Het is nu 20 okt 2018 02:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 2 van 2 [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Elk kind naar de crèche? Dan worden we helemaal geleefd.
BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 12:46 
Mireille schreef:
Gast hierboven die met grote zekerheid poneert dat kinderen van laaggeschoolde moeders een leerachterstanden zouden hebben, hoe verklaar jij dat alle drie mijn kinderen altijd hoog scoorden op school? Hoe verklaar je dat ze elk 2 master diploma's hebben?
Ze hebben nooit een crèche op kinderopvang gezien.

Maar Mireille, één casus zegt niets hé.
Voor een laaggeschoolde moeder schrijf je trouwens behoorlijk correcte volzinnen, wat niet in alle gevallen gebruikelijk is. Je bent gewoon een zeer getalenteerde selfmade vrouw, proficiat daarvoor en ook voor de 6 master diploma's die je gekweekt hebt. :)

Ik denk dat de maatregel om peuters van 18 maanden naar een crèche te doen vooral bedoeld is voor allochtone ouders, die noch onze taal, noch onze cultuur echt kennen. En niet alleen dat. Ik ken een turnjuf die in een concentratieschooltje werkt en die kinderen zijn fysiek en motorisch ook onderontwikkeld. Die sporten niet buiten school (behalve een paar jongens die voetballen), maar verder niets, ook geen wandeltochtje met de ouders of een fietstocht. Daar doen ze niet aan.
Ik weet nu niet of er veel bewogen wordt in een crèche, maar eigenlijk is dat toch ook wel een probleem dat zich situeert in allochtone gezinnen.
Maar vooral de taalachterstand is gigantisch en bijna niet in te halen.

Nogmaals Mireille, voel je niet aangesproken. Jij bent perfect. :ok:

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 12:55 

Gast schreef:
Mien schreef:
Ze zouden eerst en vooral al eens moeten zorgen dat de moeder tenminste het eerste levensjaar bij haar kind kan blijven naar Noorse normen. Een moeder moet veel te snel gaan werken en zeker het eerste levensjaar heeft het kind heel veel liefde nodig van de mama. Gaan ze dan naar de crèche dan zijn ze het zoveelste kindje in de rij.

Hoe dom kan je zijn? Wie gaat dat allemaal betalen ? Ik vraag mij af welke werkgever nog een jonge vrouw in dienst gaat nemen als die bij een zwangerschap 1 jaar gaat thuis blijven. In elk geval geen enkele KMO meer.

Dom? Waarom gaat het in de Noorse landen wel en hier niet?

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 12:55 
Gast schreef:
Mireille schreef:
Gast hierboven die met grote zekerheid poneert dat kinderen van laaggeschoolde moeders een leerachterstanden zouden hebben, hoe verklaar jij dat alle drie mijn kinderen altijd hoog scoorden op school? Hoe verklaar je dat ze elk 2 master diploma's hebben?
Ze hebben nooit een crèche op kinderopvang gezien.

Maar Mireille, één casus zegt niets hé.
Voor een laaggeschoolde moeder schrijf je trouwens behoorlijk correcte volzinnen, wat niet in alle gevallen gebruikelijk is. Je bent gewoon een zeer getalenteerde selfmade vrouw, proficiat daarvoor en ook voor de 6 master diploma's die je gekweekt hebt. :)

Ik denk dat de maatregel om peuters van 18 maanden naar een crèche te doen vooral bedoeld is voor allochtone ouders, die noch onze taal, noch onze cultuur echt kennen. En niet alleen dat. Ik ken een turnjuf die in een concentratieschooltje werkt en die kinderen zijn fysiek en motorisch ook onderontwikkeld. Die sporten niet buiten school (behalve een paar jongens die voetballen), maar verder niets, ook geen wandeltochtje met de ouders of een fietstocht. Daar doen ze niet aan.
Ik weet nu niet of er veel bewogen wordt in een crèche, maar eigenlijk is dat toch ook wel een probleem dat zich situeert in allochtone gezinnen.
Maar vooral de taalachterstand is gigantisch en bijna niet in te halen.

Nogmaals Mireille, voel je niet aangesproken. Jij bent perfect. :ok:

Wat minder hautain sarcasme zou je sieren gast.
Wat denk je te bereiken met je pogingen om mij belachelijk te maken?
En nog lager, proberen mijn kinderen neer te halen door hen te reduceren tot 6 gekweekte diploma's?

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 12:57 
Maar Mireille toch? Zo wantrouwig en agressief ineens. Dat zijn we van jou niet gewoon.
Ik was nochtans fan van het eerste uur. :(

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 13:05 
Gast schreef:
Maar Mireille toch? Zo wantrouwig en agressief ineens. Dat zijn we van jou niet gewoon.

Ik heb geen behoefte aan fans, noch aan mensen die anderen belachelijk willen maken.
Het is niet omdat ik een laaggeschoolde huisvrouw ben, dat jullie me aan mogen vallen.
En als ze hier gaan zeggen dat kinderen van laaggeschoolden thuis achterstand oplopen, raken ze me zeer hard in mijn moederhart.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 13:12 
Mireille schreef:
Gast schreef:

Ik heb geen behoefte aan fans, noch aan mensen die anderen belachelijk willen maken.
Het is niet omdat ik een laaggeschoolde huisvrouw ben, dat jullie me aan mogen vallen.
En als ze hier gaan zeggen dat kinderen van laaggeschoolden thuis achterstand oplopen, raken ze me zeer hard in mijn moederhart.

Och, laat het niet aan je hart komen, jij weet wie of wat je bent en je mag fier zijn op wat je kinderen hebben bereikt. Er zijn er hier op HM die beweren hooggeschoold te zijn of ik weet niet wat of wie te zijn maar hun kinderen zijn simpele fabrieksarbeiders. Met dit laatste is niet verkeerd, begrijp mij niet verkeerd, ik heb respect voor iedere persoon die werkt (!!) maar ik walg van diegenen die zich beter of meer voordoen dan ze zijn.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 13:15 
Gast schreef:
Iemand die full time werkend is presteert ten hoogste 36 uren en heeft minimum 1 maand betaald verlof. Er blijven dus nog zeer veel uren en dagen over om met hun kind door te brengen.

Klopt niet voor jonge kinderen. Het kind slaapt tot je het naar de crèche brengt en moet naar bed als het thuis komt. In het weekend wordt het meegezeuld terwijl alle boodschappen en familiebezoekjes worden afgewerkt. Veel tijd om je kind rustig te laten zijn wie het is en erop in te spelen als dat nodig is, heb je niet als je fulltime werkt en je kind in een crèche laat voeden en verzorgen.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 13:18 
Mireille schreef:
Gast schreef:

Moeten wij nu al die studies die aantonen dat kinderen met laaggeschoolde en anderstalige moeders vaak met een achterstand aan hun schoolloopbaan beginnen overboord gooien omdat het jou of anderen persoonlijk zou kunnen kwetsen, Mireille? Als we dat niet mogen uitspreken omdat mensen zich gestigmatiseerd zouden kunnen voelen, vind ik dat spijtig.
Maar goed, dit zou ook wel ondersteund kunnen worden door sommige zeer politiek correcte politici. Ik denk daarbij aan Isabelle Simonis (PS), minister van Vrouwenrechten en Gelijke kansen van de Franse gemeenschapsregering. Zij zou jouw verontwaardiging zeker delen.
Net zoals ze het stigmatiserend en racistisch vindt om aangepaste seksuele opvoeding te geven aan onze nieuwe Arabische en Afrikaanse medeburgers.
' Is maar hoe je het bekijkt...

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 13:24 
Ik denk trouwens niet dat het probleem 'laaggeschoold' zijn is als je kijkt naar de kinderen die het moeilijk hebben op school. Wel de culturele achtergrond van de moeder en de manier waarop kinderen worden opgevoed. In allochtone gezinnen is de tendens vaak dat kinderen geen aandacht hoeven, ze lopen rond tot ze moe in slaap vallen, er wordt amper tegen kinderen gepraat. Ze krijgen de verzorging en het eten die ze nodig hebben en that's it. Dat geeft absoluut een achterstand, want taal is de tool bij uitstek om vat te krijgen op de wereld en kennis op te doen. Ik zag hetzelfde gebeuren bij een bakkersgezin in de omgeving waar het kind in een park achter de winkelruimte werd gedropt en daar haast niet uitkwam tot het groot genoeg was om naar school te gaan. Het ging niet dood van de honger, het kreeg een pamper als dat nodig was, maar het was dom en is dom gebleven omdat er amper interactie was met dat kind op jonge leeftijd. Er werd niet tegen gepraat, het werd vooral voorbijgelopen en kon alleen maar zitten kijken naar wat er rondom hem gebeurde.
Dat inspelen op je kind en het zo vooruit helpen heeft niets te maken met laaggeschoold zijn, maar met een visie op opvoeden die in laaggeschoolde (en zeker laaggeschoolde allochtone) middens toch wel anders is.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 13:29 
Gast schreef:
Ik denk trouwens niet dat het probleem 'laaggeschoold' zijn is als je kijkt naar de kinderen die het moeilijk hebben op school. Wel de culturele achtergrond van de moeder en de manier waarop kinderen worden opgevoed. In allochtone gezinnen is de tendens vaak dat kinderen geen aandacht hoeven, ze lopen rond tot ze moe in slaap vallen, er wordt amper tegen kinderen gepraat. Ze krijgen de verzorging en het eten die ze nodig hebben en that's it. Dat geeft absoluut een achterstand, want taal is de tool bij uitstek om vat te krijgen op de wereld en kennis op te doen. Ik zag hetzelfde gebeuren bij een bakkersgezin in de omgeving waar het kind in een park achter de winkelruimte werd gedropt en daar haast niet uitkwam tot het groot genoeg was om naar school te gaan. Het ging niet dood van de honger, het kreeg een pamper als dat nodig was, maar het was dom en is dom gebleven omdat er amper interactie was met dat kind op jonge leeftijd. Er werd niet tegen gepraat, het werd vooral voorbijgelopen en kon alleen maar zitten kijken naar wat er rondom hem gebeurde.
Dat inspelen op je kind en het zo vooruit helpen heeft niets te maken met laaggeschoold zijn, maar met een visie op opvoeden die in laaggeschoolde (en zeker laaggeschoolde allochtone) middens toch wel anders is.

Maar hier staat toch al de hele tijd overal in dit topic: "laaggeschoold én anderstalig". Mensen zien het woord 'laaggeschoold' staan en lezen niet meer verder omdat het werkt als een rode lap op een stier voor sommigen hier, dat is niet nieuw.
Een kind van een zeer hooggeschoolde anderstalige moeder zal het toch veel minder moeilijk hebben dan kinderen van laaggeschoolde én anderstalige moeders. Het gaat wel degelijk over de combinatie van de 2.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 13:31 
De gelijke kansenindicatoren

Binnen het ondersteuningsaanbod wordt uitgegaan van socio-economische en culturele indicatoren om de scholen met de meeste risicoleerlingen te detecteren. Bij de keuze van de gelijke kansenindicatoren voor het buitengewoon onderwijs werd rekening gehouden met het onderzoek dat werd uitgevoerd onder leiding van professor P. Ghesquire van de KULeuven (www.ond.vlaanderen.be/leerzorg/documenten/). De indicatoren thuistaal en opleidingsniveau moeder werden hier als het meest relevant bestempeld. Om de scholen toe te laten deze vaststellingen omtrent het behoren tot de doelgroep van het gelijke onderwijskansenbeleid te doen, vragen zij bepaalde gegevens op bij de leerlingen die naar type 1 of type 3 georiënteerd werden. (Zie bijlage 8 van de omzendbrief BUSO 04.)

De gelijke kansenindicatoren zijn de volgende:

- de moeder is niet in het bezit van een diploma secundair onderwijs, een studiegetuigschrift van het tweede leerjaar van de derde graad van het beroepssecundair onderwijs of van een daarmee gelijkwaardig studiebewijs;

- de taal die de leerling in het gezin spreekt is niet het Nederlands: d.w.z. indien de leerling slechts één gezinslid heeft en noch met moeder, vader, broers of zussen Nederlands spreekt. Of indien de leerling meer dan één gezinslid heeft en met geen of met maximum één van de volgende gezinsleden Nederlands spreekt: moeder, vader, broers of zussen. Verschillende broers en zussen worden steeds als één gezinslid beschouwd.

Opmerking: een leerling die enkel en alleen voldoet aan de indicator “thuistaal”, komt niet in aanmerking voor het bereiken van de 40% grens noch voor aanvullende ondersteuning; enkel een leerling die aan deze indicator voldoet in combinatie met de andere indicator, komt daarvoor wel in aanmerking en krijgt hierdoor een extra gewicht!

http://data-onderwijs.vlaanderen.be/edu ... ocid=14108

Voelt iemand zich aangesproken? Ga dan klagen bij het ministerie van onderwijs. ;)

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 13:35 
En in crèches is er wel interactie met de kinderen die er zijn, maar toch veel beperkter en minder persoonlijk dan thuis. De groep is daar belangrijker dan het individu en de rusttijden van het personeel durven al eens te primeren op het belang van het kind. Ik heb er eentje die leren tutten heeft - moeten leren tutten heeft - omdat een kind van dan tot dan in bed moest zitten en zwijgen, zodat het personeel rustig en zonder kindergebleit van zijn koffietje kon genieten. Mijn oudste kon vroeg overweg met potloden en tekende op 2,5 jaar al families van koppoters met kindjes in buggy's met daarnaast bomen en huizen - op elke pagina stond een heel verhaal. Ze vond dat al veel eerder leuk, maar in de crèche kon dat niet, want ze zou maar eens op een onvoorzien moment op de muur moeten tekenen (wat ze thuis nooit of nooit heeft gedaan, maar wel als standaard word aangenomen voor kinderen van die leeftijd) en potloden waren gevaarlijk in een groep (steekwapens om ogen uit te steken). Waarmee ik maar wil zeggen dat grote groepen altijd de individuele ontwikkeling van zo'n kleintje remmen, en dat kan veel achterstand geven op een paar jaar tijd. Mijn kinderen waren perfect zelfstandig als ze naar school gingen, waren zindelijk, konden min of meer hun poep afvegen na een toiletbezoek, konden zich zelfstandig aan- en uitkleden. Ik heb wel andere dingen gezien bij kindjes die uit een crèche kwamen. Mijn oudste kreeg daar zowaar het gevoel bij dat ze tussen baby's was geplaatst. De andere kindjes waren helemaal niet sociaal of aangepast door van kleins af aan in de groep te zijn gesmeten. Ze waren stout, duwden, trokken, vochten om wat ze wilden hebben en konden amper praten ook... er viel met die sociale peuters dus helemaal niet te praten. Die hadden in de eerste kleuterklas een serieuze achterstand weg te werken!

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 13:46 

Het kleinkind van mijn ouders hun Oost-Europese poetsvrouw ging ook naar de crèche, het kind babbelde niet wanneer dat al lang zou moeten, ze brabbelde wel onverstaanbaar. Op een bepaald moment gaan ze haar onverwacht vroeger ophalen, en werd duidelijk wat dat gebrabbel juist was... Blijkbaar werden de kinderen (peuters hé!) op matjes gezet om te bidden, de voertaal was er Marokkaans, ah ja, want het was een Marokkaanse crèche :? . Op die manier geraken die anderstalige kinderen van allochtonen (zoveelste generatie, maar da's een detail natuurlijk ;) ) ook nooit aan een deftige basis Nederlands natuurlijk. Nog een 'leuk' detail: het was wel een gesubsidieerde crèche, dus onder toezicht van K&G :? .

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 13:52 
Emmeke schreef:
Het kleinkind van mijn ouders hun Oost-Europese poetsvrouw ging ook naar de crèche, het kind babbelde niet wanneer dat al lang zou moeten, ze brabbelde wel onverstaanbaar. Op een bepaald moment gaan ze haar onverwacht vroeger ophalen, en werd duidelijk wat dat gebrabbel juist was... Blijkbaar werden de kinderen (peuters hé!) op matjes gezet om te bidden, de voertaal was er Marokkaans, ah ja, want het was een Marokkaanse crèche :? . Op die manier geraken die anderstalige kinderen van allochtonen (zoveelste generatie, maar da's een detail natuurlijk ;) ) ook nooit aan een deftige basis Nederlands natuurlijk. Nog een 'leuk' detail: het was wel een gesubsidieerde crèche, dus onder toezicht van K&G :? .

:shock:
Straf. Dan zit er idd toch iets fout met de vereiste kwalificaties van het personeel dat werkt in zo'n crèches.

Pagina 2 van 2 [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]