Het is nu 19 nov 2018 13:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Pagina 7 van 7 [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: plaatsjes vrij ten eekhovelei 2100 deurne
BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 15:30 
Je nick zegt genoeg hé meiske ;)

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 15:34 
Ik zou wel eens willen weten wat 'een bijdrage leveren aan het respect van het kind' inhoudt want ik vind dat redelijk nietszeggend klinken.

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 16:21 
Gast schreef:
'Simpel' is een understatement :lol:

Goh, ze heeft in elk geval zelfkennis :lol:

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 19:09 
Gast schreef:
Hier in de buurt zijn er wel wat allochtone onthaalmoeders. Grotendeels moslim. Weigeren pertinent om varkensvlees aan te bieden. En weigeren te werken met niet halalvlees.
En ik laat mijn kinderen geen halalvlees eten. En ik wil dat ze af en toe varkensvlees eten.
Dus, voor mij geen allochtone onthaalmoeder.
Een van de verzorgsters in de creche van mijn kinderen is van Marokkaanse origine. Geen probleem mee. Ze is ook moslim en trouw aan haar geloof, maar past dat enkel op zichzelf toe.

Mijn grootste reden om mijn kinderen niet naar zo'n onthaalouder te sturen is hun gebrekkige kennis van het Nederlands. Ik zie die geen boekjes voorlezen of kinderliedjes zingen, hooguit de TV opzetten op bumba of studio-100-toestanden. De grootste reden waarom allochtone kinderen het niet maken op school, is een gebrekkige kennis van de onderwijstaal. Dat doe je je eigen kinderen toch niet aan?

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 19:14 
lou' schreef:
Voor alle duidelijkheid, ik vind taalontwikkeling heel belangrijk voor een kindje. Misschien bestaan onthaalmoeders die heel goed en correct Nederlands praten (én zonder dialect), uitstekend voor de kindjes zorgen, de ouders goed informeren, geen al te zieke kindjes opvangen (vind ik ook belangrijk!!!!) én nog eens op een aanvaardbare afstand wonen van de ouders. Nu, ik ben zo een onthaalmoeder nog niet tegengekomen. Uiteindelijk hebben we gekozen voor degene die wel wat plattekes sprak, maar heel goed voor ons zoontje zorgde. Dat aspect vond ik op dat moment veel belangrijker dan een schrijffout in zijn heen en weer boekje.

De taalontwikkeling van je kind kan je thuis bijsturen, meer zelfs, het is niet direkt de taak van de onthaalmoeder om je kind correct te leren praten en om altijd in AN tegen je kind bezig te zijn. Wel moet ze op tijd zijn pamper verversen, eten geven, aandacht, met je kind spelen...enz.

Als die onthaalouder 8 uur per dag met je kindje bezig is, dan wordt zijn taalontwikkeling meer door haar dan door jullie bepaald. Je moet niet denken dat jullie taalgebruik beter blijft hangen omdat jullie zijn ouders zijn. Wat een kind dagdagelijks hoort, is wat het leert.

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 19:16 
En taalbegrip is het begin van kennis - het geeft je kind vat op de wereld, op wat hij voelt, wil, denkt. Hoe uitgebreider zijn woordenschat, hoe meer tools het heeft om bij te leren.

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 19:16 

Ik heb mijn kinderen van school veranderd omdat 3/4 van de kinderen uit mijn oudste zijn klas geen Nederlands sprak thuis. Voor de kleuterschool maakte mij dat absoluut niet uit, maar in de lagere school wil ik dat mijn kinderen leren lezen, schrijven, rekenen,... en hoe je het ook draait of keert: veel van die kinderen zouden nog eerst deftig Nederlands moeten leren en dat houdt de rest tegen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 19:24 
Gast schreef:
Gast schreef:
'Simpel' is een understatement :lol:

Goh, ze heeft in elk geval zelfkennis :lol:

Zelfkennis? Het is haar hier serieus voorgekauwd!! :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 19:32 
Emmeke schreef:
Ik heb mijn kinderen van school veranderd omdat 3/4 van de kinderen uit mijn oudste zijn klas geen Nederlands sprak thuis. Voor de kleuterschool maakte mij dat absoluut niet uit, maar in de lagere school wil ik dat mijn kinderen leren lezen, schrijven, rekenen,... en hoe je het ook draait of keert: veel van die kinderen zouden nog eerst deftig Nederlands moeten leren en dat houdt de rest tegen.

Zo is dat.
Op school leert de dochter dialect en is 'het volk' à la 'de Colruytbende', dat zegt genoeg hé.
Wij gaan - hopelijk - binnen enkele jaren ergens anders gaan wonen.
Vorige week is mijn handtas gepikt, de maat is meer dan vol.

BerichtGeplaatst: 29 feb 2012 20:51 
Ik ben zelf nog onthaalmoeder geweest en ik durf gerust toegeven dat ik wel al eens een fout schrijf. Maar met het tekstje van de opstartster zou ik zelfs geen reclame durven maken!
Reclame moet een goeie eerste indruk geven, moet er voor zorgen dat mensen willen kennismaken met jouw opvang. Dat verkrijg je door een leuk tekstje zonder schrijffouten. (Er zijn altijd wel mensen die zoiets willen nalezen als je weet dat je zelf fouten schrijft)
Het kan goed zijn dat opstartster wel een goeie OM is, maar als je je enkel op dit reclame-tekstje kan baseren, zou ik zelfs niet de moeite doen om deze OM te bellen.

Soms is het inderdaad nodig om reclame te maken. Het gebeurt dat er onverwachts kindjes wegvallen. Bijvoorbeeld omdat de mama na de geboorte beslist om langer thuis te blijven terwijl een plaatsje al lang gereserveerd is van tijdens de zwangerschap. Of omdat een mama van een peutertje opnieuw zwanger is en thuis is tijdens de zwangerschap wegens risicoberoep en dus haar peutertje thuis houdt. Kind en gezin stuurt niet altijd door, ouders krijgen gewoon een lijst en moeten dan zelf maar op zoek.
Wanneer je onder een dienst werkt, heb je inderdaad vlugger kindjes die doorgestuurd worden door de dienst, maar zeker zelfstandige onthaalouders moeten reclame maken.

BerichtGeplaatst: 02 maart 2012 08:40 

Murat Serbest is de enige mannelijke allochtone crèche-uitbater
GENT - 'Mijn vrienden lachten toen ik zei dat ik een crèche zou beginnen. Maar nu zijn sommigen zelf geïnteresseerd.' Murat Serbest (34) is volgens Kind en Gezin de enige allochtone man in Vlaanderen die een crèche uitbaat. In het Babyparadijs aan de Beelbroekstraat in Sint-Amandsberg vangt hij twintig kindjes op. 'Ik word blij als ik 'sochtends hun gezichtjes zie.'
Bron: Het Nieuwsblad.

BerichtGeplaatst: 02 maart 2012 08:43 
Hij speelt met de kindjes en laat de verzorging over aan twee verzorgsters. Zouden die ook van allochtone origine zijn?

Pagina 7 van 7 [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alle tijden zijn GMT + 1 uur