Het is nu 08 dec 2022 20:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Pagina 10 van 13 [ 182 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Energieprijzen.
BerichtGeplaatst: 14 jun 2022 16:33 
Pfff .... de prijs van een vat brent olie blijft maar stijgen ..... :(

BerichtGeplaatst: 23 jun 2022 18:10 

Citaat:
Waarom alarmfase voor gasbevoorrading in Duitsland ook slecht nieuws is voor ons land

“We moeten nu gas besparen om de winter door te komen”, klinkt het bij de Duitse minister van Economie Robert Habeck. Als eerste Europees land kondigde Duitsland de alarmfase af in het noodplan voor gasbevoorrading. Aanleiding is de verminderde toevoer vanuit Rusland en de vrees dat de kraan binnenkort volledig dichtgaat. Maar hoe zit het in België? Ook voor ons land zijn er gevolgen. “Het grootste risico is dat Duitsland solidariteit vraagt aan z’n buurlanden.”
Volledig artikel HLN
Oeioei, dat ze maar heel snel die gascentrales bouwen, zodat we voor onze eigen energie kunnen zorgen :roll: .

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jun 2022 20:18 
Men heeft tot nu toe het aandeel van Rusland voor onze energie geminimaliseerd. Duitsland is de eerste die met een noodplan voor gas op de proppen komt. Ons landje zal wel volgen ondanks dat ze een dikke week geleden schreven dat de voorraden al voor de helft aangevuld zijn.

Voor olie lijkt is de prijs per vat de laatste dagen aan het dalen. Hopelijk blijft dit zo maar dat is afwachten.

BerichtGeplaatst: 23 jun 2022 21:03 

Maar die prijzen gaan door het dak door speculaties, door rijke mensen die nog rijker willen worden. Als ze daar nu eens ff een eind aan zouden stellen, Europa zou er véél beter voorstaan!
En een beetje vooruit denken zou ook helpen, want die idiote gascentrales moeten en zullen er komen, en de kerncentrales moeten en zullen sluiten :? .

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jun 2022 21:27 
En het gekke is de olie is pas ten vroegste in augustus hier en we betalen nu al de meerprijs. Een ding is zeker onze overheid verdient dagelijks pakken geld aan de hoge energieprijzen.

BerichtGeplaatst: 23 jun 2022 22:04 

Ik heb gehoord dat die olie zo'n 7 of 9 keer van eigenaar verandert op het stukje Middellandse Zee, en die willen allemaal hun winst daarop maken natuurlijk... Dat heeft enkel met winstbejag te maken, niet met schaarste.
De elektriciteit is toch ook niet schaarser geworden? Da's enkel door de beurs. Dat zouden ze gewoon los moeten koppelen: niet speculeren met levensmiddelen en energie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jun 2022 06:38 
Emmeke schreef:
Ik heb gehoord dat die olie zo'n 7 of 9 keer van eigenaar verandert op het stukje Middellandse Zee, en die willen allemaal hun winst daarop maken natuurlijk... Dat heeft enkel met winstbejag te maken, niet met schaarste.
De elektriciteit is toch ook niet schaarser geworden? Da's enkel door de beurs. Dat zouden ze gewoon los moeten koppelen: niet speculeren met levensmiddelen en energie.

Bij olie zou het gaan om winstbejag. Er was de belofte om meer op te pompen en daar hebben ze zich niet aangehouden.

BerichtGeplaatst: 24 jun 2022 10:45 

Maar bij elektriciteit toch even goed? Die productie is niet anders dan vorig jaar of het jaar daarvoor? Er zijn enkel meer zonnepanelen en windmolens bijgekomen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jun 2022 11:24 
Emmeke schreef:
Maar bij elektriciteit toch even goed? Die productie is niet anders dan vorig jaar of het jaar daarvoor? Er zijn enkel meer zonnepanelen en windmolens bijgekomen...

Klopt volledig ....

BerichtGeplaatst: 25 jun 2022 07:15 
De titel alleen zegt al genoeg.....

https://www.gva.be/cnt/dmf20220624_97177492

BerichtGeplaatst: 16 jul 2022 11:42 

Citaat:
De rijkste Vlamingen verbruiken 70 procent meer stroom dan het armste deel. Algemene subsidies drukken bijgevolg vooral de factuur van de rijken. Dat werd al langer aangenomen - vandaar ook de kritiek van de Europese Commissie op de btw-verlaging - maar het blijkt nu ook uit een studie van de ­progressieve denktank Minerva, schrijft De Standaard.
Volledig artikel HLN
Allez, daar hadden ze weer een denktank voor nodig, om te ontdekken wat elke Belg die moet letten op zijn uitgaven al lang weet? Om te bedenken dat mensen die meer geld hebben ook meer verbruiken?
Iedereen een basisverbruik aan goedkoper tarief, al wat daarbij komt gewoon tarief, hoe moeilijk kan het zijn om het eerlijker te maken???

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 jul 2022 22:08 
Is wel logisch want de rijken hebben grotere huizen en om die te verlichten is er al meer stroom nodig. Meestal hebben die een verwarmd zwembad binnen en nog eentje buiten. Sauna, ...... . Zij hebben een veel groter te besteden maandelijks inkomen en genieten van al hun luxe want voor hun is de rekening peanuts. Bij een algemene BTW verlaging zullen zij mee profiteren want het zal wettelijk onmogelijk zijn hun dit voordeel niet toe te kennen.

Emmeke zoals jij zegt zou een basisverbruik aan lagere tarief de oplossing zijn. Echter ik vrees dat dit moeilijk te bepalen is want dan moet men rekening houden met het aantal personen per gezin. Voor thuiswerkers kan dit nadelig zijn. En er zullen nog wel een deel factoren zijn waar ik niet aan denk....

Ik las daarstraks op een Nederlandse site dat de gascrisis ons harder gaat treffen in het najaar dan men wil laten uitschijnen. Hopelijk krijgen ze geen gelijk want dit kan voor veel gezinnen een ramp worden in de winter.

De laatste dagen is de prijs van een vat brent olie gezakt tot rond de 100 dollar. Eerdaags zouden we dit moeten merken door een lagere prijs aan de pomp en voor stookolie. Ik ben benieuwt hoeveel verschil het gaat zijn en hoe lang het gaat duren.

BerichtGeplaatst: 17 jul 2022 13:23 

Gast schreef:
Emmeke zoals jij zegt zou een basisverbruik aan lagere tarief de oplossing zijn. Echter ik vrees dat dit moeilijk te bepalen is want dan moet men rekening houden met het aantal personen per gezin. Voor thuiswerkers kan dit nadelig zijn. En er zullen nog wel een deel factoren zijn waar ik niet aan denk....

Vroeger was het zo dat men een bepaalde hoeveelheid water gratis kreeg per persoon en enkel moest betalen wat men dus meer verbruikte. Als dat vroeger al kon, moet dat nu toch zeker mogelijk zijn?
In plaats van al die subsidies, kortingen voor bepaalde mensen, uitzonderingsmaatregels,... zou men doodeenvoudig een gratis minimumverbruik van water, gas en elektriciteit per persoon moeten kunnen toekennen.
Wat je zegt over thuiswerkers: dat is niet het probleem van de overheid, dat is iets wat met het werk geregeld moet worden. Wat ze daar uitsparen aan een tankkaart, kosten van de werkplek, en terugkrijgen in een werknemer die zich beter voelt en productiever is, kunnen ze compenseren door het meerverbruik van die werknemer thuis te vergoeden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 jul 2022 13:36 
Gast schreef:
Is wel logisch want de rijken hebben grotere huizen en om die te verlichten is er al meer stroom nodig. Meestal hebben die een verwarmd zwembad binnen en nog eentje buiten. Sauna, ...... . Zij hebben een veel groter te besteden maandelijks inkomen en genieten van al hun luxe want voor hun is de rekening peanuts. Bij een algemene BTW verlaging zullen zij mee profiteren want het zal wettelijk onmogelijk zijn hun dit voordeel niet toe te kennen.

Het is te zien wat je verstaat onder rijk. Ik denk dat mijn zus en ik behoren tot de betere middenklasse. Waar mijn man en ik zich tevreden hebben gesteld met een nieuwbouw rijwoning, om nog voldoende over te hebben om goed te leven (reisje hier en daar, restaurantje,…), hebben mijn zus en haar man anders gekozen: een grote, vrijstaande woning.
5 jaar geleden aangekocht. Bewust ingecalculeerd om sober te leven op vlak van reizen en vertier.
3 jaar geleden hadden ze voldoende gespaard om zonnepanelen te leggen (hun huis was geen nieuwbouw).
Bleek onmogelijk: asbestplaten onder het dak…
Geen enkele installateur die zich daaraan waagt.
Prijs voor een nieuw dak: 40000 euro. Verder sparen dus…. Ondertussen zal die 40000 al 50000 zijn. Als het al niet meer is…
Hun voorschotfactuur voor gas en elektriciteit bedraagt op dit moment 550 per maand. Per maand….
200 euro extra en je zit aan mijn woonlening.

BerichtGeplaatst: 17 jul 2022 14:06 

Da's een serieuze tegenslag... Voor asbest te laten verwijderen, vind ik dat er wel een steviger tegemoetkoming zou moeten zijn, da's in het belang van iedereen dat dat zo snel mogelijk verdwijnt. En vooral omdat men al veel langer wist dat het gevaarlijk was en het toch voort liet gebruiken!
Mijn ouders hebben dakpannen met asbest, maar daar zijn wel zonnepanelen opgelegd, dat is ondertussen al wel een hele tijd geleden.
In mijn huis zitten ook platen onder het dak waar asbest zou kunnen inzitten, één van de buren heeft een staal opgestuurd om dat na te kijken. Zolang je daar af blijft, kan het gelukkig allemaal geen kwaad omdat het gebonden asbest is.

Profiel  

Pagina 10 van 13 [ 182 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur