|
 |
|
 |
|
|
|
|
Auteur |
Bericht |
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 18 sep 2022 18:51 |
|
Ik vind dat dat toch echt wel meevalt: "Bij een gemiddeld verbruik van 3.500 kilowattuur betaalde je op jaarbasis bijgevolg 861,46 euro. Ter vergelijking: bij de commerciële leverancier loopt de factuur volgens de prijzen voor september al snel op richting 2.250 euro.
Voor aardgas zijn de verschillen nog groter. Het sociaal tarief bedraagt voor het derde kwartaal van 2022 3,093 eurocent per kilowattuur. Een gezin met een gemiddeld verbruik van 17.000 kilowattuur betaalt dan op jaarbasis 525,82 euro. Dat is ongeveer 3.000 euro minder dan de jaarfactuur via een regulier contract." Bij een gemiddeld verbruik betalen ze dus zo'n 1387,28 euro, wat maandelijks neerkomt op 116 euro. Tegenover 5775,82 per jaar, wat neerkomt op 481 euro per maand voor iemand die geen sociaal tarief heeft. Mensen die echt letten op hun verbruik, zullen een lager gemiddeld verbruik hebben. Iemand die in een rijwoning of appartement woont, zal ook iets minder moeten verwarmen dan iemand in een vrijstaande woning, omdat die wat mee kan profiteren van de warmte van de buren.
_________________ Judging a person does not define who they are It defines who you are.
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 18 sep 2022 20:24 |
|
Gast schreef: Ik heb zelf mijn facturen verhoogd. Ik wacht niet op hun bericht. Ik ben van 200€ naar 500€ gegaan. Hier staat de verwarming nu op 20°, vroeger 23°, ik hoop dat het lukt. Al voorzien op een fleecedeken met mouwen, dikke sokken en Damart ondergoed type 4. Sfeerverlichting zit er ook niet meer in, alleen een lampje op de dressoir, meer niet. Niet iedereen zit in de luxepositie dat hij/zij het voorschot met 300€ kan verhogen. Ik vrees dat er deze winter veel meer zieken zullen zijn door de koude in hun woning. Ik denk wel dat de fleece dekentjes komende winter veel gebruikt gaan worden. De onzekerheid is groot. Gisterenavond was ik op bezoek bij mensen die het sociaal tarief hebben. Het was er binnen zeer fris. Een oudere dame, die slecht te been is, lag in de zetel onder 2 fleecedekens want ze was verkouden. Dan vraag ik me af hoe die de winter gaan doorkomen. Vermoedelijk zullen ze een heel goede klant worden bij de dokter en apotheek.
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 18 sep 2022 20:30 |
|
Gast schreef: Gast schreef: Ik heb zelf mijn facturen verhoogd. Ik wacht niet op hun bericht. Ik ben van 200€ naar 500€ gegaan. Hier staat de verwarming nu op 20°, vroeger 23°, ik hoop dat het lukt. Al voorzien op een fleecedeken met mouwen, dikke sokken en Damart ondergoed type 4. Sfeerverlichting zit er ook niet meer in, alleen een lampje op de dressoir, meer niet. Niet iedereen zit in de luxepositie dat hij/zij het voorschot met 300€ kan verhogen. Ik vrees dat er deze winter veel meer zieken zullen zijn door de koude in hun woning. Ik denk wel dat de fleece dekentjes komende winter veel gebruikt gaan worden. De onzekerheid is groot. Gisterenavond was ik op bezoek bij mensen die het sociaal tarief hebben. Het was er binnen zeer fris. Een oudere dame, die slecht te been is, lag in de zetel onder 2 fleecedekens want ze was verkouden. Dan vraag ik me af hoe die de winter gaan doorkomen. Vermoedelijk zullen ze een heel goede klant worden bij de dokter en apotheek. Wat als je een eindrekening van +1000€ te verwerken krijgt? Beter verdelen over iedere maand denk ik dan. En ik ik mijn meterstanden doorgeef bij mijn leverancier kom ik nog uit op meer dan 500€ bijbetalen. Wat als ik niet zou verhoogd hebben?
|
|
|
|
 |
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 18 sep 2022 20:53 |
|
Het beste wat je kan doen, is toch zoveel mogelijk je verbruik proberen beperken. Hier gaan ook warmere kleren gedragen worden binnen, nog minder elektriciteit proberen verbruiken bij dagtarief en meer nachttarief en in het weekend. Het douchen gaat hier ook korter worden, zoveel mogelijk achter elkaar en verwarmen met een elektrisch vuurtje, terwijl anders de badkamer de enige kamer boven was waar de verwarming altijd opstond wanneer de verwarming beneden opstond.
_________________ Judging a person does not define who they are It defines who you are.
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 19 sep 2022 13:22 |
|
Gast schreef: Gast schreef: Gast schreef: Ik heb zelf mijn facturen verhoogd. Ik wacht niet op hun bericht. Ik ben van 200€ naar 500€ gegaan. Hier staat de verwarming nu op 20°, vroeger 23°, ik hoop dat het lukt. Al voorzien op een fleecedeken met mouwen, dikke sokken en Damart ondergoed type 4. Sfeerverlichting zit er ook niet meer in, alleen een lampje op de dressoir, meer niet. Niet iedereen zit in de luxepositie dat hij/zij het voorschot met 300€ kan verhogen. Ik vrees dat er deze winter veel meer zieken zullen zijn door de koude in hun woning. Ik denk wel dat de fleece dekentjes komende winter veel gebruikt gaan worden. De onzekerheid is groot. Gisterenavond was ik op bezoek bij mensen die het sociaal tarief hebben. Het was er binnen zeer fris. Een oudere dame, die slecht te been is, lag in de zetel onder 2 fleecedekens want ze was verkouden. Dan vraag ik me af hoe die de winter gaan doorkomen. Vermoedelijk zullen ze een heel goede klant worden bij de dokter en apotheek. Wat als je een eindrekening van +1000€ te verwerken krijgt? Beter verdelen over iedere maand denk ik dan. En ik ik mijn meterstanden doorgeef bij mijn leverancier kom ik nog uit op meer dan 500€ bijbetalen. Wat als ik niet zou verhoogd hebben? Gast ik begrijp je volledig. Maar ik zeg enkel dat mensen die juist of juist niet financieel het einde van de maand halen dit niet kunnen.
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 20 sep 2022 16:01 |
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 27 sep 2022 23:40 |
|
Zouden wij ook een soort weerbericht over elektriciteit krijgen? Al die onheilsberichten over duurdere elektriciteit, gas en mogelijke tekorten beginnen zwaar op mijn systeem te werken. Alle dagen berichten in de media hoor je hoe je kan besparen.... . https://www.gva.be/cnt/dmf20220927_96406440
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 03 okt 2022 10:50 |
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 13 okt 2022 12:45 |
|
Gisteren eindafrekening electriciteit gekregen : 1120 eur opleggen (ik betaalde voorschot van 300 eur) en volgende voorschot voor 2022/2023 zou 570 eur moeten bedragen.
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 13 okt 2022 18:56 |
|
Gast schreef: Gisteren eindafrekening electriciteit gekregen : 1120 eur opleggen (ik betaalde voorschot van 300 eur) en volgende voorschot voor 2022/2023 zou 570 eur moeten bedragen. Dat zijn serieuze bedragen. Tot nu toe weten wij niet waaraan we ons moeten verwachten maar ik begin al schrik te krijgen. Ik vrees ook dat er nog verschillende mensen gaan sterven van de kou of door gevaarlijke dingen uit te proberen om het warm te krijgen zoals bloempotten met kaarsen, bbq in huis zetten om te verwarmen, ...
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 13 okt 2022 20:22 |
|
Het zal bij ons niet anders zijn, vrees ik. De verwarming staat nog niet op, maar aan de huidige energietarieven vraag ik me af of dat veel zal schelen.
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 14 okt 2022 07:47 |
|
Gast schreef: Het zal bij ons niet anders zijn, vrees ik. De verwarming staat nog niet op, maar aan de huidige energietarieven vraag ik me af of dat veel zal schelen. Hier staat de verwarming op 1 om de vochtigheid buiten te houden. Maar het is maar 1 van de 2 cumulatoren hier in huis die opstaat. Extra vestje en tijdens de avond een fleecedekentje. In plaats van spot met 3 lichten aan nog maar 1 lampekap aan. Laat ons maar denken dat alle kleine beetjes zullen helpen. Een vriendin van me durft gewoonweg geen vuur aanzetten noch een lamp aanzetten (wel extreem maar ze heeft autistische trekken). Ze had naar Luminus getelefoneerd en daar wisten ze al te zeggen dat ze vanaf december haar voorschot naar 400 eur p/maand zag verhogen, daar waar ze nu een 180 eur betaald. Ze is alleenstaande mèt hond en schiet in paniek. Ik weet ook gewoonweg niet wat ik haar moet aanraden om haar te kalmeren. Ze zal en is niet de enige.
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 14 okt 2022 09:37 |
|
Wij waren vorige zaterdag bij mensen die zo al moeilijk rondkomen en ze hadden die dag de verwarming voor het eerst opgezet. Het was er 17°. Zelfs met een dikke fleece vond ik het er heel fris. Maar ik heb er wel begrip voor en zal er om die reden niet weg blijven.
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 14 okt 2022 10:17 |
|
Gast schreef: Wij waren vorige zaterdag bij mensen die zo al moeilijk rondkomen en ze hadden die dag de verwarming voor het eerst opgezet. Het was er 17°. Zelfs met een dikke fleece vond ik het er heel fris. Maar ik heb er wel begrip voor en zal er om die reden niet weg blijven. Dat zal nog dikwijs gebeuren denk ik. Deze winter gaan veel mensen kou lijden met alle gevolgen daar aan verbonden (verkoudheden etc).
|
|
|
|
 |
Gast
|
Berichttitel: Re: Energieprijzen. Geplaatst: 14 okt 2022 14:12 |
|
De gevolgen zullen wel eerder aan schimmelvorming door vocht in huis gelegen zijn. Van koude op zich word je niet verkouden.
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
Je mag nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|