|
 |
|
 |
|
|
|
|
Auteur |
Bericht |
Emmeke
|
Berichttitel: Milieubeleid Geplaatst: 20 mei 2021 10:24 |
Geregistreerd: 05 jun 2008 11:23 Berichten: 57301
|
Citaat: Elektrische auto’s zijn alleen op papier beter voor milieu. In werkelijkheid vertegenwoordigen ze per kilometer een hogere CO2-uitstoot dan dieselvoertuigen. Dat is de conclusie van een studie van de universiteit van Keulen onder leiding van fysicaprofessor Christoph Buchal.
Accu's zijn vervuilend
Dat een accu van een elektrische auto, niet bepaald klimaatvriendelijk is, weten we intussen. Los van ethische problemen die te maken hebben met het winnen van die zeldzame grondstoffen, gebeurt het ook zelden op een ecologische manier.
De studie gebruikt de Tesla Model 3 als toetssteen. Die heeft één van de efficiëntste accu’s en elektrische aandrijfsystemen op de markt. Maar daar vertegenwoordigt de batterij alleen nog altijd een CO2-uitstoot van 11 à 15 ton. Bij een levensduur van 10 jaar voor de accu en een gemiddelde afstand van 15.000 kilometer per jaar, betekent dat al 73 tot 98 gram CO2 per kilometer. Wanneer ook nog de Duitse elektriciteitsmix in rekening gebracht wordt, belast een elektrische auto het klimaat 11 to 28 procent meer dan een modern dieselvoertuig, staat in de studie te lezen.
Wat is de échte CO2-uitstoot?
Wordt het elektriciteitsverbruik verrekend, dan stoot die Tesla in werkelijkheid tussen 156 en 181 gram CO2 per kilometer uit. Dat is merkbaar meer dan een dieselwagen van dezelfde afmetingen, zo concluderen de Duitsers die overigens erg lichtzinnig omspringen met de extra milieubelasting die de productie van fossiele brandstoffen veroorzaakt.
De studie is ook ongemeen scherp voor de Europese politiek. Die beschouwen elektrische wagens als zero-emissievoertuigen, en negeren compleet dat de stroom eerst opgewerkt moet worden. De onderzoekers beschouwen de voorgeschreven CO2-norm die Europa vanaf 2030 zal opleggen als ‘onrealistisch’. De drempel van 59 gram per kilometer komt overeen met een verbruik van 2,2 liter diesel of 2,6 liter benzine per 100km. Volledig artikel auto55.beTja, dat is wat iedereen die een beetje vooruit denkt en het hele plaatje bekijkt al lang dacht... Er moet nagedacht worden over welke brandstof voor welk doel het beste is. In en dicht rond een stad zal elektrisch beter zijn, bij middellange afstanden waarschijnlijk benzine en bij lange afstanden diesel. De diesels van 30 jaar geleden zijn niet te vergelijken met de hedendaagse diesels. Op het einde van het artikel haalt men ook methaan en aardgas aan, dat is misschien wel het beste, maar men moet ook denken aan hoe men eraan kan geraken natuurlijk.
_________________ Judging a person does not define who they are It defines who you are.
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Diesel in realiteit toch beter dan elektrisch voor milie Geplaatst: 20 mei 2021 12:05 |
|
Emmeke schreef: Citaat: Elektrische auto’s zijn alleen op papier beter voor milieu. In werkelijkheid vertegenwoordigen ze per kilometer een hogere CO2-uitstoot dan dieselvoertuigen. Dat is de conclusie van een studie van de universiteit van Keulen onder leiding van fysicaprofessor Christoph Buchal.
Accu's zijn vervuilend
Dat een accu van een elektrische auto, niet bepaald klimaatvriendelijk is, weten we intussen. Los van ethische problemen die te maken hebben met het winnen van die zeldzame grondstoffen, gebeurt het ook zelden op een ecologische manier.
De studie gebruikt de Tesla Model 3 als toetssteen. Die heeft één van de efficiëntste accu’s en elektrische aandrijfsystemen op de markt. Maar daar vertegenwoordigt de batterij alleen nog altijd een CO2-uitstoot van 11 à 15 ton. Bij een levensduur van 10 jaar voor de accu en een gemiddelde afstand van 15.000 kilometer per jaar, betekent dat al 73 tot 98 gram CO2 per kilometer. Wanneer ook nog de Duitse elektriciteitsmix in rekening gebracht wordt, belast een elektrische auto het klimaat 11 to 28 procent meer dan een modern dieselvoertuig, staat in de studie te lezen.
Wat is de échte CO2-uitstoot?
Wordt het elektriciteitsverbruik verrekend, dan stoot die Tesla in werkelijkheid tussen 156 en 181 gram CO2 per kilometer uit. Dat is merkbaar meer dan een dieselwagen van dezelfde afmetingen, zo concluderen de Duitsers die overigens erg lichtzinnig omspringen met de extra milieubelasting die de productie van fossiele brandstoffen veroorzaakt.
