig onthaalmoeders kunt zeggen. Kijk, ik blijf bij mijn standpunt. Iedereen kan en mag onthaalmoeder worden. Van de liefste vrouw, tot de smerigste. Geldt misschien ook voor kinderverzorgsters in een creche, maar daar is tenminste controle op wie wordt aangeworven en hoe ze hun job uitvoeren. Ik vraag me trouwens af wat daar achterzit, op dat blindstaren op diploma's?

Gast, denk jij nu écht dat onthaalmoeders niet gecontroleerd worden? Dan zit je wel serieus fout hoor! Mijn vriendin die krijgt regelmatig controle, moet drie keer per jaar een cursus gaan volgen...

BerichtGeplaatst: 16 jul 2011 22:18 
Knolletje schreef:
Gast, denk jij nu écht dat onthaalmoeders niet gecontroleerd worden? Dan zit je wel serieus fout hoor! Mijn vriendin die krijgt regelmatig controle, moet drie keer per jaar een cursus gaan volgen...

Neen Knolletje, ik ben niet fout. Ten eerste, niet alle onthaalmoeders worden streng gecontroleerd. Onthaalmoeders die niet van een dienst afhangen en geen kind en gezin attest hebben, kunnen gaan en staan waar ze willen. De anderen krijgen inderdaad controles, maar dat die controles krijgen creches ook. Maar, die controles hebben niets te maken met wie die onthaalmoeder juist is. Ze controleren alleen wat ze op dat moment als onthaalmoeder doet. Die ene onthaalmoeder, waar ik eerder over schreef, wiens eigen kinderen geplaatst zijn, kreeg die bewuste controles ook. Zou jij je kind bij zo iemand willen achterlaten? Zij alleen, die voor 4 kinderen moet zorgen en door niemand (behalve enkele keren per jaar) wordt in de gaten gehouden? De kans dat je zo iemand krijgt in een grote creche is veel kleiner. Degene die daar de mensen aanwerft, checkt zo'n zaken. Snap je wat ik bedoel?

BerichtGeplaatst: 16 jul 2011 22:24 

Gast schreef:
Neen Knolletje, ik ben niet fout. Ten eerste, niet alle onthaalmoeders worden streng gecontroleerd. Onthaalmoeders die niet van een dienst afhangen en geen kind en gezin attest hebben, kunnen gaan en staan waar ze willen. De anderen krijgen inderdaad controles, maar dat die controles krijgen creches ook. Maar, die controles hebben niets te maken met wie die onthaalmoeder juist is. Ze controleren alleen wat ze op dat moment als onthaalmoeder doet. Die ene onthaalmoeder, waar ik eerder over schreef, wiens eigen kinderen geplaatst zijn, kreeg die bewuste controles ook. Zou jij je kind bij zo iemand willen achterlaten? Zij alleen, die voor 4 kinderen moet zorgen en door niemand (behalve enkele keren per jaar) wordt in de gaten gehouden? De kans dat je zo iemand krijgt in een grote creche is veel kleiner. Degene die daar de mensen aanwerft, checkt zo'n zaken. Snap je wat ik bedoel?

Fijn dat je toegeeft dat je ook weet dat die wel gecontroleerd worden ;)
Tja, ik spreek natuurlijk alleen wat ik van mijn vriendin weet, zij staat inderdaad wel onder een dienst.

En om op je vraag te antwoorden, neen, ik zou mijn kinderen ook niet bij zo"n onthaalmoeder laten.
Daarom zou het ook goed zijn om strengere regels/wetten daarrond te maken, rond onthaalmoeders. Ik geef toe dat bijna iedereen onthaalmoeder kan worden tegenwoordig maar daarom zijn ze allemaal niet slecht hé? ;)

BerichtGeplaatst: 16 jul 2011 22:34 
Knolletje schreef:
Tja, ik spreek natuurlijk alleen wat ik van mijn vriendin weet, zij staat inderdaad wel onder een dienst.

En om op je vraag te antwoorden, neen, ik zou mijn kinderen ook niet bij zo"n onthaalmoeder laten.
Daarom zou het ook goed zijn om strengere regels/wetten daarrond te maken, rond onthaalmoeders. Ik geef toe dat bijna iedereen onthaalmoeder kan worden tegenwoordig maar daarom zijn ze allemaal niet slecht hé? ;)

Het punt is: ik weet (beroepshalve) hoe, waar en waarom haar kinderen geplaatst zijn. Ik weet dat, maar de ouders die hun kinderen aan haar toevertrouwen, weten dat niet. En neen, ze zijn zeker niet allemaal slecht. Maar, je kunt het gewoon niet weten. (tenzij je de vrouw kent, zoals jij) Zeker niet in grote steden, waar iedereen anoniem is en niemand elkaar nog echt kent. In een klein dorpje, met veel babbelende tongen, zou het niet waar zijn dat iemand met een dergelijke achtergrond kinderen gaat opvangen.
En daarom dat ik zeg dat ik heel bewust voor een creche kies. Zeker de creche waar ik ervaring mee heb, selecteert heel streng wie ze aanwerven.

