Het is nu 08 dec 2022 20:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ] 

Auteur Bericht
 Berichttitel: Onderwijsadvocaten
BerichtGeplaatst: 29 jun 2022 20:22 
[url]‘Onderwijsadvocaten’ zijn de schrik van de leraren: “Vanaf 800 euro kan een C-attest een A-attest worden”[/url]

Die commentaren ….
Terwijl, de beroepsprocedures die ik heb meegemaakt (door de aard van mijn job zijn er dat dan ook nogal wat), waren in 90 % niet minder dan terecht.
De laatste jaren wordt er dankzij die beroepscommissies gelukkig al doordachter geattesteerd. Maar de voorbije dagen (ik heb klassenraden moeten volgen voor 4 verschillende secundaire scholen), moesten leerkrachten er toch weer meermaals op gewezen worden door mij en (pedagogische) directies: “dit attest kunnen we niet hard maken, als dit voor een beroepscommissie komt, halen we het niet, om die en die reden”.
De school die er het minst omzichtig mee omsprong was de aso/doorstroom school. En daar hebben vandaag 2 lln te horen gekregen dat ze een c-attest krijgen. Als die ouders dat aanvechten winnen ze geheid. Zelfs zonder advocaat.
En terecht.
Dat scholen geen vogelpik mogen spelen met attesteringen, zou een evidentie moeten zijn. Alle begrip dat het niet altijd een makkelijke beslissing is, dat klassenraden soms heel lang duren,… maar elke leerling verdient een doordachte en zeker een rechtsgeldige beslissing.
En neen, dat is geen vrijgeleide naar “geef iedereen een diploma “. Integendeel.

Berichttitel: Re: Onderwijsadvocaten
BerichtGeplaatst: 29 jun 2022 20:54 

Ik denk dat dat van school tot school afhangt, ik heb ouders gekend die de school eigenlijk omkochten door gulle bijdragen, waarvan de kinderen erdoor waren, terwijl een ander kind met minder bekende of rijke ouders niet zou wegkomen met zo'n gedrag. Dat is het soort dat attesten aanvecht omdat ze vinden dat ze met geld en bekendheid alles moeten kunnen. Ik heb dus eerder het omgekeerde meegemaakt, dat kinderen toch iets te gemakkelijk hun A-attest kregen.
Ik vind wel dat er misschien te weinig de mogelijkheid voor vakantietaken en herexamens gegeven wordt, terwijl dat in mijn ogen eigenlijk iets positief is, een tweede kans. Ik kan me dus wel voorstellen dat men in scholen waar men dat niet doet, gemakkelijker een C-attest zou geven.
Ik ben ondertussen wel wreed content dat mijn twee jongsten thuisgekomen zijn met een A-attest, waarvan er ene redelijk wat buizen heeft moeten optrekken van het eerste semester :-) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 jun 2022 21:06 
Emmeke schreef:
Ik denk dat dat van school tot school afhangt, ik heb ouders gekend die de school eigenlijk omkochten door gulle bijdragen, waarvan de kinderen erdoor waren, terwijl een ander kind met minder bekende of rijke ouders niet zou wegkomen met zo'n gedrag. Dat is het soort dat attesten aanvecht omdat ze vinden dat ze met geld en bekendheid alles moeten kunnen. Ik heb dus eerder het omgekeerde meegemaakt, dat kinderen toch iets te gemakkelijk hun A-attest kregen.
Ik vind wel dat er misschien te weinig de mogelijkheid voor vakantietaken en herexamens gegeven wordt, terwijl dat in mijn ogen eigenlijk iets positief is, een tweede kans. Ik kan me dus wel voorstellen dat men in scholen waar men dat niet doet, gemakkelijker een C-attest zou geven.
Ik ben ondertussen wel wreed content dat mijn twee jongsten thuisgekomen zijn met een A-attest, waarvan er ene redelijk wat buizen heeft moeten optrekken van het eerste semester :-) .

