Het is nu 12 dec 2018 00:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Pagina 4 van 5 [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Onthaalmoeder/crèche
BerichtGeplaatst: 18 jul 2011 10:58 

Gast schreef:
louke schreef:
Zoals ik zei, er zijn situaties en situaties....Ik kan enkel uit mijn ervaring spreken en dan moet ik gast volledig gelijk geven, hoe confronterend het ook is om het zo te lezen. :( :( :(

Iemand zei dat het nog vakanties zijn en weekends....ja, dat is waar, maar dan weer, afhankelijk van de situatie zal het weekend niet genoeg zijn om uit te rusten als ouder, laat staan om effectief met je kind bezig te zijn :( :(

Ik was vandaag nog aan het bellen met mijn zus en van het ene kwam het andere....met conclusie dat ik thuis precies op hotel ben...ik ga naar huis om te slapen...en het is nog waar ook :wall: :wall: :wall: :(

Ik dacht eigenlijk dat jij minder watje was.
Of is het dat depressief weer dat je zo melancholisch maakt? :mrgreen:

Maakt dat een watje van mij? :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 jul 2011 11:02 
louke schreef:
Zoals ik zei, er zijn situaties en situaties....Ik kan enkel uit mijn ervaring spreken en dan moet ik gast volledig gelijk geven, hoe confronterend het ook is om het zo te lezen. :( :( :(

Iemand zei dat het nog vakanties zijn en weekends....ja, dat is waar, maar dan weer, afhankelijk van de situatie zal het weekend niet genoeg zijn om uit te rusten als ouder, laat staan om effectief met je kind bezig te zijn :( :(

Ik was vandaag nog aan het bellen met mijn zus en van het ene kwam het andere....met conclusie dat ik thuis precies op hotel ben...ik ga naar huis om te slapen...en het is nog waar ook :wall: :wall: :wall: :(

Ik maak niemands rekening maar ik snap dus niet, als jij dan 's avonds thuis komt, dat je nog zin hebt om op dit forum te komen. Je zit hier toch 's avonds ook. Zou je dan niet liever je energie in je gezin steken?
Ik zit zelf ook een ganse dag achter deze PC en ik ben blij als ik 's avonds naar huis ga dat ik dit kan afsluiten en dat ik die niet meer hoef open te doen.

BerichtGeplaatst: 18 jul 2011 11:10 

Ik zit hier 's avonds soms wel, dat is waar...Maar als pure ontspanning of tussendoor (terwijl ik betalingen maak online of nog met mijn werk bezig ben :wall: )

Op dat uur slaapt mijn zoontje al en ik kom liever online dan dat ik strijk.

Maar ik begrijp je wel ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 jul 2011 20:49 
Niet iedereen heeft de luxe TBM te zijn.

BerichtGeplaatst: 18 jul 2011 21:22 
Gast schreef:
Niet iedereen heeft de luxe TBM te zijn.

Maar niet iedereen wil TBM zijn ;)

Niet iedereen heeft de luxe om dichtbij een goede job te vinden, dat wel ;)

BerichtGeplaatst: 18 jul 2011 22:34 
Gast schreef:
Gast schreef:
Vervang gekweekt dan door opgevoed he, Mien. Men hoort dat niet graag, maar kinderen zijn handelswaar voor kribbes en een blok aan het been van werkende ouders. Ze worden 'en masse' opgevoed als je dat liever hoort, ze worden groot, leren eten, drinken, zichzelf beredderen, maar grotendeels los van de mensen die hen op de wereld hebben gezet. En dat horen die mensen eigenlijk liever niet...

Je stelt het wel heel negatief. Er zullen wel gevallen zijn waar het er zo aan toe gaat maar de merendeel probeert zich toch te regelen en een manier te zoeken om tussendoor zoveel mogelijk quality time met de kinderen door te brengen.
Er bestaan ook vakanties en weekends. Als de kinderen naar school gaan dan zijn ze ook gans de dag weg hé. Nochtans is iedereen leerplichtig. Ook de kinderen van TBM's.