BerichtGeplaatst: 16 jul 2011 22:43 

Gast schreef:
Knolletje schreef:

Het punt is: ik weet (beroepshalve) hoe, waar en waarom haar kinderen geplaatst zijn. Ik weet dat, maar de ouders die hun kinderen aan haar toevertrouwen, weten dat niet. En neen, ze zijn zeker niet allemaal slecht. Maar, je kunt het gewoon niet weten. (tenzij je de vrouw kent, zoals jij) Zeker niet in grote steden, waar iedereen anoniem is en niemand elkaar nog echt kent. In een klein dorpje, met veel babbelende tongen, zou het niet waar zijn dat iemand met een dergelijke achtergrond kinderen gaat opvangen.
En daarom dat ik zeg dat ik heel bewust voor een creche kies. Zeker de creche waar ik ervaring mee heb, selecteert heel streng wie ze aanwerven.

Nee, ik begrijp je er wel. En dan is het ergens normaal dat je voor een creche kiest waar je ervaring mee hebt.

BerichtGeplaatst: 17 jul 2011 09:10 

Gast schreef:
Gast schreef:
Als onthaalmoeder ben je VERPLICHT om je kuis na de uren te doen.
Je wordt ook betaald om met die kinderen BEZIG te zijn.
In een mini-crèche is dat ook zo. Daar doen ze ook hun kuis niet als de kinderen daar zijn.

Hm, constant met die kindjes bezig zijn? Volgens mij kan dat niet goed zijn. Een kind moet ook leren alleen te spelen.

Mee bezig zijn is niet enkel spelen in mijn ogen. Maar ook toezicht houden als ze alleen spelen en ontdekken.
Dat kan je niet als je ondertussen met je was en plas bezig bent.
Thuis doe ik dat ook niet. Dan zal dat gebeuren in het weekend of savonds als mijn man thuis is.

Berichttitel: Re: Onthaalmoeder/crèche
BerichtGeplaatst: 17 jul 2011 09:31 
Ook dat vind ik niet erg gezond. Neigt naar bigbrothertoestanden en kan niet gezond zijn voor je kind. Ze moeten het vertrouwen krijgen om (als ze klein zijn heel even, als ze groter worden telkens wat langer) gewoon bezig te zijn zonder iemand die contstant op hun vingers kijkt en kraait zodra ze ook maar iets verkeerds durven te doen. Ruzietjes beslechten in hun plaats, kindjes meteen oppakken als ze eens wenen van frustratie omdat iets niet lukt: dat vind ik een overbeschermde en bepamperende glazen bubbel creëren die moordend is voor hun creativiteit.
Alleen mogen doen wat mama of de kinderleidster verantwoord vindt, alleen lief mogen zijn, nooit mogen wenen, bah... van psychologische terreur gesproken.

BerichtGeplaatst: 17 jul 2011 09:58 

Gast schreef:
Ook dat vind ik niet erg gezond. Neigt naar bigbrothertoestanden en kan niet gezond zijn voor je kind. Ze moeten het vertrouwen krijgen om (als ze klein zijn heel even, als ze groter worden telkens wat langer) gewoon bezig te zijn zonder iemand die contstant op hun vingers kijkt en kraait zodra ze ook maar iets verkeerds durven te doen. Ruzietjes beslechten in hun plaats, kindjes meteen oppakken als ze eens wenen van frustratie omdat iets niet lukt: dat vind ik een overbeschermde en bepamperende glazen bubbel creëren die moordend is voor hun creativiteit.
Alleen mogen doen wat mama of de kinderleidster verantwoord vindt, alleen lief mogen zijn, nooit mogen wenen, bah... van psychologische terreur gesproken.

Oei gast,niet zo zwart wit zien aub.
hij heeft in het salongedeelte een speelmat.
Ik laat hem daar heus zijn gangen gaan hoor. In een glazen kasje steek ik hem echt niet :)

BerichtGeplaatst: 17 jul 2011 11:21 
Gast schreef:

Als je dacht dat je qua overdrijven alles had gezien, dan krijg je dit....
Psychologische terreur, begot!
:roll:

BerichtGeplaatst: 17 jul 2011 14:25 
Zo zijn er nochtans veel ouders hoor, tegenwoordig. Kinderen moeten elke seconde pedagogisch verantwoord bezig zijn, slimmer gemaakt worden, educatief geëntertaind worden, door kinderverzorgsters met fluwelen handschoentjes in groepjes van tien in een afzonderlijk hokje met een eigen tuintje opgekweekt worden... De kinderen van tegenwoordig hebben het echt niet getroffen op dat vlak.

BerichtGeplaatst: 17 jul 2011 14:28 

Gast schreef:

Het is niet omdat je toezicht houdt, dat een kind daar hinder van ondervindt, of het zelfs door heeft. Zeker een kindje van 10 maanden niet. :?
Een beetje nuance hier zou geen kwaad kunnen. Als Kikii had geschreven dat ze hare kleine alleen liet spelen zonder het wat in 't oog te houden, dan was ze een kreng van een moeder geweest die haar kind verwaarloost. Ik ken dat hier ondertussen. :D

Roger Babson
 Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 jul 2011 14:29 

Gast schreef:
Zo zijn er nochtans veel ouders hoor, tegenwoordig. Kinderen moeten elke seconde pedagogisch verantwoord bezig zijn, slimmer gemaakt worden, educatief geëntertaind worden, door kinderverzorgsters met fluwelen handschoentjes in groepjes van tien in een afzonderlijk hokje met een eigen tuintje opgekweekt worden... De kinderen van tegenwoordig hebben het echt niet getroffen op dat vlak.

Veel,maar dus niet allemaal.

Pagina 2 van 5 [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]