De studie is ook ongemeen scherp voor de Europese politiek. Die beschouwen elektrische wagens als zero-emissievoertuigen, en negeren compleet dat de stroom eerst opgewerkt moet worden. De onderzoekers beschouwen de voorgeschreven CO2-norm die Europa vanaf 2030 zal opleggen als ‘onrealistisch’. De drempel van 59 gram per kilometer komt overeen met een verbruik van 2,2 liter diesel of 2,6 liter benzine per 100km. Volledig artikel auto55.beTja, dat is wat iedereen die een beetje vooruit denkt en het hele plaatje bekijkt al lang dacht... Er moet nagedacht worden over welke brandstof voor welk doel het beste is. In en dicht rond een stad zal elektrisch beter zijn, bij middellange afstanden waarschijnlijk benzine en bij lange afstanden diesel. De diesels van 30 jaar geleden zijn niet te vergelijken met de hedendaagse diesels. Op het einde van het artikel haalt men ook methaan en aardgas aan, dat is misschien wel het beste, maar men moet ook denken aan hoe men eraan kan geraken natuurlijk. Dat zal wel kloppen. Maar ook die brandstof moet gewonnen worden. Heeft. Men daarmee rekening gehouden? Maar dan nog, de technologie en het recupereren van de batterijen zal ook evolueren. Koppel dat nog aan het winnen van groene stroom dat zal verbeteren en mss komen we er wel binnen enkele jaren. Dus geef die technologie nog mss nog enkele jaren. Het staat ten slotte nog in de kinderschoenen. Ze zouden surtout de prijs van die auto’s moeten doen zakken want wanneer ik dat bekijk….. 
|
|
|
|
 |
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Diesel in realiteit toch beter dan elektrisch voor milie Geplaatst: 20 mei 2021 12:12 |
Geregistreerd: 05 jun 2008 11:23 Berichten: 57301
|
Het is juist omdat het nog in zijn kinderschoenen staat, dat men het nog niet zou mogen beginnen verplichten en doen alsof het de beste oplossing is. Ik ben ervan overtuigd dat het in de toekomst een goeie oplossing kan zijn, áls men idd ook denkt aan hoe men de brandstof verkrijgt.
_________________ Judging a person does not define who they are It defines who you are.
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Diesel in realiteit toch beter dan elektrisch voor milie Geplaatst: 20 mei 2021 12:48 |
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Diesel in realiteit toch beter dan elektrisch voor milie Geplaatst: 20 mei 2021 21:27 |
|
Die studie spreekt enkel over de CO2 uitstoot. Wat dan met NOx, fijn stof en ultrafijn stof, carcinogens, etc? Lijkt me nogal een eenzijdige studie, ik vraag me af door wie dit onderzoek gefinancierd is.
|
|
|
|
 |
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Diesel in realiteit toch beter dan elektrisch voor milie Geplaatst: 20 mei 2021 21:33 |
Geregistreerd: 05 jun 2008 11:23 Berichten: 57301
|
Gast schreef: Die studie spreekt enkel over de CO2 uitstoot. Wat dan met NOx, fijn stof en ultrafijn stof, carcinogens, etc? Lijkt me nogal een eenzijdige studie, ik vraag me af door wie dit onderzoek gefinancierd is. Ach, elke brandstof heeft zijn voor-en nadelen. Ik vind het goed dat duidelijk gemaakt wordt dat die elektrische wagens momenteel echt nog niet zo goed zijn voor het milieu als ze beweren. Ik hoop dat het verstand uiteindelijk toch zal zegevieren en men gaat zien welk vervoermiddel/brandstof het beste is voor welk doel.
_________________ Judging a person does not define who they are It defines who you are.
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Diesel in realiteit toch beter dan elektrisch voor milie Geplaatst: 20 mei 2021 22:21 |
|
Er zouden intussen al elektrische vrachtwagens zijn met een actieradius van 300 Km. Deze zijn niet inzetbaar voor internationaal transport want dan staan de chauffeurs langer te wachten op een volle batterij dan ze kunnen rijden. Vrachtwagens met AD blue stoten dan weer stikstof uit. Denk dat waterstof nog het milieuvriendelijkste gaat worden. Jammer dat dit nog niet op punt staat.
|
|
|
|
 |
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Diesel in realiteit toch beter dan elektrisch voor milie Geplaatst: 20 mei 2021 22:29 |
Geregistreerd: 05 jun 2008 11:23 Berichten: 57301
|
Gast schreef: Er zouden intussen al elektrische vrachtwagens zijn met een actieradius van 300 Km. Deze zijn niet inzetbaar voor internationaal transport want dan staan de chauffeurs langer te wachten op een volle batterij dan ze kunnen rijden. Vrachtwagens met AD blue stoten dan weer stikstof uit. Denk dat waterstof nog het milieuvriendelijkste gaat worden. Jammer dat dit nog niet op punt staat. Naar het schijnt werd/wordt dat nogal tegengewerkt door de olie-lobby, er zou zelfs een motor uitgevonden zijn die op water werkte, waarvan beweerd werd dat het niet klopte, maar anderen zeggen dan weer dat de olie-lobby dat plan heeft geboycot... Ik zou het wel cool vinden, een motor op water  .
