Het is nu 06 aug 2021 05:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 2 [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Bericht
 Berichttitel: PFOS-vervuiling in Zwijndrecht
BerichtGeplaatst: 10 jun 2021 22:10 

Citaat:
Demir verraste gisteren vriend en vijand door te suggereren om een parlementaire onderzoekscommissie op te richten om de PFOS-vervuiling in Zwijndrecht tegen het licht te houden. Eerder op de dag had ze een opdrachthouder aangesteld die moet zorgen voor een integrale aanpak in het dossier. De vervuiling door Post it-bedrijf 3M kwam aan het licht bij de werken rond de Oosterweelverbinding, maar intussen is gebleken dat de gemeente Zwijndrecht - die al jaren de enige groene burgemeester in Vlaanderen levert - al sinds 2004 weet dat de site naast het bedrijf vervuild is. Toch is de impact op de omwonenden nooit onderzocht. Daarop Demir gaf te kennen dat ze zelf ook met veel vragen zat en dat een onderzoekscommissie antwoorden kon bieden.
Volledig artikel HLN
Een vervuiling waar ze al sinds 2004 weet van hebben, allemaal onder een groene burgemeester, maar ze wisten al veel vroeger dat PFOS zo schadelijk was. Er mogen geen eitjes meer gegeten worden van 15km in de omtrek. 2 eitjes per week zouden al schadelijk zijn, zeggen ze, maar ze zeggen ook dat het opstapelt in het lichaam en niet afgebroken kan worden, dus eigenlijk is dat zever... De boeren in de omgeving vragen zich af of ze hun oogst nog wel kwijt kunnen, ik vraag me af waarom geen woord gerept wordt over al de oogsten van de afgelopen 50 jaar, al de eitjes die de afgelopen 50 jaar daar in een straal van 15km gegeten werden.
Een straal van 15km rond Zwijndrecht, da's verdorie ver zenne! En dan nog wat lood in de omgeving van Hoboken, al die petro-chemie in de haven, al die andere fabrieken die men met open armen ontving,... De vervuiler betaalt, allez ja, als het een gewone mens is natuurlijk, niet als het een groot bedrijf is blijkbaar, dan is de oplossing dat de mensen geen eitjes of groenten uit eigen tuin meer mogen eten :? ?

Profiel  

Berichttitel: Re: PFOS-vervuiling in Zwijndrecht
BerichtGeplaatst: 10 jun 2021 23:47 
Het zou zelfs verder kunnen gaan dan 15 km:

"Tot en met Sint-Niklaas in westelijke richting, tot voorbij Brasschaat en Schoten in oostelijke richting, en zelfs tot voorbij de Nederlandse grens: volgens nieuwe berekeningen van de Universiteit Antwerpen zijn er in een straal van vijftien kilometer rond de 3M-fabriek in Zwijndrecht mogelijke gezondheidsrisico’s verbonden aan het eten van eieren uit de eigen tuin. Binnen die perimeter stelt de universiteit in de eieren concentraties PFOS vast die hoger liggen dan de Europese consumptienorm. De afstand ten opzichte van 3M heeft daarop amper een impact. Buiten die perimeter van vijftien kilometer hebben nog geen metingen plaatsgevonden. ‘Daar kunnen we dus voorlopig ook geen uitspraken over doen’, zegt onderzoeker Thimo Groffen."

(De Standaard)

BerichtGeplaatst: 11 jun 2021 09:12 
Dit is volgens mij nog maar het topje van ijsberg van vervuilingen. Ik weet dat sommigen mij een zwartkijker gaan vinden doch in mijn omgeving, atoom mol - cadmium Balen - radium Olen - chroom Oud-Turnhout, is het volgens mij niet veel beter. En dan zullen er waarschijnlijk nog plaatsen zijn in de omgeving waar ik niks van weet. En dan kan je je afvragen of de groenten, het fruit en alle dierlijke producten uit eigen tuin of afkomstig van tuin- en landbouwbedrijven wel veilig en gezond zijn. Om eerlijk te zijn maak ik mij niet veel zorgen. Ik eet zoveel mogelijk streekproducten want in ons land zijn er redelijk wat controles op voedselveiligheid. Persoonlijk maak ik mij meer zorgen over voedsel en vlees dat geïmporteerd wordt uit landen buiten de EG waar men nog massaal bestrijdingsmiddelen gebruikt die hier al veel jaren verboden zijn.

Feit is dat bepaalde kankers gelinkt worden aan de plaatselijke vervuiling. Helaas daar kunnen wij nu niet veel meer aan veranderen op korte tijd en daar zullen we mee moeten leven. Het enige wat we als particulier-consument kunnen doen is zo gevarieerd mogelijk eten en genieten van elke dag.

Het ergert mij wel dat de meeste families van de grootste vervuilers bij de rijkste Belgen behoren maar anderzijds hebben we onze welvaart wel te danken aan hun.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2021 10:43 

Het is idd nog maar het topje, want zelfs in Zwijndrecht waar ze wisten van vervuiling, is het op die 20 jaar niet eens deftig getest... Ik ben opgegroeid met eieren van eigen kippen en groenten uit den hof binnen die straal van 15 km, het kwaad is bij héél veel mensen al geschied, en daarover wordt gezwegen.
Ergens denk ik dat eigen groenten en eieren zo slecht nog niet zullen zijn, dan weet je tenminste dat je er niks extra hebt opgekapt (of laten eten door je kippen). Terwijl dat sowieso wel gebeurd is met gekochte groenten en eieren.
Ik herinner mij ook dat er een 'plastiekbedrijf' vlakbij mijn thuis was, dat stonk enorm wanneer de wind verkeerd stond. Dat bedrijf is moeten verhuizen, maar een tiental jaren daarna, als het al zo lang was, werd op die plek een nieuwe wijk gezet, op maat voor jonge gezinnen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 jun 2021 12:49 
En weer proberen politiekers hier de aandacht af te leiden door de schuld op Demir te steken, die zogezegd te voortvarend geweest is met het onderzoek. Het is zo moeilijk voor die politiekers om de waarheid bloot te leggen.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2021 12:51 

Gast schreef:
En weer proberen politiekers hier de aandacht af te leiden door de schuld op Demir te steken, die zogezegd te voortvarend geweest is met het onderzoek. Het is zo moeilijk voor die politiekers om de waarheid bloot te leggen.

Wat ik vooral erg vind, is dat het daar allemaal gebeurde, allez ja, dat er niks gebeurde, onder een groene burgemeester...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 jun 2021 13:14 

Gast schreef:

Ik versta de overdreven commotie hierover eigenlijk niet? Het enige wat ze gezegd heeft, is toch dat ze haar verantwoordelijkheid wilt nemen voor hoe het nu loopt en er een onderzoekscommissie zou moeten komen voor het verleden? Natuurlijk moet ze zoiets niet in haar eentje beslissen, maar het gebeurde tijdens een spervuur van vragen in het parlement. Alle afspraken waren gemaakt over hoe ze het gingen aanpakken, en daar zou Demir 'op teruggekomen' zijn door te zeggen dat er een onderzoekscommissie moet komen.
Als ik het goed versta, vinden de politiekers dus dat ze zo'n schandaal mogen en kunnen minimaliseren en zichzelf vrijpleiten van schuld door onderling afspraken te maken, en dat men vooral niet mag gaan onderzoeken wie wat waar heeft laten mislopen? Oh ja, en de bewoners uit de buurt mogen geen groenten of eieren uit eigen tuin meer eten, dat was ook een stuk van de 'oplossing' :roll: .

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 jun 2021 18:08 
Emmeke schreef:
Het is idd nog maar het topje, want zelfs in Zwijndrecht waar ze wisten van vervuiling, is het op die 20 jaar niet eens deftig getest... Ik ben opgegroeid met eieren van eigen kippen en groenten uit den hof binnen die straal van 15 km, het kwaad is bij héél veel mensen al geschied, en daarover wordt gezwegen.
Ergens denk ik dat eigen groenten en eieren zo slecht nog niet zullen zijn, dan weet je tenminste dat je er niks extra hebt opgekapt (of laten eten door je kippen). Terwijl dat sowieso wel gebeurd is met gekochte groenten en eieren.
Ik herinner mij ook dat er een 'plastiekbedrijf' vlakbij mijn thuis was, dat stonk enorm wanneer de wind verkeerd stond. Dat bedrijf is moeten verhuizen, maar een tiental jaren daarna, als het al zo lang was, werd op die plek een nieuwe wijk gezet, op maat voor jonge gezinnen...

En die eieren werden wellicht gebakken op tefalpannen waar vergelijkbare stoffen uit vrijkwamen...
Misschien heeft mijn huisarts nog het meest gelijk: het is beter te eten (ook al zit daar wel eens iets teveel van dittum of dattum in) dan niet of amper te eten te hebben. En dan wat afwisselen en zien. We worden hier nog steeds behoorlijk oud, ondanks al die vervuiling.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2021 11:30 

Citaat:
Ook in de Schelde wordt de norm voor het vervuilende PFOS overschreden. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) op een vraag van Mieke Schauvliege (Groen).

Volgens het schriftelijke antwoord zijn er 26 bedrijven die water in de Schelde lozen dat PFAS bevat, de verzamelnaam van de chemicaliën waartoe PFOS behoort. Het gaat naast 3M ook om onder meer Bayer, BASF en Ineos.

De afgelopen tien jaar werd op twee plaatsen de concentratie van PFOS gemeten in planten en dieren. De milieukwaliteitsnorm werd op beide plaatsen overschreden.

Schauvliege pleit opnieuw voor een onderzoekscommissie en voor een stevig beleid met boetes. “We geraken nooit meer van die stoffen af omdat ze niet van nature afbreken”, zegt ze. “En als er te veel giftige stoffen in het water terechtkomen, moet dat leiden tot boetes en moeten de vergunningen herbekeken worden. Als iemand telkens veel te hard rijdt, wordt het rijbewijs ook ingetrokken.”
Volledig artikel HLN
Allez, ze gaan ne keer wakker worden zenne! Of ff doen alsof... Die bedrijven gaan lopen met enorme subsidies en voordelen, maken enorme winsten, en betalen zo goed als niks aan belastingen, voor hun verbruikte energie, voor hun afval,... Maar ze zijn toch oh zo belangrijk voor de werkgelegenheid, dus ze mogen alles.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 jun 2021 12:17 
Gast schreef:

Ze hadden dat graag eerst even "onder ons' besproken. De politiek is echt 1 stinkend vat arrangeurs ...

BerichtGeplaatst: 12 jun 2021 13:12 

Die bedrijven loosden dat dus MET TOELATING! Terwijl geweten was dat het niet afbreekt in de natuur én gevaarlijk is voor de gezondheid...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 jun 2021 13:26 

Citaat:
3M wist al in 1975 dat er een probleem was met hun ‘wondermiddel’ PFOS

Op de hoofdzetel van de Amerikaanse chemiereus 3M in Minnesota wisten ze veertig jaar geleden al dat hun fluorchemicaliën PFOS en PFOA giftig waren, en dat het goedje in het bloed van mensen en dieren over de hele wereld zat. Sinds 1992 wisten ze ook dat hun werknemers tot drie keer meer kans hadden om prostaatkanker te krijgen. Een onderzoek bij het personeel in de vestiging in Zwijndrecht wees in 2001 op een verhoogd risico op hartaandoeningen. Toch greep de bedrijfstop niet in, en bleven ze hun wondermiddel om tapijten en kledij te beschermen produceren.
Volledig artikel HLN
De fabriek in Zwijndrecht stond er in 1963.
Dit is bijna een exacte kopie van heel de asbesthistorie... Volksgezondheid maakt niet uit, het is het geld dat telt :? .

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 jun 2021 15:52 
De ganse provincie Antwerpen zal voedsel moeten importeren. Want je mag er vanuit gaan dat dat overal zit.
Ook Mechelen zou ermee te maken kunnen hebben. Allee, ze hebben er mee te maken. Nu gaat het enkel over: is wat er in de grond zit een “aanvaardbare” hoeveelheid of niet? En tot hoever zit die vervuiling dan?

BerichtGeplaatst: 17 jun 2021 15:56 

Gast schreef:
De ganse provincie Antwerpen zal voedsel moeten importeren. Want je mag er vanuit gaan dat dat overal zit.
Ook Mechelen zou ermee te maken kunnen hebben. Allee, ze hebben er mee te maken. Nu gaat het enkel over: is wat er in de grond zit een “aanvaardbare” hoeveelheid of niet? En tot hoever zit die vervuiling dan?

Het zit gewoon overal, misschien een beetje meer in de buurt van bepaalde bedrijven, maar het zit echt wel overal ondertussen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 jun 2021 16:39 
Emmeke schreef:
Gast schreef:

Het zit gewoon overal, misschien een beetje meer in de buurt van bepaalde bedrijven, maar het zit echt wel overal ondertussen.

Tuurlijk, en niet alleen dat. Zoals je aanhaalde, asbest! Vlaanderen zit er nog vergeven van! Huizen, daken van koterijen, enz…
Het is beter dat je het allemaal niet weet! :shock:

Pagina 1 van 2 [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]