|
 |
|
 |
|
|
|
|
Auteur |
Bericht |
Gast
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 17 jul 2022 14:32 |
|
Dat werd door verschillende installateurs bevestigd: vroeger was dat inderdaad geen probleem. Men legde vlot zonnepanelen op een dak als het hunne. Nu maakt de overheid dat onmogelijk. Men riskeert torenhoge boetes. Meerderen wisten ook te vertellen dat heb nog meer pech wacht: binnen dit en onafzienbare tijd zal de overheid asbestvrije daken verplichten. Met premies als zoethoudertje. Zoethoudertje omdat premies betekenen dat dakwerkers hun prijzen zullen verhogen.
|
|
|
|
 |
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 17 jul 2022 14:44 |
|
Gast schreef: Dat werd door verschillende installateurs bevestigd: vroeger was dat inderdaad geen probleem. Men legde vlot zonnepanelen op een dak als het hunne. Nu maakt de overheid dat onmogelijk. Men riskeert torenhoge boetes. Meerderen wisten ook te vertellen dat heb nog meer pech wacht: binnen dit en onafzienbare tijd zal de overheid asbestvrije daken verplichten. Met premies als zoethoudertje. Zoethoudertje omdat premies betekenen dat dakwerkers hun prijzen zullen verhogen. Premies waar mensen met genoeg geld mee kunnen gaan lopen, terwijl degenen die eerst moeten sparen hun dak pas kunnen vernieuwen tegen dat de dakwerkers hun prijzen stevig verhoogd hebben, en de premies waarschijnlijk gezakt zullen zijn...
_________________ Judging a person does not define who they are It defines who you are.
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 17 jul 2022 20:44 |
|
Iemand die geen grote spaarboek heeft en moet sparen voor men grote kosten kan doen vist altijd achter het net om van de subsidies te kunnen profiteren. Eigenlijk is heel het systeem van subsidies er enkel voor de rijken en mensen die een reserve hebben kunnen opbouwen doordat hun lening is afbetaald, kinderen eigen inkomen hebben, .... . Veel gezinnen kunnen er nooit van profiteren......
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 17 jul 2022 20:50 |
|
Gast schreef: Het is te zien wat je verstaat onder rijk. Ik denk dat mijn zus en ik behoren tot de betere middenklasse. Waar mijn man en ik zich tevreden hebben gesteld met een nieuwbouw rijwoning, om nog voldoende over te hebben om goed te leven (reisje hier en daar, restaurantje,…), hebben mijn zus en haar man anders gekozen: een grote, vrijstaande woning. 5 jaar geleden aangekocht. Bewust ingecalculeerd om sober te leven op vlak van reizen en vertier. 3 jaar geleden hadden ze voldoende gespaard om zonnepanelen te leggen (hun huis was geen nieuwbouw). Bleek onmogelijk: asbestplaten onder het dak… Geen enkele installateur die zich daaraan waagt. Prijs voor een nieuw dak: 40000 euro. Verder sparen dus…. Ondertussen zal die 40000 al 50000 zijn. Als het al niet meer is… Hun voorschotfactuur voor gas en elektriciteit bedraagt op dit moment 550 per maand. Per maand…. 200 euro extra en je zit aan mijn woonlening.
Vroeger werden die asbestplaten overal gebruikt. Dat was het product van de toekomst en nooit een lekkend dak. Wij hadden destijds enkele van die platen onder de zandbak van de kinderen liggen zodat het wit zand niet in aanraking kwam met het zwarte. Als ik heel het verhaal lees over je zus word ik echt mottig. Amaai wat een voorschotfactuur hebben die per maand enkel voor licht en warmte.
|
|
|
|
 |
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 31 jul 2022 16:32 |
|
Citaat: De Duitse minister van Financiën Christian Lindner heeft zondag opgeroepen om geen aardgas meer te gebruiken om elektriciteit op te wekken. Zijn oproep kadert in de vermindering van gasleveringen uit Rusland. “We moeten vermijden dat we naast een gascrisis ook nog een stroomcrisis zouden krijgen”, aldus de liberale minister in ‘Bild am Sonntag’. “Aardgas zou niet meer gebruikt mogen worden voor de productie van elektriciteit.” Volledig artikel HLNAllez, daar begint het gezond verstand te werken, hopelijk dringt het hier ook door, vóór ze gascentrales bij gaan zetten! Momenteel is kernenergie gewoon de beste oplossing, en een andere oplossing is minder verbruiken...
_________________ Judging a person does not define who they are It defines who you are.
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 17 sep 2022 22:17 |
|
Als je hoort hoeveel sommige mensen extra moeten betalen krijg ik al schrik om de lampen te laten branden en de verwarming aan te zetten. Wij hebben tot nu toe nog geen hoger voorschot gekregen maar wat niet is zal wel komen vrees ik. Normaal staat de verwarming hier altijd op 22°. Nu op 20 en draag ik een extra pull. Geen idee of ik hieraan kan wennen en hoe lang ik het ga volhouden.
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 18 sep 2022 08:23 |
|
Ik heb zelf mijn facturen verhoogd. Ik wacht niet op hun bericht. Ik ben van 200€ naar 500€ gegaan. Hier staat de verwarming nu op 20°, vroeger 23°, ik hoop dat het lukt. Al voorzien op een fleecedeken met mouwen, dikke sokken en Damart ondergoed type 4. Sfeerverlichting zit er ook niet meer in, alleen een lampje op de dressoir, meer niet.
|
|
|
|
 |
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 18 sep 2022 10:50 |
|
Ik let sowieso al heel hard op ons verbruik, maar nu nog iets meer... Wat ik niet versta: iemand met sociaal tarief die serieus moest opleggen op haar jaarlijkse factuur en maandelijks ook serieus moest bijbetalen. Dat zijn mensen die gewoon veel te veel verbruiken :-/ . Met sociaal tarief moet je toch al serieus moeite doen om aan een maandelijkse factuur van boven de 200 euro te komen... Ik versta nog altijd niet dat ze een basispakket voor iedereen absoluut niet in overweging willen nemen: dat is gemakkelijk, want geen uitzonderingen, het zorgt voor spaarzaamheid, het is eerlijk, en volgens mij is het ook véél goedkoper dan weer een maatregel die enorm veel kost en waar eigenlijk niemand echt iets aan heeft. Op de zevende dag werden de twee pijnpunten toch ff aangeraakt: de prijsbepaling is verkeerd voor de situatie waar we nu inzitten, en de doelgroep van mensen die het nodig hebben, wordt niet efficiënt en effectief bereikt (en mensen die het niet nodig hebben, profiteren ook). Ik krijg er ook iets van hoe ze zitten zeveren over hoe goed ze bezig zijn met hun subsidies en renteloze leningen... Wanneer je het geld niet hebt om je gewone leven en facturen te betalen, heb je geen geld om te investeren of een lening aan te gaan, ook al is het een renteloze: je moet die nog altijd kunnen terugbetalen!!!
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 18 sep 2022 11:56 |
|
Emmeke schreef: Ik let sowieso al heel hard op ons verbruik, maar nu nog iets meer... Wat ik niet versta: iemand met sociaal tarief die serieus moest opleggen op haar jaarlijkse factuur en maandelijks ook serieus moest bijbetalen. Dat zijn mensen die gewoon veel te veel verbruiken :-/ . Met sociaal tarief moet je toch al serieus moeite doen om aan een maandelijkse factuur van boven de 200 euro te komen... Ik versta nog altijd niet dat ze een basispakket voor iedereen absoluut niet in overweging willen nemen: dat is gemakkelijk, want geen uitzonderingen, het zorgt voor spaarzaamheid, het is eerlijk, en volgens mij is het ook véél goedkoper dan weer een maatregel die enorm veel kost en waar eigenlijk niemand echt iets aan heeft. Op de zevende dag werden de twee pijnpunten toch ff aangeraakt: de prijsbepaling is verkeerd voor de situatie waar we nu inzitten, en de doelgroep van mensen die het nodig hebben, wordt niet efficiënt en effectief bereikt (en mensen die het niet nodig hebben, profiteren ook). Ik krijg er ook iets van hoe ze zitten zeveren over hoe goed ze bezig zijn met hun subsidies en renteloze leningen... Wanneer je het geld niet hebt om je gewone leven en facturen te betalen, heb je geen geld om te investeren of een lening aan te gaan, ook al is het een renteloze: je moet die nog altijd kunnen terugbetalen!!! Mensen met een sociaal tarief zijn ook vaak mensen die thuis zijn. En mijn eigen chronische aandoening in gedachten: kou is voor sommige aandoeningen verschrikkelijk. Ik zie echt op tegen de thermostaat die nergens hoger dan 19 graden zal staan. Plus: veel van die mensen die recht hebben op sociaal tarief wonen in tochtige, vochtige huizen. Waar je gewoon harder moét stoken om het een beetje op temperatuur te krijgen.
|
|
|
|
 |
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 18 sep 2022 12:11 |
|
Maar je moet al moeite doen om met sociaal tarief ineens zoveel meer te moeten betalen dan de vorige jaren. Zij zouden amper iets mogen merken van die absurde prijsstijgingen. Daarbij komt ook dat die hogere kosten van verwarming nog moeten komen hé, het was zomer, dus dat kan er nog niet voor gezorgd hebben dat ze ineens zoveel zouden moeten bijbetalen. In plaats van zoveel mogelijk mensen een kruimel te geven, zouden ze beter investeren in energiebesparende maatregels in die sociale woningen. Overal op overheidsbedrijven zonnepanelen zetten die extra stroom zouden leveren en zo de prijs zouden kunnen drukken (eventueel door deze energie aan te bieden aan mensen met sociaal tarief), zou ook een betere investering zijn die rendeert op korte én langere termijn.
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 18 sep 2022 12:20 |
|
Emmeke schreef: Maar je moet al moeite doen om met sociaal tarief ineens zoveel meer te moeten betalen dan de vorige jaren. Zij zouden amper iets mogen merken van die absurde prijsstijgingen. Daarbij komt ook dat die hogere kosten van verwarming nog moeten komen hé, het was zomer, dus dat kan er nog niet voor gezorgd hebben dat ze ineens zoveel zouden moeten bijbetalen. In plaats van zoveel mogelijk mensen een kruimel te geven, zouden ze beter investeren in energiebesparende maatregels in die sociale woningen. Overal op overheidsbedrijven zonnepanelen zetten die extra stroom zouden leveren en zo de prijs zouden kunnen drukken (eventueel door deze energie aan te bieden aan mensen met sociaal tarief), zou ook een betere investering zijn die rendeert op korte én langere termijn. Bwa, toch wel he. Bij iedereen die ik ken is hun gasrekening exponentieel gestegen tijdens de zomermaanden. Idd, zonder gebruik van verwarming. Douchen, een bad nemen,…
|
|
|
|
 |
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 18 sep 2022 12:30 |
|
Dat klopt, maar die zullen geen sociaal tarief hebben. Bij sociaal tarief zou je niet al te veel verschil mogen merken (al tellen daar vaak wel alle beetjes...).
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 18 sep 2022 12:44 |
|
Emmeke schreef: Dat klopt, maar die zullen geen sociaal tarief hebben. Bij sociaal tarief zou je niet al te veel verschil mogen merken (al tellen daar vaak wel alle beetjes...). Maar is dat zo? Ik ken de doelgroep voor het sociaal tarief, maar de werkwijze zelf niet. Zijn die beschermd tegen prijsstijgingen? Of stijgt voor hen ook alles, maar geplafonneerd in prijs? Of stijgt alles, maar tegen lagere prijzen?
|
|
|
|
 |
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 18 sep 2022 13:09 |
|
Gast schreef: Emmeke schreef: Dat klopt, maar die zullen geen sociaal tarief hebben. Bij sociaal tarief zou je niet al te veel verschil mogen merken (al tellen daar vaak wel alle beetjes...). Maar is dat zo? Ik ken de doelgroep voor het sociaal tarief, maar de werkwijze zelf niet. Zijn die beschermd tegen prijsstijgingen? Of stijgt voor hen ook alles, maar geplafonneerd in prijs? Of stijgt alles, maar tegen lagere prijzen? Bij sociaal tarief betaal je sowieso maar de prijs van de goedkoopste aanbieder, zowel voor het stuk verbruik, als distributienettarieven. Alle belastingen enzo worden daarop berekend, dus dat is ook sowieso het laagst mogelijke. https://www.hln.be/geld/met-het-sociaal ... ~ae83c63b/
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 18 sep 2022 13:50 |
|
Emmeke schreef: Gast schreef: Emmeke schreef: Dat klopt, maar die zullen geen sociaal tarief hebben. Bij sociaal tarief zou je niet al te veel verschil mogen merken (al tellen daar vaak wel alle beetjes...). Maar is dat zo? Ik ken de doelgroep voor het sociaal tarief, maar de werkwijze zelf niet. Zijn die beschermd tegen prijsstijgingen? Of stijgt voor hen ook alles, maar geplafonneerd in prijs? Of stijgt alles, maar tegen lagere prijzen? Bij sociaal tarief betaal je sowieso maar de prijs van de goedkoopste aanbieder, zowel voor het stuk verbruik, als distributienettarieven. Alle belastingen enzo worden daarop berekend, dus dat is ook sowieso het laagst mogelijke. https://www.hln.be/geld/met-het-sociaal ... ~ae83c63b/Maar dan blijven die toch ook onderhevig aan prijsstijging? En ook al is dat minimaal, bij een klein inkomen is er minimaal ruimte voor stijging. Los daarvan, het is te zot om los te lopen. Mensen worden in armoede geduwd door iets “dwaas” als gas en elektriciteit.
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
Je mag nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|