_________________ Judging a person does not define who they are It defines who you are.
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Diesel in realiteit toch beter dan elektrisch voor milie Geplaatst: 20 mei 2021 22:39 |
|
Als ik een nieuwe wagen nodig heb zou ik echt niet weten voor welke brandstof ik zou kiezen. Elektrisch vind ik veel te duur. Bij benzine is het verbruik enkele liters hoger dan bij diesel. Diesel zonder AD blue geen toegang in verschillende steden. Misschien hybride???
|
|
|
|
 |
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Diesel in realiteit toch beter dan elektrisch voor milie Geplaatst: 20 mei 2021 22:47 |
Geregistreerd: 05 jun 2008 11:23 Berichten: 57301
|
Ik heb voor benzine gekozen omdat dat toch iets minder zou vervuilen dan diesel. Voor een volgende auto weet ik het nog niet, het zal er vanaf hangen hoe ver ze tegen dan staan met elektrische wagens en hoeveel ze kosten (ook in verbruik). Ook vind ik het helemaal niet ok hoe Afrika nu leeggeroofd wordt en de mensen daar uitgebuit worden voor de grondstoffen van die batterijen...
_________________ Judging a person does not define who they are It defines who you are.
|
|
|
|
 |
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Milieubeleid Geplaatst: 25 jun 2021 13:47 |
Geregistreerd: 05 jun 2008 11:23 Berichten: 57301
|
Citaat: Kernuitstap doet Belgische CO2-uitstoot komende jaren fors toenemen
De uitstoot van broeikasgassen in België is in 2020 verder gedaald. Maar de komende jaren zal de uitstoot weer toenemen, en dat komt vooral door de geplande sluiting van de kerncentrales. Het Planbureau verwacht dat de uitstoot in 2026 zowat 12 procent hoger zal liggen dan vorig jaar. “De kernuitstap veegt tien jaar klimaatbeleid in één klap weg", zegt N-VA. Volgens minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) slaat de studie van het Planbureau op het beleid van de vorige regering.
... Maar veruit de grootste impact komt van de geplande sluiting van de kerncentrales. De weggevallen kernenergie (die in 2021 nog goed is voor de helft van het totale elektriciteitsaanbod) zal immers deel worden opgevangen door gasgestookte elektriciteitscentrales, die meer broeikasgassen uitstoten. Het Planbureau verwacht dat het aandeel van de gascentrales in de elektriciteitsvoorziening zal evolueren van 19 procent in 2021 naar 28 procent in 2023, en naar 56 procent in 2026. Volledig artikel HLNZo'n dingen krijg je wanneer politiek groenen hun goesting krijgen. Politiek groen en wat goed is voor het milieu, da's nu eenmaal niet hetzelfde  .
_________________ Judging a person does not define who they are It defines who you are.
|
|
|
|
 |
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Milieubeleid Geplaatst: 30 jun 2021 14:37 |
Geregistreerd: 05 jun 2008 11:23 Berichten: 57301
|
Citaat: Elke woning tegen 2050 aardgasvrij: wat kost het en hoe pak je het aan? "Warmtepomp kan in de zomer ook fungeren als airco"
Om aan de klimaatdoelstellingen te voldoen moeten alle huizen vroeg of laat van het gas af. Bovendien kondigde energieleverancier Eneco aan aardgas uit te faseren. Maar waar ligt de deadline, welke stappen moet je als consument ondernemen en wat zal het je kosten? “De weg naar aardgasvrije verwarming zal voor veel gezinnen via tussenstappen verlopen”, aldus Maarten De Groote van EnergyVille/VITO.
Volledig artikel HLNDus we moeten alles op elektriciteit zetten, volledig afhankelijk worden van elektriciteit? En hoe komen we aan de elektriciteit? Ah, die halen we uit gascentrales hé, of kopen we in het buitenland, waar ze nog wel kerncentrales hebben. En over het elektriciteitsverbruik van zo'n warmtepompen, daar wordt ook weinig over verteld...
_________________ Judging a person does not define who they are It defines who you are.
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Milieubeleid Geplaatst: 30 jun 2021 17:16 |
|
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210629_97578295"‘Zonder recyclage wint het milieu niets bij de energietransitie’ Terwijl er een strijd woedt om nieuwe mijnen te openen, blijven kostbare metalen in afgedankte apparaten onontgonnen. Kan recyclage de metaalhonger stillen? ‘We dreigen afhankelijkheid van koolmijnen te ruilen voor afhankelijkheid van metaalmijnen.’" De recyclage van lithium, kobalt, koper, nikkel bedraagt nog geen 10% (vaak zelfs geen 5%) van de totale vraag. "De vraag naar metalen en mineralen, zoals lithium, nikkel, kobalt en mangaan, zal de komende twee decennia exponentieel stijgen, voorspelt het Internationaal Energieagentschap (IEA). Die honger zal in de eerste plaats gestild worden door ontginning, binnen en vooral buiten Europa. Maar terwijl nieuwe mijnen onvermijdelijk schade voor milieu, omgeving en soms mens beteken, liggen voorraden voor het rapen in onze steden en dorpen. Miljoenen afgedankte toestellen (zoals smartphones) vol kostbare metalen liggen stof te vergaren in kasten en op zolders. Bij Belgische gezinnen alleen al gaat het volgens Recupel om 51 miljoen toestellen, of 11 per huishouden. Van de ongeveer 36.000 ton kobalt die jaarlijks voor Europees gebruik wordt ontgonnen – niet zelden in mensonwaardige omstandigheden (DS 28 juni) – gaat zo 4 procent verloren in ongebruikte toestellen, en 31 procent belandt vroeg of laat op een stort. Een weinig efficiënte ontginning en minderwaardige recyclage maken dat naar schatting 70 procent van het kostbare kobalt verloren gaat, terwijl de vraag volgens de prognoses van het IEA binnen twintig jaar minstens zes keer hoger zal zijn. ‘Als we daaraan willen voldoen, kunnen we maar beter die 70 procent recupereren’, zegt Jo Dewulf, professor duurzame chemie en technologie aan de UGent. De recyclage van zeldzame aardmetalen en lithium is een duur en complex proces, dat economisch (nog) niet kan wedijveren met primaire ontginning. Die vindt hoofdzakelijk buiten Europa plaats, de kosten voor mens en milieu worden zelden of nooit in rekening gebracht. Maar wie hoopt dat recyclage alle grondstoffen voor een wereldwijde energietransitie zal leveren, kreeg in maart een koude douche van het IEA. In een duurzaam scenario zal de recyclage van mineralen als lithium, koper, nikkel of kobalt tegen 2040 gemiddeld ongeveer 10 procent van de vraag dekken, schrijft het agentschap in een lijvig rapport. Voor lithium en koper zou dat maar 5 procent zijn (zie grafiek). ‘Het toont hoe waanzinnig groot de vraag naar die vier metalen zal zijn’, zegt Peter Tom Jones. ‘En dat is een scenario waar we 80 procent van de afgedankte apparaten kunnen inzamelen. Recyclage is dus helaas geen toveroplossing.’" Wat groen heet te zijn is eigenlijk aan geen kanten groen. Een elektrische wagen komt hier gewoon niet binnen. Nooit.
|
|
|
|
 |
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Milieubeleid Geplaatst: 30 jun 2021 17:39 |
Geregistreerd: 05 jun 2008 11:23 Berichten: 57301
|
Die metalen recupereren is idd een duur (en ik dacht ook vervuilend?) proces, maar daar zouden ze beter onderzoeken naar doen hoe dat beter en efficiënter kan! Zeker ook voor al die zonnepanelen die op de vuilnisbelt gaan beginnen terechtkomen...
_________________ Judging a person does not define who they are It defines who you are.
|
|
|
|
 |
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Milieubeleid Geplaatst: 20 jul 2021 13:55 |
Geregistreerd: 05 jun 2008 11:23 Berichten: 57301
|
Citaat: Wie in Vlaanderen een gebouw of perceel wil kopen, moet beter geïnformeerd worden over het mogelijke overstromingsrisico. Dat zegt Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir. Volgens de N-VA-minister heeft de Vlaamse regering vorige vrijdag een aanpassing van de waterwetgeving goedgekeurd die moet zorgen voor die betere informatie. Zo verdwijnt de verwarrende term "mogelijk overstromingsgevoelig". Volledig artikel HLNVoila, de overstromingen zijn weer bijna opgelost! En ondertussen staan hier in de buurt al zeker 2 weilanden naast een verbindingsweg te koop als bouwgrond. Dat de weg zo'n halve meter tot een meter hoger ligt dan die weilanden, zou bij potentiële kopers een belletje moeten doen rinkelen... Mensen uit de buurt weten dat die weilanden vaak vol plassen zitten. Waarom men daar bouwen toelaat, is me een raadsel: los van dat het overstromingsgebied is, dacht ik dat er al wel genoeg lintbebouwing was...
_________________ Judging a person does not define who they are It defines who you are.
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
Je mag nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|