Het is nu 03 okt 2022 19:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 

Auteur Bericht
 Berichttitel: Gemeenschapsonderwijsopperhoofd valt uit de lucht
BerichtGeplaatst: 04 sep 2018 11:52 
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180903_03700121

Citaat:
Topvrouw Gemeenschapsonderwijs: ‘Ik ontken niet dat er werk aan de winkel is’
Vandaag om 10:36 door Steffie Geysens

Tweet

Delen

Mail

Print

Foto: Bart Dewaele
Scholen van het vrij onderwijs slagen er beter in hun leerlingen te laten ­excelleren en hun sociale ­mobiliteit te bevorderen. ‘Ik kan alleen maar zeggen dat ik verrast ben’, reageert Raymonde Verdyck, topvrouw van het GO!.
Scholen van het vrij onderwijs slagen er beter in hun leerlingen te laten ­excelleren en hun sociale ­mobiliteit te bevorderen. Dat blijkt uit onderzoek van ­Kristof De Witte (KU Leuven) en Jean Hindriks (UCL), op basis van de Pisa-resultaten van de Oeso. Voor Vlaanderen zien de onderzoekers dat 38 procent van de vrije scholen erin slaagt een hogere sociale mobiliteit te combineren met schoolse prestaties die beter zijn dan verwacht. In het ­officiële net lukt dat voor 12 procent van de scholen.
Had u deze resultaten verwacht?
‘Ik kan alleen maar zeggen dat ik verrast ben. Deze onderzoekers beschikken blijkbaar over vergelijkende gegevens, terwijl we de resultaten voor ons eigen net zelfs niet krijgen, ook al zijn we hiervoor vragende partij. Dat we beter scoren op sociale mobiliteit zegt immers iets over de prestaties van onze leerlingen.’
‘Het marktaandeel van het GO! klimt al jaren: ons aantal leerlingen stijgt sneller dan het aantal geboorten, dit heeft een duidelijke link met onze inzet op kwaliteit. Ik zal nooit tegenspreken dat er werk aan de winkel is, maar we scoren volgens de onderzoekers nog steeds beter op sociale mobiliteit als er binnen het eigen net gekeken wordt (dus zonder de schoolse prestaties mee te rekenen, red.).’
De onderzoekers stellen dat het gemeenschapsonderwijs een ander leerlingenprofiel zou aantrekken.
‘Dat klopt. We zien dat bij het GO! het aantal leerlingen met bepaalde SES-indicatoren ­(over ­hun sociaal-economische achtergrond, zoals opleidings­niveau en inkomen van de ouders, red.) hoog is. Maar het is bewezen dat gelijke kansen en ­excellentie elkaar niet uitsluiten. Als we willen excelleren, moeten we iedereen kansen geven. Het behoort tot onze missie om, ongeacht de achtergrond, voor alle leerlingen de hoogste leerwinst te realiseren.’
Dirk Van Damme, hoofd ­onderwijsdivisie van de Oeso, pleitte nochtans voor een beter kwaliteitsbeleid in het gemeenschapsonderwijs.
‘Kwaliteit is al veel langer dan vandaag een continu aandachtspunt bij ons. Dat vertaalt zich in onze driejaarlijkse begeleidingsplannen. We nemen de resultaten van het onderzoek daarbij ter harte. Zo behoren taal en ­lezen tot onze speerpunten.’

Ze kan eens beginnen met te stoppen met gebruik te maken van dat gat in de wetgeving (door... jaja) om de eindtermen niet te halen.

Het is hemeltergend dat de directies leerkrachten onder druk zetten om leerlingen zomaar door te laten. Een vriendin in de befaamde school van Lukaku MOEST openboektoetsen geven en als ze dan nog niet slaagden MOEST ze onder druk zelfs de antwoorden bij de toets geven.
Kan je dit soort onderwijs nog ernstig nemen??

Berichttitel: Re: Gemeenschapsonderwijsopperhoofd valt uit de lucht
BerichtGeplaatst: 04 sep 2018 13:47 
Zo'n onderwerp op HM?

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018 14:06 
"Voor Vlaanderen zien de onderzoekers dat 38 procent van de vrije scholen erin slaagt een hogere sociale mobiliteit te combineren met schoolse prestaties die beter zijn dan verwacht. In het ­officiële net lukt dat voor 12 procent van de scholen.
Had u deze resultaten verwacht?
‘Ik kan alleen maar zeggen dat ik verrast ben. Deze onderzoekers beschikken blijkbaar over vergelijkende gegevens, terwijl we de resultaten voor ons eigen net zelfs niet krijgen, ook al zijn we hiervoor vragende partij. Dat we beter scoren op sociale mobiliteit zegt immers iets over de prestaties van onze leerlingen.’"
Kan iemand mij uitleggen waar staat dat ze beter scoren op sociale mobiliteit? Als enkel binnen het eigen net gezien wordt zegt ze, maar waar vergelijken ze het dan mee?

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018 14:16 

Volgens mij komt het erop neer dat zelfs minder goed onderwijs, als het aankomt op leerprestaties, beter is dan geen onderwijs :scratch: ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018 21:57 
De school van Lukaku is een katholieke school.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018 07:31 
Gast schreef:
De school van Lukaku is een katholieke school.

Maakt niet uit. Het gaat hem op dat niet halen vd eindtermen.

BerichtGeplaatst: 08 sep 2018 11:38 

Citaat:
Door het grote tekort aan politieagenten mogen veel kandidaten die ongeschikt bevonden worden tijdens de selectie, toch beginnen aan de politieopleiding. Dat blijkt uit een onderzoek van De Standaard. Volgens anonieme bronnen van de krant is er sprake van politieke druk om de streef­cijfers tot elke prijs te halen.

Wie bij de politie aan de slag wil, moet “van onberispelijk gedrag” zijn, zegt het reglement. Volgens De Standaard blijkt echter dat ook kandidaten met een verleden als harddrugsmisdadiger, vechtersbaas of zware verkeerscrimineel door de selectie geraken, vaak ondanks een negatief advies van de selectiedienst en ondanks het feit dat ze te veel onvoldoendes scoorden bij de proeven.

Ook mensen die bij vorige deelnames aan de selectie geweerd werden wegens leugenachtig gedrag, een band met Syriëstrijders of andere gevaren in hun omgeving, werden recent toegelaten tot de politieopleiding.
Volledig artikel HLN
Allez, daar wordt ook al vanalles gedaan om toch maar genoeg uitstroom te krijgen. Dat ze wat milder zijn bij de beoordeling, tja, daar kan ik nog iets van begrip voor opbrengen, al keur ik het natuurlijk niet goed. Maar dat ze zelfs aan de opleiding mogen beginnen bij negatief advies van de selectiedienst, dat een drugsverleden geen probleem vormt, banden met Syriëstrijders moeten kunnen, dat is gewoon vragen om problemen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 sep 2018 12:14 
Een collega van mijn man vertelde over zijn wedervaren met het Nederlandstalig onderwijs in Brussel.
Vorig jaar moesten ze hald Brussel rondrijden om hun kind ergens te krijgen. Nu dit jaar waren ze op zoek naar een schoo dichterbij.
Er was 1 school die hen letterlijk heeft gestalkt om toch maar in te schrijven. Kleine catch: geen enkel blank kind, geen enkel kind dat Nederlands spreekt, ook niet bij de leerkrachten was er een woord Nederlands.
Kan dit zo maar????
Geld ontvangen van Vlaanderen is geen probleem, maar Nederlands spreken in het Nederlandstalig onderwijs?
Inspectie?

BerichtGeplaatst: 09 sep 2018 16:52 
Ik moet eerlijk zeggen dat gemeenschapsonderwijs een absolute no go was voor mij en wat ik hoor over de GO-school van mijn nichtjes bevestigt steeds opnieuw dat dit geen slechte keuze was. De leerlingenbegeleiding is er ronduit slecht. De attitude van de leerlingen is er eentje van: je kan niet geïnteresseerd zijn in wat je doet (dat lijkt wel verboden). Als ik de leerstof vergelijk, dan is die stukken minder gedetailleerd (zowel wat wiskunde en wetenschappen als talen en vakken zoals aardrijkskunde en gechiedenis betreft). Als ik hoor hoeveel schoolvrienden er aan de drugs zitten, met dreadloks rondlopen, als nozems op straat blijven rondhangen i.p.v. naar huis te gaan, te eten en te doen wat nodig is, hoeveel van die gasten er zich niet kunnen amuseren op een fuif zonder zich lazarus te zuipen en hoeveel zorgen mijn zus zich maakt dat haar dochters straks meelopen met de rest... Dat zou dan fantastisch onderwijs heten volgens dit artikel? Mijn ogen...

BerichtGeplaatst: 09 sep 2018 16:56 
Gast schreef:
Een collega van mijn man vertelde over zijn wedervaren met het Nederlandstalig onderwijs in Brussel.
Vorig jaar moesten ze hald Brussel rondrijden om hun kind ergens te krijgen. Nu dit jaar waren ze op zoek naar een schoo dichterbij.
Er was 1 school die hen letterlijk heeft gestalkt om toch maar in te schrijven. Kleine catch: geen enkel blank kind, geen enkel kind dat Nederlands spreekt, ook niet bij de leerkrachten was er een woord Nederlands.
Kan dit zo maar????
Geld ontvangen van Vlaanderen is geen probleem, maar Nederlands spreken in het Nederlandstalig onderwijs?
Inspectie?

Een van mijn collega's woont in Brussel en moet volgend jaar een kleuterschool vinden voor zijn oudste. Hij geeft aan dat er voor Brussel geen doorlichtingsverslagen te vinden zijn. Je kan amper kiezen voor een school. De school die dichtst bij zijn woning ligt, is er eentje met bijna volledig allochtoon publiek. Hij is zelf niet van Belgische origine, maar hoopt dat hij zijn kind niet naar die school hoeft te sturen. Omdat het publiek er echt verschrikkelijk marginaal uitziet...

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]