Weekends dienen ook om boodschappen te doen, doktersbezoeken af te werken, het huishouden af te werken en uit te rusten als ouder. Ik denk niet dat kinderen van tweeverdieners dan hun schade kunnen inhalen. In de week worden ze elders opgevangen en komen ze naar huis om te slapen. In het weekend worden ze overal meegezeuld. Het is waar dat ze, als ze wat ouder zijn, naar school gaan en dat er dan leerplicht is. Maar op die leeftijd is het grootste deel van hun persoonlijkheid al gevormd, voor sommigen dus grotendeels in de opvang. Ik denk dat dit een stukje de diversiteit in onze samenleving wegneemt. Massa's kindjes opgekweekt volgens de normen van kinderverzorgsters en degenen die hen controleren... Ik denk dat die eerste jaren onderschat worden, en dat we dat als ouders instinctief wel aanvoelen, maar de economie moet draaien en de overheid strooit zand in onze ogen om ons allemaal zoveel mogelijk aan het werk te zetten. Ondanks het feit dat er kleine kinderen in huis zijn die nood hebben aan hun ouders. Kribbes zijn zo erg nog niet, ze kweken daar immuniteit tegen verkoudheden en griepjes, ze worden daar sociaal, ze leren daar hun mannetje te staan. Jawel: op veel te jonge leeftijd. En dan krijgen we schoolkinderen met zenuwachtig gedrag, met een gebrek aan zelfvertrouwen omdat de ouders hen graag zien presteren als teken dat het goed met hen gaat. Ik zie dat vaak bij tweeverdieners die hun kinderen minder zien: alles afmeten en kijken wat ze kunnen om zichzelf ervan te overtuigen dat hun kinderen goed evolueren. Ik vraag me af wat er op termijn meer geld kost aan de gemeenschap...

BerichtGeplaatst: 18 jul 2011 23:47 
Moeten we dan allen massaal thuisblijven? Ik zie dat niet zitten hoor, ik werk graag!
In het weekend doktersbezoeken afwerken????????????

BerichtGeplaatst: 19 jul 2011 07:55 
Gast schreef:
Gast schreef:
Gast schreef:
Vervang gekweekt dan door opgevoed he, Mien. Men hoort dat niet graag, maar kinderen zijn handelswaar voor kribbes en een blok aan het been van werkende ouders. Ze worden 'en masse' opgevoed als je dat liever hoort, ze worden groot, leren eten, drinken, zichzelf beredderen, maar grotendeels los van de mensen die hen op de wereld hebben gezet. En dat horen die mensen eigenlijk liever niet...

Je stelt het wel heel negatief. Er zullen wel gevallen zijn waar het er zo aan toe gaat maar de merendeel probeert zich toch te regelen en een manier te zoeken om tussendoor zoveel mogelijk quality time met de kinderen door te brengen.
Er bestaan ook vakanties en weekends. Als de kinderen naar school gaan dan zijn ze ook gans de dag weg hé. Nochtans is iedereen leerplichtig. Ook de kinderen van TBM's.

Weekends dienen ook om boodschappen te doen, doktersbezoeken af te werken, het huishouden af te werken en uit te rusten als ouder. Ik denk niet dat kinderen van tweeverdieners dan hun schade kunnen inhalen. In de week worden ze elders opgevangen en komen ze naar huis om te slapen. In het weekend worden ze overal meegezeuld. Het is waar dat ze, als ze wat ouder zijn, naar school gaan en dat er dan leerplicht is. Maar op die leeftijd is het grootste deel van hun persoonlijkheid al gevormd, voor sommigen dus grotendeels in de opvang. Ik denk dat dit een stukje de diversiteit in onze samenleving wegneemt. Massa's kindjes opgekweekt volgens de normen van kinderverzorgsters en degenen die hen controleren... Ik denk dat die eerste jaren onderschat worden, en dat we dat als ouders instinctief wel aanvoelen, maar de economie moet draaien en de overheid strooit zand in onze ogen om ons allemaal zoveel mogelijk aan het werk te zetten. Ondanks het feit dat er kleine kinderen in huis zijn die nood hebben aan hun ouders. Kribbes zijn zo erg nog niet, ze kweken daar immuniteit tegen verkoudheden en griepjes, ze worden daar sociaal, ze leren daar hun mannetje te staan. Jawel: op veel te jonge leeftijd. En dan krijgen we schoolkinderen met zenuwachtig gedrag, met een gebrek aan zelfvertrouwen omdat de ouders hen graag zien presteren als teken dat het goed met hen gaat. Ik zie dat vaak bij tweeverdieners die hun kinderen minder zien: alles afmeten en kijken wat ze kunnen om zichzelf ervan te overtuigen dat hun kinderen goed evolueren. Ik vraag me af wat er op termijn meer geld kost aan de gemeenschap...

Vergeet vooral niet te overdrijven.
Hoeveel moeders nemen er geen ouderschapsverlof? Maar daar wordt dan ook over gezaagd.

BerichtGeplaatst: 19 jul 2011 08:04 

Gast schreef:
Gast schreef:
Gast schreef:

Vergeet vooral niet te ademen. :?

Dat moeders jarenlang thuisblijven voor hun kinderen (dat bedoel je toch he, moéders aan de haard) is enkel vanzelfsprekend geweest in een stuk van de 20ste E. Daarvoor gingen vrouwen ook werken: in fabrieken, als huishoudster bij rijke families, als marktkraamster, als landbouwer, .. Zijn jouw overgrootouder en grootouders zo verknipt geweest? Ze moesten misschien zelfs al meedraaien in één of andere fabriek of op een boerderij vanaf hun 12de of eerder. :?

Roger Babson
 Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 jul 2011 08:10 
Ook toen werden kinderen binnen het gezin opgevoed, met de waarden van het gezin en niet door vreemden. Behalve bij de adel misschien, die een min inhuurde om van zijn kinderen af te zijn. Daar zaten ook de meest verknipte geesten.

BerichtGeplaatst: 19 jul 2011 08:14 

Gast schreef:
Ook toen werden kinderen binnen het gezin opgevoed, met de waarden van het gezin en niet door vreemden. Behalve bij de adel misschien, die een min inhuurde om van zijn kinderen af te zijn. Daar zaten ook de meest verknipte geesten.

Oh ja? Noem je dat opvoeding als je als textielarbeidertje vanaf je zesde moest gaan werken, 12u/dag? :mrgreen:

Of als je vanaf je negende werd uitbesteed om bij een rijke familie dienstmeid te gaan spelen?

Ik denk dat jij een te geïdealiseerd beeld hebt van de gezinssituaties vroeger.

Laatst bijgewerkt door Grietje op 19 jul 2011 08:20, in totaal 1 keer bewerkt.

Roger Babson
 Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 jul 2011 08:19 

Daarbij, gezinnen van 14 kinderen en meer waren geen uitzondering he. En die kinderen werden heus niet de hele dag "opgevoed" door hun ouders. De oudsten trokken de kleinsten mee en meestal was het hard werken voor elk van hen. Het is niet omdat vader en moeder op de boerderij werken dat ze ook écht tijd voor de kinderen hadden.
Dan valt zo'n leefgroepje in een crèche van 10 kindjes met drie verzorgsters nog mee. :mrgreen:

Roger Babson
 Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 jul 2011 08:21 
In mijn tijd werkten mijn ouders ook allebei, zoals de meeste ouders. onthaalmoeders bestonden nog niet, we werden opgevoed door grootouders. wat is het verschil? en ik ben ook goed terecht gekomen hoor.

BerichtGeplaatst: 19 jul 2011 09:44 

Grietje schreef:
Daarbij, gezinnen van 14 kinderen en meer waren geen uitzondering he. En die kinderen werden heus niet de hele dag "opgevoed" door hun ouders. De oudsten trokken de kleinsten mee en meestal was het hard werken voor elk van hen. Het is niet omdat vader en moeder op de boerderij werken dat ze ook écht tijd voor de kinderen hadden.
Dan valt zo'n leefgroepje in een crèche van 10 kindjes met drie verzorgsters nog mee. :mrgreen:

Gast heeft ergens wel een punt: als ze iets verkeerd deden, kregen ze een draai om hun oren of een goeie rammeling. Nu doen ze iets verkeerd en op school kunnen ze niet straffen, want de ouders beginnen dan te steigeren! Vaak wordt degene die iets verkeerd doet nog beloond en het slachtoffer dubbel gestraft.
Vroeger waren ze misschien niet zo hard bezig met opvoeden, maar hadden de kinderen de basis wel mee. Tegenwoordig zijn er veel die zelfs de basis niet meer meekrijgen hé.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 jul 2011 10:05 

Emmeke schreef:
Grietje schreef:

Gast heeft ergens wel een punt: als ze iets verkeerd deden, kregen ze een draai om hun oren of een goeie rammeling. Nu doen ze iets verkeerd en op school kunnen ze niet straffen, want de ouders beginnen dan te steigeren! Vaak wordt degene die iets verkeerd doet nog beloond en het slachtoffer dubbel gestraft.
Vroeger waren ze misschien niet zo hard bezig met opvoeden, maar hadden de kinderen de basis wel mee. Tegenwoordig zijn er veel die zelfs de basis niet meer meekrijgen hé.

Een goeie rammeling? :?
Ik durf te wedden Emmeke, dat jij je kinderen géén rammelingen geeft. Waarom niet, als dat toch zo goed is?
En welke basis was dat dan, die ze toen kregen en nu niet? Het recht van de sterkste?
Ik denk dat het al bij al nog mee valt met ouders die het niet tolereren dat hun kinderen gestraft worden. Ze verdragen niet meer dat hun kinderen lijfstraffen krijgen, ok. En ze aanvaarden ook niet meer dat de meester of de pastoor aan ze zit. Is dat zo'n ramp? :mrgreen:
Maar voor de rest hebben de meeste ouders het wel goed voor met hun kinderen en werken ze wel samen met leerkrachten, kinderverzorgsters, begeleidsters, ..

Roger Babson
 Profiel  

Pagina 4 van 5 [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur