Het is nu 14 aug 2018 19:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 3 van 5 [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Onthaalmoeder/crèche
BerichtGeplaatst: 17 jul 2011 14:43 
Gast schreef:
Zo zijn er nochtans veel ouders hoor, tegenwoordig. Kinderen moeten elke seconde pedagogisch verantwoord bezig zijn, slimmer gemaakt worden, educatief geëntertaind worden, door kinderverzorgsters met fluwelen handschoentjes in groepjes van tien in een afzonderlijk hokje met een eigen tuintje opgekweekt worden... De kinderen van tegenwoordig hebben het echt niet getroffen op dat vlak.

Inderdaad. Leven in een groepje van 10 kindjes, met bijhorend tuintje. Schandàlig!
:roll:

BerichtGeplaatst: 17 jul 2011 15:11 
Zo'n kleintjes horen in een huiselijke omgeving op te groeien, niet als kuikentjes in een ren, volgens strikte regeltjes verzorgd en gevoerd - dat veefokkers dat doen met hun kuikens, oké, maar kinderen?

BerichtGeplaatst: 17 jul 2011 15:31 
Gast schreef:
Zo'n kleintjes horen in een huiselijke omgeving op te groeien, niet als kuikentjes in een ren, volgens strikte regeltjes verzorgd en gevoerd - dat veefokkers dat doen met hun kuikens, oké, maar kinderen?

Serieus, verwacht jij op die manier nog enige zinnige commentaar te krijgen?
Wat sla jij hier allemaal uit je botten? Psychologische terreur, veefokkers,...? Wat nog allemaal?

BerichtGeplaatst: 18 jul 2011 10:10 

Gast schreef:
Zo zijn er nochtans veel ouders hoor, tegenwoordig. Kinderen moeten elke seconde pedagogisch verantwoord bezig zijn, slimmer gemaakt worden, educatief geëntertaind worden, door kinderverzorgsters met fluwelen handschoentjes in groepjes van tien in een afzonderlijk hokje met een eigen tuintje opgekweekt worden... De kinderen van tegenwoordig hebben het echt niet getroffen op dat vlak.

Beetje overdreven, niet?

BerichtGeplaatst: 18 jul 2011 10:22 
Gast schreef:

Ten eerste zitten kinderen geen 24/24 in een kinderopvang. Er wordt nog altijd meer tijd thuis gespendeerd.
En ten tweede gingen de mijne daar graag naartoe, het was alsof ze gingen spelen met hun vriendjes.

BerichtGeplaatst: 18 jul 2011 10:37 
Ik denk dat peuters het grootste deel van hun actieve dag in de opvang doorbrengen (wakker worden, wassen, eten, snel naar de opvang, 's avonds rap naar huis, eten en naar bed). Ouders proberen die tijd te minimaliseren om het gevoel te hebben zelf ook nog wat met hun kinderen bezig te zijn, maar eigenlijk is die tijd bijk kindjes die fulltime worden opgevangen toch wel beperkt. Die slapen thuis, maar worden elders gekweekt.

BerichtGeplaatst: 18 jul 2011 10:53 

Gast schreef:
Ik denk dat peuters het grootste deel van hun actieve dag in de opvang doorbrengen (wakker worden, wassen, eten, snel naar de opvang, 's avonds rap naar huis, eten en naar bed). Ouders proberen die tijd te minimaliseren om het gevoel te hebben zelf ook nog wat met hun kinderen bezig te zijn, maar eigenlijk is die tijd bijk kindjes die fulltime worden opgevangen toch wel beperkt. Die slapen thuis, maar worden elders gekweekt.

Is het nu nodig om het woord 'kweken' te gebruiken?

Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar volgens mij is de situatie zoals jij het beschrijft in de gezinnen waar allebei ouders voltijds werken, lange dagen kloppen én geen grootouders zijn waarop er af en toe beroep mag gedaan worden. Zelf in die gezinnen is de situatie niet zo erg, alles hangt van de prioriteiten af, maar dan moet je wel de luxe hebben om je prioriteit te kunnen stellen (hiermee bedoel ik glijdende uren hebben, een baas die het begrijpt dat je je kind om 6 uur niet naar de opvang wilt doen...enz.)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 jul 2011 11:12 
In de volksmond wordt het woord 'kweken' gebruikt in de betekenis van grootbrengen, regels leren, zelfstandig leren zijn... Die krijgen kribbekindjes niet van hun ouders mee, niet van familie, maar van volwassenen die om den brode voor kindjes zorgen, en anders opgevoed zijn dan de ouders, een andere achtergrond hebben en anders met die kinderen zullen bezig zijn dan de ouders zelf. Dat zijn niet meer je eigen kinderen he, maar kinderen die gedeeld worden met iemand anders. Kom je situaties tegen zoals bij een kennis van me, die zegt zijn eigen kinderen maar half te kennen omdat hij er amper mee bezig was toen ze klein waren. Die kinderen zijn ook groot geworden, zijn gelukkig en stellen het wel, maar de band met hun ouders is anders dan wanneer ze als kind meer door hun ouders waren 'gekweekt'.

BerichtGeplaatst: 18 jul 2011 11:23 

Kinderen worden opgevoed, niet gekweekt.

BerichtGeplaatst: 18 jul 2011 11:31 
Vervang gekweekt dan door opgevoed he, Mien. Men hoort dat niet graag, maar kinderen zijn handelswaar voor kribbes en een blok aan het been van werkende ouders. Ze worden 'en masse' opgevoed als je dat liever hoort, ze worden groot, leren eten, drinken, zichzelf beredderen, maar grotendeels los van de mensen die hen op de wereld hebben gezet. En dat horen die mensen eigenlijk liever niet...

BerichtGeplaatst: 18 jul 2011 11:35 
Gast schreef:
Vervang gekweekt dan door opgevoed he, Mien. Men hoort dat niet graag, maar kinderen zijn handelswaar voor kribbes en een blok aan het been van werkende ouders. Ze worden 'en masse' opgevoed als je dat liever hoort, ze worden groot, leren eten, drinken, zichzelf beredderen, maar grotendeels los van de mensen die hen op de wereld hebben gezet. En dat horen die mensen eigenlijk liever niet...

Je stelt het wel heel negatief. Er zullen wel gevallen zijn waar het er zo aan toe gaat maar de merendeel probeert zich toch te regelen en een manier te zoeken om tussendoor zoveel mogelijk quality time met de kinderen door te brengen.
Er bestaan ook vakanties en weekends. Als de kinderen naar school gaan dan zijn ze ook gans de dag weg hé. Nochtans is iedereen leerplichtig. Ook de kinderen van TBM's.

BerichtGeplaatst: 18 jul 2011 11:41 

Zoals ik zei, er zijn situaties en situaties....Ik kan enkel uit mijn ervaring spreken en dan moet ik gast volledig gelijk geven, hoe confronterend het ook is om het zo te lezen. :( :( :(

Iemand zei dat het nog vakanties zijn en weekends....ja, dat is waar, maar dan weer, afhankelijk van de situatie zal het weekend niet genoeg zijn om uit te rusten als ouder, laat staan om effectief met je kind bezig te zijn :( :(

Ik was vandaag nog aan het bellen met mijn zus en van het ene kwam het andere....met conclusie dat ik thuis precies op hotel ben...ik ga naar huis om te slapen...en het is nog waar ook :wall: :wall: :wall: :(

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 jul 2011 11:50 
Hangt ervan af wat je werkuren zijn. In veel gezinnen werkt één van de ouders in ploegen of doet er iemand nachtdienst of kan er iemand deels van thuis uit werken. of weekendwerk en dan enkele dagen thuis in de week, ter compensatie. Er zijn genoeg jobs waarbij men wel veel werkt maar toch zijn kinderen niet constant in een opvang moet dumpen.

BerichtGeplaatst: 18 jul 2011 11:52 
louke schreef:
Zoals ik zei, er zijn situaties en situaties....Ik kan enkel uit mijn ervaring spreken en dan moet ik gast volledig gelijk geven, hoe confronterend het ook is om het zo te lezen. :( :( :(

Iemand zei dat het nog vakanties zijn en weekends....ja, dat is waar, maar dan weer, afhankelijk van de situatie zal het weekend niet genoeg zijn om uit te rusten als ouder, laat staan om effectief met je kind bezig te zijn :( :(

Ik was vandaag nog aan het bellen met mijn zus en van het ene kwam het andere....met conclusie dat ik thuis precies op hotel ben...ik ga naar huis om te slapen...en het is nog waar ook :wall: :wall: :wall: :(

Ik dacht eigenlijk dat jij minder watje was.
Of is het dat depressief weer dat je zo melancholisch maakt? :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 18 jul 2011 11:54 

Gast schreef:
Hangt ervan af wat je werkuren zijn. In veel gezinnen werkt één van de ouders in ploegen of doet er iemand nachtdienst of kan er iemand deels van thuis uit werken. of weekendwerk en dan enkele dagen thuis in de week, ter compensatie. Er zijn genoeg jobs waarbij men wel veel werkt maar toch zijn kinderen niet constant in een opvang moet dumpen.

Voila, dat bedoelde ik dus met verschillende situaties :ok:

Profiel  

Pagina 3 van 5 [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]