Die omkoping, juist.
;)
Die gaat dus niet via een beroepscommissie. Die is school onafhankelijk. En daar heb je eigenlijk geen geld/advocaat voor nodig. Met advocaat gaat het soms sneller, maar dat doet niets af aan de uitkomst. Het grote probleem is echt dat teveel scholen veel te lang willekeurig hebben geattesteerd. (Zonder dat ze het zelf doorhadden, dit terzijde).
Niet dat die beroepscommissies bestaan en dat mensen -al dan niet met advocaat- er beroep op doen.
Trouwens: gedrag is net een van de redenen die men niét mag meenemen in attestering. ;)
Men mag tuchtprocedures opstarten, preventief of permanent schorsen,… maar gedrag mag niet meetellen voor een attestering.
Dwz, dat er vandaag /morgen her en der lln gaan zijn die te horen krijgen dat ze geslaagd zijn, maar niet meer welkom zijn op de school. Perfect wettelijk.
Een c attest geven omwille van slecht gedrag, maar voldoende bereikte doelstellingen: vergeet het. Haal je nooit.

BerichtGeplaatst: 29 jun 2022 21:43 

Ah, maar ik had het over het gedrag van: ik maak deze taak niet, want ik heb er geen goesting in. Of foert zeggen bij opdrachten. Een ander kind zou daar dan geen punten voor krijgen of sancties voor te laat afgeven, die kinderen kregen een herkansing, of de opdracht werd aangepast, of ze kregen gewoon punten. Maar dat waren dus ook wel de kinderen waarvan de ouders een advocaat zouden nemen als kindlief niet wegkwam met zijn lakse houding.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 jun 2022 22:17 
Emmeke schreef:
Ah, maar ik had het over het gedrag van: ik maak deze taak niet, want ik heb er geen goesting in. Of foert zeggen bij opdrachten. Een ander kind zou daar dan geen punten voor krijgen of sancties voor te laat afgeven, die kinderen kregen een herkansing, of de opdracht werd aangepast, of ze kregen gewoon punten. Maar dat waren dus ook wel de kinderen waarvan de ouders een advocaat zouden nemen als kindlief niet wegkwam met zijn lakse houding.

En helaas…. Die advocaat heeft gelijk. Je kunt niet evalueren (en dus een nul geven) voor een taak/toets die niet bestaat.

BerichtGeplaatst: 29 jun 2022 23:06 

Gast schreef:
Emmeke schreef:

En helaas…. Die advocaat heeft gelijk. Je kunt niet evalueren (en dus een nul geven) voor een taak/toets die niet bestaat.

Allez, dus leerlingen moeten geen taken of toetsen meer maken, dan kunnen ze niet geëvalueerd worden en zijn ze er automatisch door :scratch: ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 jun 2022 04:43 
Emmeke schreef:
Gast schreef:
Emmeke schreef:

Allez, dus leerlingen moeten geen taken of toetsen meer maken, dan kunnen ze niet geëvalueerd worden en zijn ze er automatisch door :scratch: ?

Haha, dat zeggen die bewuste leerkrachten dus ook.
:mrgreen:
Nee hoor. Daar bestaan oplossingen voor. Verplichte inhaalstudie bvb. Sancties omwille van het laattijdig/niet inleveren….
Maar nul geven omwille van een niet geëvalueerde taak: ik geef het je op een briefje: buis daarvoor een leerling en je haalt het niet.
En dat jij dat niet weet, dat is ok. Maar dat er nog steeds lerarenkorpsen zijn die het niet weten, of er hun voeten aan vegen, dat is wél een probleem.
Er zijn nog zaken hoor: een evaluatieperiode moet steeds uit voldoende evaluaties bestaan. Nog steeds kom je tegen dat een leerling een onvoldoende heeft op zijn rapport dw en die onvoldoende is dan gebaseerd op 1 meting.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2022 08:43 

Hmm, da's wel goed om weten! Mijn zoon heeft het moeilijk met Duits en zijn uitslag was gebaseerd op 3 testen, da's dan een vak met permanente evaluatie :roll: .
Maar wat doet men dan met een leerlingen die dus niet genoeg evaluaties hebben, omdat ze hun voeten eraan vegen? Die kunnen ze er toch niet door laten?
En bij mijn jongens op school was er een leerkracht die nog maar maximum de helft van de punten gaf bij een werk dat te laat ingediend werd, ik kan me niet voorstellen dat dat niet mag? Opdrachten (op tijd) indienen, da's toch een deel van de opdracht?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 jun 2022 15:01 
Emmeke schreef:
Hmm, da's wel goed om weten! Mijn zoon heeft het moeilijk met Duits en zijn uitslag was gebaseerd op 3 testen, da's dan een vak met permanente evaluatie :roll: .
Maar wat doet men dan met een leerlingen die dus niet genoeg evaluaties hebben, omdat ze hun voeten eraan vegen? Die kunnen ze er toch niet door laten?
En bij mijn jongens op school was er een leerkracht die nog maar maximum de helft van de punten gaf bij een werk dat te laat ingediend werd, ik kan me niet voorstellen dat dat niet mag? Opdrachten (op tijd) indienen, da's toch een deel van de opdracht?

Helft van de punten geven voor laattijdig indienen: absoluut onwettelijk. Taken tijdig indienen is een attidunaal doel. Dat als dusdanig moet geëvalueerd worden. (In veel scholen werken ze daarvoor met het sodasysteem). Maar een taak/toets mag men enkel vakinhoudelijk beoordelen.
Leerlingen die te weinig evaluaties hebben: ze bestaan. En die slagen dan idd soms niet, maar dan moet je als school wel aantonen dat je het probleem hebt proberen aanpakken: verplichte avondstudie, traject clb, …

De drie evaluaties: dat hangt ervan af. Als dat evaluaties zijn waarbij elke eindterm maar 1 x aan bod kwam, dan is dat inderdaad te weinig. Als de eindtermen minstens 2 x aan bod kwamen is dat ok.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2022 17:17 

Tja, ik vind dat een leerling die hulp nodig heeft, hulp moet krijgen, maar er zijn grenzen. Iedereen heeft recht om naar school te gaan, te studeren, een opleiding te volgen, maar daarom niet automatisch op een diploma.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 jun 2022 17:24 
Emmeke schreef:
Tja, ik vind dat een leerling die hulp nodig heeft, hulp moet krijgen, maar er zijn grenzen. Iedereen heeft recht om naar school te gaan, te studeren, een opleiding te volgen, maar daarom niet automatisch op een diploma.

Maar je ziet dat verkeerd Emmeke. Correcte, gewettigde attestering en evaluatie is echt niet gelijk aan iedereen een diploma geven. Integendeel.
Maar scholen moeten de spelregels volgen. Maar de helft van de punten geven voor een laattijdig ingediende taak zet net de deur open voor willekeur. Favorietjes krijgen dan een tweede kans. Een fair punten en daarnaast attitude evaluatiesysteem is eerlijk. (Maar meer werk voor de school).
Trouwens: in mijn arbeids/ dubbele finaliteit scholen regende het c-attesten. Maar wel terechte c attesten. Daar valt geen speld tussen te krijgen.
Dat is in mijn doorstroom school wel anders… en eerlijk? Ze doen het zichzelf aan…

BerichtGeplaatst: 01 jul 2022 19:56 
Ik ben ook leerkracht en bij mij is het simpel hoor. Dienen ze een taak niet in tegen de deadline, dan verbeter ik die taak niet meer en krijgen ze nul. Voor iedereen gelijk, dus geen willekeur en favorietjes. Het is toch logisch dat ze geen punten kunnen krijgen als ze niets indienen. Ik haal wel regelmatig de datum van de deadline aan en spoor degene die nog niet ingediend hebben aan als die datum nadert. Meer kan je toch niet doen? Ik spreek nu wel over een graduaatsopleiding, dus 18+ leerlingen. Ik heb daarvoor nog nooit een proces aan mijn been gehad.

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur