Het is nu 31 okt 2020 09:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Pagina 1 van 2 [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Bericht
 Berichttitel: Elk kind naar de crèche? Dan worden we helemaal geleefd...
BerichtGeplaatst: 07 jan 2016 20:42 
... door de staat. Ik vind dat elk kind recht moet hebben om tot kleuterleeftijd in het kerngezin opgevangen te worden. Door ouders, of familie, of kleinschalige opvangprojecten. Een jong kind heeft meer aan een een op een relatie met een vaste begeleider dan in verdrinken in de massa, ziek het ziekenhuis in te vliegen omdat er in de crèche te veel ziektekiemen rondgaan en te weinig aandacht is voor wat er met een ziek kind gebeurt. Mijn oudste werd zot in een opvang waar ze in de namiddag moest slapen. Elke avond haalde ik een kind af met roodgeweende ogen. Want kinderen van die leeftijd moeten 's middags slapen en de verzorgenden de rust gunnen waarop ze recht menen te hebben. Ik ben thuis gebleven, ook voor de volgende kinderen en heb gezien dat ze daar alleen maar baat bij hadden. Minder zware ziektes op jonge leeftijd, geen ziekenhuisopnames, spelen op eigen tempo, met dingen die in de crèche vaak verboden waren wegens gevaarlijk voor kleinere kinderen (en te weinig volk of zin om dat allemaal in de gaten te houden). De staat heeft zich niet te moeien met hoe kinderen worden opgevoed. Ze horen thuis bij hun ouders, hun familie, hun gezin. Niet in crèches met laaggeschoolden uit een milieu dat het mijne niet is en waarvan ik de waarden niet aan mijn kinderen wens door te geven. Maar het is wel handig om alle kinderen samen op een hoop te vegen en jonge ouders fulltime te laten werken. Dat is economisch voordelig maar niet interessant voor de kinderen die ze ermee verpesten...

Berichttitel: Re: Elk kind naar de crèche? Dan worden we helemaal geleefd.
BerichtGeplaatst: 07 jan 2016 20:42 
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160107_02054048

BerichtGeplaatst: 07 jan 2016 20:56 

Ze zouden eerst en vooral al eens moeten zorgen dat de moeder tenminste het eerste levensjaar bij haar kind kan blijven naar Noorse normen. Een moeder moet veel te snel gaan werken en zeker het eerste levensjaar heeft het kind heel veel liefde nodig van de mama. Gaan ze dan naar de crèche dan zijn ze het zoveelste kindje in de rij.

BerichtGeplaatst: 07 jan 2016 20:57 

Kinderopvang mag wel betaalbaarder gemaakt worden en er moeten plekken bijkomen, maar ik vind toch dat een kind (meestal) beter af is thuis. Al zou er de mogelijkheid moeten zijn om je kind zo af en toe eens naar de opvang te brengen. Grootschalige opvang vind ik een slecht plan...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 09:54 

Dus ik heb een verpest kind omdat mijn dochter toen ze 16 weken oud was naar de crèche gegaan is, zodat ik weer aan het werk kon (moest) ? Het is één ding om er voorstander van te zijn om kinderen thuis te laten blijven tot ze naar school gaan, het is een ander om kinderen die wél naar de crèche geweest zijn als "verpest" te omschrijven.

Mijn dochter zat in een superleuke opvang, met drie leefgroepen (baby's, kruipers, stappers) en binnen de oudste groep werd gezorgd voor activiteiten op maat van elk kind. Ze hebben er geschilderd, geknipt, gevoetbald, gezongen, gedanst... te veel om op te noemen. Zomaar elke crèche als slecht voor het kind omschrijven, doet afbreuk aan de vele kinderverzorgers die dagelijks proberen om zo goed mogelijk op onze kleintjes te letten.

“I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.” ― Marilyn Monroe
 Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 10:13 
Er zijn er veel die niet aan die norm voldoen, de meeste werken met allochtoon, laaggeschoold personeel. De taal niet machtig en met een wereldbeeld, een vrouw/man beeld dat mij niet bevalt. Je prent dat wel degelijk in van jongs af aan. En blijft het grotere besmettingsgevaar als je baby's en peuters in grote groepen samen zet. Dat is niet gezond.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 10:20 
Heidi schreef:
Dus ik heb een verpest kind omdat mijn dochter toen ze 16 weken oud was naar de crèche gegaan is, zodat ik weer aan het werk kon (moest) ? Het is één ding om er voorstander van te zijn om kinderen thuis te laten blijven tot ze naar school gaan, het is een ander om kinderen die wél naar de crèche geweest zijn als "verpest" te omschrijven.

Mijn dochter zat in een superleuke opvang, met drie leefgroepen (baby's, kruipers, stappers) en binnen de oudste groep werd gezorgd voor activiteiten op maat van elk kind. Ze hebben er geschilderd, geknipt, gevoetbald, gezongen, gedanst... te veel om op te noemen. Zomaar elke crèche als slecht voor het kind omschrijven, doet afbreuk aan de vele kinderverzorgers die dagelijks proberen om zo goed mogelijk op onze kleintjes te letten.

Mensen oordelen graag over een ander, het is langs beide kanten.
Ikzelf ben thuis gebleven voor m'n 3 kinderen en ik kreeg van vriendinnen kritiek dat m'n kinderen asociaal gingen worden omdat ze nooit naar een crèche geweest waren. Ik ging nochtans heel vaak naar speelpleintjes en had veel contact met vrienden met kinderen van dezelfde leeftijd.
Een van m'n vriendinnen die in het onderwijs staat, zei me zelfs dat ze haar kind ook tijdens de grote vakantie volledige dagen naar de crèche stuurde omdat ze bang was dat het kind anders z'n vaardigheden zou verliezen.
Zo'n uitspraken doen tov een jonge mama die ervoor gekozen heeft zelf voor de kinderen te zorgen, doen evengoed pijn.

Ik vind ook niet dat mensen als ik (die hun peuters veel voorlezen, meehelpen knutselen, in contact brengen met leeftijdsgenootjes, naar speelpleintjes gaan, laten bewegen in de tuin, duinen, strand enz.), het slachtoffer moeten worden van de steeds groeiende groep allochtone kansarmen en laagopgeleiden voor wiens peuters het mss idd beter zou zijn ze naar een crèche te sturen. Zij zijn de reden dat er soms stemmen opgaan om een crèche vanaf 18 maanden te verplichten.
Gelijke kansen in de maatschappij voor elk kind is een must, maar niet helemaal ten koste van onze individuele vrijheid. Ofwel moet men maar politiek incorrecte maatregelen durven nemen: mama's die niet slagen voor een taaltest verplichten hun kind vanaf 18 maanden een aantal uur naar de crèche te doen, vind ik dan persoonlijk eerlijker dan dat voor iedereen in te voeren.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 11:03 

Beste Gast, mijn reactie was niet gericht op ouders die hun kinderen thuis laten tot ze naar de kleuterschool gaan. Elk gezin moet voor zichzelf aanmaken wat voor hen de beste oplossing is, zowel financieel, op vlak van werk en sociaal. Voor ons was 2,5 jaar thuis blijven geen optie, maar wie dit wel kan en wil, is in mijn ogen niet beter of slechter dan iemand anders.

Ik kan je wel volgen in je mening dat kinderen die thuis geen Nederlands horen, zeker voordelen krijgen door naar de crèche te gaan. Zo beginnen ze de kleuterschool zonder de grote taalachterstand die er nu soms wel is bij kinderen van niet-Nederlandstalige ouders die nooit naar de opvang geweest zijn.

“I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.” ― Marilyn Monroe
 Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 11:07 
Heidi schreef:
Beste Gast, mijn reactie was niet gericht op ouders die hun kinderen thuis laten tot ze naar de kleuterschool gaan. Elk gezin moet voor zichzelf aanmaken wat voor hen de beste oplossing is, zowel financieel, op vlak van werk en sociaal. Voor ons was 2,5 jaar thuis blijven geen optie, maar wie dit wel kan en wil, is in mijn ogen niet beter of slechter dan iemand anders.

Ik kan je wel volgen in je mening dat kinderen die thuis geen Nederlands horen, zeker voordelen krijgen door naar de crèche te gaan. Zo beginnen ze de kleuterschool zonder de grote taalachterstand die er nu soms wel is bij kinderen van niet-Nederlandstalige ouders die nooit naar de opvang geweest zijn.

Het was niet tegen jou gericht hoor, het was gewoon een bevestiging dat het vervelend is be- en veroordeeld te worden voor de keuzes die je maakt ivm je kinderen, of dat nu een crèche of thuisblijven is.

Kan je me ook volgen als ik vind dat het een kwalijke zaak zou zijn wanneer gezinnen die niet met een (taal)achterstand zitten zouden moeten opdraaien voor al die allochtone gezinnen, waardoor elk kind naar een crèche zou moeten?

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 11:15 
Mien schreef:
Ze zouden eerst en vooral al eens moeten zorgen dat de moeder tenminste het eerste levensjaar bij haar kind kan blijven naar Noorse normen. Een moeder moet veel te snel gaan werken en zeker het eerste levensjaar heeft het kind heel veel liefde nodig van de mama. Gaan ze dan naar de crèche dan zijn ze het zoveelste kindje in de rij.

Hoe dom kan je zijn? Wie gaat dat allemaal betalen ? Ik vraag mij af welke werkgever nog een jonge vrouw in dienst gaat nemen als die bij een zwangerschap 1 jaar gaat thuis blijven. In elk geval geen enkele KMO meer.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 11:22 
Gast schreef:
Mien schreef:

Hoe dom kan je zijn? Wie gaat dat allemaal betalen ? Ik vraag mij af welke werkgever nog een jonge vrouw in dienst gaat nemen als die bij een zwangerschap 1 jaar gaat thuis blijven. In elk geval geen enkele KMO meer.

Maar gast toch, wat is er nu dom aan die uitspraak van ons Mien? Iedereen weet toch dat een kindje nergens beter is dan bij de mama, vooral als het nog heel jong is?
Het is toch onvoorstelbaar erg dat men geldgewin boven het welzijn van kinderen plaatst?
In een eerder bericht presteerde iemand zelfs om te beweren dat kinderen van een laaggeschoolde mama beter af zijn in een crèche. Hoe hautain moet je zijn om zoiets te zeggen?
Zelf heb ik geen hoog diploma, maar mijn kinderen hadden geen behoefte aan een crèche hoor, die werden door mij liefdevol verzorgd en kwamen niets te kort.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 11:23 
Het zou niet om de kostprijs moeten gaan, maar om de rechten van het kind. Kinderen hebben het recht om door hun ouders, familie, verwanten te worden opgevangen en mee te krijgen wat die mensen belangrijk vinden. Crèches zijn onpersoonlijke fabriekjes, waar kinderen alleen meekrijgen wat werknemers de moeite vinden om te doen - en werknemers zijn liever lui dan moe, voor andermans kind doe je niet wat je voor je eigen kind zou doen. Bovendien staat crèchepersoneel vaak onderaan de sociale ladder, komt dat uit marginale gezinnen met een heel andere man-vrouw visie dan mensen die wel verder studeerden, uit gezinnen komen met een meer open kijk op dergelijke relaties. In Australië heeft men geprobeerd om Aboriginalkinderen naar westerse normen op te voeden door hen massaal in crèches te plaatsen. Dat experiment is totaal mislukt. Je kan zelfs marginale kinderen in dergelijke overheidsgecontroleerde settings niet meegeven wat ze in normale huisgezinnen meekrijgen van hun ouders. Wat zouden dan alle kinderen, zelfs die uit normale gezinnen verplicht naar zo'n crèche moeten gaan. Hoe hard ze ook verkopen dat dat goed zou zijn, het tegendeel is waar.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 11:29 
Mireille schreef:
Gast schreef:
Mien schreef:

Maar gast toch, wat is er nu dom aan die uitspraak van ons Mien? Iedereen weet toch dat een kindje nergens beter is dan bij de mama, vooral als het nog heel jong is?
Het is toch onvoorstelbaar erg dat men geldgewin boven het welzijn van kinderen plaatst?
In een eerder bericht presteerde iemand zelfs om te beweren dat kinderen van een laaggeschoolde mama beter af zijn in een crèche. Hoe hautain moet je zijn om zoiets te zeggen?
Zelf heb ik geen hoog diploma, maar mijn kinderen hadden geen behoefte aan een crèche hoor, die werden door mij liefdevol verzorgd en kwamen niets te kort.

Kinderen van een laaggeschoolde én anderstalige mama's beginnen met een achterstand op school die soms niet meer goed te maken is. Vooral als ze in de kleuterschool dan ook nog eens vaak thuis blijven.
De situatie van die kinderen is dus in niets te vergelijken met die van de peuters van een hooggeschoolde mama die er bewust voor gekozen heeft haar carrière opzij te schuiven en thuis te blijven voor haar kinderen.
Als de situatie ivm gelijke kansen voor de kinderen zo afhankelijk is van hun opvoeding thuis, mag er gerust een onderscheid gemaakt worden in de maatregelen die genomen worden voor die kinderen.
Het aantal GOK-uren in scholen wordt toch ook toegekend op basis van de moedertaal en het opleidingsniveau van de moeder.
Dat daar rekening mee gehouden wordt is dus niet nieuw of hautain, Mireille.
Maar ik snap dat jij als laagopgeleide wat extra uitleg nodig hebt. ;)

Aan de andere gast: het voorstel van Mien is blijkbaar wel haalbaar in Noorwegen, dus waarom het onmiddellijk 'dom' noemen. Anderzijds heb ik er ook mijn twijfels bij in deze tijden van crisis en besparingen.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 11:35 
Gast hierboven die met grote zekerheid poneert dat kinderen van laaggeschoolde moeders een leerachterstanden zouden hebben, hoe verklaar jij dat alle drie mijn kinderen altijd hoog scoorden op school? Hoe verklaar je dat ze elk 2 master diploma's hebben?
Ze hebben nooit een crèche op kinderopvang gezien.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 11:41 
Iemand die full time werkend is presteert ten hoogste 36 uren en heeft minimum 1 maand betaald verlof. Er blijven dus nog zeer veel uren en dagen over om met hun kind door te brengen.
Ik ken persoonlijk enkele (goede) onthaalmoeders en hun grootste ongenoegen is dat veel jonge moeders misbruik maken van hen.
Na het werk wensen die vrouwen nog elke dag boodschappen te doen, te gaan fitnessen enz. vooraleer ze hun kind gaan afhalen. Veel kindjes worden 's morgens ook ongewassen en zonder ontbijt afgeleverd omdat de ouders niet op tijd kunnen (willen) opstaan.
De kinderen van zelfstandige ouders, dikwijls ook werkgevers, die hebben het moeilijker want hun ouders hebben amper de tijd om zelf te eten of te slapen. Als dan nog één van hun werknemers 1 jaar thuis zou blijven.......

Pagina 1 van 2 [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur